Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 19 dec 2019
- Contacteer:
Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Goedemiddag
Momenteel is onze huidige wagen een Toyota Avensis 2.2 diesel uit 2005. Mijn vrouw werkt vanaf begin 2020 pal bij huis en zal opteren voor andere voordelen ipv een salariswagen. Onze nieuwe wagen wordt sowieso terug een Toyota. Hoogstwaarschijnlijk een Corolla Hatchback. Eens vervangen na bijna 15 jaar mag ook eens. Ik ben qua motoren niet meer zo up to date, maar hoe zit het qua verbruik van die hybride modellen, duurzaamheid en onderhoudskosten? Over de Avensis zeer tevreden. Nooit mankementen mee gehad en een zeer gunstig dieselverbruik.
Ik post dit hier omdat mijn vrouw met een Peugeot 3008 salariswagen rijdt van de werkgever. Op zich een goede wagen maar .. er moet regelmatig adblue worden toegevoegd en eens om de zoveel kilometers vindt er een soort regeneratie plaats, waarbij de wagen gedurende enkele minuten maar liefst tussen de 15 en 25 liter diesel verbruikt. Gezien de kosten voor Adblue en de regeneratieprocessen betwijfel ik toch of diesel nog zo’n goede en zuinige brandstof is in vergelijking met vroeger. De 3008 verbruikt trouwens meer diesel dan de Avensis. Hoe zit dat met hybride qua duurzaamheid, zuinigheid en onderhoud?
Bedankt alvast
Momenteel is onze huidige wagen een Toyota Avensis 2.2 diesel uit 2005. Mijn vrouw werkt vanaf begin 2020 pal bij huis en zal opteren voor andere voordelen ipv een salariswagen. Onze nieuwe wagen wordt sowieso terug een Toyota. Hoogstwaarschijnlijk een Corolla Hatchback. Eens vervangen na bijna 15 jaar mag ook eens. Ik ben qua motoren niet meer zo up to date, maar hoe zit het qua verbruik van die hybride modellen, duurzaamheid en onderhoudskosten? Over de Avensis zeer tevreden. Nooit mankementen mee gehad en een zeer gunstig dieselverbruik.
Ik post dit hier omdat mijn vrouw met een Peugeot 3008 salariswagen rijdt van de werkgever. Op zich een goede wagen maar .. er moet regelmatig adblue worden toegevoegd en eens om de zoveel kilometers vindt er een soort regeneratie plaats, waarbij de wagen gedurende enkele minuten maar liefst tussen de 15 en 25 liter diesel verbruikt. Gezien de kosten voor Adblue en de regeneratieprocessen betwijfel ik toch of diesel nog zo’n goede en zuinige brandstof is in vergelijking met vroeger. De 3008 verbruikt trouwens meer diesel dan de Avensis. Hoe zit dat met hybride qua duurzaamheid, zuinigheid en onderhoud?
Bedankt alvast
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Hoe zit dat met hybride qua duurzaamheid, zuinigheid en onderhoud?
Volgend mij supergoed. Maar heb er zelf gene... Een 2.0 hybride Corolla heeft ook veel koppel en zou ideaal zijn. Zou zeggen ga eens een proefrit maken, maar vooral lees eens op autosites en YouTube kan u ook wijzer maken!
Volgend mij supergoed. Maar heb er zelf gene... Een 2.0 hybride Corolla heeft ook veel koppel en zou ideaal zijn. Zou zeggen ga eens een proefrit maken, maar vooral lees eens op autosites en YouTube kan u ook wijzer maken!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Je moet met een hybride wagen jaren rijden voor je er het prijsverschil met een gewone wagen uit hebt.
https://www.moneyunder30.com/does-fuel- ... save-money
https://www.moneyunder30.com/does-fuel- ... save-money
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Wel opletten Yaris, USA gasprices =\= onze benzineprijzen.
Desalniettemin wordt in ons apengewest een hybride zwaarder belast dan een benzine.
Maar als je een Toyota wil heb je de keuze tussen een 1.2 nadat of 1.8 en 2.0 hybride. Ik zou voor de laatste kiezen.
Desalniettemin wordt in ons apengewest een hybride zwaarder belast dan een benzine.
Maar als je een Toyota wil heb je de keuze tussen een 1.2 nadat of 1.8 en 2.0 hybride. Ik zou voor de laatste kiezen.

Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Wij hebben een toyota auris 1.8 hybride (dit is de voorganger van de corolla) en verbruik zit rond de 4.5 l per 100 km. Vind ik best ok voor een benzinewagen. Meestal rijden we grote afstanden (25 km) en rijden mijn vrouw en ik vrij rustig...
