Huizen en huisprijzen binnen 20jaar
TIP
Re: Huizen en huisprijzen binnen 20jaar
Alles wat je zelf doet, kost veel minder, en wat je op die manier uitspaart, kan niet eens belast worden. Als je er de tijd voor neemt, dan doe je het ook beter, want als ik zie wat sommige "stielmannen" presteren (bewijs is recente woning die ik dit jaar in Nieuwpoort kocht).
Prijzen vergelijken is ook de boodschap. Herinner me uit de jaren 90 (nog geen internet) dat ik voor twee zelf te installeren Hörmann garagepoorten een halve dag rondfaxte en dat ik op die halve dag een half maandloon uitspaarde omdat mijn uiteindelijke leverancier inderdaad zoveel goedkoper was dan de dealer uit de buurt.
Heb mijn woning gebouwd in de 1990's en alles van nutsvoorzieningen zelf gedaan (sanitair inclusief regenwaterinstallatie, verwarming inclusief vloerverwarming, elektriciteit inclusief domotica, centraal stofzuigsysteem, alarminstallatie, ...), en nog veel meer (isolatie, trappen kelder-verdieping-zolder, ballustrade van overloop, de hoger vermelde garagepoorten, plaatsing binnendeuren, plaatsing parket op verdieping, badkamer inclusief wandtegels, ...). Zo'n 10 jaar geleden heb ik dat bij de verbouwing van een oude woning in Gent nog eens overgedaan. Dit is hard werken (er gaat heel veel vrije tijd aan op) maar op zo'n manier bouw je een vermogen op. Maar bij mij is dus nog nooit iemand over de vloer gekomen om een herstelling uit te voeren.
Mensen die klagen dat ze het niet kunnen betalen maar die te lui zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken, daar heb ik geen greintje respect voor. Voor de politici die ons dood belasten om hun eigen zakken te vullen nog veel minder. En ook niet voor vastgoedmakelaars : nemen geen enkel risico, nemen geen enkele verantwoordelijkheid, sommigen kennen nog niet het verschil tussen E-peil en EPC-score, en ze omschrijven woningen waarin ze zelf niet zouden willen wonen als zijnde uitgerust met een hyper-geïnstalleerde keuken (kookvuur, combi-oven, koelkast en dampkap, dus nog niet eens een vaatwasser). Ik heb al mijn vastgoed gekocht zonder makelaar en er zal nooit een makelaar een cent aan mij verdienen! Dat ze ervoor gaan werken zoals een ander!
Prijzen vergelijken is ook de boodschap. Herinner me uit de jaren 90 (nog geen internet) dat ik voor twee zelf te installeren Hörmann garagepoorten een halve dag rondfaxte en dat ik op die halve dag een half maandloon uitspaarde omdat mijn uiteindelijke leverancier inderdaad zoveel goedkoper was dan de dealer uit de buurt.
Heb mijn woning gebouwd in de 1990's en alles van nutsvoorzieningen zelf gedaan (sanitair inclusief regenwaterinstallatie, verwarming inclusief vloerverwarming, elektriciteit inclusief domotica, centraal stofzuigsysteem, alarminstallatie, ...), en nog veel meer (isolatie, trappen kelder-verdieping-zolder, ballustrade van overloop, de hoger vermelde garagepoorten, plaatsing binnendeuren, plaatsing parket op verdieping, badkamer inclusief wandtegels, ...). Zo'n 10 jaar geleden heb ik dat bij de verbouwing van een oude woning in Gent nog eens overgedaan. Dit is hard werken (er gaat heel veel vrije tijd aan op) maar op zo'n manier bouw je een vermogen op. Maar bij mij is dus nog nooit iemand over de vloer gekomen om een herstelling uit te voeren.
Mensen die klagen dat ze het niet kunnen betalen maar die te lui zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken, daar heb ik geen greintje respect voor. Voor de politici die ons dood belasten om hun eigen zakken te vullen nog veel minder. En ook niet voor vastgoedmakelaars : nemen geen enkel risico, nemen geen enkele verantwoordelijkheid, sommigen kennen nog niet het verschil tussen E-peil en EPC-score, en ze omschrijven woningen waarin ze zelf niet zouden willen wonen als zijnde uitgerust met een hyper-geïnstalleerde keuken (kookvuur, combi-oven, koelkast en dampkap, dus nog niet eens een vaatwasser). Ik heb al mijn vastgoed gekocht zonder makelaar en er zal nooit een makelaar een cent aan mij verdienen! Dat ze ervoor gaan werken zoals een ander!
