hospitalisatieverzekering en MAF
hospitalisatieverzekering en MAF
Wat als je de hospitaalkosten indiende bij de verzekering en nadien een terugbetaling krijgt door de maximuumfactuur? Bij navraag bij het ziekenfonds zeggen ze er geen zicht op te hebben welke kosten terugbetaald werden, alleen het bedrag. Hoe weet je dan of je 2 maal dezelfde kosten terugbetaald kreeg en moet je dit laten weten aan de verzekering?
Re: hospitalisatieverzekering en MAF
Dat is jou taak niet om het aan de verzekering te laten weten. Je bent niet verplicht de details van de Maximumfactuur te kennen
( in princiepe mogen ze natuurlijk niet dubbel betalen )
als het ziekenfonds zelf zegt dat ze er geen zicht op hebben ( = te lui om het uit te puzzelen ), dan kan dat bedrag nooit worden uitgesplitst
( in princiepe mogen ze natuurlijk niet dubbel betalen )
als het ziekenfonds zelf zegt dat ze er geen zicht op hebben ( = te lui om het uit te puzzelen ), dan kan dat bedrag nooit worden uitgesplitst
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet het niet laten weten. (Werk bij een ziekenfonds...). Is ook door eerder gemaakte kosten dat MAF overschreden wordt. Misschien dat regelgeving daar ooit anders over w maar momenteel geen meldingsplicht.
moest de hospitalisatieverzekering het weten, ze zouden het wel terugvorderen
sedert 2014 zijn ze eraan aan het werken datn het niet meer dubbel betaald wordt
12 500 000,00 euro per jaar teveel wordt er betaald
http://www.standaard.be/cnt/dst28012004_001
RAPPE werkers zijn het blijkbaar
oa heerschap Delmotte zou er aan aan het werken zijn
De boel eens goed uitsmesten zou misschien beter zijn
sedert 2014 zijn ze eraan aan het werken datn het niet meer dubbel betaald wordt
12 500 000,00 euro per jaar teveel wordt er betaald
http://www.standaard.be/cnt/dst28012004_001
RAPPE werkers zijn het blijkbaar
oa heerschap Delmotte zou er aan aan het werken zijn
De boel eens goed uitsmesten zou misschien beter zijn
Je kan niets zeggen maar dan loop je het risico dat je verzekeraar in een later stadium een attest (MAF) van de mutualiteit vraagt. Zeker indien de kosten hoog oplopen. In dat geval zal je een terugbetaling moeten doen. Aan jou de keuzeSisi8918 schreef: ↑29 januari 2019, 19:08 Wat als je de hospitaalkosten indiende bij de verzekering en nadien een terugbetaling krijgt door de maximuumfactuur? Bij navraag bij het ziekenfonds zeggen ze er geen zicht op te hebben welke kosten terugbetaald werden, alleen het bedrag. Hoe weet je dan of je 2 maal dezelfde kosten terugbetaald kreeg en moet je dit laten weten aan de verzekering?
zo een MAF attest opvragen kan botsen met de privacywetgeving
want bij de MAf tellen ook de raadplegingen en medicatie mee die niks met hospitalisatie te maken hebben
want bij de MAf tellen ook de raadplegingen en medicatie mee die niks met hospitalisatie te maken hebben
Ik had vorig jaar max.factuur sinds juli. Ik ben daarna verschillende keren gehospitaliseerd geweest. Ziekenhuisfacturen opgestuurd en telkens kreeg ik van de verzekering de melding: betaald door maximumfactuur. Dus niks geen dubbele betaling. Hospitalisatieverzekering CM, maar die kunnen natuurlijk alles makkelijk nagaan; een privé-verzekering misschien niet?
Zo'n attest toont alleen aan of je al je plafond bereikt hebt of niet. Indien ja, zal je hospitalisatieverzekeraar het remgeld niet langer uitbetalen (supplementen uiteraard wel nog). Bij welke dokters je allemaal al geweest bent etc, staat niet op zo'n bewijs van de mutualiteit. Dus volgens mij is er qua privacy geen probleem.
Een oud zeer van 2 walletjes eten.
Blijkbaar nu eens iemand die er mee naar buiten komt op dit forum.
De rest ontvangt en zwijgt.
Nu dit wijzigen zou een consensus moeten zijn op de regering onderhandelingen.
Probleem is voor geen enkele partij blijkbaar een prioriteit.
Mails beschikbaar of stuur anders zelfs eens een mail naar de verschillende politieke partijen.
Blijkbaar nu eens iemand die er mee naar buiten komt op dit forum.
De rest ontvangt en zwijgt.
Nu dit wijzigen zou een consensus moeten zijn op de regering onderhandelingen.
Probleem is voor geen enkele partij blijkbaar een prioriteit.
Mails beschikbaar of stuur anders zelfs eens een mail naar de verschillende politieke partijen.
Estate Guru believer.
