Hulp bij kiezen beleggingsplan
TIP
Hulp bij kiezen beleggingsplan
Hallo,
Ik zou over een half jaar willen starten met een beleggingsplan. Welke raden jullie aan?
Ik zou willen beginnen met ongeveer 5000 euro inleg en dan een maandelijkse storting van 150 euro.
Dit mag van mij best met wat risico zijn. Ik lees op de site goede zaken over Keyplan en Medirect. Maar zijn er mensen die hier veel ervaring mee hebben?
Alvast bedankt!
Mvg
Ik zou over een half jaar willen starten met een beleggingsplan. Welke raden jullie aan?
Ik zou willen beginnen met ongeveer 5000 euro inleg en dan een maandelijkse storting van 150 euro.
Dit mag van mij best met wat risico zijn. Ik lees op de site goede zaken over Keyplan en Medirect. Maar zijn er mensen die hier veel ervaring mee hebben?
Alvast bedankt!
Mvg
Re: Hulp bij kiezen beleggingsplan
Waarom start je niet nu meteen en zonder inleg? Iedere maand 150 euro vanaf nu.
De goede (en eventueel slechte) zaken die je hebt gelezen, dat zijn de ervaringen die je zoekt. Wat voor informatie wil je nog meer?Ik lees op de site goede zaken over Keyplan en Medirect. Maar zijn er mensen die hier veel ervaring mee hebben?
Mijn mening is: die beleggingsplannen beperken je financiële vrijheid en je keuzemogelijkheden. Steek zelf iedere maand een bedrag naar keuze in een fonds naar keuze en verkoop wanneer je wil, zonder kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat velen die “beperkingen” juist positief ervarven. Eens hun beleggingsplan is opgestart, gaat alles automatisch en moeten ze er ook niet meer aan denken...
En ik denk dat velen hun plan zullen herzien als ze enkele jaren zwaar negatief staan.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb bij beiden (Keytradebank en MeDirect) een beleggingsplan lopen:
- bij keytradebank 2 plannen:
- 1 met fondsen van keytradebank zelf
- 1 met fondsen zelf samengesteld
=> het 2e fonds (zelf samengesteld) heeft tot op heden beter rendement dan dat van de bank zelf
- bij MeDirect heb ik 1 plan: voorlopig vrij tevreden met rendement...
- bij keytradebank 2 plannen:
- 1 met fondsen van keytradebank zelf
- 1 met fondsen zelf samengesteld
=> het 2e fonds (zelf samengesteld) heeft tot op heden beter rendement dan dat van de bank zelf
- bij MeDirect heb ik 1 plan: voorlopig vrij tevreden met rendement...
Ik vrees dat de beurs de komende maanden nog gaat zakken (oa door handelsoorlog Trump en China, Brexit). Op die manier kan ik over een paar maanden goedkoop inkopen. Maar dit is natuurlijk een gok.
Ik heb ondertss al veel info over Keyplan hier op het forum gevonden.
Ik zou deze manier kiezen omdat dit gemakkelijk is en ik wil er ook niet te veel tijd insteken. Ik ben niet zo een held in sparen en op deze manier word ik toch verplicht. Ik heb namelijk gezien dat mijn pensioensparen mij de laatste 10 jaar al best veel procentueel heeft opgebracht. Ik wil hetzelfde bereiken met een Keyplan maar hopelijk aan een hoger percentage dan...
Ik heb ondertss al veel info over Keyplan hier op het forum gevonden.
Ik zou deze manier kiezen omdat dit gemakkelijk is en ik wil er ook niet te veel tijd insteken. Ik ben niet zo een held in sparen en op deze manier word ik toch verplicht. Ik heb namelijk gezien dat mijn pensioensparen mij de laatste 10 jaar al best veel procentueel heeft opgebracht. Ik wil hetzelfde bereiken met een Keyplan maar hopelijk aan een hoger percentage dan...
Enkele bedenkingen:
- Er wordt al een nieuwe crash voorspeld sinds de vorige crash in 2008. Al die tijd zijn de beurzen blijven stijgen, op enkele dipjes na.
- Het is altijd wel iets. Zijn de handelsoorlog en de Brexit voorbij dan zijn er weer andere dingen waar de beleggers zich zorgen over zullen maken. Ik denk bijvoorbeeld aan de presidentsverkiezingen in de VS, oorlog met Iran, Noord-Korea, regeringscris in Duitsland, Italië dat uit de EU of de euro stapt, een wereldwijde recessie enz. Ik wil maar zeggen dat je niet moet wachten tot er geen crisissen meer zijn.
- Je wil met 5.000 euro inleg beginnen. Wat als er de dag nadat je dat bedrag belegd hebt een crash plaatsvindt? Ben je daar emotioneel tegen bestand? Zul je dan kalm blijven of in paniek geraken?
Misschien komt er inderdaad een recessie maar voor hetzelfde geld duurt die hooguit 1 jaar en is dat op de grafiek gewoon een diepe kronkel die tegen 2022 helemaal uitgeveegd is.
Dat weet je dus niet
Dat weet je dus niet
Mss heb je wel gelijk en moet ik nu starten met maandelijkse stortingen. Ik kan er later nog altijd bijstorten.
Ik doe dit ook met geld dat ik niet nodig heb, dus verlies kan ik wel incasseren.
Ik doe dit ook met geld dat ik niet nodig heb, dus verlies kan ik wel incasseren.
Persoonlijk zou ik een breed samengestelde ETF aankopen zodat je lagere kosten (en meer vrijheid) hebt dan bij een Keyplan. Zie daarover andere topics waar starters raad vroegen. Maar als je liever bij een keyplan blijft is dat ook goed natuurlijk.
Wat instappen betreft zou ik inderdaad niet proberen te timen. Misschien is vandaag een goed moment, misschien een slecht. Je theoretische rendement is in ieder geval het hoogst als je zo snel mogelijk alles belegt. Anderzijds, als je je instaprisico wat wilt beperken kan je gespreid inkopen zoals hierboven al geopperd.
Wachten op een beter tijdstip om je 5.000 euro te beleggen zou ik persoonlijk niet doen.
Ik ben een experiment aan het uitvoeren met gespreid beleggen. Ik beleg sinds drie weken iedere week 500 euro in een welbepaald fonds. Nu heb ik er dus 1.500 euro ingestoken. Die 1.500 euro is in die drie weken al aangegroeid tot 1.542 euro, dat is een rendement van 2,80%. En dat in een zeer volatiele markt met grote koersstijgingen en -dalingen.
Tijd dat je niet op de beurs belegd bent is verloren tijd. Op lange termijn win je met aandelen altijd. De markt timen kan soms lukken, meer niet dan wel, en ondertussen verliest je geld waarde op een spaarboekje.
Tijd dat je niet op de beurs belegd bent is verloren tijd. Op lange termijn win je met aandelen altijd. De markt timen kan soms lukken, meer niet dan wel, en ondertussen verliest je geld waarde op een spaarboekje.