Holdings
TIP
Re: Holdings
Ja, of die twee doen het in werkelijkheid ook slechter en de beurs herkent dat. Dat kan natuurlijk ook.
Re: Holdings
Ja natuurlijk, maar dus ook meer scope voor die verhoopte herwaardering van het aandeel.
Hoop doet leven, maar VW heeft IMHO echt niet zulke slechte kaarten: ze zijn één van de weinige echt wereldwijd actieve groepen, ze zijn technologisch sterk, ze hebben een redelijk overtuigende electrificatiestrategie en ze hebben nog heel wat potentieel voor productiviteitsverbeteringen. Porsche AG lijkt me een no-brainer.
Een serieuze bedreiging voor de hele westerse automobielsector zijn natuurlijk de Chinezen, met hun sterke positie/voorsprong op het gebied van electrische auto's. Zelf denk ik dat de betere autobedrijven, zoals BMW of Porsche, die concurrentie wel aankunnen, maar het is de vraag in hoeverre dit het geval zal zijn voor de westerse massaproducenten.
Re: Holdings
Eerlijk, ik weet niet hoe de verschillende autofabrikanten rangschikken op basis van hoe goed ze op de toekomst zijn voorbereid. Ik kan dus niet zeggen of VW beter is dan Stellantis of omgekeerd.dreamy schreef: ↑21 juni 2023, 14:10Ja natuurlijk, maar dus ook meer scope voor die verhoopte herwaardering van het aandeel.![]()
Hoop doet leven, maar VW heeft IMHO echt niet zulke slechte kaarten: ze zijn één van de weinige echt wereldwijd actieve groepen, ze zijn technologisch sterk, ze hebben een redelijk overtuigende electrificatiestrategie en ze hebben nog heel wat potentieel voor productiviteitsverbeteringen. Porsche AG lijkt me een no-brainer.
Een serieuze bedreiging voor de hele westerse automobielsector zijn natuurlijk de Chinezen, met hun sterke positie/voorsprong op het gebied van electrische auto's. Zelf denk ik dat de betere autobedrijven, zoals BMW of Porsche, die concurrentie wel aankunnen, maar het is de vraag in hoeverre dit het geval zal zijn voor de westerse massaproducenten.
Het enige wat ik wilde aankaarten is dat er ook best een echte reden kan zijn dat ze achterblijven, namelijk dat ze toch (iets) slechter ervoor staan. Achterblijven kan ook het begin zijn van een terechte langdurige underperformance.
Re: Holdings
Dat begrijp ik en vandaar mijn verwijzing naar de sterke punten van VW, dat er volgens mij dus juist eerder beter voor staat dan Stellantis. Stellantis is minder aanwezig in de groeilanden, minder gevorderd met electrificatie en heeft een sterke traditie op het vlak van boom en bust (Fiat, Peugeot, Chrysler). Ik zie op middellange termijn dus een betere toekomst voor VW, maar of en wanneer dat op de beurs te zien zal zijn is natuurlijk een open vraag.
Re: Holdings
Verkoop van VW gaat zeer hard achteruit in China. Mensen schakelen massaal over op domesticale producten. En dan lees ik dat BYD miljarden gaat investeren in... Duitsland. Ik zou niet graag een gevestigd autoconcern zijn vandaag de dag.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Holdings
En heeft dus ook minder te verliezen als de groei in die groeilanden stopt of als hun eigen autoindustrie zich ontwikkelt.
Ik denk dat je daarvoor al diepe kennis moet hebben van de interne strategische ontwikkelingen bij VW en Stellantis om zoiets te kunnen zeggen.
Ja, maar je kunt ook zeggen: Stellantis heeft geleerd van het verleden en maakt die fouten niet nogmaals, of: Stellantis is nu anders omdat er vroeger een gebrek aan schaalvoordelen was en nu niet meer.
Prima, ik wil VW niet afkraken of Stellantis omhoog praten. Als jij gelooft in je beleggingen en ze bewust kiest krijg je mijn steun.
Ik denk alleen dat het bij zulke bedrijven heel moeilijk (lees: onmogelijk voor jou en mij) is om correct in te schatten hoe ze er voor staan, zowel technisch als bedrijfseconomisch, en wie dus winnaars en wie verliezers gaan zijn.
Iedere observatie die je doet kun je positief of negatief interpreteren.
Ik zei eerder al dat ik zeker niet negatief tov Porsche Holding sta, en wil je keuze dan ook niet bekritiseren, alleen wat opmerkingen ter relativering geven.
Re: Holdings
Dan kom je dus weer bij die inmiddels alom bekende conclusie dat je niet in individuele aandelen moet beleggen omdat je toch nooit kunt weten welk aandeel het beter gaat doen.
Met die positie is op zich niets mis, maar velen onder ons vinden het leuk om dit toch te doen en denken ook dat ze af en toe goede ideeën hebben die in beleggingsopportuniteiten zouden kunnen resulteren.
Re: Holdings
Inderdaad
Ik denk dat af en toe ook, maar dan vooral met betrekking tot kleinere aandelen of start-ups. Bij de, door duizenden analysten gevolgde, kanjers zoals VW beschouw ik het als gokwerk.
Re: Holdings
Iemand die weet of de modaliteiten ivm keuzedividend GIMV reeds gekend zijn ?
