Hoe reageer jij op ( QE ) (negative reële rente)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Hoe reageer jij op ( QE ) (negative reële rente)
Ik las recent deze:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... bbelt.html
Wat ik nogal eenzijdig vond(vrij links).....Waarom gaat men er zomaar van uit .... als ik koopkracht verlies dat ik dezelfde hoeveelheid aan goederen blijf kopen.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... bbelt.html
Wat ik nogal eenzijdig vond(vrij links).....Waarom gaat men er zomaar van uit .... als ik koopkracht verlies dat ik dezelfde hoeveelheid aan goederen blijf kopen.
Re: Hoe reageer jij op ( QE ) (negative reële rente)
geeft de mogelijk om het spaargeld te gebruiken als als margin voor geschreven opties
resultaat 95 % kans op een opbrengst van 20 % jaar
5% kans dat je broek er aan scheurt van hier tot in Tokyo
oplossing : spreiden, spreiden, spreiden die geschreven opties
resultaat 95 % kans op een opbrengst van 20 % jaar
5% kans dat je broek er aan scheurt van hier tot in Tokyo
oplossing : spreiden, spreiden, spreiden die geschreven opties
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Ik heb de indruk dat Yaris ook de hobby van berichten wissen onder de knie krijgt 
-
anonymous
Ik geef hetzelfde uit of allicht iets meer. Alleszinds dikt mijn spaarboek wel weer aan na deze maand. Het heeft even onder mijn doel gezeten maar vanaf volgende maand gaat het er iets boven =D
En grootste uitgaven zijn gedan dus kan alleen maar beter worden
En grootste uitgaven zijn gedan dus kan alleen maar beter worden
Je kan toch niet gaan kopen om te kopen, voor het geval toestel A over x jaar de geest geeft ? Gewoon, omdat je het nu misschien voor een paar euro minder hebt (is ook nog niet zeker).
Dat doe ik niet. Is iets stuk gegaan, dan vervang ik het. Maar ik ga geen voorraden aanleggen.
Dat doe ik niet. Is iets stuk gegaan, dan vervang ik het. Maar ik ga geen voorraden aanleggen.
Nee maar je kan wel meer gaan "doen".
Meer reizen. Naar een sportclub gaan ipv thuis betonblokken te heffen
. Eens de omgeving inclusief jezelf trakteren op sie of la. Nog eens vlug ergens naar toe vliegen voor dat ook tot de "verboden voorbehouden vruchten" gaat behoren
Of gewoon om middernacht op een godverlaten weg iets te snel rijden en er dan achter komen dat heel Vlaanderen blijkbaar bebouwde kom is en weer uw bijdrage leveren aan de "put".
Initiatieven genoeg om geld aan uit te geven zonder goederen te moeten vervangen.
Je kan toch ook niet blijven oppotten om op te potten?.
Zo'n poll zegt natuurlijk niet veel. Het hangt er ook vanaf in welke levensfase je zit. Kan me goed voorstellen dat een "jongere" nog wat reserve wil opbouwen en een "oudere" daar totaal het nut niet meer van inziet.
Meer reizen. Naar een sportclub gaan ipv thuis betonblokken te heffen
Of gewoon om middernacht op een godverlaten weg iets te snel rijden en er dan achter komen dat heel Vlaanderen blijkbaar bebouwde kom is en weer uw bijdrage leveren aan de "put".
Initiatieven genoeg om geld aan uit te geven zonder goederen te moeten vervangen.
Zo'n poll zegt natuurlijk niet veel. Het hangt er ook vanaf in welke levensfase je zit. Kan me goed voorstellen dat een "jongere" nog wat reserve wil opbouwen en een "oudere" daar totaal het nut niet meer van inziet.
Toch eerst vooraf gereageerd om die negatieve reële rente te voorkomen door langlopende termijnrekeningen en tak21 af te sluiten. Die brengen mij nog vele jaren een 2% netto op, dus we blijven break-even en stelt het probleem zich niet zo bij mij.
