hoe stinkend rijk worden met Piet.
TIP
Re: hoe stinkend rijk worden met Piet.
turbo's op indexen gebruiken de dividenden van de onderliggende waarden om financieringskost te verlagen.Umi schreef: ↑7 november 2018, 22:37Waarom is die hefboom te laag?pietpiraat schreef: ↑7 november 2018, 21:04 of deze maar daar is hefboom wat laag
https://www.bnpparibasmarkets.nl/Indice ... 0010011102
Stel dat de ASCX 7% per jaar stijgt op LT, zal die nu aan 9,17% stijgen (excl. rentekost). Dit lijkt een klein verschil, maar op lange termijn is dit verschil gigantisch! Een hefboom van +- 1,5 lijkt me ideaal.
Je moet proberen te voorzien dat uw turbo 'crashbestendig' is... Ik zou voor een index zeker zorgen dat de koers /2 kan zonder de stoploss te raken! in 2008 daalde de AEX 60% tov de piek...
Als je dan zoals een indexbelegger periodiek bijkoopt, zou ik ook opteren voor verschillende stoplosses, met een maximum stoploss van 380. Kwestie moest er dan toch een nieuwe 'supercrash' komen, ben je niet alles/niets kwijt... Idealiter start je hiermee dan ook na een crash![]()
Soit, zo'n idee vraagt nog wel wat regels & een verdere uitwerking waaraan je jezelf moet houden.
Hoe zit het met de dividenden bij zo'n indexcracker? Worden die uitgekeerd of gekapitaliseerd? Uiteraard is bij zo'n sprinter ook de rente op Financieringsniveau van groot belang.
Zelf steek ik zo'n 25% van de port in turbo's met lage hefboom. Ik vind de risico's minder groot als je dit doet bij ondergewaardeerde aandelen.
edit; een vaste hefboom is trouwens ten zeerste af te raden, alsook een tijdslimiet.
zoals Molenveld aangeeft, zorgt de hefboom dat je 'verwacht' rendement een boostje krijgt, je moet dan niet je hoofdbreken over welk aandeel de markt gaat kloppen om een extraatje te halen.
stop loss minstens 50% onder koers lijkt me makkelijke regel
zeker indexen kunnen +50% dalen, als je op top kocht kan je het toch nog vlaggen hebben.
die 50% regel zorgt erook voor dat financieringsniveau nog lager ligt, inkomende dividenden zorgen er dan voor dat stop loss over de tijd daalt, zelf als rente wat zou stijgen.
stijgende stop lossen lijkt me te vermijden.
door periodiek bij te kopen als je bijgespaard hebten de 50% regel te volgen ga je automatisch verschillende SL niveau's hebben.
op bepaald moment zal je ook best verkopen en terug hogere hefboom kopen.
wat simulaties aan het laten lopen en er zit muziek in.
horror situatie is een KT rente die naar 17% springt.
zag in de cursus een grafiek vanaf 1600 of zo van de UK rente, jaren 1970-1990 bleken daar de grote uitzondering
daarbuiten was de LT rente bijna altijd < 5 %
wat velen hier als normaal beschouwen is misschien wel abnormaal ...
wie zal het zeggen ?
Doet me spontaan denken aan het Long-Term Capital Management. Een fonds die niet meer bestaat want die gasten zijn al lang binnen. Team bestond ondermeer uit een nobelprijs winaar in de economische wereld. Ze deden het dan ook wel verstandiger: met staatsobligaties ipv indexen, die zijn minder volatiel.

Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor

Hier is de volledige grafiek van het fonds.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:LTCM.png
Bij leverage moet er maar een kleine tegenslag zijn om grote verliezen te hebben.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:LTCM.png
Bij leverage moet er maar een kleine tegenslag zijn om grote verliezen te hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Die zijn idd. gewoon op hun bek gegaan.
In begin liep alles alleraardigst. Die mannen leken een formule gevonden te hebben om alle risico af te dekken. Als ik me niet vergis was het een vastgoedbubbel in azie die de boel deed vastlopen.
In begin liep alles alleraardigst. Die mannen leken een formule gevonden te hebben om alle risico af te dekken. Als ik me niet vergis was het een vastgoedbubbel in azie die de boel deed vastlopen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
zo zullen eens zien hoe dat gaat
zal iedere maand 1000 euro in een turbo op een index steken en resultaat hier bijhouden.
moeten iets hebben om mee te vergelijken, iedere maand 1000 in iwda lijkt me goed
misschien ook een tracker enkel in euro zone aandelen iwda heb je ook wisselkoerseffecten
dus B7 en co graag een voorstel, zodat we op 1/12 kunnen starten zonder beroep te moeten doen op prof Barabas.
zal iedere maand 1000 euro in een turbo op een index steken en resultaat hier bijhouden.
moeten iets hebben om mee te vergelijken, iedere maand 1000 in iwda lijkt me goed
misschien ook een tracker enkel in euro zone aandelen iwda heb je ook wisselkoerseffecten
dus B7 en co graag een voorstel, zodat we op 1/12 kunnen starten zonder beroep te moeten doen op prof Barabas.
Omega6 en de omega mixer zijn passé, leve de pietpiraat mixer.
Op een vaste dag in de maand een turbo kopen, steeds aan hetzelfde bedrag? 

Rookie investor
Rookie investor
Ik hou u nog even in spanning, we starten met de piet versus iwda op 1 december
en dan gedurende 50 jaar iedere maand een tussenstand zet ik hier in een xls genaamd kabouterrace
kabouter kluskoopt iedere maand voor 1000 euro een turbo op een index
de turbo moet voldoen aan volgende voorwaarde
- stop loss minstens 50% onder de koers onderliggende index
- financieringsniveau dalend over de tijd
- uitgever BNPPARIBAS of ING
- Fiscaal meest interessante keuze. We gaan er vanuit dat markten optimaal werken, Nederlandse, Franse, Duitse multinationals daar gaan we ons niet mee bezig houden welke markt de beste is, als we kiezen kiezen we gewoon diegene die fiscaal het best is.
als het verschil stop loss -koers daalt tot onder de 25% stoppen we met kopen turbo's en leggen we provisie aan om zonodig turbo in te ruilen voor versie met lagere stop loss. Dat doen we effectief als verschil onder de 10% daalt.
als verschil financieringsniveau koers groter is dan 85% verkopen we turbo en kopen we een nieuwe.
kabouter lui koopt gewoon iedere maand voor 1000 euro IWDA
Kabouter plop koopt iedere maand voor 1000 euro Sofina en herinvesteert de dividenden.
ps kabouter kwebbel kan niet mee doen want die krijgt een postje bij de nationale bank.
benieuwd welke kabouter zal winnen
Ja maar, het eindresultaat ga ik dan niet meer meemaken. En ik ben zo benieuwd.pietpiraat schreef: ↑17 november 2018, 15:09 en dan gedurende 50 jaar iedere maand een tussenstand zet ik hier in een xls genaamd kabouterrace
Ik vraag me wel af hoeveel mensen 1,000 euro per maand aan de kant kunnen zetten, maar goed.
Rookie investor
Rookie investor
het zijn wel kabouters hé
als ik ze op tv bezig zag leken ze me toch niet veel nodig te hebben.
hier hun plan
na 5 jaar 81K na 10 jaar 230K na 20 jaar 1M
5M na 396 maanden 10M na 464 maanden en 25M na 556 maanden.
als ik ze op tv bezig zag leken ze me toch niet veel nodig te hebben.
hier hun plan
na 5 jaar 81K na 10 jaar 230K na 20 jaar 1M
5M na 396 maanden 10M na 464 maanden en 25M na 556 maanden.
speciaal voor yaris starten de kabouters nu al
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze excel is gemaakt door Lui, neem ik aan?
Gebuisd voor uniformiteit, overzichtelijkheid en presentatietechnieken.
Gebuisd voor uniformiteit, overzichtelijkheid en presentatietechnieken.
Rookie investor
Rookie investor