Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
Lees het topic van Degiro eens.
Zelf zit ik er ook bij en geloof ik dat de risico's niet zo groot zijn.
Zelf zit ik er ook bij en geloof ik dat de risico's niet zo groot zijn.
Er zijn overal risico's aan verbonden. Bij iedere broker. Dan zullen er veel klanten bezorgd moeten zijn. Ik ga de broker niet bij naam vernoemen, maar als ik 500 euro maandelijks wens te beleggen in een bepaalde tracker of aandeel wens aan te schaffen, wens ik daar geen 15 euro bijkomende kosten voor neerleggen.
2 maal per jaar of eenmaal drukt ook de kosten.bryanv schreef: ↑24 april 2023, 10:19 Er zijn overal risico's aan verbonden. Bij iedere broker. Dan zullen er veel klanten bezorgd moeten zijn. Ik ga de broker niet bij naam vernoemen, maar als ik 500 euro maandelijks wens te beleggen in een bepaalde tracker of aandeel wens aan te schaffen, wens ik daar geen 15 euro bijkomende kosten voor neerleggen.
Als kleine met de grote jongens meespelen, hè.
Wellicht niet correct en een melding van amateurisme omdat market-timing niet bestaat, maar puur gevoelsmatig, koop ik liever maandelijks i.p.v. (half)jaarlijks mijn aandeeltje. Als ik een (half) jaar moet wachten om aan dezelfde 'bijkomende kost" mijn aandeeltje aan te kopen, dan kies ik liever voor de optie om maandelijks te beleggen. Mijn ingaven en uitgavenposten zijn ook maandelijks, dus ik weet niet waarom het interessant(er) zou zijn om die strategie aan te passen.burgundy schreef: ↑24 april 2023, 10:242 maal per jaar of eenmaal drukt ook de kosten.bryanv schreef: ↑24 april 2023, 10:19 Er zijn overal risico's aan verbonden. Bij iedere broker. Dan zullen er veel klanten bezorgd moeten zijn. Ik ga de broker niet bij naam vernoemen, maar als ik 500 euro maandelijks wens te beleggen in een bepaalde tracker of aandeel wens aan te schaffen, wens ik daar geen 15 euro bijkomende kosten voor neerleggen.
Als kleine met de grote jongens meespelen, hè.
De suggestie slaat enkel op de kosten.bryanv schreef: ↑24 april 2023, 10:37
Wellicht niet correct en een melding van amateurisme omdat market-timing niet bestaat, maar puur gevoelsmatig, koop ik liever maandelijks i.p.v. (half)jaarlijks mijn aandeeltje. Als ik een (half) jaar moet wachten om aan dezelfde 'bijkomende kost" mijn aandeeltje aan te kopen, dan kies ik liever voor de optie om maandelijks te beleggen. Mijn ingaven en uitgavenposten zijn ook maandelijks, dus ik weet niet waarom het interessant(er) zou zijn om die strategie aan te passen.
De timing is bijkomend.
6 * 15 of 1 * 15.
En de Giro met het uitlenen .......
Het probleem met infrequent aankopen is cash drag. Stel dat je bijvoorbeeld jaarlijks in december investeert. Een bedrag dat je in januari ter beschikking hebt, blijft zo 11 maanden onbelegd, waardoor je rendement misloopt.
In iets omdraaien .......
Als in Januari beschikbaar is januari aankopen natuurlijk en niet in december.
Elke maand 500 € of minder is iets heel anders dan een bedrag in een bepaalde maand beschikbaar.
En het ging over niet veel kosten betalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan het bedrag dat je in december bij elkaar hebt, beleggen in januari een maand later.

Die cash drag speelt volgens mij echter niet zo veel rol voor assets die fluctueren in waarde.
Je kan evengoed de cash wat opsparen en de assets kopen tijdens een dip.
Met vastrentende assets is de cash drag wel belangrijker.
Je spreekt zelf van €500/maand oftewel €6000/jaar.bryanv schreef: ↑23 april 2023, 21:18 Wie spreekt er over tienduizenden euro's bij eenzelfde broker?
Als ik maandelijks 500 euro kan en wil beleggen in een tracker, dan betaal ik daar liefst zo weinig mogelijk extra kosten op.
Is Degiro dan zo onbetrouwbaar? Zouden ze met mijn aandelen weglopen als ik ze wil verkopen?
Dan lopen de bedragen snel op.
€15 per order zit je bij de duurdere brokers, bij bv een Lynx betaal je €6 per order.