Ik heb al enkele keren teruggetrokken van mijn hospitalisatieverzekering (vroeger een privé; momenteel een van de mutualiteit).
Nergens stond in de voorwaarden dat teruggaven van de MAF moeten doorgegeven worden. En ook werd er achteraf nooit naar gevraagd.
Want de MAF krijgt men pas uitbetaald, méér dan 3 maand later. En bovendien pas als men binnen hetzelfde kalenderjaar het referentiebedrag bereikt heeft.
Dat bedrag is verschillend volgens inkomen en sociale categorie.
En wie het "ongeluk" heeft om in de laatste maanden van het jaar pas ziek te worden, mag het vergeten, want de teller herbegint opnieuw te lopen op 1 januari.
Nergens stond in de voorwaarden dat teruggaven van de MAF moeten doorgegeven worden. En ook werd er achteraf nooit naar gevraagd.
Want de MAF krijgt men pas uitbetaald, méér dan 3 maand later. En bovendien pas als men binnen hetzelfde kalenderjaar het referentiebedrag bereikt heeft.
Dat bedrag is verschillend volgens inkomen en sociale categorie.
En wie het "ongeluk" heeft om in de laatste maanden van het jaar pas ziek te worden, mag het vergeten, want de teller herbegint opnieuw te lopen op 1 januari.
Het is ook een relatief beperkt probleem want zodra de MAF-teller van het ziekenfonds de maximum heeft bereikt en men ligt in het hopsitaal,dan worden die gegevens aan het hospitaal gemeld zodat het hospitaal al ZELF geen remgeld meer aanrekent.NS2SN schreef: ↑30 januari 2019, 10:42Zo'n attest toont alleen aan of je al je plafond bereikt hebt of niet. Indien ja, zal je hospitalisatieverzekeraar het remgeld niet langer uitbetalen (supplementen uiteraard wel nog). Bij welke dokters je allemaal al geweest bent etc, staat niet op zo'n bewijs van de mutualiteit. Dus volgens mij is er qua privacy geen probleem.
Het zal inderdaad een probleem kunnen geven in de tusssenliggende periode tussen het bereiken van de werkelijke maximum en de datum dat het ziekenfonds over die gegevens beschikt.
Iemand die bv op 15-01 wordt gehospitaliseerd zal bijna nooit zijn maximumfactuur kunnen bereikt hebben, omdat de teller elk jaar in januari opnieuw start
Wanneer men de max factuur heeft bereikt kan het ook interessant worden omdat men dan in feite pijnstillers volledig gratis kan krijgen, indien men de huisarts een verklaring van chronische pijnpatient laat ondertekenen.( zolang men dat max factuur niet bereikt heeft, kan een chronisch pijnpatient slechts 15 % vermindering om pijnstillers krijgen.
Euh... het is een algemeen principe van het verzekeringsrecht, dat je één schade niet twee keer kan laten terugbetalen.Nefertari schreef: ↑30 januari 2019, 22:07 Ik heb al enkele keren teruggetrokken van mijn hospitalisatieverzekering (vroeger een privé; momenteel een van de mutualiteit).
De Tien Geboden hoeven ook niet elke keer weer in de voorwaarden te worden vastgelegd.
klopt, de klant mag nooit verdienen aan een schadeverzekering
als ze de MAF correct zouden toepassen, dan kunnen ze de premies van de hospitalisatieverzekering laten zakken
Je betaalt dus mee aan de premie van je buurman, omdat die zijn MAF niet correct wordt doorgegeven
als ze de MAF correct zouden toepassen, dan kunnen ze de premies van de hospitalisatieverzekering laten zakken
Je betaalt dus mee aan de premie van je buurman, omdat die zijn MAF niet correct wordt doorgegeven
- Toen ik de "schade(s) ziekenhuisopname(s)" aangaf aan de hospitalisatieverzekering, heb ik altijd alle daarop betrokken mutualiteitstussenkomsten mee aangegeven. Want daar heb ik de details van.Dixit schreef: ↑5 februari 2019, 11:20Euh... het is een algemeen principe van het verzekeringsrecht, dat je één schade niet twee keer kan laten terugbetalen.Nefertari schreef: ↑30 januari 2019, 22:07 Ik heb al enkele keren teruggetrokken van mijn hospitalisatieverzekering (vroeger een privé; momenteel een van de mutualiteit).
. . .
- Van de zeldzame keren dat ik in mijn leven een minimaal bedrag teruggetrokken heb van de MAF, kan ik zelfs niet eens te weten komen waarvoor dit precies was, want men krijgt daar geen details over.
Dus als men het al zou willen : men zou dit niet eens kúnnen aangeven aan de hospitalisatieverzekering!
-
anonymous
Ik heb ook onlangs 1,5 euro MAF teruggekregen terwijl men sociale MAF nog maar ana 50 euro zat ofzo.
Verstond me er ook niet aan...
Verstond me er ook niet aan...