Het nut van rekeninguittreksels
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Het nut van rekeninguittreksels
Ik had al een half jaar geen uittreksels meer genomen en liet daarover iets vallen tegen de persoon in de bank. Maar die zei me dat dit nog zeer weinig gedaan wordt, zeker bij jongere mensen.
Hij vroeg me wat ik daarmee deed. Ik zei 'Dat gaat allemaal in een map en die bewaar ik 5 jaar'. Uittreksels van verbouwingen/grote aankopen/gestorte gelden voor communiefeesten van de zoon/trouw/... hou ik wel bij. Hij snapte daar het nut niet van. Hij zei 'Je kan dat online toch ook terugvinden en zelfs voor sneller?'
Toen zei ik 'maar hoelang bewaren jullie dat overzicht dan? En wat bij een mogelijke overname?'
Dan migreert dat mee en die historiek gaat zover als dat je klant bent.
Stelde ik een rare vraag? Wie is ook zo?
Hij vroeg me wat ik daarmee deed. Ik zei 'Dat gaat allemaal in een map en die bewaar ik 5 jaar'. Uittreksels van verbouwingen/grote aankopen/gestorte gelden voor communiefeesten van de zoon/trouw/... hou ik wel bij. Hij snapte daar het nut niet van. Hij zei 'Je kan dat online toch ook terugvinden en zelfs voor sneller?'
Toen zei ik 'maar hoelang bewaren jullie dat overzicht dan? En wat bij een mogelijke overname?'
Dan migreert dat mee en die historiek gaat zover als dat je klant bent.
Stelde ik een rare vraag? Wie is ook zo?
Re: Het nut van rekeninguittreksels
Als er dan iets onverwachts uit de bus komt bij jongeren kan men klagen zeker.
Wacht maar tot taks brief van aangifte 2020 in de bus valt.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De online historiek gaat niet bij elke bank onbeperkt terug.
Ik wil al jaren geen uittreksels meer. Ik vind het een last een een berg papieren waar ik niets mee vooruit ben.
Voor mijn part mogen ze het afschaffen.
KBC vindt dat je als klant rekeninguittreksels moet krijgen. Als je ze niet afhaalt sturen ze ze op tegen betaling.
Maar daar stoppen ze mee als je een phonebanking abonnement neemt.
Ik wil al jaren geen uittreksels meer. Ik vind het een last een een berg papieren waar ik niets mee vooruit ben.
Voor mijn part mogen ze het afschaffen.
KBC vindt dat je als klant rekeninguittreksels moet krijgen. Als je ze niet afhaalt sturen ze ze op tegen betaling.
Maar daar stoppen ze mee als je een phonebanking abonnement neemt.
Uit eigen beweging beheer ik mijn budget dus exporteer ik alle transacties in CSV. Op die manier kan ik al tamelijk veel terugvinden moest het voorvallen dat iemand iets betwist of als ik zelf iets snel terug moet vinden.
Om echt het afschrift te hebben vertrouw ik op mijn bank dat ze het voldoende lang online beschikbaar houden. Alle banken houden de data al zeker 5 jaar beschikbaar, voor mij is dit voldoende. Geen zin om al die PDF's te gaan exporteren om (als het ooit eens voorvalt) ik iets moet bewijzen.
Is mij overigens nog nooit voorgevallen dat ik iets moest bewijzen. Als ik in het archief duik is het eerder uit persoonlijke interesse (om prijsevoluties na te gaan van abonnementen bijvoorbeeld) en volstaat mijn eigen budget beheerder prima.
Om echt het afschrift te hebben vertrouw ik op mijn bank dat ze het voldoende lang online beschikbaar houden. Alle banken houden de data al zeker 5 jaar beschikbaar, voor mij is dit voldoende. Geen zin om al die PDF's te gaan exporteren om (als het ooit eens voorvalt) ik iets moet bewijzen.
Is mij overigens nog nooit voorgevallen dat ik iets moest bewijzen. Als ik in het archief duik is het eerder uit persoonlijke interesse (om prijsevoluties na te gaan van abonnementen bijvoorbeeld) en volstaat mijn eigen budget beheerder prima.
Lang geleden had ik een kast vol met uittreksels. Allemaal weggegooid, en al zeker 10 jaar print ik er nooit nog een af. Je kan toch alles op je pc of online stockeren?
Bij de jongeren is het toch geld moet rollen.
Waar ze het aan uitgeven allemaal larie en apekoek.
Uittreksel van rekening beschouwen ze als geconfronteerd worden met hun vertier.
Estate Guru believer.
Enkel de papieren afschriften die uit de bankprinter komen,of die je worden opgestuurd door de bank zijn wettelijke originele documenten.
Een pdf file, wordt ten dag nog niet als " origineel " beschouwd..Ongeacht wat de banken je wijsmaken..
Probeer je gelijk maar eens te halen voor de rechtbank als het saldo niet klopt, en je dat aantoont met een pdf file..
De bank zal eerder geloofd worden, dan jij met je pdf"ke...
Met een origineel papieren uittreksel heb je zo je gelijk behaald..
Een pdf file, wordt ten dag nog niet als " origineel " beschouwd..Ongeacht wat de banken je wijsmaken..
Probeer je gelijk maar eens te halen voor de rechtbank als het saldo niet klopt, en je dat aantoont met een pdf file..
De bank zal eerder geloofd worden, dan jij met je pdf"ke...
Met een origineel papieren uittreksel heb je zo je gelijk behaald..
Wat hebben jullie toch allemaal te bewijzen voor de rechtbank? Ik heb nog nooit iets moeten bewijzen hoor.
Ik hoop van niet, maar als je ooit mogelijks huwelijksperikelen zou hebben is het wenselijk dat je dit toch bezit om, indien nodig, de nodige bewijzen te kunnen voorleggen.
Ik moet mij uitsluitend aan mijzelf verantwoorden (of aan bedrijven / overheid).
Moest het echt zover komen dan zal ik wel de kost betalen aan mijn bank om een opzoeking te doen.
Ik snap die drang van veel mensen ook niet om al die papieren documenten bij te houden. Misschien naïef van mij maar ik neem aan dat in de meeste gevallen een afdruk van een PDF ook prima mee uit te voeten kan.
Moest het echt zover komen dan zal ik wel de kost betalen aan mijn bank om een opzoeking te doen.
Het zou niet de eerste zelfstandige makelaaar zijn '( Argenta - fintro - enz. ) die gefoefeld heeft met de gelden/beleggingen van klanten .. Bewijs dan maar eens je gelijk voor de rechtbank met een pdf'ke wat niet rechtsgeldig is..
Of als erfgname ' ( alle rekeningen worden bij aangifte sterfte onmiddelijk gebblokkeerd ),en je kan dus niets meer online bekijken. ) of het batig saldo wel correct is...
Dat zou me verbazen. Afschriften door de bankprinter laten afdrukken of laten opsturen is passé. Dan zal binnenkort niemand nog iets kunnen bewijzen.
En toch is dat zo... alle macht aan de banken...
Ik laat nog altijd papieren rekening uitreksels met de post toekomen, zij het wel dat ik er extra voor moet betalen..
En bij een nieuwe crisis/virus kan je er je gat nog mee afvegen ook