Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
TIP
Re: Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Ik heb geen aandelen Oxy, noch ben ik vanzin ze te kopen.
Buffett koopt echt niet als de intrinsieke waarde amper de helft is.
Ik denk dat ge uw cijfers eens moet updaten. De P/E van OXY is 4,5 voor 2022...
De schulden smelten weg & de kans is reëel dat olieprijzen nog wel even hoog blijven.
De schulden smelten weg & de kans is reëel dat olieprijzen nog wel even hoog blijven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
M.b.t. Oxy denk ik dat er een aantal cijfers niet echt meer overeenstemmen - momenteel uiteraard:lop schreef: ↑16 juni 2022, 04:09
Als je wilde kopen ben je 3 jaar te laat dan stond het bedrijf aan de afgrond .
Buffet legde zijn fundamenten in 2019 toe het bedrijf bijna bankroet was
Buffet heeft het recht om 8 miljoen aandelen te kopen aan de prijs van 59 ,62 $
Hij koopt iets wat gebeurt er met de aandelen ?
Hij oefent zijn warrants uit passeert weer langs de kassa en verkoopt tegen dat het gekend is ben jij al te laat om te handelen .
Lukt het hem niet om de prijs hoger te duwen dan oefent hij zijn rechten niet uit .
Buffet kan niet verliezen met dit aandeel maar een gewone belegger zou dom zijn om zijn handen er aan te verbranden .
Buffet probeert gewoonweg de prijs naar omhoog te duwen met zijn recente aankopen met de huidige olie prijs kan de winst per aandeel alleen maar 1 richting uit en dat is naar beneden tenzij dat jij verwacht dat de olie naar 200$ zal gaan binnen 5 jaar anders zou ik ver weg blijven ervan .
OXY is het meest gevoelige bedrijf dat je kunt kopen en is gelijk aan gokken dat olie nog duurder wordt maar met een hefboom door de zeer hoge schulden van dit bedrijf besef dit goed .
Weet niet wat de bedoeling is van deze grafieken maar zo screen je geen bedrijven 1 malige winsten maken een aandeel koopwaardig en een tegenslag zorgt dat het niet koopwaardig is![]()
Het kijkt niet vooruit , kijkt niet naar de verwachte groei enz
OXY zijn P/E ratio is 21.3 momenteel
Het is niet omdat de EPS nu eenmalig hoog was 8,80$ dat dit iets wil zeggen .
Volgens zijn redenering is het dan koopwaardig de verwachting is dat dit binnen 5 jaar terugvalt naar 3.30$ word hiermee rekening gehouden ?
Bij ieder bedrijf die redelijk veel schommelingen heeft in de winst zit deze aanbevelingen er kilometers naast .
OXY is een van deze bedrijven
Kijk naar southern company ( SO ) dit bedrijf investeert veel en krijgt daarom rode vlaggen .
Om kort te zijn kijk niet naar deze grafieken want het klopt aan geen kanten
Een recent artikel in de Financial Times:
https://www.ft.com/content/2ad3eca7-be6 ... 521ea5549a
Het is natuurlijk geen evidentie dat de olieprijzen jaren op dit (of hoger niveau) blijven, wss zelfs onmogelijk. Maar dat neemt niet weg dat:
- schulden geen issue meer zijn voor Oxy, kijk eens naar de FCF - we praten in maanden om deze af te bouwen
- voorspellingen (ze zijn wat ze zijn - dat weet ik) zien de vraag naar olie aantrekken, dat kan bij een recessie nog flink andersom zijn uiteraard
- belangrijker EN voorspelbaarder: een krimp aan de aanbodzijde door gebrek aan investeringen, investeringen die nog niet (de komende maanden, soms jaren) operationeel zullen zijn. Ook het mgmt van diverse oliebedrijven hebben dat al bevestigd, je merkt ook dat de quota van de OPEC landen quasi niet gehaald worden - hoeveel leden hebben nog marge om op te schalen (2 met zekerheid, maar de rest is twijfelachtig), en gaan ze deze reserve gebruiken - persoonlijk zie ik liever een olieprijs van 100-110$ en niet hoger, liever deze prijs voor 1-2 jaar dan een steile piek die vraag zou vernietigen.
