Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Klopt. En niet onlogisch.spaarfreakje schreef: ↑4 december 2025, 22:30 Volgens de makers van de wet is dat logisch:
historische meerwaarden worden niet belast,
dus historische minwaarden zijn niet aftrekbaar; waarbij met 'historisch' bedoeld wordt 'van voor 1/1/2026'.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik geloof niet veel in jullie fantasie verhalen. Volgens mij verandert er niet veel aan het beleggingsgedrag. Wie onder de 20.000 per koppel blijft moet niks betalen, wie 25.000 als koppel winst maakt zal nog 24.500 overhouden. En minder verrichtingen geloof ik ook niet. Als je goed winst gemaakt hebt zal je niet alles ineens verkopen maar spreiden.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 00:38Misschien is dat net de bedoeling geweest voor sommige partijen zodat er een reden is om de meerwaardebelasting terug af te schaffen.![]()
De staat gaat volgens mij vooral verdienen aan degenen die de vrijstelling niet terugvragen, omdat ze het de moeite niet vinden, omdat ze het vergeten zijn, omdat ze onder de radar willen blijven,…
Ik denk dat er veel waarheid in je laatste zin staat, sommige mensen zullen het gewoon vergeten of niet weten. Kijk maar naar het totaalbedrag aan via de belastingbrief teruggevorderde RV. Heel veel mensen weten dat gewoon niet, mijn ouders hebben bijvoorbeeld CERA-aandelen en wisten dat ook niet.Sint1 schreef: ↑Gisteren 00:55Ik geloof niet veel in jullie fantasie verhalen. Volgens mij verandert er niet veel aan het beleggingsgedrag. Wie onder de 20.000 per koppel blijft moet niks betalen, wie 25.000 als koppel winst maakt zal nog 24.500 overhouden. En minder verrichtingen geloof ik ook niet. Als je goed winst gemaakt hebt zal je niet alles ineens verkopen maar spreiden.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 00:38
Misschien is dat net de bedoeling geweest voor sommige partijen zodat er een reden is om de meerwaardebelasting terug af te schaffen.![]()
De staat gaat volgens mij vooral verdienen aan degenen die de vrijstelling niet terugvragen, omdat ze het de moeite niet vinden, omdat ze het vergeten zijn, omdat ze onder de radar willen blijven,…
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Die bestaande beleggers staan met veel plezier 30% van hun winst af via RV op dividenden, en ze gaan nu stoppen omdat ze 10% van hun koerswinst moeten afstaan?
De heel slechte beleggers die niet kunnen rekenen misschien. Die zich zot laten maken door alle horror verhalen. Dat is hier het niveau van de laagste roddelpers
Een belegger die wel kan rekenen, denkt: ik ga nu 9% per jaar opbrengst hebben in plaats van 10%. So what?
Ook speelt het wraakgevoel mee, dat de " lieve overheid" zo weinig mogelijk geld gegund wordt en er in het vuistje met de "lieve overheid" wordt gelachen als hun meerwaardebrol mislukt.
In de Wetstraat was er ooit eens iemand die geld wilde verbranden.
In de Wetstraat was er ooit eens iemand die geld wilde verbranden.
"Ooit eens iemand"? In de Wetstraat wordt belastingsgeld verbrand op industriele schaal. Een ISVAG-oven is er niets mee in vergelijking.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ik ga niet in mijn eigen voet schieten uit wraakgevoel.
Je hebt ook mensen die in hun eigen voet schieten, en zonder verpinken 30% RV betalen op distribuerende ETFs. Uit wraakgevoel op zichzelf misschien?
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Soms is het beter de distribuerende variant te nemen,Beurstax is dan 0,12% i.p.v. 1,32%,
het is nu niet dat er torenhoge coupons worden uitgekeerd hé...
Dus 30% RV betalen op de uitkeringen om minder beurstax te moeten betalen? Terwijl er ontelbare ETFs zijn waarbij je EN lage beurstaks EN geen uitkeringen hebt?
Het is dom je belegging louter te baseren op fiscaliteit, maar het is ook niet verstandig om helemaal niet naar de totale fiscaliteit te kijken.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
lees ook de kleine lettertjes vh akkoord nav twijfels over de opbrengst en discussie over hoeveel procent
"De meerwaardebelasting moet volgend jaar 250 miljoen euro opbrengen en tegen het einde van de legislatuur in 2029 een half miljard euro. Als de beoogde opbrengst niet wordt gehaald, zal de regering bijsturen."
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad, bvb door de vrijstelling weg te halen 
Zo jaagt men nog meer beleggers weg van de beurs, en zakken de inkomsten van de "lieve overheid " nog meer ( o.a. TOB )
In 2017 heeft men in België al eens een ( speculatie)taks afgeschaft, omdat die meer kostte dan opbracht ( TOB daalde exponentieel ).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speculatietaks
Waar is de tijd dat de "lieve overheid " nog kwam smeken om aandelen te kopen, ze maakten ze zelfs fiscaal aftrekbaar, zonder de verplichting om ze jaren bij te houden ( is ergens de voorloper van pensioensparen )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
In 2017 heeft men in België al eens een ( speculatie)taks afgeschaft, omdat die meer kostte dan opbracht ( TOB daalde exponentieel ).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speculatietaks
Waar is de tijd dat de "lieve overheid " nog kwam smeken om aandelen te kopen, ze maakten ze zelfs fiscaal aftrekbaar, zonder de verplichting om ze jaren bij te houden ( is ergens de voorloper van pensioensparen )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/