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Dat verbruik gedurende regeneratie van de Peugeot is, neem ik aan, een cijfer per 100 km en geen absoluut cijfer.
Je verbruik terwijl de auto regenereert en jij rondrijdt zal even stijgen , maar als je 15 liter per 100 km verbruikt in die periode is dat nog altijd maar bv op 5 km, rond de 0,75 liter waarvan de helft gebruikt werd om je te verplaatsen.
Ik heb een hybride gehad van Toyota (de Auris II), wel een meer luxe uitvoering met niet de beste keuze van banden om zuinig te rijden maar wel om mooi en populair te zijn (18 inch, als ik me niet vergis en met laag profiel). Keuze van de fabriek. Niet de mijne.
Op zijn zuinigst bereden en over de hele levensduur, winter en zomer, berekend kwam ik aan 5,3 liter.
Het nadeel toen was onder meer (IMHO) dat de auto in de winter eerst draaide op verhoogd toerental om op te warmen zodanig dat de temperatuur optimaal was om zuinig te rijden. Je verbraste dan ook redelijk wat benzine in de eerste kilometers in de winter. Tegenstrijdig ..maar een beslissing bij het ontwerp.
Ik vond het geen leuke auto om mee te rijden. De wegligging en het aanvoelen van de weg en de omstandigheden was niet voldoende voor mij. Ik ben nadien in drie andere populaire merken gaan proefrijden en ieder ander merk reed veel beter.
Optrekken op autosnelweg of even iets sneller inhalen elders gaf een luid motorgeluid (gejoel door hoge toeren) dat me maar slecht beviel.
Nadeel van de automaat en het concept ervan.
Over de bouw van de auto had ik ook een minder goed gevoel dan de vroegere Toyota's die ik heb gehad.
De boordsystemen waren een allegaartje en niet allemaal op elkaar afgestemd. Bv de voorste parkeersensoren was een apart systeem (dat al eens op de autosnelweg begon te piepen) dan die achteraan. Eén rem liep al wat aan na 25.000 km. Niet dezelfde bouwkwaliteit van een Japanse Toyota uit bv 2007. Dat is heel andere koek.
Ik ben van auto en merk veranderd.. Ik reed niet graag met dat ding..
Maar enkele opmerkingen die ik had zijn, denk ik, aangepakt in de nieuwe Corolla.
Wat ik je zou aanraden : Maak een zo lang mogelijke proefrit, liefst enkele dagen (huren ?) en beslis pas dan.
Overweeg een andere motorisatie als je minder dan 10.000 km per jaar doet.
Weet dat een hybride auto op autosnelweg evenveel zal verbruiken dan een andere gelijkaardige benzine auto. Je doet vooral winst als je veel wegen rijdt waar de snelheid ligt beneden die waarop de auto sowieso overgaat op benzine. Zeer korte afstanden, genre <3 km zijn ook niet aan te raden omdat de auto dan in verhouding te lang op een hoger toerental draait om op te warmen.
Voor de zogezegd lage kost aan onderhoud moet je het niet doen. Mijn huidige wagen is goedkoper in BIV, jaarlijkse taks en onderhoud.
Het KAN ergens wel beter trouwens. Een BMW X5 hybride heeft de nadelen die ik hierboven opnoemde, niet.
Maar dat is een auto die ik me zelf niet wil of kan permiteren.
De moraal van het verhaal is wel dat de Auris en vorige modellen Prius nog niet de top waren van het hybride verhaal maar dat er wel degelijk nog aan gewerkt is en dat andere merken soms beter doen.
Ik verwacht dat dat ook Toyota gaat lukken op de Corolla hybride maar ik heb er nog niet mee gereden.
Je verbruik terwijl de auto regenereert en jij rondrijdt zal even stijgen , maar als je 15 liter per 100 km verbruikt in die periode is dat nog altijd maar bv op 5 km, rond de 0,75 liter waarvan de helft gebruikt werd om je te verplaatsen.
Ik heb een hybride gehad van Toyota (de Auris II), wel een meer luxe uitvoering met niet de beste keuze van banden om zuinig te rijden maar wel om mooi en populair te zijn (18 inch, als ik me niet vergis en met laag profiel). Keuze van de fabriek. Niet de mijne.
Op zijn zuinigst bereden en over de hele levensduur, winter en zomer, berekend kwam ik aan 5,3 liter.
Het nadeel toen was onder meer (IMHO) dat de auto in de winter eerst draaide op verhoogd toerental om op te warmen zodanig dat de temperatuur optimaal was om zuinig te rijden. Je verbraste dan ook redelijk wat benzine in de eerste kilometers in de winter. Tegenstrijdig ..maar een beslissing bij het ontwerp.
