Hoe je "niet" gebruikte rekeningen beheren ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Hoe je "niet" gebruikte rekeningen beheren ?
Ik ben een beetje bankshopper (althans nog tot de nieuwe spaarregeling). Doordat ik bij een aantal banken klant ben heb ik bij bepaalde banken een mooi bedrag staan en ondertussen bij andere banken nog slechts "100" euro om er "iets" te laten staan. Ik ben niet van plan om die rekeningen af te sluiten, toch niet zolang ze gratis zijn. Maar nu vraag ik mij af wat ik best kan doen. Een klein bedragje zoals laten staan op een spaarrekening of de spaarrekening gewoon leeghalen? Daarmee wil ik (onverwachte) kosten vermijden. Kunnen banken kosten aanrekenen voor een spaarrekening die een lange tijd leeg staat? En mogen ze kosten aanrekenen voor een rekening waarop een lange tijd geen verrichtingen zijn gedaan? Kan ik maar beter die niet-gebruikte rekeningen behouden of toch maar beter afsluiten?
Hopelijk kunnen jullie mij wat adviseren.
Met dank.
Hopelijk kunnen jullie mij wat adviseren.
Met dank.
Re: Hoe je "niet" gebruikte rekeningen beheren ?
ik zit met dezelfde vraag.
de enige bank dat ik weet waar dat wel heel duidelijk op de website staat is argenta. daar staat bvb bij de e-spaar:
"Onrendabele rekeningen:
Dit zijn rekeningen waarop gedurende een heel kalenderjaar geen verrichtingen gebeuren én waarvan het saldo per 31/12 kleiner is dan 49,58 EUR. Van deze rekening wordt jaarlijks 4,96 EUR gedebiteerd."
bij andere banken staat het er misschien ook wel ergens, tussen de kleine lettertjes...
de enige bank dat ik weet waar dat wel heel duidelijk op de website staat is argenta. daar staat bvb bij de e-spaar:
"Onrendabele rekeningen:
Dit zijn rekeningen waarop gedurende een heel kalenderjaar geen verrichtingen gebeuren én waarvan het saldo per 31/12 kleiner is dan 49,58 EUR. Van deze rekening wordt jaarlijks 4,96 EUR gedebiteerd."
bij andere banken staat het er misschien ook wel ergens, tussen de kleine lettertjes...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Argenta==> deze info klopt.
Rabo bank ===> geld dat erop staat,ongeacht hoeveel/weinig,zonder verdere
transacties geven geen extra kosten,alles blijft zoals het was.
DHB bank ===> indien er een jaar geen transacties meer zijn geweest en het
saldo op 0 staat wordt de rekening door hun afgesloten.
DB bank ===> bij mijn weten zullen er geen meerkosten aangerekend
worden indien er voor langere tijd geen saldo is gestort of het
bedrag op 0 staat.
Tot zover mijn bijdrage.
Rabo bank ===> geld dat erop staat,ongeacht hoeveel/weinig,zonder verdere
transacties geven geen extra kosten,alles blijft zoals het was.
DHB bank ===> indien er een jaar geen transacties meer zijn geweest en het
saldo op 0 staat wordt de rekening door hun afgesloten.
DB bank ===> bij mijn weten zullen er geen meerkosten aangerekend
worden indien er voor langere tijd geen saldo is gestort of het
bedrag op 0 staat.
Tot zover mijn bijdrage.
Misschien zou een overzicht voor alle banken hier wel handig zijn.
Want bijvoorbeeld:
Ik heb een mooie som op een DB e-saving rekening gezet, ik gebruik het eigenlijk als een soort van termijntekening waar ik de komende jaren niet aankom, maar ook niets erbij stort. Het voordeel tov termijnrekening is dan dat ik snel over het geld kan beschikken als ik ga bouwen. Zodus zal ik de komende jaren geen verrichtingen doen op mijn DB e-saving, maar wil profiteren van de permanent hoge rente. Daarom is het handig te weten dat banken (welke?) geen extra kosten gaan aanrekenen voor slapende rekeningen waarop enkele jaren geen verrichtingen geweest zijn. Ik denk dat nog wel meer mensen hier interesse in hebben. Alle informatie is welkom!