- politieke spanningen: Libië, Rusland, Iran deal, Venezuela ... lijkt me veilig te stellen dat 50% daarvan binnen het jaar niet is opgelost
- de grotere vraag en krapte in het aanbod zijn geen plotse vaststellingen maar werden door de sector al een paar jaar aangekondigd, de piek (behoudens recessie en oorlog) zou in 2023/2024 plaatsvinden.
Aan huidige olieprijzen is Oxy een no -brainer - kijk eens naar de FCF die men dit jaar zal genereren. Zelfs aan 75 $/vat is de prijs die Buffet voor zijn laatste aankopen betaalde zeker te verantwoorden, maar zijn situatie is idd anders dan deze van jan modaal - stel dat de olieprijs nog even hoog blijft (100 $ en meer) en de schulden versneld worden afgebouwd ...
Ik heb wel een positie in Oxy, GAK 43 $, mocht er nog een dipje volgen naar 50$ zou ik mogelijks nog bijkopen. Het is ook absoluut geen LT investment case, ideaal verkopen aan +80$ binnen de 6-20 maand.
Mocht je tijd/zin hebben om nog eens te kijken, de kennis om aandelen zoals u te screenen heb ik veel minder.
Laatst gewijzigd door contextbinder op 16 juni 2022, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet eens goed kijken die 4.5 heeft niks te maken met de p/E waarde .Umi schreef: ↑16 juni 2022, 07:00 Ik heb geen aandelen Oxy, noch ben ik vanzin ze te kopen.
Is geen leidraad om te bepalen als iet koopwaardig is want die 4.5 staat voor free cashflow .
Een bedrijf die een veel investeert krijgt rode cijfers .
Eenmalige winsten beteken groene cijfers .
Buffet heeft al veel fouten gemaakt ook met BMY had ik gelijk en niet Buffet hij verkocht voor de stijging het grootste deel zelfde verhaal met ABBV .
Doe zelf je werk en loop niet iedereen achterna zoals een schaap .
En P/E waarden hebben alleen maar nut als je de lange termijn gemiddelden kent .
Wat de toekomstverwachtingen zijn en hoe het bedrijf staat tegenover de concurrentie in deze sector qua waardering .
Een P/E ratio van 8 kan slecht zijn maar een P/E ratio van een heel ander bedrijf van 24 kan uitstekend zijn .
Ik moet mijn cijfers niet updaten want deze kloppen en zijn elke dag aangepast maar jullie moeten leren cijfers te begrijpen en verstaan waar ze voor staan .
Van de laatste 10 jaar had OXY 4 jaar geen P/E ratio ofwel 0 was dit dan goed

OXY staat voor veel risico en mogelijks een kleine winst , je holt een beleger achterna die rechten heeft om te kopen natuurlijk dat hij zal proberen het aandeel naar omhoog te duwen .
Maar lukt het hem niet dan verliest hij niks .
De schulden zijn nog altijd hoog D/E ratio is 1.43 dit kun je zien als een hefboom op olie .
Vraag jezelf eens af als je nu zou investeren in een turbo op olie met de zelfde hefboom ?
Het enige datje kunt doen is gokken op de zeer korte termijn dat Buffet het lukt om de prijs naar omhoog te duwen .
Maar dat heeft niks met beleggen te maken maar met gokken
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan je gedeeltelijk volgen maar als er wordt gekeken naar directe concurrentie als Pioneer/COP/Devon lijkt Oxy goedkoop, bijkomend zijn ze een efficiënte speler maar hebben ze te diep in de buidel getast een paar jaar terug - in combinatie met spotgoedkope olie de laatste jaren was dat een probleem. Door "het geluk" van een oorlog en een energiecrisis kunnen ze deze sterk versneld afbouwen - het lijkt alsof de markt niet merkt hoe snel de schulden worden afgebouwd.lop schreef: ↑16 juni 2022, 14:11
Je moet eens goed kijken die 4.5 heeft niks te maken met de p/E waarde .
Is geen leidraad om te bepalen als iet koopwaardig is want die 4.5 staat voor free cashflow .
