Hoe te citeren en andere BBcode-functies (=smilies) te gebruiken
Hoe te citeren en andere BBcode-functies (=smilies) te gebruiken
Niet om uit de hoogte te doen maar ik erger me soms aan de manier waarop er geciteerd wordt op het forum, of in het algemeen hoe "BBcode-tags" soms gebruikt worden. Bij deze een korte intro voor de ongedoopten in BBcode. 
Als je een nieuw bericht post krijg je boven de rij smileys een reeks knoppen voor opmaak en dergelijke. Deze knoppen doen allemaal hetzelfde, ze plaatsen 2 tags (tag = sleutelwoord) op de plaats van je cursor (daar waar je aan het typen bent), het enige wat veranderd zijn de tags zelf. Een eenvoudig voorbeeld voor de B-knop (vet):
Bovenstaand stukje wordt ingevoegd op je cursorpositie, dit zijn namelijk Bold-tags. De tags zijn heel eenvoudig te begrijpen en gebruiken, eens je weet hoe het in elkaar steekt. Er staat een '[' aan het begin en een ']' aan het einde van elke tag. De tekst ertussen is de eigenlijke naam of functie van de tag. Een tag moet geopend en afgesloten worden, bij de sluitende tag zet men een '/' vóór de benaming. De tag heeft betrekking op de tekst die tussen de openende en de sluitende tag staan, dat is ook de reden dat je cursor tussen de openende en de sluitende tags gaat staan, als je een knop gebruikt om BBcode in te voegen. Voorbeeld:
wordt:
wordt:
Wanneer je iemand citeert en je reageert tussen het citaat in plaats van onder het volledige citaat, kopieer dan de openende tag vóór elk stukje citaat, en de sluitende tag áchter elk stukje citaat. Gebruik tenslotte de knop "Bekijken" onderaan je post om het resultaat te controleren, alsvorens je bericht te "Verzenden", zodat je achteraf geen aanpassingen meer moet maken als iedereen kan meelezen.
Als je nog steeds mee bent, kan je nu je eigen website gaan schrijven.
HTML werkt namelijk ook met tags, gewoon de '[' en ']' vervangen door '' en je hebt HTML tags (daarom wel nog niet altijd geldige, BBcode heeft enkele tags die niet bestaan in HTML). Open notepad, begin met , zet er paragrafen tussen met en sluit de pagina onderaan af met . Veel plezier! 

Als je een nieuw bericht post krijg je boven de rij smileys een reeks knoppen voor opmaak en dergelijke. Deze knoppen doen allemaal hetzelfde, ze plaatsen 2 tags (tag = sleutelwoord) op de plaats van je cursor (daar waar je aan het typen bent), het enige wat veranderd zijn de tags zelf. Een eenvoudig voorbeeld voor de B-knop (vet):
Code: Selecteer alles
[b][/b]
Het is [u]ongelofelijk[/u] [b]koud[/b] [i]buiten[/i].
Dus citaten werken op dezelfde manier, het stuk dat ertussen staat is hetgeen er geciteerd wordt. Soms word er binnen de openende tag nog extra informatie doorgegeven, deze staat dan in de openende tag als "paramater=info"" na de naam, gescheiden door spaties en binnen de '[' en ']'. Als je iemand citeert bijvoorbeeld:Het is ongelofelijk koud buiten.
[quote="phase"]
citaat
[/quote]
De extra parameters na "author" zal je waarschijnlijk niet begrijpen, "link" is een interne link van de forumsoftware en "date" is de datum+tijd in UNIX Time. Deze gegevens worden doorgegeven aan de forumsoftware, bijvoorbeeld zodat je kan doorklikken naar het citaat en de datum en tijd van posten en de naam van de poster kan zien.phase schreef: citaat
Wanneer je iemand citeert en je reageert tussen het citaat in plaats van onder het volledige citaat, kopieer dan de openende tag vóór elk stukje citaat, en de sluitende tag áchter elk stukje citaat. Gebruik tenslotte de knop "Bekijken" onderaan je post om het resultaat te controleren, alsvorens je bericht te "Verzenden", zodat je achteraf geen aanpassingen meer moet maken als iedereen kan meelezen.
Als je nog steeds mee bent, kan je nu je eigen website gaan schrijven.

Laatst gewijzigd door Anonymous op 5 februari 2009, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe te citeren en andere BBcode-functies te gebruiken
Heu, ... ik denk dat je de [ i ] en de [ u ] hebt omgewisseld in je bovenstaande post ...
Het is ongelofelijk koud buiten.
Hoe dan ook, het is zoals je zegt vrij eenvoudig eens je het weet, anders gebruik je maar de knoppenbalk 'voeg BBC-tags toe:' en zet je de te bewerken tekst
[functie]hier tussen[/functie]
Het is ongelofelijk koud buiten.
Hoe dan ook, het is zoals je zegt vrij eenvoudig eens je het weet, anders gebruik je maar de knoppenbalk 'voeg BBC-tags toe:' en zet je de te bewerken tekst
[functie]hier tussen[/functie]
Laatst gewijzigd door Anonymous op 5 februari 2009, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia non olet
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Oeps inderdaad, heb het even aangepast. Bedankt Ezeltje Strekje 

