Huis afbetaald... wat nu?
TIP
Huis afbetaald... wat nu?
Eind dit jaar is mijn huis afbetaald.
Omdat ik geen zin heb om die mogelijke aftrek te verliezen en het sowieso aan de fiscus af te geven zoek ik alternatieven.
Een tweede huis, een "verhuurappartement", of iets aan zee... allemaal even bekeken, maar niet echt mijn ding. Ik denk alvast dat ik hard werk, en heb dan geen zin in zagende huurders of weekendherstellingen. En als ik naar zee wil dan zal ik wel een hotelleke of appartementje huren.
Ik heb nog niet veel gelezen hierover, maar een Tak23 kan misschien wel iets zijn.
Het is wel moeilijk om te vinden hoe goed of slecht ze presteren. Ik kan wel wat risico verdragen (daarom geen Tak21), maar ben nogal allergisch aan te hoge instapkosten, bewaarlonen en commissies.
Wie kan me een goed product aanraden, en dan ook een idee bij welke bank of verzekeraar ik dit kan regelen?
Omdat ik geen zin heb om die mogelijke aftrek te verliezen en het sowieso aan de fiscus af te geven zoek ik alternatieven.
Een tweede huis, een "verhuurappartement", of iets aan zee... allemaal even bekeken, maar niet echt mijn ding. Ik denk alvast dat ik hard werk, en heb dan geen zin in zagende huurders of weekendherstellingen. En als ik naar zee wil dan zal ik wel een hotelleke of appartementje huren.
Ik heb nog niet veel gelezen hierover, maar een Tak23 kan misschien wel iets zijn.
Het is wel moeilijk om te vinden hoe goed of slecht ze presteren. Ik kan wel wat risico verdragen (daarom geen Tak21), maar ben nogal allergisch aan te hoge instapkosten, bewaarlonen en commissies.
Wie kan me een goed product aanraden, en dan ook een idee bij welke bank of verzekeraar ik dit kan regelen?
Re: Huis afbetaald... wat nu?
Ik zie maar 2 mogelijkheden om die 'aftrek' te behouden:
1) een nieuwe hypotheek , maar dat zie je niet echt zitten
2) Langetermijnsparen, maar dit is per definitie TAK21, en daar heb je ook geen zin in.
Volgens mij kan je geen TAK23 gebruiken in kader van fiscaal sparen, en is doorgaans nogal een 'dure' constructie.
Als je toch niet vies bent van wat risico, dan zou ik gewoon rechtstreeks beleggen in aandelen / fondsen / obligaties. Wellicht was je afbetaling toch een veelvoud van de maximum inbrengbare kost voor langetermijnsparen, dus kan je makkelijk combineren:
- 2260 € per jaar (ev. per partner) in langetermijnsparen (TAK21) en dan heb je je fiscale aftrek binnen
- De rest in beleggingen
1) een nieuwe hypotheek , maar dat zie je niet echt zitten
2) Langetermijnsparen, maar dit is per definitie TAK21, en daar heb je ook geen zin in.
Volgens mij kan je geen TAK23 gebruiken in kader van fiscaal sparen, en is doorgaans nogal een 'dure' constructie.
Als je toch niet vies bent van wat risico, dan zou ik gewoon rechtstreeks beleggen in aandelen / fondsen / obligaties. Wellicht was je afbetaling toch een veelvoud van de maximum inbrengbare kost voor langetermijnsparen, dus kan je makkelijk combineren:
- 2260 € per jaar (ev. per partner) in langetermijnsparen (TAK21) en dan heb je je fiscale aftrek binnen
- De rest in beleggingen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tak21 brengt geen zak op.
En verder beleg ik wel degelijk (meestal in fondsen).
En verder beleg ik wel degelijk (meestal in fondsen).
Tja, kiezen is verliezen, hé
De opbrengst van TAK21 in combinatie met de fiscale aftrek is misschien toch niet zo slecht. Rijk ga je er niet van worden, maar dan moet je je ook niet blindstaren op die fiscale aftrek van de hypotheek, want daar werd je ook niet rijk van ....
De opbrengst van TAK21 in combinatie met de fiscale aftrek is misschien toch niet zo slecht. Rijk ga je er niet van worden, maar dan moet je je ook niet blindstaren op die fiscale aftrek van de hypotheek, want daar werd je ook niet rijk van ....
-
anonymous6
Just my 2 cents:
Ik heb liever géén belastingsaftrek op iets wat goed rendeert.
Dan een fiskaal voordeel te krijgen op iets wat niet rendeert.
In een belegging stappen "omdat je ze kan aftrekken van je belastingen", dat vind ik geen belegging.
Maar goed, dit terzijde. Je kan altijd een erkende sociale coöperatieve steunen. Als je minstens 5 jaar aandeelhouder blijft, krijg je 5% belastingsaftrek. En qua rendement zitten ze rond de 3% per jaar.
Wat TAK-21 betreft heeft mijn Patronale Starfix mij vorig jaar 3.45% netto opgebracht. (Enkel gegarandeerd rendement, geen winstdeelname) Niet waw, ook niet slecht.
Nieuwe contracten moeten het echter met minder stellen.
In een belegging stappen "omdat je ze kan aftrekken van je belastingen", dat vind ik geen belegging.