Buffet heeft al veel fouten gemaakt ook met BMY had ik gelijk en niet Buffet hij verkocht voor de stijging het grootste deel zelfde verhaal met ABBV .
En P/E waarden hebben alleen maar nut als je de lange termijn gemiddelden kent .
Wat de toekomstverwachtingen zijn en hoe het bedrijf staat tegenover de concurrentie in deze sector qua waardering .
Een P/E ratio van 8 kan slecht zijn maar een P/E ratio van een heel ander bedrijf van 24 kan uitstekend zijn .
Ik moet mijn cijfers niet updaten want deze kloppen en zijn elke dag aangepast maar jullie moeten leren cijfers te begrijpen en verstaan waar ze voor staan .
Van de laatste 10 jaar had OXY 4 jaar geen P/E ratio ofwel 0 was dit dan goedof was dit omdat het bedrijf 4 van de 10 jaar verlies maakte , leer begrijpen wat cijfers betekenen .
OXY staat voor veel risico en mogelijks een kleine winst , je holt een beleger achterna die rechten heeft om te kopen natuurlijk dat hij zal proberen het aandeel naar omhoog te duwen .
De schulden zijn nog altijd hoog D/E ratio is 1.43 dit kun je zien als een hefboom op olie .
Vraag jezelf eens af als je nu zou investeren in een turbo op olie met de zelfde hefboom ?
Het enige datje kunt doen is gokken op de zeer korte termijn dat Buffet het lukt om de prijs naar omhoog te duwen .
Hoe zit dat juist met die D/E ratio, is die niet 1,0... ipv 1.43?
Wordt er gegokt: dat is de vraag - behoudens een recessie, oplossing voor de oorlog, de Iran deal ... hebben we mss de grootste risico's gehad. Bij die eerste gaat zo goed als alles ten onder, dat tweede lijkt op dit moment onwaarschijnlijk om snel een oplossing te hebben en voor de Iran deal is het koffiedik kijken (en ook diegene met de minste impact). Om redenen die ik hierboven al aanhaalde is er alvast een kans op hoge olieprijzen de komende maanden. Een berekende gok is dus een betere benadering.
lop schreef: ↑16 juni 2022, 14:11Je moet eens goed kijken die 4.5 heeft niks te maken met de p/E waarde .Umi schreef: ↑16 juni 2022, 07:00 Ik heb geen aandelen Oxy, noch ben ik vanzin ze te kopen.
Van de laatste 10 jaar had OXY 4 jaar geen P/E ratio ofwel 0 was dit dan goedof was dit omdat het bedrijf 4 van de 10 jaar verlies maakte , leer begrijpen wat cijfers betekenen .
Ik zeg toch dat ik geen aandelen Oxy heb of zal kopen. Jij mag eens beginnen met leren lezen voor je aan breuken begint...
Ik had het laatste jaar beter Buffett achternagelopen als een schaap. Ik denk 99% van de beleggers

Elke belegger maakt fouten. Wie zegt van niet is een leugenaar.
FCF van Oxy volgens consensus is +-15B in 2022; de marktcap is 56B. Uit het hoofd is dat <4x de FCF. Dat is NA investeringen

Ik zie dat ze ook in het moeilijke jaar 2020 een positieve cashflow draaiden.. & dat als cyclisch bedrijf in tijden van zéér lage olieprijzen.
ps Een icoon als Buffett betichten van aandelenkoersen te sturen vind ik ook maar laag...
2020 verlies was 14,831 miljard door hun overname die hen bijna de das omdeed .Umi schreef: ↑16 juni 2022, 16:56lop schreef: ↑16 juni 2022, 14:11
Je moet eens goed kijken die 4.5 heeft niks te maken met de p/E waarde .
Ik zeg toch dat ik geen aandelen Oxy heb of zal kopen. Jij mag eens beginnen met leren lezen voor je aan breuken begint...
Ik had het laatste jaar beter Buffett achternagelopen als een schaap. Ik denk 99% van de beleggers![]()
Elke belegger maakt fouten. Wie zegt van niet is een leugenaar.