Want bijvoorbeeld:
Ik heb een mooie som op een DB e-saving rekening gezet, ik gebruik het eigenlijk als een soort van termijntekening waar ik de komende jaren niet aankom, maar ook niets erbij stort. Het voordeel tov termijnrekening is dan dat ik snel over het geld kan beschikken als ik ga bouwen. Zodus zal ik de komende jaren geen verrichtingen doen op mijn DB e-saving, maar wil profiteren van de permanent hoge rente. Daarom is het handig te weten dat banken (welke?) geen extra kosten gaan aanrekenen voor slapende rekeningen waarop enkele jaren geen verrichtingen geweest zijn. Ik denk dat nog wel meer mensen hier interesse in hebben. Alle informatie is welkom!
Spaarrekening Fortis:
Zichtrekening betaal je natuurlijk gewoon zoals anders.
AXA:
Spaarrekening: Vlot, jeugd en spaarplus:
Spaarrekening: I-plus en I-plus welcome: geen voorvwaarde. Let wel, als je ze niet meer gebruikt, en je vergeet (gratis) je afschriften zelf af te halen of af te drukken, dan krijg je ze wel per post toegestuurd jaarlijks (1 € + port)
Doelspaarrekening:
m.a.w.: voor lage inactieve spaarrekening kan je intrest vervallenArtikel 9 - Niet-actieve spaarrekeningen
Een spaarrekening met een saldo dat kleiner is dan het
bedrag dat in de tarieflijst staat vermeld en waarop sedert
een jaar geen stortingen of opvragingen zijn verricht, krijgt
geen interest toegekend.
De spaarrekening genereert opnieuw interest zodra een
storting of opvraging wordt verricht, en dit vanaf
Zichtrekening betaal je natuurlijk gewoon zoals anders.
AXA:
Spaarrekening: Vlot, jeugd en spaarplus:
m.a.w.: Beheerskosten aangerekend voor een kleine spaarrekening die lang openblijft (die ergens vergeten is of zo)Beheerskosten: 7,44 EUR voor rekeningen waarop minstens 5 jaar geen verrichting is gebeurd en waarvan het saldo < 123,95 EUR.
Spaarrekening: I-plus en I-plus welcome: geen voorvwaarde. Let wel, als je ze niet meer gebruikt, en je vergeet (gratis) je afschriften zelf af te halen of af te drukken, dan krijg je ze wel per post toegestuurd jaarlijks (1 € + port)
Doelspaarrekening:
Zichtrekening: kost sowieso iets.Beheerskosten: 10 EUR voor rekeningen waarop minstens 5 jaar geen storting is gebeurd en waarvan het saldo < 200 EUR.
Da's een heel goeie vraag Campzie! Ik zat ook wel met die vraag. Ik had dat van die onrendabele rekeningen bij argenta ook al gelezen en daarom laat ik bij al mijn "oude rekeningen" ook een klein bedrag staan. Ook meestal rond de 75 à 100 euro.
Ik heb hier ook al eens in een topic van iemand gelezen dat bij hem zo een ongebruikte rekening na enkele jaren werd leeggehaald door de bank. Kennelijk gaan ze er dan van uit dat de eigenaar zou gestorven zijn of zo. Hoe zit dat dan juist? En is zoiets ook mogelijk als deze persoon nog andere rekeningen heeft bij die bank die wél regelmatig gebruikt worden???
Ik heb hier ook al eens in een topic van iemand gelezen dat bij hem zo een ongebruikte rekening na enkele jaren werd leeggehaald door de bank. Kennelijk gaan ze er dan van uit dat de eigenaar zou gestorven zijn of zo. Hoe zit dat dan juist? En is zoiets ook mogelijk als deze persoon nog andere rekeningen heeft bij die bank die wél regelmatig gebruikt worden???
