Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Het antwoord is B, 10.000 euro. Immers, na iedere verkoop met meerwaarde (ongeacht de grootte van het order of wat die meerwaarde was) start de teller terug bij 10.000.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 19:50 Met wat ge nu weet, zou LEVEL 3, moeten lukken:
Masterclass meerwaardebelasting:
LEVEL 3
ik verkoop niks in 2026 (op vraag van @paul)
Dus in 2027 is mijn vrijstelling 11 000 geworden.
In 2027 verkoop ik met 2500 meerwaarde.
Wat gaat mijn vrijstelling zijn in 2028?
a) 9 500
b) 10 000
c) 11 000
Veel succes![]()
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik geloof er niks van.
Van meetaf was beslist dat:
Van meetaf was beslist dat:
de vrijstelling 5 jaar na elkaar verhoogt met 1000 (tot max 15 000), voor zover ze het vorige jaar niet volledig opgebruikt werd
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Maar dat zinnetje was kreupel, want in het 4de jaar is de vrijstelling max 14 000.
Zodra meer dan 5000 meerwaarde gerealiseerd wordt, blijft op 31/12 nog 9000 vrijstelling over.
Wat voor het 5de jaar dus verhoogt naar 10 000 maar dat is het min, waar je sowieso recht op hebt.
De vrijstelling moet dus niet helemaal opgebruikt worden. 5000 van de 14 000 is al genoeg.
(In het 3de en 4de jaar is veel minder al genoeg en in het 1ste jaar is 2000 van de 11 000 genoeg, minder dan 18,2% dus)
* indexering niet meegerekend (waarvan ik niet weet of die ook op de verhogingen van 1000 gaat toegepast worden; op de basisvrijstelling van 10 000 alvast wel, werd beloofd)
Zodra meer dan 5000 meerwaarde gerealiseerd wordt, blijft op 31/12 nog 9000 vrijstelling over.
Wat voor het 5de jaar dus verhoogt naar 10 000 maar dat is het min, waar je sowieso recht op hebt.
De vrijstelling moet dus niet helemaal opgebruikt worden. 5000 van de 14 000 is al genoeg.
(In het 3de en 4de jaar is veel minder al genoeg en in het 1ste jaar is 2000 van de 11 000 genoeg, minder dan 18,2% dus)
* indexering niet meegerekend (waarvan ik niet weet of die ook op de verhogingen van 1000 gaat toegepast worden; op de basisvrijstelling van 10 000 alvast wel, werd beloofd)
Staat dat letterlijk zo in de wettekst?spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 12:30 Ik geloof er niks van.
Van meetaf was beslist dat:de vrijstelling 5 jaar na elkaar verhoogt met 1000 (tot max 15 000), voor zover ze het vorige jaar niet volledig opgebruikt werd
Wat er werkelijk staat, is wat telt. Niet dat wat bedoeld werd.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Grantthornton legt het in elk geval anders uit.
Wie in een bepaald jaar geen of slechts beperkt gebruik maakt van deze vrijstelling, kan gedurende 5 jaar het niet-gebruikte saldo van de eerste schijf van 1.000 EUR overdragen naar het volgende jaar, tot een maximum van 15.000 EUR. Voorbeeld: u behaalt in een bepaald jaar een meerwaarde van 900 EUR. Deze meerwaarde kan volledig worden vrijgesteld en u kan 100 EUR overdragen naar het volgende jaar.
Jongens toch, lol: https://febelfin.be/nl/pers/toezicht-be ... mobile_app
Het voorstel betekent dat de banken de wet moeten toepassen vanaf 1 januari 2026, terwijl de wetgeving pas gestemd en gepubliceerd zal worden later in het voorjaar. De banksector wil erop wijzen dat een retroactieve toepassing van de roerende voorheffing, voorafgaand aan de publicatie van de wet, onmogelijk is en ook de nieuwe “overgangsmaatregel” te veel juridische onzekerheid en complexiteit met zich mee zou brengen voor de klanten.
Gisteren zegt de regering: “zo gaan we het doen se jongens. Het is opgelost”. Vandaag de banken: “niet onnozel doen he, dat gáát niet.”
Het voorstel betekent dat de banken de wet moeten toepassen vanaf 1 januari 2026, terwijl de wetgeving pas gestemd en gepubliceerd zal worden later in het voorjaar. De banksector wil erop wijzen dat een retroactieve toepassing van de roerende voorheffing, voorafgaand aan de publicatie van de wet, onmogelijk is en ook de nieuwe “overgangsmaatregel” te veel juridische onzekerheid en complexiteit met zich mee zou brengen voor de klanten.
Gisteren zegt de regering: “zo gaan we het doen se jongens. Het is opgelost”. Vandaag de banken: “niet onnozel doen he, dat gáát niet.”
Met straks even de kat uit de boom kijken kan men niet verkeerd doen. Er zal aardig wat info binnenlopen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Waarom krijgen banken en journalisten wel teksten van de overheid door en de burger niet?KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 14:30Grantthornton legt het in elk geval anders uit.
Wie in een bepaald jaar geen of slechts beperkt gebruik maakt van deze vrijstelling, kan gedurende 5 jaar het niet-gebruikte saldo van de eerste schijf van 1.000 EUR overdragen naar het volgende jaar, tot een maximum van 15.000 EUR. Voorbeeld: u behaalt in een bepaald jaar een meerwaarde van 900 EUR. Deze meerwaarde kan volledig worden vrijgesteld en u kan 100 EUR overdragen naar het volgende jaar.
Zo zijn wij afhankelijk van de 'interpretatie' van die tussenpersonen
Er doen immers verschillende versies de ronde.