FCF van Oxy volgens consensus is +-15B in 2022; de marktcap is 56B. Uit het hoofd is dat <4x de FCF. Dat is NA investeringen
Ik zie dat ze ook in het moeilijke jaar 2020 een positieve cashflow draaiden.. & dat als cyclisch bedrijf in tijden van zéér lage olieprijzen.
ps Een icoon als Buffett betichten van aandelenkoersen te sturen vind ik ook maar laag...
Gered door buffet in ruil voor warrents en 8 % rente op 10 miljard aan prefs .
In de kredietcrisis is de winst met 58 % gedaald .
Zolang de oorlog duurt zal er geen probleem zijn met de winst wanneer deze gedaan is zal deze zakken samen met de olie prijs de verwachting is een daling van de winst met 9 % per jaar de komende 5 jaar .
Daarom dat een cijfer van 4 FCF grote zever is het is een tijdelijke momentopname waar je u op blindstaart .
FCF houd geen rekening met de kosten daarom geen goede maatstaf om hierop koopwaardigheid te bepalen .
Als ik als bedrijf 10 miljard investeer aan materiaal wordt dit allemaal in dit specifieke jaar in de boeken geschreven al kan het misschien over 10 jaar worden afgeschreven . In het geval van OXY in 2020 was het ook een investering maar dan wel een slechte of toch zeer slecht getimed .
Zoals je ziet word er geen onderscheid gemaakt tussen domme zaken en slimme investeringen daarom gebruikt niemand FCF als tool .
Iedereen die bezig is met aandelen en kennis van zaken heeft zou dit direct moeten opvallen daarom dat ik ook zeg dat die lijsten nutteloos zijn .
Alleen bij zeer stabiele bedrijven kloppen die cijfers een beetje maar dat heeft dan nog geen enkele waarde om te beslissen of een bedrijf daadwerkelijk duur is want dat hangt af van de verwacht groei .
Je kunt een bedrijf kopen aan 20 keer de verwachte winst en goedkoop kopen en je kunt een bedrijf kopen aan 6 keer de verwachte winst en te veel betalen .
Voor te analyseren is er veel meer nodig dan 1 bepaald cijfer .
Blijkbaar weet jij dat niet .
Ik weet wat ik vandaag heb de vraag is wat heb ik binnen 5 jaar van nu FFC is vandaag op dit moment dus nutteloos .
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat valt nog af te wachten, naast de oorlog short er wel nog één en ander aan de aanbod -zijde hoor, zeker in de wetenschap dat de olie -output van Rusland, desondanks de sancties, gewoon constant is gebleven.
Zie https://www.nytimes.com/2022/06/15/busi ... y%20Agency.
Je kan ook de omgekeerde redenering maken: namelijk het einde van de oorlog en hopelijk het einde van Covid, globaal zou dat positief voor de economie moeten zijn, en dat zal de vraag naar olie normaliter ondersteunen.
En dan heb je nog onderstaand artikel, het is niet voor zijn plezier dat den Joe naar daar zal gaan, wie weet zelfs op de knieën of plat op de buik.
https://www.washingtonpost.com/business ... story.html
The US has become the world’s oil barrel of last resort, single handedly keeping prices in the energy market from exploding even higher by selling a large chunk of its Strategic Petroleum Reserve. Washington can’t use the reserve forever: it’s a finite stockpile fighting a potentially unlimited flow shortage. More worryingly, the US is depleting its cache a lot faster than it looks.
And that matters. The International Energy Agency earlier this week warned that “global oil supply may struggle to keep pace with demand next year.” The SPR may be the final cushion late this year and in 2023 to put a lid on oil prices — and global inflation. What Federal Reserve Chair Jerome Powell and his peers around the world do with interest rates hinges in large part on energy market developments.
..........................
With that in mind, next month’s trip by President Joe Biden to Saudi Arabia makes a lot more sense. The Saudis, and their neighbors in the United Arab Emirates, pump medium-sour crude. That’s all what you need to know.
De output van Rusland is natuurlijk hetzelfde gebleven Europa koopt gewoonweg Russische olie via een omweg momenteel .contextbinder schreef: ↑17 juni 2022, 14:42Dat valt nog af te wachten, naast de oorlog short er wel nog één en ander aan de aanbod -zijde hoor, zeker in de wetenschap dat de olie -output van Rusland, desondanks de sancties, gewoon constant is gebleven.
