Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
U bent de eerste die mij, zonder mij te kennen, niet ernstig neemt.
Of dat ik andere bedoelingen zou hebben. Dewelke?
In geval U over een glazen bol meent te beschikken, raad ik U aan die toch even te ontwasemen.
Bovendien bezorgt U mij info die reeds door enkele andere forumleden verschaft werd.
Kan het bij U opkomen dat uw eigen familieachtergrond mogelijkerwijze irrelevant is voor anderen?
Het zou U kunnen verbazen dat sommige mensen andere sommen te besteden hebben gedurende de blokkeringsperiode, die in bepaalde gevallen veel langer dan enkele maanden kan duren en dat een schamele 5.000 € dan ruim onvoldoende is.
Verder hoeft het voor mij niet meer!
De info die ik van anderen kreeg, helpt mij reeds vooruit.
Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
Het handigste zou zijn dat je alles of zo veel mogelijk in cash hebt. Heb je het niet nodig , zoveel te beter. Je kan maar beter op zeker spelen denk ik dan. Met cash kan je overal terecht zonder dat je U moet verantwoorden bij de bank als je geld wil.
Toch wel oppassen of er even over nadenken als er nog andere erfgenamen zijn, dat ze je niet verdenken of aanklagen dat je onrechtmatig geld van de rekening hebt gehaald.
Toch wel oppassen of er even over nadenken als er nog andere erfgenamen zijn, dat ze je niet verdenken of aanklagen dat je onrechtmatig geld van de rekening hebt gehaald.
U heeft "onze mening" gevraagd, en ik heb mijn eerlijke mening gegeven.hemelant schreef: ↑29 november 2019, 13:10 … U bent de eerste die mij, zonder mij te kennen, niet ernstig neemt.
Of dat ik andere bedoelingen zou hebben. Dewelke?
…
Bovendien bezorgt U mij info die reeds door enkele andere forumleden verschaft werd.
Het zou U kunnen verbazen dat sommige mensen andere sommen te besteden hebben gedurende de blokkeringsperiode, die in bepaalde gevallen veel langer dan enkele maanden kan duren en dat een schamele 5.000 € dan ruim onvoldoende is. ...
Als u het normaal vindt om 25000 € cash te moeten opzij houden, voor ingeval er een partner overlijdt, dan heeft u inderdaad "andere bedoelingen" dan de rekeningen te vereffenen die door de banken voorzien worden ingeval van tijdelijk geblokkeerde rekeningen.
Over de mogelijke bestemming gaf u aanvankelijk geen verdere uitleg, wat u intussen wél deed.
Gedeelde info op een openbaar forum is bovendien bedoeld voor iedereen die hier komt kijken.
Als u vind dat u teveel info en/of dubbele info krijgt, dan zult u zich hier mogelijk nog veel moeten ergeren, want dit forum staat vol van herhalingen.
Bovendien kreeg u daarbovenop van andere forumleden ook nog enkele irrelevante(?) tips over hoe een deel van de successierechten te ontwijken.
Kan je niet gewoon een rekening openen op eigen naam bij een bank waar uw partner geen klant is? Die hoeven dan niks te blokkeren. En zet uw reservebedrag daar dan op.
Trouwens, 25000€ lijkt me wel zwaar overdreven in die omstandigheden. Tenzij je nu ook zoveel uitgeeft in 2-3 maanden.
Trouwens, 25000€ lijkt me wel zwaar overdreven in die omstandigheden. Tenzij je nu ook zoveel uitgeeft in 2-3 maanden.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
^Dat zal niet werken. Als je getrouwd of wettelijk samenwonend bent worden alle rekeningen - ook de eigen rekeningen - geblokkeerd bij overlijden. Da's wettelijk verplicht.
Hier staat alles kort opgelijst.
@Oudere Jongere.... Hoe gebeurd dit..
Is er ergens een bestand die weet hoe en waar je rekeningen hebt???
De bank weet toch niet automatisch dat er iemand overleden is.
