Hoe werken accumulerende ETF's?
TIP
Hoe werken accumulerende ETF's?
Hallo,
Ik ben nieuw in beleggen en heb mij de laatste dagen proberen inlezen in de mogelijkheden. Ik wil op lange termijn beleggen (20-30 jaar). Wat mij persoonlijk het meest aantrekt, zijn de accumulerende ETF's. Ik weet ondertussen dat je een verschil in taks hebt tussen Belgisch geregistreerde en internationale. Dat er distributieve en accumulerende bestaan. Dat accumulerende de dividenden meteen herinvesteren waardoor je geen roerende voorheffing moet betalen, wat voor langetermijn beleggen voordelig is.
Waar ik, vooraleer ik ermee zou starten, niks van kan terugvinden, is het recupereren van je investering + rendement op het einde van de rit. Hoe gebeurt dat met accumulerende ETF's als deze elke keer automatisch opnieuw belegd worden? En betaal je uiteindelijk dan op het einde 30% roerende voorheffing op het totale rendement van 20 of 30 jaar?
Excuses als dit domme vragen lijken, ik kon er niet zo direct iets van vinden en deze vragen houden mij toch bezig
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes
Ik ben nieuw in beleggen en heb mij de laatste dagen proberen inlezen in de mogelijkheden. Ik wil op lange termijn beleggen (20-30 jaar). Wat mij persoonlijk het meest aantrekt, zijn de accumulerende ETF's. Ik weet ondertussen dat je een verschil in taks hebt tussen Belgisch geregistreerde en internationale. Dat er distributieve en accumulerende bestaan. Dat accumulerende de dividenden meteen herinvesteren waardoor je geen roerende voorheffing moet betalen, wat voor langetermijn beleggen voordelig is.
Waar ik, vooraleer ik ermee zou starten, niks van kan terugvinden, is het recupereren van je investering + rendement op het einde van de rit. Hoe gebeurt dat met accumulerende ETF's als deze elke keer automatisch opnieuw belegd worden? En betaal je uiteindelijk dan op het einde 30% roerende voorheffing op het totale rendement van 20 of 30 jaar?
Excuses als dit domme vragen lijken, ik kon er niet zo direct iets van vinden en deze vragen houden mij toch bezig
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes
Re: Hoe werken accumulerende ETF's?
Een fonds belegd zijn geld in een hele korf van aandelen.
Als (Belgische) belegger kan je deelbewijzen kopen van fondsen.
Sommige aandelen betalen dividenden.
In een distribuerend fonds worden deze dividenden doorbetaald aan de belegger. De bank zal 30% Belgische roerende voorheffing afhouden.
In een accumulerend fonds worden extra aandelen gekocht met de dividenden, en toegevoegd aan het deelbewijs in het bezit van de belegger. In Belgie is er geen belasting op de meerwaarde bij verkoop van aandelenfondsen.
Als (Belgische) belegger kan je deelbewijzen kopen van fondsen.
Sommige aandelen betalen dividenden.
In een distribuerend fonds worden deze dividenden doorbetaald aan de belegger. De bank zal 30% Belgische roerende voorheffing afhouden.
In een accumulerend fonds worden extra aandelen gekocht met de dividenden, en toegevoegd aan het deelbewijs in het bezit van de belegger. In Belgie is er geen belasting op de meerwaarde bij verkoop van aandelenfondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
[
Bedoel je dat er geen belasting moet betalen worden op de verkoop van accumulerende ETF's? Want naar mijn idee zit hier dividend bij inbegrepen. En kan je accumulerende ETF's verkopen wanneer je dat wenst?In Belgie is er geen belasting op de meerwaarde bij verkoop van aandelenfondsen.
Laatst gewijzigd door MichVer op 27 mei 2022, 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Wel een hogere TOB bij de verkoop van je accumulerend fonds/ETF.
Soms. Maar er zijn ook fondsen waar dit niet waar is. Koop de juiste fondsen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 mei 2022, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Deelbewijzen verkopen.
Momenteel wordt dit niet belast.
Niet als deze niet geregistreerd is in België. Dan betaal je maar 0,12%.
Bedankt voor de reacties! Helemaal duidelijk nu.
Wat ik mij ook nog afvraag:
Ik merk dat als ik het isin nummer van een tracker opzoek en naar de website van de uitgevers wil gaan, mij soms de toegang tot deze tracker als Belgisch particulier ontzegt wordt. Wil dit zeggen dat ik deze niet kan/mag aanschaffen?
Wat ik mij ook nog afvraag:
Ik merk dat als ik het isin nummer van een tracker opzoek en naar de website van de uitgevers wil gaan, mij soms de toegang tot deze tracker als Belgisch particulier ontzegt wordt. Wil dit zeggen dat ik deze niet kan/mag aanschaffen?
Wat ik zelf denk: als de ETF er als Belgische particulier niet tussen staat, dan is de ETF niet geregistreerd in België? Klopt dat?Wat ik mij ook nog afvraag:
Ik moet bekennen dat ik het erg moeilijk vind om de bomen door het bos te zien als het op ETF selectie aankomt. Mijn beleggingsplan is er, maar heb toch moeite om een goede combinatie aan ETF's te selecteren. Ook na het lezen van een aantal voorbeeldportefeuilles.
Vragen die tijdens mijn zoektocht komen aanwaaien:
* 2 tot 3 brede ETF's voldoende voor een geversifieerde ETF portefeuille of beter 10 tot 15?