Op rtbf heb ik vorig jaar een reportage gezien dat er bij belgische banken voor honderden miljoenen euro aan slapenden gelden aanwezig waren, waarover de banken heel geheimzinnig deden.Nightwolf schreef: Da's een heel goeie vraag Campzie! Ik zat ook wel met die vraag. Ik had dat van die onrendabele rekeningen bij argenta ook al gelezen en daarom laat ik bij al mijn "oude rekeningen" ook een klein bedrag staan. Ook meestal rond de 75 à 100 euro.
Dikwijls van mensen waarvan in de oorlog een volledige familie is overleden, en er zich geen erfgenamen aanboden.
Vroeger kon men zich wel eens op de toenmalige 30 jarige verjaringstermijn beroepen om het geld zich toe te eigenen.
Recent is over slapend geld een wetgeving verschenen :
Art.26.§ 1. De instellingen-depositaris sporen de houders van de slapende rekeningen op...Art.27.De instellingen-depositaris mogen kosten voor de in artikel 26 bedoelde opsporingen aanrekenen...Art.28.Indien, ondanks de opsporingsprocedure bedoeld in artikel 26, de slapende rekening niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een tussenkomst door de houder, worden de tegoeden van de betrokken slapende rekening...door de instelling-depositaris overgedragen aan de Kas vóór het einde van het zesde jaar volgend op de laatste tussenkomst....In afwijking van het eerste lid worden de tegoeden van slapende rekeningen waarvan de waarde minder dan 20 euro bedraagt, zonder informatie aan de Kas overgedragen...[24 JULI 2008. - Wet houdende diverse bepalingen (I)]. "
Eigenlijk kan je deze hele kwestie oplossen op de volgende manier ?
Door een doorlopende opdracht naar al je slapende rekeningen in te stellen dat je jaarlijks op een bepaalde datum bijvoorbeeld 1 symbolische euro automatisch overboekt?
Door een doorlopende opdracht naar al je slapende rekeningen in te stellen dat je jaarlijks op een bepaalde datum bijvoorbeeld 1 symbolische euro automatisch overboekt?
het beste is : àl je geld er weghalen, en dan een briefje in hun bus steken met een opzeg. Ze hebben slechts veel praat zolang ze aan je geld kunnen.
-
- Sr. Member
Zelfs als er niks opstaat blijft je rekening soms nog bestaan. Ik had verschillende rekening bij Rabobank waarvan sommige nauwelijks gebruikt werden. Zodus, alles gecentraliseerd en de overbodige rekeningen leeggemaakt (dus effectief saldo = 0) en Rabobank gevraagd om de rekeningen af te sluiten.
Doen ze niet, hun antwoord was "het is toch gratis en misschien wil je in de toekomst terug gebruik maken van die rekeningen".
Doen ze niet, hun antwoord was "het is toch gratis en misschien wil je in de toekomst terug gebruik maken van die rekeningen".
Liever een lege slapende rekening waarvoor desnoods jaarlijks een kleine kost wordt aangerekend, dan bijvoorbeeld permantent 100 € erop te laten staan dat geen fluit opbrengt en met het risico dat de bank het op termijn in beslag neemt.
zolang er geld opstaat brengt het iets op. Al is de intrest maar 1%, het beetje dat dit opbrengt lijkt me toch nog altijd beter dan die kleine kost die jij zou verkiezen. Vreemde redenering van jou hoor. En bij de banken waar ik slapende rekeningen heb, heb ik ook nog rekeningen die wel frequent gebruikt worden. Dus dat ze dat geld in beslag zouden nemen omdat ze het overlijden vemoeden of de eigenaar spoorloos zou zijn is niet echt mogelijk.Buidel schreef: Liever een lege slapende rekening waarvoor desnoods jaarlijks een kleine kost wordt aangerekend, dan bijvoorbeeld permantent 100 € erop te laten staan dat geen fluit opbrengt en met het risico dat de bank het op termijn in beslag neemt.
Hoe zit dat bij Abn Amro, heb mijn spaarrekening op 0 gezet, heb hun een brief gestuurd met de vraag om mijn rekening te sluiten, maar krijg geen reactie. Ik wil mijn kinderen dat niet aandoen om zoveel rekeningen te hebben. Als ik ze niet meer nodig heb moeten ze dicht, wat gaat de successie denken.