Is het dan zo dat als je meerdere rekeningen hebt, en je bij één bank de melding doet, zij dit automatisch doorgeven aan de andere banken waar er rekeningen zijn, of hoe werkt dit???
Is het dan zo dat als je meerdere rekeningen hebt, en je bij één bank de melding doet, zij dit automatisch doorgeven aan de andere banken waar er rekeningen zijn, of hoe werkt dit???
Ik dacht dat de nationale bank weet wie welke rekeningen heeft.
De Nationale Ramp van Belgie wordt maar zelden daarvoor geraadpleegd.
Elke bank moet zodra zij in kennis werd gesteld van het overlijden een speciaal formulier aan de fiscus sturen met vermelden van de saldo's om 00 u00 de dag van het overlijden ( dus het saldo van een aantal uren voor het overlijden )
als de bank er slechts na vele maanden achterkomt, dan geven zijn nog altijd het saldo op datum van overlijden door
100% waterdicht is het systeem niet, als niemand het overlijden doorgeeft, kan het jaren duren voor de bank erachter komt - het is geen voordeel voor de erfgenaam
Elke bank moet zodra zij in kennis werd gesteld van het overlijden een speciaal formulier aan de fiscus sturen met vermelden van de saldo's om 00 u00 de dag van het overlijden ( dus het saldo van een aantal uren voor het overlijden )
als de bank er slechts na vele maanden achterkomt, dan geven zijn nog altijd het saldo op datum van overlijden door
100% waterdicht is het systeem niet, als niemand het overlijden doorgeeft, kan het jaren duren voor de bank erachter komt - het is geen voordeel voor de erfgenaam
Oudere Jongere schreef: ↑30 november 2019, 19:44 ^Dat zal niet werken. Als je getrouwd of wettelijk samenwonend bent worden alle rekeningen - ook de eigen rekeningen - geblokkeerd bij overlijden. Da's wettelijk verplicht.
Dat gaat over de acties die de bank neemt waar de overledene een rekening heeft. Maar die andere bank, waar alleen de overlevende een rekening heeft, gaat toch op geen enkele manier op de hoogte worden gebracht van het overlijden van diens echtgeno(o)t(e). En als je het nog wat moeilijker wil maken, open dan een buitenlandse rekening, dan kan het ook niet via een centraal register doorstromen. Alles is toch beter dan grote sommen in cash bewaren.
Geen kranten gelezen de laatste 8 jaar?
FATCA, CRS? Nooit van gehoord?
De studie die in De Tijd aangehaald werd, dat de Belgen bij de grootste financieel analfabeten (hun woorden, niet de mijne) van Europa horen, klopt ongetwijfeld.
Van Belgische rekeningen weet de fiscus enkel dat ze bestaat. Van buitenlandse rekeningen in meer dan 100 landen weten ze ook hoeveel er op staat.
En blijkbaar weet je ook niet dat een buitenlandse bank jou geen rekening zal willen geven als je geen economische of andere band met het land kunt aantonen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Het zijn de erfgenamen (of één van de erfgenamen) die alle banken inlicht. Er is geen mechanisme om dit automatisch te doen. Maar als die het bewust niet doen - wat hier herhaaldelijk gesuggereerd wordt - ben je gewoon aan het frauderen.ludo schreef: ↑30 november 2019, 22:37 @Oudere Jongere.... Hoe gebeurd dit..
Héhé ben je daar heel zeker van Paul ? En de kluis dan ? Verwijs hier graag naar een eerder bericht van me.
Twijfel toch hoor. Iemand hier die bij de gemeente werkt ? Wat doet de burgerlijke stand ?
Ik heb een tijdje geleden (voor mijn vrijwilligerswerk) ervaren dat iemand die verhuisde en werkloos was het volgende overkwam.
Toen hij alles al in orde aan het maken was in de nieuwe woning maar er nog net niet effectief woonde heeft hij al bij het Gemeentehuis zijn adres gewijzigd.
Een paar dagen later krijgt de man een brief van zijn vakbond met de vraag of hij asap zijn adres wou komen laten wijzigen en melding maken van een eventuele verandering in de burgerlijke staat, bv of hij ondertussen alleenstaande was.