Maar goed, dit terzijde. Je kan altijd een erkende sociale coöperatieve steunen. Als je minstens 5 jaar aandeelhouder blijft, krijg je 5% belastingsaftrek. En qua rendement zitten ze rond de 3% per jaar.
Wat TAK-21 betreft heeft mijn Patronale Starfix mij vorig jaar 3.45% netto opgebracht. (Enkel gegarandeerd rendement, geen winstdeelname) Niet waw, ook niet slecht.
Nieuwe contracten moeten het echter met minder stellen.
-
Depoenmakker
- Newbie

ik kocht 17 jaar eleden een oud kot op voor 20duusd nkele jaren in gewerkt verhuurd en oiteindelijk verkocht voor 220duusd
Wie niet fiscaal optimaliseert, is een 'grote dommerik, en een dief van zijn eigen portefeuille. Ik heb heel mijn leven, ik ben 66 jaar, van alle premies, en fiscale aftrekken optimaal geprofiteerd. Van al mijn huizen heb ik premies ontvangen, federale, Vlaamse, provinciale, gemeentelijke, het kon niet op in de tijd, dikwijls passeerde je verschillende malen langs de 'fiscale kassa'.De zonnepanelen, helaas niet voor mij, mijn kinderen wel, waren de top. Op amper 6 jaar je investering terugverdiend, daarna rinkelde levenslang de kassa. Mijn vorige auto, een hybride, voor 15 % van de aankoopprijs langs de fiscale kassa gepasseerd.
Open voor je 55 jaar een levensverzekering, en geniet je verdere leven, ook na je pensioen, van de fiscale kassa. Simuleer, je kan er veel voordeel mee doen.
Open voor je 55 jaar een levensverzekering, en geniet je verdere leven, ook na je pensioen, van de fiscale kassa. Simuleer, je kan er veel voordeel mee doen.
gewoon elke maand of elk kwartaal hetzelfde bedrag in VWRL ETF steken en dan ga je altijd beter presteren dan de gemiddelde belegger 
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad men heeft een broertje dood om 100€ belastingen te betalen. Met trekt nog liever 200€ terug dan een zelfde -niet fiscaal aftrekbare- investering te doen waarbij men 500€ meer opbrengst heeft en 100€ te betalen.djtw schreef:Just my 2 cents:
Belastingen betalen is voor vele mensen héél vies. Men kijkt alleen naar fiscale optimalisatie en zien het hele plaatje niet.
De wielerploeg Mapei had destijds het moto vincere insieme (samen winnen), hier kiest men vaak voor perdere insieme (samen verliezen)... we zouden de staat maar eens iets moeten gunnen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik heb geen tijd om zelf een kot te renoveren, en ik ben allergisch aan het gezaag van slecht betalende huurders.Depoenmakker schreef:ik kocht 17 jaar eleden een oud kot op voor 20duusd nkele jaren in gewerkt verhuurd en oiteindelijk verkocht voor 220duusd
En enkele jaren werken voor 200 duusd...' Dan werk ik liever wat harder in mijn job, en krijg ik makkelijk 5000€ bonus.
Ik ben niet vies van belastingen betalen, maar als ik kan sparen met subsidie, dan waarom niet.Spruitekop schreef:Inderdaad men heeft een broertje dood om 100€ belastingen te betalen. Met trekt nog liever 200€ terug dan een zelfde -niet fiscaal aftrekbare- investering te doen waarbij men 500€ meer opbrengst heeft en 100€ te betalen.djtw schreef:Just my 2 cents:
Belastingen betalen is voor vele mensen héél vies. Men kijkt alleen naar fiscale optimalisatie en zien het hele plaatje niet.
De wielerploeg Mapei had destijds het moto vincere insieme (samen winnen), hier kiest men vaak voor perdere insieme (samen verliezen)... we zouden de staat maar eens iets moeten gunnen.
Na wat lezen het volgende gevonden: Tak23 is fiscaal niet interessant, en er plakken te veel bankkosten en commissies aan. Niet dus.
Tak21 is fiscaal misschien i teressa t in het begin, maar nadien wordt je belast op een fictief rendement van 4,75%, en die dingen leveren tegenwoordig amper 3% op.
Ik zal het maar bij wat fondsen houden zeker.
Ik denk dat je hier verschillende zaken door elkaar haalt.Blackbelt schreef:maar nadien wordt je belast op een fictief rendement van 4,75%,
Bij langetermijnsparen wordt je enkel belast op het gewaarborgd rendement, en niet op de winstdeelnames.
Die 4,75%, dat is bij pensioenspaarfondsen.
Dus langetermijnsparen met bijv. Generali Self Life Dynamico:
Op het einde belast met 10% op het bedrag met een rendement van 0,5% terwijl deze TAK21 nu nog steeds >3% haalt.
Hoe hoger het gegarandeerde rendement, hoe hoger de eindbelasting.
Ik stortte verleden jaar 1.200 € in mijn levensverzekering, deed me er meer dan 400 € fiscale winst mee. Noem me één risicoloze belegging die 30 % rente oplevert !
In de mogelijkheid woning te kùnnen af betalen.
Wat nu ?
Of moet ik hier een nieuwe draad voor openen ?
Wat nu ?
Of moet ik hier een nieuwe draad voor openen ?
wat nu? Geniet van het leve zou ik zeggen