hoeveel per order
TIP
hoeveel per order
zo af en toe (ver)koop ik wel eens aandelen. Ik ben daar eigenlijk niet veel mee bezig maar soms krijg ik een "opstoot". Ik weet eigenlijk nooit hoeveel geld je best in 1 order steekt. Ik vraag me dusaf wat jullie gemiddelde bedrag per order is. Meestal koop ik voor 2000€ per aandeel/order. Is dat veel voor in 1 aandeel te beleggen?
Aandelen vertegenwoordigen maar een klein gedeelte van mijn spaargeld.
Aandelen vertegenwoordigen maar een klein gedeelte van mijn spaargeld.
Re: hoeveel per order
Moeilijk om daar zomaar een antwoord op te geven zonder verdere informatie, hoeveel geld heb je ongeveer dat je in aandelen steekt, wat zijn de kosten van orders bij je broker,....
- Mogelijk is het bij jou broker goed om beneden de 2500€ te blijven omdat de kosten omhoog gaan boven dit bedrag
- Je moet toch om wat aan risicospreiding te doen al vlug in bv 10 verschillende aandelen (en graag breed gespreide) beleggen, dus bedrag is dan ook daarvan afhankelijk...
- Mogelijk is het bij jou broker goed om beneden de 2500€ te blijven omdat de kosten omhoog gaan boven dit bedrag
- Je moet toch om wat aan risicospreiding te doen al vlug in bv 10 verschillende aandelen (en graag breed gespreide) beleggen, dus bedrag is dan ook daarvan afhankelijk...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is een vraag waarop je geen antwoord kan geven.
Als je totaal vermogen 10.000 euro is is een order van 2.000 euro veel geld.
Is je vermogen 1.000.000 euro is een order van 2.000 euro een peulenschil.
Ikzelf heb ook soms wel één van die "opstoten" zoals je zegt
... meestal op het verkeerde moment
(heb al wat stoten tegengekomen
).
Het maakt ook een verschil uit als je voor de lange termijn gaat of voor een korte winst, je moet nl. je brokerkosten + beurstaks ook twee keer meerekenen.
Als je totaal vermogen 10.000 euro is is een order van 2.000 euro veel geld.
Is je vermogen 1.000.000 euro is een order van 2.000 euro een peulenschil.
Ikzelf heb ook soms wel één van die "opstoten" zoals je zegt

Het maakt ook een verschil uit als je voor de lange termijn gaat of voor een korte winst, je moet nl. je brokerkosten + beurstaks ook twee keer meerekenen.
Zoals al gezegd is dat relatief.
Wat mij betreft is er wel een minimumbedrag, ik zal zelden een aankooporder plaatsen waarbij de transactiekosten meer dan 1% vertegenwoordigen.
Dus bij een transactiekost van 20€, minstens voor 2.000€ kopen. Maar bij goedkope brokers heb je vaak transactiekosten die lager dan 1€ zijn, en dan kan je zonder veel rendementsverlies aankopen doen van enkele honderden euro’s.
Wat mij betreft is er wel een minimumbedrag, ik zal zelden een aankooporder plaatsen waarbij de transactiekosten meer dan 1% vertegenwoordigen.
Dus bij een transactiekost van 20€, minstens voor 2.000€ kopen. Maar bij goedkope brokers heb je vaak transactiekosten die lager dan 1€ zijn, en dan kan je zonder veel rendementsverlies aankopen doen van enkele honderden euro’s.
Ik probeer voor de verkoop en aankoop kosten samen onder 1% te blijven.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Is inderdaad een goeie richting 1% maar of dit haalbaar is voor de aan en verkoop samen ?
Ook bij gedeeltelijke winstname(binnen een aantal jaren ?) zit je als kleine belegger wel eens boven de 1%
Ook bij gedeeltelijke winstname(binnen een aantal jaren ?) zit je als kleine belegger wel eens boven de 1%
Meestal minimum om zo'n 750 à 1000EUR dat ik koop.
Voor een 1ste positie zal mijn order altijd groter zijn dan wanneer ik bijkoop.
Het is ook afhankelijk van welk type aandeel het is. Bij een defensief, stabiel aandeel zal het groter zijn dan bij een volatiel, risicovoller aandeel. Door het hoger risico is het soms beter om nog meer te spreiden in tijd, ook al betaal je dan wat meer kosten. Bij hoge schommelingen in de koers heb je de transactiekost ook sneller terug gewonnen.
Transactiekosten kunnen vreten aan het rendement bij te lage orders en mogen niet worden onderschat. Maar anderzijds mogen die kosten ook weer niet worden overschat en moet de focus niet enkel liggen op het zo laag mogelijk houden van transactiekosten.
Het is ook afhankelijk van welk type aandeel het is. Bij een defensief, stabiel aandeel zal het groter zijn dan bij een volatiel, risicovoller aandeel. Door het hoger risico is het soms beter om nog meer te spreiden in tijd, ook al betaal je dan wat meer kosten. Bij hoge schommelingen in de koers heb je de transactiekost ook sneller terug gewonnen.
Transactiekosten kunnen vreten aan het rendement bij te lage orders en mogen niet worden onderschat. Maar anderzijds mogen die kosten ook weer niet worden overschat en moet de focus niet enkel liggen op het zo laag mogelijk houden van transactiekosten.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Newbie
- Contacteer:
tussen 1750 en 2500 € bij Keytrade koop ik.
Laatst gewijzigd door kenerniksvan op 6 mei 2022, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.