Als vakbonden weten wanneer iemand verhuist en zijn echtgenote verhuist nog niet mee (zij had nog geen aangifte gedaan, LOL), zou het me niet verbazen dat banken op de hoogte zijn van een overlijden zeer kort nadat de begrafenisondernemer de aangifte doet.
We zouden de info kunnen zien bevestigd worden door iemand die in dat geval geweest is, waar de echtgenoot of echtgenote overleden is.
Iemand die op de gemeente werkt voert de wijziging uit. Die weet daarom nog niet wat er daarna allemaal gebeurt met de gegevens.
Of iemand die bij een bankkantoor werkt met nogal wat klanten. Die komen dat jaarlijks waarschijnlijk een paar keren tegen.. ?
Toen hij alles al in orde aan het maken was in de nieuwe woning maar er nog net niet effectief woonde heeft hij al bij het Gemeentehuis zijn adres gewijzigd.
Een paar dagen later krijgt de man een brief van zijn vakbond met de vraag of hij asap zijn adres wou komen laten wijzigen en melding maken van een eventuele verandering in de burgerlijke staat, bv of hij ondertussen alleenstaande was.
Als vakbonden weten wanneer iemand verhuist en zijn echtgenote verhuist nog niet mee (zij had nog geen aangifte gedaan, LOL), zou het me niet verbazen dat banken op de hoogte zijn van een overlijden zeer kort nadat de begrafenisondernemer de aangifte doet.
We zouden de info kunnen zien bevestigd worden door iemand die in dat geval geweest is, waar de echtgenoot of echtgenote overleden is.
Iemand die op de gemeente werkt voert de wijziging uit. Die weet daarom nog niet wat er daarna allemaal gebeurt met de gegevens.
Of iemand die bij een bankkantoor werkt met nogal wat klanten. Die komen dat jaarlijks waarschijnlijk een paar keren tegen.. ?
De overheid zegt alleszins: 'De erfgenamen moeten zelf contact opnemen met alle banken waar de overledene tegoeden had, zoals bankrekeningen, spaarrekeningen, depositoboekjes, kluizen, enz..'
Zou je bank overijverig kunnen zijn ? Alle banken in je gemeente dan.
https://www.vlaanderen.be/regelingen-bi ... te-brengen
Andere oplossing misschien: een kluis openen in een andere gemeente.
Zou je bank overijverig kunnen zijn ? Alle banken in je gemeente dan.
https://www.vlaanderen.be/regelingen-bi ... te-brengen
Andere oplossing misschien: een kluis openen in een andere gemeente.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Laten we uitgaan van een huwelijk onder wettelijk stelsel zonder contract en er zijn kinderen. Dat geld op de oorspronkelijke rekening was gemeenschappelijk; als er kinderen zijn hebben ze recht op de helft van de blote eigendom. Door het geld over te schrijven naar een eigen rekening bij een andere bank wordt het niet zomaar eigen en benadeelt de langstlevende de kinderen. De kinderen hebben als erfgenaam het recht die bankhistoriek van de oorspronkelijke gemeenschappelijke rekening te bekijken dus er is een grote kans dat die naar een rekening op enkel de naam van de langstlevende versluisde bedragen ontdekt worden.Nipo schreef: ↑1 december 2019, 00:25 Dat gaat over de acties die de bank neemt waar de overledene een rekening heeft. Maar die andere bank, waar alleen de overlevende een rekening heeft, gaat toch op geen enkele manier op de hoogte worden gebracht van het overlijden van diens echtgeno(o)t(e). En als je het nog wat moeilijker wil maken, open dan een buitenlandse rekening, dan kan het ook niet via een centraal register doorstromen. Alles is toch beter dan grote sommen in cash bewaren.
En als de langstlevende het zichzelf nog wat moeilijker wil maken laat je bovenstaande via een buitenlandse rekening verlopen zoals NTO aanhaalt. Als je die al hebt dan kan je die overschrijving naar een rekening op eigen naam nog extra-verdacht maken.