Hoe werkt een gestructureerde mededeling?
Hoe werkt een gestructureerde mededeling?
Als ik een betaling uitvoer, controleer ik altijd heel goed mijn gestructureerde mededeling. Dit uit schrik om bv. voor iemand anders te betalen.
Als ik die nummer xxx/xxxx/xxxxx ingeef krijg ik een groen vinkje, als ik bv. het laatste cijfer aanpas naar iets anders krijg ik dat vinkje niet.
Zit daar een bepaalde logica of opbouw in?
Als ik die nummer xxx/xxxx/xxxxx ingeef krijg ik een groen vinkje, als ik bv. het laatste cijfer aanpas naar iets anders krijg ik dat vinkje niet.
Zit daar een bepaalde logica of opbouw in?
Re: Hoe werkt een gestructureerde mededeling?
De eerste tien cijfers zijn bijvoorbeeld een klantennummer of een factuurnummer. De laatste twee cijfers vormen het controlegetal dat verkregen wordt door van de voorgaande tien cijfers de rest bij Euclidische deling door 97 te berekenen (modulo 97). Uitzondering: Indien de rest 0 bedraagt, dan wordt als controlegetal 97 gebruikt.
Voorbeeld van modulo 97 berekening:
Voor factuur 325 van klant 1459 kan je bijvoorbeeld de mededeling 000/1459/325XY aanmaken.
“XY” is daarbij dan het controlegetal en dat bereken je eenvoudigweg als volgt:
Stap 1: deel de eerste tien cijfers (0001459325) door 97; je bekomt 15 044,5876.
Stap 2: vermenigvuldig de cijfers achter de komma met 97; 0,5876 x 97 = 56,99.
Stap 3: rond dit bedrag af; 56,99 wordt 57 en dit is meteen het controlegetal.
De volledige gestructureerde mededeling in ons voorbeeld is dus +++000/1459/32557+++.
Voor factuur 325 van klant 1459 kan je bijvoorbeeld de mededeling 000/1459/325XY aanmaken.
Stap 1: deel de eerste tien cijfers (0001459325) door 97; je bekomt 15 044,5876.
De volledige gestructureerde mededeling in ons voorbeeld is dus +++000/1459/32557+++.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
die controlecijfers hebben als voordeel dat in (meer dan ) 99% van de situaties waarin je een fout schrijft, je een melding krijgt dat er een fout in zit. Eveneens worden door die berekening in princiepe altijd een omkering van cijfers ook altijd vastgesteld.
In meer dan 99% van de situaties? In alle situaties, tenzij je meerdere fouten maakt en dan nog de "juiste" fouten waardoor de controle alsnog klopt.
Als hetgeen Yaris schrijft klopt (waar ik niet aan twijfel), dan is de controle hetzelfde als bij een bankrekeningnummer.
Bij de Europese gestructureerde mededeling, beginnend met RF, vormen de eerste 2-cijfers ook het controle getal. Zie febelfin: https://www.febelfin.be/nl/dossiers/voo ... hrijvingen
Volgens de voorbeelden bij de xml overschrijving van febelfin volstaan ook enkel de 12 cijfers van de Belgische OGM naast de identificatiecodes als dat xml-bericht wordt gebruikt.De gestructureerde mededeling
Klanten die facturen krijgen met daarop een gestructureerde mededeling, moeten die opnemen in hun overschrijvingsopdrachten.
Op Europees niveau is er een gestructureerde mededeling uitgewerkt die maximum 25 alfanumerieke tekens telt met de volgende structuur : ‘RF’ gevolgd door een check digit bestaande uit 2 cijfers en maximum 21 alfanumerieke tekens.
>> MEER DETAILS OVER DE EUROPESE GESTRUCTUREERDE MEDEDELING >>
- PaperbackWriter
- Full Member

- Contacteer:
Ja zo is dat : bij een gestructureerde mededeling gebeurt het systeem van controle volgens hetzelfde principe als bij een bankrekeningnummer.
Bedankt voor de info. Zal, als ik tijd heb, eens iets maken in Excel die gestructureerde mededelingen kan genereren.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
97 is het grootste priemgetal bestaande uit 2 cijfers.Yaris schreef: ↑4 september 2023, 21:21 De eerste tien cijfers zijn bijvoorbeeld een klantennummer of een factuurnummer. De laatste twee cijfers vormen het controlegetal dat verkregen wordt door van de voorgaande tien cijfers de rest bij Euclidische deling door 97 te berekenen (modulo 97). Uitzondering: Indien de rest 0 bedraagt, dan wordt als controlegetal 97 gebruikt.
Iemand een idee waarom het een priemgetal moet zijn, want bij deling door 99 wint men meteen 2 controle-getallen he
Een goede vraag met een wiskundig antwoord.
Het heeft dus te maken met detectie van fouten waar priemgetallen beter voor zijn omdat ze enkel 1 en zichzelf als deler hebben.
Het heeft dus te maken met detectie van fouten waar priemgetallen beter voor zijn omdat ze enkel 1 en zichzelf als deler hebben.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)