Ik vond het geen leuke auto om mee te rijden. De wegligging en het aanvoelen van de weg en de omstandigheden was niet voldoende voor mij. Ik ben nadien in drie andere populaire merken gaan proefrijden en ieder ander merk reed veel beter.
Optrekken op autosnelweg of even iets sneller inhalen elders gaf een luid motorgeluid (gejoel door hoge toeren) dat me maar slecht beviel.
Nadeel van de automaat en het concept ervan.
Over de bouw van de auto had ik ook een minder goed gevoel dan de vroegere Toyota's die ik heb gehad.
De boordsystemen waren een allegaartje en niet allemaal op elkaar afgestemd. Bv de voorste parkeersensoren was een apart systeem (dat al eens op de autosnelweg begon te piepen) dan die achteraan. Eén rem liep al wat aan na 25.000 km. Niet dezelfde bouwkwaliteit van een Japanse Toyota uit bv 2007. Dat is heel andere koek.
Ik ben van auto en merk veranderd.. Ik reed niet graag met dat ding..
Maar enkele opmerkingen die ik had zijn, denk ik, aangepakt in de nieuwe Corolla.
Wat ik je zou aanraden : Maak een zo lang mogelijke proefrit, liefst enkele dagen (huren ?) en beslis pas dan.
Overweeg een andere motorisatie als je minder dan 10.000 km per jaar doet.
Weet dat een hybride auto op autosnelweg evenveel zal verbruiken dan een andere gelijkaardige benzine auto. Je doet vooral winst als je veel wegen rijdt waar de snelheid ligt beneden die waarop de auto sowieso overgaat op benzine. Zeer korte afstanden, genre <3 km zijn ook niet aan te raden omdat de auto dan in verhouding te lang op een hoger toerental draait om op te warmen.
Voor de zogezegd lage kost aan onderhoud moet je het niet doen. Mijn huidige wagen is goedkoper in BIV, jaarlijkse taks en onderhoud.
Het KAN ergens wel beter trouwens. Een BMW X5 hybride heeft de nadelen die ik hierboven opnoemde, niet.
Maar dat is een auto die ik me zelf niet wil of kan permiteren.
De moraal van het verhaal is wel dat de Auris en vorige modellen Prius nog niet de top waren van het hybride verhaal maar dat er wel degelijk nog aan gewerkt is en dat andere merken soms beter doen.
Ik verwacht dat dat ook Toyota gaat lukken op de Corolla hybride maar ik heb er nog niet mee gereden.
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Mijn uiteindelijke keuze viel op de "nieuwe Corolla" HB 1.2 L Turbo benzine.
De hybride versies spraken mijn méér aan, maar de prijzen passen niet binnen mijn budget.
Mijn garagist raadde mij zélf de benzine-versie aan en zei me, dat ik de meerprijs van een hybride er niet zou kunnen uithalen, omdat ik niet veel (meer) rijd.
Een familielid (met méér geld dan ikzelf) rijdt met een Toyota C-HR hybride en is daar al een jaar of twee zeer tevreden over.
De hybride versies spraken mijn méér aan, maar de prijzen passen niet binnen mijn budget.
Mijn garagist raadde mij zélf de benzine-versie aan en zei me, dat ik de meerprijs van een hybride er niet zou kunnen uithalen, omdat ik niet veel (meer) rijd.
Een familielid (met méér geld dan ikzelf) rijdt met een Toyota C-HR hybride en is daar al een jaar of twee zeer tevreden over.
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 19 dec 2019
- Contacteer:
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een Japanse wagen. Als het over hybride gaat, dan gaat het direct over een serieuze meerprijs. Een rendabele en zuinige auto is voor mij het belangrijkste. Mijn vrouw heeft als salariswagen een BMW 1-serie gehad, een B klasse en nu een 3008. Tot nu toe scoort de Peugeot uitstekend, de vorige wagens presteerden ondermaats qua duurzaamheid. Op Mazda en Nissan (Half Frans) na maken Japanse constructeurs geen dieselwagens meer dacht ik?
-
- Jr. Member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 12 dec 2019
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
In de autosector kan men min of meer de dieselmotor bannen.
Maar er rijden méér andere voertuigen op diesel rond dan auto's : vrachtwagens, grond-en graafmachines, straatwerkersmachines, betonmolens, stroomaggregaten voor kermissen, ziekenhuizen, circussen en aannemers.
Vliegtuigen op een variant van diesel.
Dan nog de schepen : miljarden schepen varen rond op zware fuel.
Ik ben waarschijnlijk nog wat vergeten, maar HOE GAAT MEN DIE MACHINERIE DRAAIENDE HOUDEN ZONDER DIESEL????