Re: Holdings
Gimv
Persbericht - Antwerpen, 29 juni 2023
Gimv – Modaliteiten van het keuzedividend. Inbreng van het nettodividend voor inschrijving op één nieuw aandeel tegen 38,22 EUR, zijnde 21 dividendrechten over het boekjaar 2022/2023. Keuzeperiode van 5 tot en met 25 juli 2023
Onderwerp: Dividend
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Gimv NV aanvaardde op 28 juni 2023 het voorstel van de raad van bestuur om over het boekjaar 2022-2023 een brutodividend van 2,60 EUR (netto 1,82 EUR) per aandeel uit te keren in de vorm van een keuzedividend. Per 21 ingebrachte dividendrechten (de “Dividendrechten”) kan worden ingeschreven op één nieuw aandeel tegen de uitgifteprijs van 38,22 EUR. De referentieaandeelhouder van Gimv, de Vlaamse Participatiemaatschappij (VPM), die het belang van de Vlaamse overheid in Gimv NV aanhoudt, heeft de intentie uitgesproken om 63% van de Dividendrechten in hun bezit in te brengen in het kapitaal van Gimv. De leden van het executief comité engageren zich voor hun deel om integraal in te schrijven op nieuwe aandelen. Daardoor zal reeds op 17,5% van het aantal aandelen beschikbaar voor het keuzedividend worden ingetekend.
Aandeelhouders die op 3 juli 2023 beschikken over 21 Dividendrechten of een veelvoud ervan kunnen deze inbrengen in het kapitaal van Gimv voor inschrijving op één of meerdere nieuwe aandelen Gimv. Een opleg in geld voor het aantal ontbrekende Dividendrechten is niet mogelijk. Het Dividendrecht (ISIN BE6344817471) wordt niet afzonderlijk verhandeld op Euronext Brussel.
Vanaf 5 juli 2023 heeft de aandeelhouder de mogelijkheid om zijn nettodividend in te brengen in het kapitaal van Gimv tegen de volgende voorwaarden:
Inbreng t.b.v. het nettodividend: 1,82 EUR per Dividendrecht.
Inbrengverhouding: 21 Dividendrechten per nieuw aandeel.
Uitgifteprijs per nieuw aandeel: 38,22 EUR, of een korting van 6,8% versus de slotkoers van 27 juni 2023 na aftrek van het brutodividend
Inbrengperiode: van 5 tot en met 25 juli 2023, 16 uur.
Levering van de nieuwe aandelen: 28 juli 2023.
Deelname in de resultaten: voor het volledige boekjaar 2023/2024 dat aanving op 1 april 2023.
Aandeelhouders die gedematerialiseerde aandelen (in effectenrekening) aanhouden, worden uitgenodigd hun keuze kenbaar te maken bij hun financiële instelling en de instructies van hun financiële instelling te volgen voor de registratie van hun keuze. Houders van aandelen op naam volgen de instructies die zij per brief ontvangen van Gimv. Aandeelhouders die geen keuze kenbaar maken, zullen het nettodividend vanaf 28 juli 2023 automatisch in geld ontvangen.
Aandeelhouders die vrijstelling van roerende voorheffing wensen, dienen deze aanvraag te melden via hun financiële instelling die deze uiterlijk op 10 augustus 2023 aan KBC Bank dient over te maken.
De informatienota is beschikbaar op de website www.gimv.com onder de rubriek “http://www.gimv.com/nl/investeerders/fi ... informatie”. De informatienota wordt tevens beschikbaar gesteld op de websites van KBC Securities (www.kbcsecurities.com/prospectus-docume ... s-overview), KBC Bank (www.kbc.be/gimv) en Bolero (www.bolero.be/nl/gimv).
Centralisator: KBC Securities, Havenlaan 2, 1080 Brussel.
Kalender voor de aandeelhouder
Ex-date dividend boekjaar 2022/2023 : 3 juli 2023
Record-date dividend boekjaar 2022/2023 : 4 juli 2023
Start keuzeperiode dividend 2022/2023 : 5 juli 2023
Einde keuzeperiode dividend 2022/2023 : 25 juli 2023 – 16u
Betaalbaarstelling dividend boekjaar 2022/2023 : 28 juli 2023
Halfjaarresultaten boekjaar 2023/2024 (periode 01/04/2023-30/09/2023) : 23 november 2023
Deze aankondiging is niet bestemd voor vrijgave, publicatie of verspreiding buiten België of in enig rechtsgebied waar de publicatie niet is toegelaten zonder registratie of kwalificatie onder de wetten van het betrokken rechtsgebied.
Lees het volledige persbericht
Gimv
Karel Oomsstraat 37, 2018 Antwerpen, Belgium
www.gimv.com
Uitschrijven
Re: Holdings
Bedankt Jintro. Ik heb de vorige jaren gekozen voor aandelen maar denk dit jaar voor cash te gaan, wat doen de medeforummers met GIMV-aandelen ? Alvast bedankt voor alle feedback.
Re: Holdings
You're welcome.
Als je voor aandelen kiest heb je een korting van een 5 tal euro. Ik ga dus voor aandelen.
Als je voor aandelen kiest heb je een korting van een 5 tal euro. Ik ga dus voor aandelen.
-
Maneblusser
- Full Member

- Berichten: 124
- Lid geworden op: 31 mar 2016
- Contacteer:
Re: Holdings
Ik ga ook voor aandelen.
-
fellowship
- Full Member

- Berichten: 106
- Lid geworden op: 23 aug 2011
- Contacteer:
Re: Holdings
Ik ga voor de helft in aandelen, de helft cash.
Re: Holdings
Mijn positie van Sofina uitgebreid van 1% naar 3% van mijn portefeuille.
Zit volgens mij al veel slecht nieuws in de koers, noteren sterk onder de nav en kunnen zeer waarschijnlijk beter dan ikzelf de toekomstige groeibedrijven selecteren.
Zit volgens mij al veel slecht nieuws in de koers, noteren sterk onder de nav en kunnen zeer waarschijnlijk beter dan ikzelf de toekomstige groeibedrijven selecteren.