Huidige lening stuk aflossen of beleggen
TIP
Huidige lening stuk aflossen of beleggen
Vraagje. We zijn aan het bouwen ons huidig huis goed verkocht dus gaan geld "over" hebben.
We hebben nog wel tijd en wachten tot bouw helemaal af is.
Maar stel 25 000 euro zo aflossen is een 104/maand minder af betalen. Of we beleggen ze "veilig" rentevoet is 1,86 op 25j.
Vraag dus is het realistisch om relatief veilig 25 000 euro per jaar meer dan 1,86% te laten opbrengen ? Ik heb nog geen ervaring met beleggen maar wel interesse.
Wat denken jullie?
We hebben nog wel tijd en wachten tot bouw helemaal af is.
Maar stel 25 000 euro zo aflossen is een 104/maand minder af betalen. Of we beleggen ze "veilig" rentevoet is 1,86 op 25j.
Vraag dus is het realistisch om relatief veilig 25 000 euro per jaar meer dan 1,86% te laten opbrengen ? Ik heb nog geen ervaring met beleggen maar wel interesse.
Wat denken jullie?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Huidige lening stuk aflossen of beleggen
Neen ... door de huidige lage rentestanden zal je deze opbrengst niet kunnen halen op een "relatief veilige" manier.
Je zou al obligaties van groeilanden moeten doorspitten om deze te kunnen vinden maar ja ... hangen alzo risico's aan.
"Geen ervaring met beleggen" ... blijf dan momenteel maar weg van de beurs.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vervroegd aflossen enkel overwegen als dat geen invloed heeft op het belastingvoordeel. Momenteel gaan die 25.000 euro nog geen 1,86% rente opbrengen op een termijn rekening bij een veilige bank. Binnen een paar jaar kan dat echter al helemaal anders zijn, de rente gaat immers (hoogstwaarschijnlijk) stijgen. Dus indien je niet vervroegd aflost, je geld maar voor korte tijd vast zetten. Langs de andere kant stel je ook de vraag wat je met de 104 euro per maand zou doen, opleven of beleggen. Als je voor beleggen kiest zou je eventueel voor meer risico kunnen gaan en periodiek investeren in een lange termijn belegging. Weet ook dat je ook later nog kunt vervroegd aflossen, je weet nooit of er nog onverwachte kosten opduiken tijdens of na het bouwen en dan zijn die 25.000 euro op een spaarboekje een geruststellende buffer.
Bedankt al voor de tips.
Die 25K is niet het enige dat zou overblijven.
Zoals het er nu naar uitziet zou dit iets meer als het dubbele zijn.
Dus een spaarbuffer is er zeker. We zijn personen die voor veiligheid kiezen. We gingen uit van 275 voor ons huidig huis enhet is voor bijna 65K meer verkocht.
Makelaars laatste schatting was de 275 en de hoogste 300. Zelf verkocht en vraagprijs gekregen.
We zullen de effectieve stap pas zetten als de bouw af is.
Die 25K is niet het enige dat zou overblijven.
Zoals het er nu naar uitziet zou dit iets meer als het dubbele zijn.
Dus een spaarbuffer is er zeker. We zijn personen die voor veiligheid kiezen. We gingen uit van 275 voor ons huidig huis enhet is voor bijna 65K meer verkocht.
Makelaars laatste schatting was de 275 en de hoogste 300. Zelf verkocht en vraagprijs gekregen.
We zullen de effectieve stap pas zetten als de bouw af is.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Chapeau 65 000 extra!
Ik kon het zelf niet beter formuleren dan Vortex. Als jullie voor veiligheid willen kiezen lijkt het mij logischer om af te lossen en de uitgespaarde 100€ per maand te beleggen. Die 25000 € kan je zien als geleend geld aan weliswaar een lage intrestvoet 1.87%. Het blijft beleggen met andermans geld in mijn ogen dus niet bepaald veilig.
Ik kon het zelf niet beter formuleren dan Vortex. Als jullie voor veiligheid willen kiezen lijkt het mij logischer om af te lossen en de uitgespaarde 100€ per maand te beleggen. Die 25000 € kan je zien als geleend geld aan weliswaar een lage intrestvoet 1.87%. Het blijft beleggen met andermans geld in mijn ogen dus niet bepaald veilig.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Ja en weten dat de kopers zeiden dat ze het ook hadden gekocht als het er 10 meer was ;-)
Swat we zijn zeer tevreden met wat we hebben gekregen.
Die 25K is inderdaad van de bank. Ze aflossen begin 2018 (einde bouw) levert 5000 euro op aan interesten die we niet moeten afbetalen op 25j.
Fiscale pot zit zeker nog vol genoeg (lening is 375K).
Ik zou extra stuk op 20j kunnen gaan zetten maar denk niet dat de rentes nog veel lager zullen zijn. Stuk op 20j staat nu aan 1.6 dacht ik.
De "luxe" van 100 euro minder/maand af betalen is inderdaad ook leuk.
of misschien toch meer laten doen in de bouw al sta ik daar niet voor te springen.
Luxe keuzes eigenlijk.
Swat we zijn zeer tevreden met wat we hebben gekregen.
Die 25K is inderdaad van de bank. Ze aflossen begin 2018 (einde bouw) levert 5000 euro op aan interesten die we niet moeten afbetalen op 25j.
Fiscale pot zit zeker nog vol genoeg (lening is 375K).
Ik zou extra stuk op 20j kunnen gaan zetten maar denk niet dat de rentes nog veel lager zullen zijn. Stuk op 20j staat nu aan 1.6 dacht ik.
De "luxe" van 100 euro minder/maand af betalen is inderdaad ook leuk.
of misschien toch meer laten doen in de bouw al sta ik daar niet voor te springen.
Luxe keuzes eigenlijk.
Je zal misschien ook wederbeleggings vergoeding ( 3 maand intrest ) moeten betalen als je een deel kapitaal vervroegd aflost.
Wellicht wel maar zoveel is dit niet.
snel gesimuleerd. Dit is een 38 euro * 3 dus dat is verwaarloosbaar. Ik heb 1 schijf van 25K en 2 van een 12500 die ik relatief goedkoop kan aflossen.
Lening is door perikelen met archi opgesplitst en 1 keer wederbelegging gedaan. Ik had toen nog niet veel opgenomen en kon voor 300 euro kosten van 2.20 naar 1.86 zakken. Dus hebben we niet laten schieten.
snel gesimuleerd. Dit is een 38 euro * 3 dus dat is verwaarloosbaar. Ik heb 1 schijf van 25K en 2 van een 12500 die ik relatief goedkoop kan aflossen.
Lening is door perikelen met archi opgesplitst en 1 keer wederbelegging gedaan. Ik had toen nog niet veel opgenomen en kon voor 300 euro kosten van 2.20 naar 1.86 zakken. Dus hebben we niet laten schieten.