Maar er rijden méér andere voertuigen op diesel rond dan auto's : vrachtwagens, grond-en graafmachines, straatwerkersmachines, betonmolens, stroomaggregaten voor kermissen, ziekenhuizen, circussen en aannemers.
Vliegtuigen op een variant van diesel.
Dan nog de schepen : miljarden schepen varen rond op zware fuel.
Ik ben waarschijnlijk nog wat vergeten, maar HOE GAAT MEN DIE MACHINERIE DRAAIENDE HOUDEN ZONDER DIESEL????
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 19 dec 2019
- Contacteer:
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
De C-HR is misschien een beetje te te klein voor onze behoeften, wel een hele mooie wagen. Misschien opteer ik toch best voor een klassieke benzinemotor, aangezien het prijsverschil tussen hybride en benzine wel hoog is Een bezoek bij Ford (Focus), Peugeot (308), Honda (Civic) overweeg ik komende dagen ook. Volkswagen en Audi overweeg ik ook aangezien de huidige Golf wordt vervangen en de A3 ook zijn er kortingen tussen de 9 en 12 000 euro op die modellen én VW geeft nog diesel kortingen. Een Japanner geniet mijn voorkeur, maar de prijs telt ook.
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Miljarden schepen is er misschien wel wat over....maar het zijn er wel veel.YelitBiros schreef: ↑21 december 2019, 16:35 In de autosector kan men min of meer de dieselmotor bannen.
Maar er rijden méér andere voertuigen op diesel rond dan auto's : vrachtwagens, grond-en graafmachines, straatwerkersmachines, betonmolens, stroomaggregaten voor kermissen, ziekenhuizen, circussen en aannemers.
Vliegtuigen op een variant van diesel.
Dan nog de schepen : miljarden schepen varen rond op zware fuel.
Ik ben waarschijnlijk nog wat vergeten, maar HOE GAAT MEN DIE MACHINERIE DRAAIENDE HOUDEN ZONDER DIESEL????
Hier kun je eens kijken wat er zo rondvaart...
https://www.marinetraffic.com/nl/ais/ho ... 7.5/zoom:4
Er worden stilaan wel alternatieve brandstoffen gebruikt, er zijn al hybride ferries -bvb van Duitsland naar Denemarken, sommige tankers varen reeds op lpg of ethaan etc. Er zijn ook nieuwe ,veel strengere normen voor bvb het zwavelgehalte van de fuel, op 1-1-2020 worden ze weer strenger.
https://www.scandlines.com/about-scandl ... bridsystem
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Beste r11,
Het is niet omdat schepen geen zwavel meer zouden uitstoten, dat ze geen CO2 uitstoten. Ook de schepen op etaan en 't is eender wat, stoten co2 uit, en nog geen beetje.
Het is niet omdat schepen geen zwavel meer zouden uitstoten, dat ze geen CO2 uitstoten. Ook de schepen op etaan en 't is eender wat, stoten co2 uit, en nog geen beetje.
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
CO2 : een onzichtbaar gas!
Moest elk toestel zijn uitstoot aan CO2 direct kunnen opvangen en omzetten in een vaste klomp CO2, dan zou je bijvoorbeeld bij een kolenkachel die een ton kolen heeft opgestookt, een blok CO2 overhouden van 880kg. Zo ook met hout, aardgas, benzine enz...Nu verdwijnt dat onzichtbaar in de atmosfeer, maar het is er wel he!
Moest je dat allemaal kunnen opvangen en thuis stockeren dan had iedereen een magazijn nodig, zo groot als een sporthal. (voor één mensenleven)
Moest elk toestel zijn uitstoot aan CO2 direct kunnen opvangen en omzetten in een vaste klomp CO2, dan zou je bijvoorbeeld bij een kolenkachel die een ton kolen heeft opgestookt, een blok CO2 overhouden van 880kg. Zo ook met hout, aardgas, benzine enz...Nu verdwijnt dat onzichtbaar in de atmosfeer, maar het is er wel he!
Moest je dat allemaal kunnen opvangen en thuis stockeren dan had iedereen een magazijn nodig, zo groot als een sporthal. (voor één mensenleven)
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 19 dec 2019
- Contacteer:
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Ik koop eerder een auto rekening houden met fiscaliteit/verbruik nl mijn portefeuille. Laten we niet vergeten dat de factor klimaat een mooie melkkoe is voor de overheid
Re: Hybride als aandrijflijn voor de wagen?
Inderdaad, men kan geen koolwaterstoffen verbranden zonder CO2 en andere uitstoot, maar we kunnen al beginnen met te doen wat we kunnen.
Naar 0 gaan zal toch wat moeilijk worden- zeker niet de eerste decennia.
Niet panikeren, en stap per stap verbeteren, zal het beste zijn volgens mijn bescheiden opinie.