De laatste jaren groeit ons vermogen beetje bij beetje (en gelukkig) verder aan, op deze "nieuwe" spaargelden is de negatieve reële rente natuurlijk wel van toepassing. Maar om ons gedrag aan te passen? Als je al tientallen jaren op een zekere manier leeft, ga je toch niet van de ene maand op de andere drastisch van koers wijzigen? Moeten we nu elk dag champagne drinken of zo? Moeten we nu 3 in plaats van 2 maal op reis gaan? Voor mij heeft dit geen meerwaarde of zal ik niet gelukkiger van worden, ik zit liever in mijn tuin van het zonnetje te genieten dan in een koopcentrum rond te lopen. Van nature uit weeg ik wel veel pro/contra af, hoogstens zal ik nu sneller beslissen om iets toch aan te kopen. Maar de boer hij ploegde gewoon voort ... en wat er op het einde van de rit overblijft zal ik met groot plezier aan de kinderen verder geven om hen een duwtje in de rug te geven. Ik ga ook niet zolang wachten, 't zal bij leven zijn ...
De laatste jaren groeit ons vermogen beetje bij beetje (en gelukkig) verder aan, op deze "nieuwe" spaargelden is de negatieve reële rente natuurlijk wel van toepassing. Maar om ons gedrag aan te passen? Als je al tientallen jaren op een zekere manier leeft, ga je toch niet van de ene maand op de andere drastisch van koers wijzigen? Moeten we nu elk dag champagne drinken of zo? Moeten we nu 3 in plaats van 2 maal op reis gaan? Voor mij heeft dit geen meerwaarde of zal ik niet gelukkiger van worden, ik zit liever in mijn tuin van het zonnetje te genieten dan in een koopcentrum rond te lopen. Van nature uit weeg ik wel veel pro/contra af, hoogstens zal ik nu sneller beslissen om iets toch aan te kopen. Maar de boer hij ploegde gewoon voort ... en wat er op het einde van de rit overblijft zal ik met groot plezier aan de kinderen verder geven om hen een duwtje in de rug te geven. Ik ga ook niet zolang wachten, 't zal bij leven zijn ...
je kan ook niet blijven uitgeven om uit te gevenInitiatieven genoeg om geld aan uit te geven zonder goederen te moeten vervangen.
eens je een broodrooster hebt ben je immers niks met een 2de
Het gaat er bij mij over dat de negatieve rente geneutraliseerd word door gewoon minder uit te geven als bv men 10 000 eu op het einde v de rit 1000 eu minder waard is....wel dan vervang ik enkel die laptop/gsm als het echt noodzakelijk is,ik spreek niet over essentials.
Bij mij komt het pushen van de yolo levenstijl echt opdringerig over:
Als je daar aan toegeeft is het volgende producten die minimaal meegaan om de cirkel van kopen kopen te versterken en de nadruk op kwaliteit te verlagen,bedrijven die gedwongen lage kwaliteit moeten verkopen anders deuren sluiten,....
(ik moet nu al schoenen op maat laten maken;die die ze verkopen in de handel gaan max 3 maand mee)
Bovendien leert men aan de jongste generatie om niet te sparen maar te lenen meer uit te geven dan dat ze zich kunnen veroorloven,...
Die put was er al voor mijn geboorte;en die zal er altijd blijven.....Gezien er geen politieke wil is om die te dichten,...Er is zelf geen partij waar men kan op stemmen om die put te vullen; een conservatief of financieel verantwoord beleid te voeren.....en gezien men die put blijft graven zonder men toestemming moet je niet verwachten dat ik die zal helpen vullen als het anders kan.Ik ben bereid deel uit te maken van een oplossing maar niet bereid deel uit te maken van het probleem.uw bijdrage leveren aan de "put".
https://www.nationaldebtclocks.org/debtclock/belgium
Ik zelf heb in eerste instantie men spaar reservers drastisch vermindert (van +250k )(vastgoed gekocht) naar 10k
En in 2de instansie geef ik minder uit.
Ieder natuurlijk zijn eigen ding....
met deze pol wou ik polsen naar wat de meeste mensen doen,omdat ik men bedenkingen heb bij de (zogezegde ) positieve effecten die (QE) zou moeten brengen
Voor de spaarder, gemiddelde spaargidser of (kapitaal)verdiener zijn er geen positieve effectieven aan de QE, alleen wie schulden heeft (bedrijven, privé, overheid) doet hier een goede zaak met het (bijna) gratis geld en ultralage intresten.