Beste,DiRipoff schreef: ↑28 augustus 2019, 12:55 Alles wat je zelf doet, kost veel minder, en wat je op die manier uitspaart, kan niet eens belast worden. Als je er de tijd voor neemt, dan doe je het ook beter, want als ik zie wat sommige "stielmannen" presteren (bewijs is recente woning die ik dit jaar in Nieuwpoort kocht).
Er is een verschil tussen weten wat je zelf kan en lui zijn.
En tegenwoordig moet je opletten met wat je zelf doet. Broer heeft casco huis gekocht en ik en vader hebben geholpen met de afwerking. Na de werken controle op zwartwerk, boete omdat er te weinig BTW werd betaald, moeten nu bewijzen wanneer we er aan het werk waren enzovoort is nog steeds lopende
dan heeft er toch iemand gaan klikken?
of doen ze dat nu ook via "datamining" en cross checks als je een casco huis koopt, om daarna eens te komen kijken voor mogelijk zwartwerk?
of doen ze dat nu ook via "datamining" en cross checks als je een casco huis koopt, om daarna eens te komen kijken voor mogelijk zwartwerk?
neen, hij moest een volledig dossier binnenbrengen nadat het volledig af was. daaruit bekijken ze de normale waarde van de woning en daaruit bleek dat hij veel te laag uitkwam met de betaalde btw, sindsdien is hij bezig met vanalles te proberen bewijzen dat hij zelf deed maar zij vermoeden zwartwerk. ik weet er ook het fijne niet van maar is een hoop miserie.
Dat is de nagel op de kop slaan. Alleen zijn we ondertussen al zover dat er veel rondlopen die niet alleen te lui en bang zijn om een nageltje te breken maar die waarschijnlijk na een dagje hard labeur op de intensieve opgevangen gaan moeten worden.DiRipoff schreef: ↑28 augustus 2019, 12:55
Dat van die BTW, ze doen een schatting van wat de waarde van het huis is in die omgeving, gebruikte materialen etc. Je moet zorgen dat je bonnetjes en liefst nog facturen hebt van zoveel mogelijk van de gebruikte materialen. Van vader en broer wordt aanvaard dat ze gratis helpen, neven en vrienden niet. Dossiertje opbouwen en zorgen dat je alles kunt verklaren en staven. Ben de formule vergeten hoe ze de totale BTW berekenen adhv de facturen van het materiaal, met een beetje zoekwerk moet die zeker ergens te vinden zijn.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als ik naar de situatie rondom mij kijk dan heb je 2 situaties. (ikzelf ben 26jaar trouwens dus spreek over mijn vrienden). Ik woon in een dorp met menig grotere huizen zoals mijn ouders hebben (zo een fermettewoning) en een lap grond, deze komen nu op een 380.00 euro.voodoo schreef: ↑23 augustus 2019, 23:40 Iedereen "klaagt" dat het 'onmogelijk' is voor de jeugd om een eigen huis te kopen.
Dat is altijd al geen evidentie geweest volgens mij.
Maar ... Als ik zie wat ik spaar en wat ik mij ontzeg.. als ik dat vergelijk met anderen suggelaars die dan geen huis kunnen kopen... Je moet weten wat je wil. Wil je elke week op restaurant, film, bowling en dan nog eens 2x per week een cafetje meepikken.
En liefst nog eens om de 4 jaar nieuwe auto en 3x per jaar op vakantie en.... Dan zal het inderdaad niet gaan. Nu niet over 20 jaar niet en 20 jaar geleden ook niet. Of je moet van goede komaf zijn...
We gaan toch allemaal kleiner moeten gaan wonen. Dus betaalbaar zal het altijd blijven voor diegene die gezond zijn, willen werken en willen sparen en niet teveel verwachten ook.
Eerste situatie is de jeugd die deze woningen kunnen kopen of een bouwgrond van +-130.000 en een huis van +200.000 kunnen zetten. Deze mensen hebben de grond al gekregen van de ouders of ergens een mooi bedrag toegestoken gekregen.
Tweede situatie is de jeugd die de kleinere woningen (rijhuisjes)kopen of de oude grotere huizen die van de jaargang van mijn grootouders zijn. Deze krijgen niets van mama en papa en moeten stap voor stap kleine renovaties uitvoeren. (hier val ik onder)
Dus als deze trend blijft aanhouden dan gaan we inderdaad allemaal kleiner wonen later