Het is best van de niet gebruikte rekeningen te laten bestaan als ze niets kosten.
Met de nieuwe spaarreglementering vanaf 1/4 zal een extra rekening interessant zijn om na te gaan of de periode om de getrouwheidspremie verlopen is wanneer men een aanzienlijk bedrag gestort heeft.
Als men alles (frequente stortingen en afhalingen ) over één rekening laat verlopen kan men het al dan niet verstrijken van de periode voor het bekomen van de getrouwheidspremie moeilijk (of niet meer) opvolgen. De afhalingen worden immers meestal (altijd) van de laatste stortingen afgetrokken met het LIFO systeem. Na een tijd weet men niet meer of de getrouwheidspremie verworven is voor bepaalde bedragen en of het niet nuttig is deze nog een bepaalde tijd te laten staan.
Daarom is het huidig systeem van Argenta e-spaar , BKCP excellence, Rabobank ( enkel basisintrest en getrouwheidspremie verwaarloosbaar ) te verkiezen . Met de nieuwe spaarwetgeving wordt het evenwel terug een rekenwerk om te zien waar je geld kunt opnemen zonder het risico te lopen van je getrouwheidspremie te verliezen.
In die optiek is het nuttig om diverse rekeningen te hebben om dit beter te kunnen opvolgen en dus de voorlopig niet actieve rekeningen te behouden.
N.B. Ik denk wel dat men bij sommige banken ( b.v. Rabobank ) geen 2 rekeningen kan openen op naam van dezelfde titularis .
Met de nieuwe spaarreglementering vanaf 1/4 zal een extra rekening interessant zijn om na te gaan of de periode om de getrouwheidspremie verlopen is wanneer men een aanzienlijk bedrag gestort heeft.
Als men alles (frequente stortingen en afhalingen ) over één rekening laat verlopen kan men het al dan niet verstrijken van de periode voor het bekomen van de getrouwheidspremie moeilijk (of niet meer) opvolgen. De afhalingen worden immers meestal (altijd) van de laatste stortingen afgetrokken met het LIFO systeem. Na een tijd weet men niet meer of de getrouwheidspremie verworven is voor bepaalde bedragen en of het niet nuttig is deze nog een bepaalde tijd te laten staan.
Daarom is het huidig systeem van Argenta e-spaar , BKCP excellence, Rabobank ( enkel basisintrest en getrouwheidspremie verwaarloosbaar ) te verkiezen . Met de nieuwe spaarwetgeving wordt het evenwel terug een rekenwerk om te zien waar je geld kunt opnemen zonder het risico te lopen van je getrouwheidspremie te verliezen.
In die optiek is het nuttig om diverse rekeningen te hebben om dit beter te kunnen opvolgen en dus de voorlopig niet actieve rekeningen te behouden.
N.B. Ik denk wel dat men bij sommige banken ( b.v. Rabobank ) geen 2 rekeningen kan openen op naam van dezelfde titularis .
"Onrendabele rekening" bij Argenta
Geldt die regeling met "onrendabele rekeningen" bij Argenta ook als je op je e-spaarrekening jarenlang 0 euro laat staan?
Als ze 4,96 euro willen debiteren van een lege rekening, dan zou het saldo negatief worden, en dat is verboden op een gereglementeerde spaarrekening. Toch?!
Dus je rekening helemaal leeghalen en laten slapen is geen probleem, lijkt me.
Als ze 4,96 euro willen debiteren van een lege rekening, dan zou het saldo negatief worden, en dat is verboden op een gereglementeerde spaarrekening. Toch?!
Dus je rekening helemaal leeghalen en laten slapen is geen probleem, lijkt me.
Onrendabele rekeningen
Dit zijn rekeningen waarop gedurende een heel kalenderjaar geen verrichtingen gebeuren én met een saldo kleiner dan 49,58 EUR per 31/12. Van deze rekeningen zal jaarlijks 4,96 EUR gedebiteerd worden.