Béter is het om niét te citeren! Schrijf duidelijk, en maak het de lezer gemakkelijk om je te begrijpen. Niémand leest die citaten, tenzij het over enkele kernwoorden gaat.
Bedankt phase en alle anderen
dit is toch zeer relevant voor iedereen en daarom heb ik het naar de aankondigingen verplaatst
dit is toch zeer relevant voor iedereen en daarom heb ik het naar de aankondigingen verplaatst
Zeker goed bedoeld door phase maar ik vrees dat de ongedoopten niet veel zullen begrijpen van de gebruikte woordenschat.phase schreef: Niet om uit de hoogte te doen maar ik erger me soms aan de manier waarop er geciteerd wordt op het forum, of in het algemeen hoe "BBcode-tags" soms gebruikt worden. Bij deze een korte intro voor de ongedoopten in BBcode.![]()
En de anderen hebben er geen boodschap aan, want die wisten dit allemaal al.

wie beter kan mag hieronder altijd een poging wagen... 

Als je een topic al een tijd volgt, kan ik goed begrijpen dat je de citaten niet leest, maar voor iemand die eens op de laatste pagina komt kijken, is het wel zo aangenaam dat die niet alles moet gaan lezen om een reactie van iemand te begrijpen. Of stel dat je op meerdere personen reageert. Hou het de lezer simpel en laat hem/haar niet door pagina's tekst zoeken om te vinden waar er op gereageerd wordt...Sisse schreef: Béter is het om niét te citeren! Schrijf duidelijk, en maak het de lezer gemakkelijk om je te begrijpen. Niémand leest die citaten, tenzij het over enkele kernwoorden gaat.

Diegenen die er geen boodschap aan hebben, zijn uiteraard vrij om dit topic te negeren..louise schreef: Zeker goed bedoeld door phase maar ik vrees dat de ongedoopten niet veel zullen begrijpen van de gebruikte woordenschat.
En de anderen hebben er geen boodschap aan, want die wisten dit allemaal al.![]()

Thanks voor de feedback webmaster.

Re: Hoe te citeren en andere BBcode-functies (=smilies) te gebruiken
Ik vond het persoonlijk al zeer goed, maar ik ben natuurlijk al 'gedoopt' he
Dus, wie denkt beter te kunnen, ga uw gang
Dus, wie denkt beter te kunnen, ga uw gang
Ik verkies vimphase schreef: Open notepad

Maar... bedankt voor dit bericht. Correct quoten is inderdaad belangrijk.
@Phase en @ Webmaster,
Begrijp me niet verkeerd : ik bedoelde dit zéker niet als kritiek.
De uitleg is inderdaad goed en zeer uitgebreid.
Maar wat ik wou zeggen :
Er is een grote groep van (meestal) niet-meer-zo-jonge-mensen (waaronder ikzelf) die (nog) niet vertrouwd zijn met de specifieke termen die door ervaren mensen zoals jullie gebruikt worden.
Zélf leer ik nog alle dagen bij, maar ik kom uit een generatie die niet is opgegroeid in een geautomatiseerde wereld.
Voor velen is het moeilijk om alle nieuwigheden bij te houden en dit is niet alleen zo bij laaggeschoolden.
Bewijs hiervan zijn de vele intelectuele 50-plussers (onder wie sommige ministers, schrijvers enz...) die openlijk toegeven dat ze "niet meer mee" zijn met de nieuwe technologieën.
Daarom stel ik aan de jongere generatie voor : vraag eens aan uw ouders, grootouders, tantes en ooms, of zij al die woorden begrijpen.
Tenminste als wij hier ook welkom zijn
Begrijp me niet verkeerd : ik bedoelde dit zéker niet als kritiek.
De uitleg is inderdaad goed en zeer uitgebreid.
Maar wat ik wou zeggen :
Er is een grote groep van (meestal) niet-meer-zo-jonge-mensen (waaronder ikzelf) die (nog) niet vertrouwd zijn met de specifieke termen die door ervaren mensen zoals jullie gebruikt worden.
Zélf leer ik nog alle dagen bij, maar ik kom uit een generatie die niet is opgegroeid in een geautomatiseerde wereld.
Voor velen is het moeilijk om alle nieuwigheden bij te houden en dit is niet alleen zo bij laaggeschoolden.
Bewijs hiervan zijn de vele intelectuele 50-plussers (onder wie sommige ministers, schrijvers enz...) die openlijk toegeven dat ze "niet meer mee" zijn met de nieuwe technologieën.
Daarom stel ik aan de jongere generatie voor : vraag eens aan uw ouders, grootouders, tantes en ooms, of zij al die woorden begrijpen.

Tenminste als wij hier ook welkom zijn

Hoe meer zielen, des te meer vreugdlouise schreef: Tenminste als wij hier ook welkom zijn![]()

- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
en of,louise schreef:
Tenminste als wij hier ook welkom zijn![]()
ervaring en wijsheid zijn onovertroffen waarden
That's the spirit centenkliever
Tuurlijk wel, ook van mijn kant niet slecht bedoeld hoor.louise schreef: @Phase en @ Webmaster,
Tenminste als wij hier ook welkom zijn![]()
Allee, wie doet een poging om een niet technische tekst te maken...