Hoeveel verschillende aandelen in Portefeuille?
TIP
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoeveel verschillende aandelen in Portefeuille?
Het zelf opvolgen van een ‘’hoop’’ aandelen kun je niet. Je kan wel gemakkelijk lezen wat de ‘’experts’’ ervan vinden. Niet dat die mening ‘’heilig” is. Heb ook teveel aandelen, deels om het risico te spreiden. En daarbovenop wie ben ik om het beter te weten? Heb wel een doel gesteld: Alleen nog maar een beetje Etf’s en veel holdings en ondertussen heb ik ook enige investeringsmaatschappijen in mijn portefeuille.
Dus probeer ik het ‘veilig’’ te houden. En kijk met bewondering naar diegene die alles kunnen onderbouwen. Wellicht ben ik jaloers. Hoe dan ook denk dat iedereen zijn best doet. Of dat nu Janine, of Jan met de Pet is. Is er veel verschil tussen ons?
Dus probeer ik het ‘veilig’’ te houden. En kijk met bewondering naar diegene die alles kunnen onderbouwen. Wellicht ben ik jaloers. Hoe dan ook denk dat iedereen zijn best doet. Of dat nu Janine, of Jan met de Pet is. Is er veel verschil tussen ons?
Bang & Olufsen, Macy's, Pandora Media LLC, Agilent Technologies Inc
Geen idee wat hij bedoelt
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Volgens Sam Hollanders telt een ideale portefeuille tussen 16 en de 24 (beiden inclusief) aandelen.
Zelf heb ik momenteel 15 aandelen, waaronder heel wat GVV's en holdings. Daarnaast ook nog fondsen, via Keyplan en enkele bij MeDirect.
Zelf heb ik momenteel 15 aandelen, waaronder heel wat GVV's en holdings. Daarnaast ook nog fondsen, via Keyplan en enkele bij MeDirect.
heb ze eens geteld: 18 stuks (aandelen/etf/fondsen)
nog niet zo lang geleden nog een 4 tal posities verkocht
vroeger had ik er bijna 30!
dat was voor mij niet bij te houden, daarom deze afbouw!
ik mik zelf op 15, dus gaan er met de tijd nog een 3 tal aandelen de deur uit, maar dat is niet dringend!
nog niet zo lang geleden nog een 4 tal posities verkocht
vroeger had ik er bijna 30!
dat was voor mij niet bij te houden, daarom deze afbouw!
ik mik zelf op 15, dus gaan er met de tijd nog een 3 tal aandelen de deur uit, maar dat is niet dringend!
Ik zit vandaag op 10, omdat ik er vrijdag eentje heb weggedaan.
Ik zou wel liever wat meer erbij doen, richting de 20 ofzo, maar zeker niet veel meer dan dat.
Vanaf dan diversifieer je ook niet zoveel meer, en zou ik teveel moeten nadenken ^^
Ik zou wel liever wat meer erbij doen, richting de 20 ofzo, maar zeker niet veel meer dan dat.
Vanaf dan diversifieer je ook niet zoveel meer, en zou ik teveel moeten nadenken ^^
Ik zit momenteel aan 11 mogen er nog max 4 bijkomen maar er is geen haast bij.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
60% van mijn portefeuille bestaat uit 2 aandelen (Bekaert/Ageas)
40% is ETF's (70% WORLD/20% SMALLCAP/10% EMERIGING MARKETS)
Bedoeling is om de individuele aandelen gedag te zeggen maar dat is moeilijk als je verliefd bent
Bedoeling is om de individuele aandelen gedag te zeggen maar dat is moeilijk als je verliefd bent
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Vind je dat niet enorm risicovol? Stel dat een van die twee aandelen onderuit gaat...Henkie1984 schreef: ↑27 juli 2021, 09:41 60% van mijn portefeuille bestaat uit 2 aandelen (Bekaert/Ageas)
Bedoeling is om de individuele aandelen gedag te zeggen maar dat is moeilijk als je verliefd bent![]()
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Beide zijn winners die ik laat lopen, de kneusjes zijn inmiddels omgetoverd naar etf's
Bekaert gaat er uit met een trailing stoploss
Ageas is mij pensioen pot
(beide staan +-x2)
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
En is die pensioenpot verzekerd ?