Ja, in mijn geval, en liefst nog meer ook.
Heeft trouwens niet veel te maken met budgetbeheer maar meer met het volledig kunnen beheren van de persoonlijke agenda en het ten volle bewust zijn van de eigen vergankelijkheid.
Het deel dat de komende jaren vast staat overstijgt, zoals in uw geval, nog steeds ruim de negatieve reële rente (gemiddeld 4.75%, deels netto, deels bruto.
Gezien dat mijn verdere levensstijl kan garanderen is al wat er nog bijkomt niet meer nodig om de pot te blijven (over)vullen en dient dus om de levenskwaliteit te verhogen. Al kan je daar geen definitie op plakken want dat laatste is voor iedereen iets anders.
Nou ik wel. En dan denk ik zeker niet aan een tweede broodrooster, tv, dubbele biefstuk noch aan sneller internet etc.
Eerder uitdagingen aangaan die voorheen gewoon niet konden door een beperkende agenda.
Mijn fantasie daarin is nogal uitgebreid. Groter dan mijn beschikbaar vermogen.
En in een koopcentrum ga je me al helemaal niet vinden. Besteedbare vrije tijd moet geen straf zijn hè.
Ik push overigens niemand. Van mij mag iedereen doen en laten waar hij zin in heeft. Ik doe immers net eender. Ik geef gewoon mijn persoonlijke kijk op de zaak. Gezien de negatieve rente geen reële invloed heeft op mijn levenspatroon (het maakt mij echt niet uit of ik op het einde van de rit 10.000 € of 9.000 € over hebt, zolang het saldo maar niet negatief is) ben ik ook niet gedwongen om te reageren.
Vastgoed overweeg ik (ook om heel andere redenen) ook wel om de reserves te kunnen wegwerken maar de ideale trein is nog niet voorbij gekomen (ik ben daarin nogal kieskeurig).
Ik begrijp de vraag en de timing ervan niet goed.
1- het is niet ongewoon dat de rente op de spaarboekjes lager is dan de inflatie. Tijdens verschillende periodes in het verleden was er "negatieve reële rente". De reele Rente lijkt enkel positief op momenten dat de aandele onder druk staan: 10 jaar geleden en 3 jaar geleden.
Zie bvb deze grafiek van de tijd van een jaar geleden.

https://images.tijd.be/view?iid=dc:1019 ... 0868415000
2- Velen verwachten dat de rentes in de (nabije) toekomst omhoog zullen gaan. Dus zou de situatie in de toekomst beter moeten worden, niet?
1- het is niet ongewoon dat de rente op de spaarboekjes lager is dan de inflatie. Tijdens verschillende periodes in het verleden was er "negatieve reële rente". De reele Rente lijkt enkel positief op momenten dat de aandele onder druk staan: 10 jaar geleden en 3 jaar geleden.
Zie bvb deze grafiek van de tijd van een jaar geleden.
https://images.tijd.be/view?iid=dc:1019 ... 0868415000
2- Velen verwachten dat de rentes in de (nabije) toekomst omhoog zullen gaan. Dus zou de situatie in de toekomst beter moeten worden, niet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Die "verwachtingen" beginnen toch betrekkelijk lang te duren. 
-
anonymous
Wij gebruiken onze opgebouwde reserve om minder te werken zonder ons uitgavenpatroon aan te moeten passen. Ik heb een hele tijd 4/5 gewerkt. Nu werk ik terug een stuk fulltime om binnenkort eens 3 maand fulltime loopbaanonderbreking te nemen (om te reizen). Mijn vrouw werkt nu al een tijdje 1/2.
Zoals Cronos zegt gaan wij nu dingen bekijken die we nu nog kunnen doen en misschien binnen x aantal jaar niet meer wegens niet meer zo fit of weg door bijvb de opwarming van de aarde. Zo hebben we vorige week in Noorwegen een gletsjerklim gedaan. Fantastische ervaring.
Zoals Cronos zegt gaan wij nu dingen bekijken die we nu nog kunnen doen en misschien binnen x aantal jaar niet meer wegens niet meer zo fit of weg door bijvb de opwarming van de aarde. Zo hebben we vorige week in Noorwegen een gletsjerklim gedaan. Fantastische ervaring.