* Als de waarde van een ETF reeds op >300 euro ligt, is het dan nog voordelig om hierin te investeren (bv. iShares Core S&P500)?
* Soms zit er tussen een gelijkaardige ETF een groot prijsverschil. Ik weet niet goed hoe dit te beoordelen: is de duurdere te duur of is de goedkopere te goedkoop (bv. iShares Core S&P500, Vanguard S&P500, Invesco S&P500)
* Ik merk dat ik geneigd ben om specifiekere ETF's te kiezen, zoals Automation & Robotics, Healthcare Innovation, Art Intelligence, Cyber Security,... Als ik voorbeeldportefeuilles bekijk, zie ik vooral zo breed mogelijke ETF's terugkomen. Geen goed idee om specifiek te gaan, ook niet als je een aantal sectoren er in verwerkt?
Mijn belegginsplan:
Broker: Degiro
Beleggingstermijn: 20 jaar (ik ga zelf zeker verder tot 30 jaar, maar na 20 jaar wil ik mijn kinderen een bedrag kunnen geven)
Risico: mag voor mij aan de hoge kant zijn vanwege de bovenstaande belegginshorizon (5-6-7)
Beleggingstype: accumulerende ETF's (passief); zo veel mogelijk uit de kernselectie van Degiro
Maandbedrag: 200 euro per maand, eventueel op termijn verhoogd naar 300 euro per maand
Beoogd rendement: ik wil graag 8-10% rendement uit mijn investering halen (is dat op een verantwoorde manier haalbaar?)
ETF's die ik op het oog heb/had/mijn hoofd over breek, allemaal uit de kernselectie van Degiro:
* FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc
* SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS ETF
* iShares Edge MSCI WrldMmtFactor UCITS ETF USD Acc
* Invesco S&P 500 UCITS ETF EUR Hdg Acc
* Lyxor Nasdaq -100 UCITS ETF - Acc
* iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc)
* iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD
* iShares Healthcare Innovation UCITS ETF USD (Acc)
* WT Art Intelligence UCITS ETF USD Acc
* L&G Cyber Security UCITS ETF
Ook een investeringspercentage per ETF zoeken, vind ik erg moeilijk.
Kan iemand mij een duwtje in de rug geven?
Alvast bedankt voor jullie welgekomen advies.
Laatst gewijzigd door MichVer op 30 mei 2022, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfs 1 ETF is genoeg voor voldoende diversificatie.
Dat maakt helemaal niets uit. Na een split 1 voor 10 is de waarde >30 zonder dat er iets wezenlijk veranderd is.
Maar handelen in briefjes van €500 is natuurlijk wat lastiger dan in briefjes van €50.
Deze vergelijking is totaal onzinnig.
Alle beginners hebben die neiging en je bent beter om het niet te doen. Je gaat wellicht hypes achterna lopen en voor hogere kosten ETF's kiezen.MichVer schreef: ↑30 mei 2022, 21:07 * Ik merk dat ik geneigd ben om specifiekere ETF's te kiezen, zoals Automation & Robotics, Healthcare Innovation, Art Intelligence, Cyber Security,... Als ik voorbeeldportefeuilles bekijk, zie ik vooral zo breed mogelijke ETF's terugkomen. Geen goed idee om specifiek te gaan, ook niet als je een aantal sectoren er in verwerkt?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Een voldoende gediversificeerde ETF dan toch
1 ETF kan idd al voldoende zijn bv. IE00BK5BQT80 Deze zit ook in de kernselectie van degiro. Voor de rest ben ik het eens met reteip.MichVer schreef: ↑30 mei 2022, 21:07 Ik moet bekennen dat ik het erg moeilijk vind om de bomen door het bos te zien als het op ETF selectie aankomt. Mijn beleggingsplan is er, maar heb toch moeite om een goede combinatie aan ETF's te selecteren. Ook na het lezen van een aantal voorbeeldportefeuilles.
Vragen die tijdens mijn zoektocht komen aanwaaien:
* 2 tot 3 brede ETF's voldoende voor een geversifieerde ETF portefeuille of beter 10 tot 15?
Op zich haalbaar maar uiteindelijk zal de markt geven wat ze geeft. Hope for the best, prepare for the worst
Inderdaad. Heb ook die fout gemaakt met IQQH en VOLT. Dergelijke ETFs worden pas uitgebracht op de
Het hoogtepunt van de hype en dan ben je al te laat. Thema ETFs kunnen een aanvulling zijn maar niets is beter dan een globale etf.
Ok bedankt voor jullie reacties allemaal. Ben weer een beetje slimmer geworden
Heb me ook laten zeggen dat de S&P500 een stabiele goede ETF is. Is het volgens jullie zinvol om deze als aanvulling te selecteren? Deze is niet zo globaal, maar heeft historisch gezien een lang en positief parcours afgelegd...
Ik denk dat ik voor deze ga. Heb wel gelezen dat small cap minder vertegenwoordigd is. Is E00BJ38QD84 hier een goede aanvulling op?1 ETF kan idd al voldoende zijn bv. IE00BK5BQT80 Deze zit ook in de kernselectie van degiro. Voor de rest ben ik het eens met reteip.
Heb me ook laten zeggen dat de S&P500 een stabiele goede ETF is. Is het volgens jullie zinvol om deze als aanvulling te selecteren? Deze is niet zo globaal, maar heeft historisch gezien een lang en positief parcours afgelegd...