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Vandaag was mijn lunch crackers met jam en kaas, ik hoop dat ageas in mijn pensioen de croissant betaald. Maar als ik dan nog steeds crackers met jam en kaas moet eten is het ook goed.
In principe heb je best slechts een aantal aandelen. Ik had ook beter af geweest als ik enkel had belegd in mijn winnaars. 2 kanttekeningen daarbij:
1) Je weet niet op voorhand wat uw winnaars zijn. Misschien dacht ik wel dat Prosus een winnaar was en had ik voor 1/3 daar in belegd. Dit kan natuurlijk nog altijd, maar is op dit moment hoogst onzeker.
2) Als je slechts een beperkt aantal aandelen hebt, dan ga je volgens mij toch een slechtere nachtrust hebben en waarschijnlijk sneller verkopen bij grote dalingen. Als ik naast Prosus, ook nog Ageas had gehad, dan had ik misschien al een deel verkocht aan lage koers.
Door genoeg te spreiden, kan ik alles makkelijker relativeren. Je moet natuurlijk nog altijd op tijd ingrijpen. Ik heb ook nog Galapagos gehad en die verkocht. Maar bij dalingen die op termijn waarschijnlijk goedkomen, koop ik bij of ga ik alleszins niet verkopen.
Ikzelf zit nu wel ongeveer aan een maximum. Met zoveel aandelen beleg ik misschien zelfs gewoon beter in IWDA of VWCE. Maar zelfs dan nog zou ik mij minder comfortabel voelen dan nu. Een groot deel van mijn posities zijn ook holdings die je als alternatief kan zien van een etf. Zonder die holdings zijn mijn aantal posities al een stuk minder. Mijn doel is om nog een aantal posities te sluiten van mijn niet-holdings en bij te kopen in mijn andere posities. Als er toch nog posities bijkomen, dan zullen het waarschijnlijk holdings zijn.
1) Je weet niet op voorhand wat uw winnaars zijn. Misschien dacht ik wel dat Prosus een winnaar was en had ik voor 1/3 daar in belegd. Dit kan natuurlijk nog altijd, maar is op dit moment hoogst onzeker.
2) Als je slechts een beperkt aantal aandelen hebt, dan ga je volgens mij toch een slechtere nachtrust hebben en waarschijnlijk sneller verkopen bij grote dalingen. Als ik naast Prosus, ook nog Ageas had gehad, dan had ik misschien al een deel verkocht aan lage koers.
Door genoeg te spreiden, kan ik alles makkelijker relativeren. Je moet natuurlijk nog altijd op tijd ingrijpen. Ik heb ook nog Galapagos gehad en die verkocht. Maar bij dalingen die op termijn waarschijnlijk goedkomen, koop ik bij of ga ik alleszins niet verkopen.
Ikzelf zit nu wel ongeveer aan een maximum. Met zoveel aandelen beleg ik misschien zelfs gewoon beter in IWDA of VWCE. Maar zelfs dan nog zou ik mij minder comfortabel voelen dan nu. Een groot deel van mijn posities zijn ook holdings die je als alternatief kan zien van een etf. Zonder die holdings zijn mijn aantal posities al een stuk minder. Mijn doel is om nog een aantal posities te sluiten van mijn niet-holdings en bij te kopen in mijn andere posities. Als er toch nog posities bijkomen, dan zullen het waarschijnlijk holdings zijn.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik ervaar dat net omgekeerd eigenlijk
Minder aandelen = Beperkt aantal bedrijven waar je beter kan op focussen
En vertrouwdheid met bedrijf helpt om de waan van de dag op de beurs te relativeren/negeren.
Da's eigenlijk de reden waarom ik zelf niet beleg in fondsen of ETF's: daar heb je enkel een koersgrafiek, wat eigenlijk noise is.
Ik ben afgestapt van aandelen en beleg nu in 2 fondsen.
Nog geen spijt van gehad.
Nog geen spijt van gehad.