Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Inderdaad.yvastocks schreef: ↑Gisteren 06:10Zin en onzin....EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2025, 17:55 Dat is natuurlijk onzin ... je kan eender wat als hobby beschouwen.
![]()
Het is de niet-professionele aanpak/organisatie wat telt, niet dat het "je hobby" zou zijn.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Sorry, het is 10 500
Eind 2027 was de vrijstelling gezakt tot 9 500 ok maar niet volledig opgebruikt en dus komt er 1000 bij in 2028 wat 10 500 vrijstelling geeft.
Dit komt allemaal doordat die pipo's bij nacht beslist hebben dat:
De cijferaars hebben er nadien hun tanden in gezetde vrijstelling 5 jaar na elkaar verhoogt met 1000 (tot max 15 000), voor zover ze het vorige jaar niet volledig opgebruikt werd
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 8 december 2025, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Met wat ge nu weet, zou LEVEL 3, moeten lukken:
Masterclass meerwaardebelasting:
LEVEL 3
ik verkoop niks in 2026 (op vraag van @paul
)
Dus in 2027 is mijn vrijstelling 11 000 geworden.
In 2027 verkoop ik met 2500 meerwaarde.
Wat gaat mijn vrijstelling zijn in 2028?
a) 9 500
b) 10 000
c) 11 000
Veel succes
LEVEL 3
ik verkoop niks in 2026 (op vraag van @paul
a) 9 500
b) 10 000
c) 11 000
Veel succes
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Voor de uiteindelijke wetgeving zou de broker default opt-in hanteren en je vermoedelijk éénmalig de keuze laten maken of gewoon melden dat je kan opteren voor opt-out indien gewenst.
Die keuze blijft dan vermoedelijk "eeuwig" gelden bij die broker, tenzij je zelf vraagt om je keuze te veranderen vanaf het volgende belastbaar tijdperk.
Edit: en ik ga er vooralsnog vanuit dat de keuze per effectenrekening zal zijn
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Stel dat je bij 1 broker zowel een persoonlijke als een gemeenschappelijke effectenrekening hebt.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 17:18 Het laatste dat ik hierover weet, is dat het uiteindelijk per effectenrekening zou zijn.
Niet eens per bank/broker dus.
Je kan dan voor je persoonlijke effectenrekening zelf kiezen, ongeacht de keuze voor de gemeenschappelijke effectenrekening.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Het ziet er naar uit dat dat inderdaad het geval zal zijn.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 17:30 Gaat men dan 2 verschillende systemen hebben in hetzelfde fiscale jaar?
1) tot datum stemming wet: opt out (want ik vraag niks)
2) nadien opt in (want ik vraag niks)...
Wie dacht dat we in het verleden al de meest gekke dingen hadden meegemaakt ...
A) hoop ik. Ik durf me tenminste belachelijk maken.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 19:50 Met wat ge nu weet, zou LEVEL 3, moeten lukken:
LEVEL 3
ik verkoop niks in 2026 (op vraag van @paul)
a) 9 500
b) 10 000
c) 11 000
Veel succes![]()
Als we dit elk jaar zo moeten berekenen.. Tegen dan ben ik het al lang vergeten.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Volgens die regel zou dat inderdaad 9 500 moeten zijn maar de basisgedachte is dat je elk jaar 10 000 vrijstelling krijgt.
Dus het was:
b) 10 000
Hopelijk kunnen mensen er hun voordeel bij doen.
Bedankt om mee te spelen.
Pas op: alle situaties kunnen verschillend zijn, het 3de, 4de en 5de jaar...
Als bewijs dat de antwoorden juist zijn:
Dus het was:
b) 10 000
Hopelijk kunnen mensen er hun voordeel bij doen.
Bedankt om mee te spelen.
Pas op: alle situaties kunnen verschillend zijn, het 3de, 4de en 5de jaar...
Als bewijs dat de antwoorden juist zijn:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Direct na het posten wist ik dat het 10.000 was, echt waar. En lvl 2 wist ik eigenlijk ook maar omdat je het zo tricky vroeg dacht ik dat er een addertje onder het gras zat. Bedankt voor de kwis.
Allemaal fout, jullie vergeten de indexaanpassing.
Maar de regering kan nog altijd beslissen om de indexaanpassing te annuleren. Dat hebben ze al verschillende keren gedaan voor het max. bedrag voor pensioen sparen.
Er kan nog een uitspraak komen van de Raad Van State die zegt dat de meerwaardebelasting een discriminatie bevat. Waardoor de meerwaardebelasting niet doorgaat of een totaal andere vorm krijgt.
De regering kan ook nog van alles aanpassen in de definitieve wet over de meerwaardebelasting.
Het enige juiste antwoord is dus: we weten het nog niet.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Klopt allemaal maar als de uiteindelijk wet nadeliger is voor de belastingplichtige dat de ontwerptekst die uiterlijk op 31/12/2025 bekend gemaakt moet worden, dan mag ze niet retroactief toegepast worden.
Terloops - in dit apenland kan alles - het Gronwettelijk Hof heeft reeds op 17-10-2019 de effectentaks VERNIETIGD ( wegens o.a. discriminatie ). Zie bijlage. Het gaat wel over de effectentaks niet over de meerwaardetaks.
De " lieve overheid" gaat mogelijk een tweede zittijd doen. Hopelijk wordt ze weer eens door het Grondwettelijk Hof gebuisd.
https://www.dekamer.be/doc/juri2/doc/00 ... 138-nl.pdf
https://content.bankvanbreda.be/hubfs/B ... Lang=nl-be
De " lieve overheid" gaat mogelijk een tweede zittijd doen. Hopelijk wordt ze weer eens door het Grondwettelijk Hof gebuisd.
https://www.dekamer.be/doc/juri2/doc/00 ... 138-nl.pdf
https://content.bankvanbreda.be/hubfs/B ... Lang=nl-be
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
De overgangsregeling RV op de meerwaardebelasting (voor 2026), zal wellicht al door de Raad van State afgeschoten worden maar het onderscheid tussen het 10%-regime en het speciale regime voor aanmerkelijk belang is voldoende onderbouwd, zodat een geding bij het Grondwettelijk Hof zo goed als geen kans maakt.
Die pipo's (ministers) leren ook al doende bij hé
Die pipo's (ministers) leren ook al doende bij hé
Meer duidelijkheid over meerwaardebelasting: dit moet u weten (De Tijd, 08 dec)
Ik kan geen links delen, maar zie website De Tijd. Kan iemand dit artikel inhoud delen (via archive.ph ofzo) of anders tekst copy-pasten. Wat werd er over opties gezegd (kan men dan stuk misschien verbatim plakken hier ?) Bedankt
Ik kan geen links delen, maar zie website De Tijd. Kan iemand dit artikel inhoud delen (via archive.ph ofzo) of anders tekst copy-pasten. Wat werd er over opties gezegd (kan men dan stuk misschien verbatim plakken hier ?) Bedankt