Zie https://www.nytimes.com/2022/06/15/busi ... y%20Agency.
Je kan ook de omgekeerde redenering maken: namelijk het einde van de oorlog en hopelijk het einde van Covid, globaal zou dat positief voor de economie moeten zijn, en dat zal de vraag naar olie normaliter ondersteunen.
En dan heb je nog onderstaand artikel, het is niet voor zijn plezier dat den Joe naar daar zal gaan, wie weet zelfs op de knieën of plat op de buik.
https://www.washingtonpost.com/business ... story.html
The US has become the world’s oil barrel of last resort, single handedly keeping prices in the energy market from exploding even higher by selling a large chunk of its Strategic Petroleum Reserve. Washington can’t use the reserve forever: it’s a finite stockpile fighting a potentially unlimited flow shortage. More worryingly, the US is depleting its cache a lot faster than it looks.
And that matters. The International Energy Agency earlier this week warned that “global oil supply may struggle to keep pace with demand next year.” The SPR may be the final cushion late this year and in 2023 to put a lid on oil prices — and global inflation. What Federal Reserve Chair Jerome Powell and his peers around the world do with interest rates hinges in large part on energy market developments.
..........................
With that in mind, next month’s trip by President Joe Biden to Saudi Arabia makes a lot more sense. The Saudis, and their neighbors in the United Arab Emirates, pump medium-sour crude. That’s all what you need to know.
Amerika juist hetzelfde .
Rechtstreeks en onrechtstreeks verbruiken we juist evenveel nu dan voor de boycot .
Willen ze een boycot moeten ze de handel stopzetten met landen zoals China wat nooit gaat gebeuren .
Venezuela en Amerika juist hetzelfde daarom dat deze boycot een grap is . Venezuela koopt Russische olie en verkoopt haar olie door

Het is dan ook logisch dat de prijs veel te hoog is van de olie het aanbod en de vraag is bijna niet veranderd alleen de prijs is doorgeschoten dit ligt niet aan de schaarste maar aan het transport .
Bovendien worden vergunningen nu wel goedgekeurd .
Het aanbod zal ook opnieuw vergroten heeft alleen tijd nodig en de nodige investeringen die momenteel weer rendabel zijn .
Vraag en aanbod maakt de prijs en is geen tekort en we gaan terug naar een overschot door meer investeringen en vergunningen die worden goedgekeurd .
Voordien deed er niemand investeringen meer de kosten lagen te hoog voor nul winst .
De enige reden van de hoge olieprijs vandaag is het transport niet het gebrek aan olie .
Bovendien zal de vraag van de ontwikkelde landen traag afnemen .
Waardoor de totale benodigde olie niet meer zo vlug zal vergroten globaal .
Daarom dat het een zekerheid is dat de prijs weer zal dalen het enige vraagteken is hoe lang het zal duren .
De olieprijs is een politiek spelletje geworden en heeft niks te maken met een tekort aan olie .
Dus is het kwestie van tijd maar wel een zekerheid .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu eigenlijk ?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Zie topic De Beurs vandaag ;-)
TLDR Niet al te duur. Niet goedkoop.
TLDR Niet al te duur. Niet goedkoop.
Er bestaat hierop geen antwoord .
Elk bedrijf is anders en zoals altijd zijn sommige zeer duur andere normaal en nog andere spotgoedkoop .
Daarvoor moet je uw huiswerk maken zowaar kijken naar een ratio werkt niet nog nooit geweest .
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Lop, het is aantoonbaar dat je bij investeringen tijdens lage markt PE’s statistisch gezien een hoger rendement haalt. (Eigenlijk een open deur, dit.)
Aandelen zijn momenteel minder risicovol dan een jaar geleden.
Aandelen zijn momenteel minder risicovol dan een jaar geleden.
Buy low sell high. Helaas doen veel mensen het tegenovergestelde. Die zeggen daarna dat je op de beurs alleen maar geld kunt verliezen.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: