Hoe herken je een dip/correctie versus een crash
TIP
Re: Hoe herken je een dip/correctie versus een crash
Ik ben eens benieuwd voor morgen. Zou de keldering van de beurzen in het Midden-Oosten het begin zijn van een verkoopgolf die vanuit Azië over Europa naar Amerika trekt of zou de daling daar een uitloper zijn van de forse dalingen elders in de wereld op vrijdag?
O.a. De Tadawul (S.-A.) had vrijdag nog in te halen: begint op donderdagavond aan z'n weekend.
Misschien niet slecht dat het daar goed dondert; als kapitein van de OPEC verandert S.- A. daardoor misschien eens van koers...? (OPEC-productie wat verlagen)
Carl
Misschien niet slecht dat het daar goed dondert; als kapitein van de OPEC verandert S.- A. daardoor misschien eens van koers...? (OPEC-productie wat verlagen)
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Ja, net goed. De Saudi's hadden gehoopt hun concurrenten uit te roken met de lage olieprijs en nu ondervinden ze zelf de gevolgen. De schatkist van Saudi-Arabië moet al voor 20 miljard euro schuldpapier uitgeven om de begroting in evenwicht te houden.
Wat is 20 miljard voor een land met een dubbel BNP en 1/10 staatsschuld van België. In elk geval geen reden om hun strategie te wijzigen.
Voor hen is dat niet veel maar het is toch een teken aan de wand dat hun strategie zich tegen hen kan keren. Ze waren ongetwijfeld in de veronderstelling dat ze voldoende financiële buffer hadden om hun concurrenten kapot te maken zonder zelf schade te lijden.
Sommige Europese beurzen verliezen al 7%. Is dit nog een correctie of een crash?
Een crash! De elementen hiervoor lagen al een tijdje te sudderen. Een correctie had het kunnen geweest zijn indien er hiervoor ook voldoende positief nieuws lag te wachten, want de beurzen zijn te hard gestegen na de correctie van oktober 2014. Maar dat positief nieuws is er nog altijd niet....integendeel! De wereld draait een beetje dol momenteel en je hebt altijd mensen die ondanks dat euforisch blijven. Wel nu, ze zien sterren momenteel van de zware klap. 
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Het grote gevaar is m.i. een wereldwijde muntcrisis die zou kunnen losbarsten (georganiseerd worden ?). Wat doe je dan met je geldrekening ? Daarom verkoop ik geen dividendaandelen.
Ik zou het een milde crash noemen. Europese en Eurozone beurzen staan nu 19% en 20% lager genoteerd dan hun high van midden april.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Hetzelfde als met de fondsen waar je 20% verlies op hebt. Zijn de fundamentals veranderd ten nadele -> verkopen. Is alles ok -> houden.karine schreef:Blijft het moeilijke probleem wat nu te doen met fondsen waar je 20% winst op hebt ?
Natuurlijk, als je ervan overtuigd bent dat dit een zware crash wordt en je de boel niet vertrouwt, kan je alles verkopen. Maar dat is dan weer het glazen bol probleem.
Blijft, zelfs als je nog altijd gelooft in de fundamentals, als je je verlies zou kunnen beperken tot 10% door effe te verkopen en daarna terug te kopen ben je toch beter af. Natuurlijk krijg je dan de discussie over timen van de markt etc.
Tja, en de sterkste stijgingen gebeuren de dagen/weken na een dip/crash. Die stijgingen missen kunnen flink aan je langetermijn rendement vreten.
Dilemma's !!!
Efkes kwartvoortien afwachten
Dilemma's !!!
Efkes kwartvoortien afwachten
U.S.-beurzen hebben alvast toch enige houvast gevonden tegenover het dieptepunt vandaag 
Ik wens iedereen succes !
Carl
Ik wens iedereen succes !
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
en dan te weten dat ik een jaar geleden bij mezelf dacht : als er nog eens een crash gebeurt dan zal het deze keer wel eens aan China zijn...
Denk dat we de Gokchinees al een beetje vergeten waren