Huis verkopen 1 jaar na de akte
TIP
Huis verkopen 1 jaar na de akte
Hallo,
Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar samen een huis gekocht de akte is getekend 4 september 2018 maar we hebben pas de sleutel gekregen eind januari 2019 en dan ook pas onze domiciliëring daar geplaatst .
Nu heb ik een aanbieding van mijn werk gekregen om te verhuizen naar frankrijk en van daar uit te werken .
Dus heb ik besloten om op dit voorstel in te gaan maar jammer genoeg gaat mijn vriendin niet mee . Dus gaan we uit elkaar we waren wettelijk samenwonend en gaan dit ook ontbinden .
Wij hebben 290 000 betaald voor de aankoop met nog het oude 5% klein beschrijf .
Ik hoop het huis te kunnen verkopen rond de 305 000 nu vraag ik mij af hoe het gaat met de registratie rechten en of we een boete zullen moeten betalen ? En welke andere kosten we zullen hebben ? Ik zelf heb er 54 000 ingestoken en mijn vriendin 20 000 dit staat ook op papier bij de notaris . Onze lening staat nog voor 230 000 euro open . Wie kan mijn vragen beantwoorden ?
Dank op voorhand .
Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar samen een huis gekocht de akte is getekend 4 september 2018 maar we hebben pas de sleutel gekregen eind januari 2019 en dan ook pas onze domiciliëring daar geplaatst .
Nu heb ik een aanbieding van mijn werk gekregen om te verhuizen naar frankrijk en van daar uit te werken .
Dus heb ik besloten om op dit voorstel in te gaan maar jammer genoeg gaat mijn vriendin niet mee . Dus gaan we uit elkaar we waren wettelijk samenwonend en gaan dit ook ontbinden .
Wij hebben 290 000 betaald voor de aankoop met nog het oude 5% klein beschrijf .
Ik hoop het huis te kunnen verkopen rond de 305 000 nu vraag ik mij af hoe het gaat met de registratie rechten en of we een boete zullen moeten betalen ? En welke andere kosten we zullen hebben ? Ik zelf heb er 54 000 ingestoken en mijn vriendin 20 000 dit staat ook op papier bij de notaris . Onze lening staat nog voor 230 000 euro open . Wie kan mijn vragen beantwoorden ?
Dank op voorhand .
Re: Huis verkopen 1 jaar na de akte
Bij wederverkoop binnen 2 jaar heb je recht op teruggave van 3/5 van de betaalde rr als je 10% hebt betaaldBram93 schreef: ↑27 september 2019, 18:59
Dank op voorhand .
Echter als je slechts 5% (klein beschrijf van vroeger) hebt betaald dan heb je hier geen recht op
Wel zal je recht hebben als je resterende 5% bijbetaalt of 2% (nu is het 7%).
Die resterende % die je in 2018 niet hebt betaald zullen verrekend worden bij notaris en dan zal daarvan 3/5de terugbetaald worden.
Verder geen boete op meerwaarde als het je eigen woning is die je duurder verkoopt
Verdeling die beschreven werd onderling tussen jullie bij notaris wordt terug verdeeld na verkoop.
Uiteindelijk verlies je haast niets als je het huis met meerwaarde zal kunnen verkopen.
Goed nieuws na het het slecht nieuws dus ...
Ga eens te rade bij notaris en ook: https://belastingen.vlaanderen.be/verko ... nen-2-jaar
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.