Hypothecaire lening afbetalen of spaarpot aandikken?
TIP
Hypothecaire lening afbetalen of spaarpot aandikken?
Ik heb onverwachts een som geld ter beschikking gekregen, voldoende om mijn hypothecair krediet in één keer terug te betalen. Ik moet dus kiezen, ofwel de spaarboek ofwel de lening. (à 2,75%/jaar) Ik heb het geld eigenlijk niet nodig voor andere uitgaven.
Als ik de lening terugbetaal, ben ik ook verlost van de verplichte dure brandverzekering en schuldsaldoverzekering. Ik verlies natuurlijk het voordeel van de woonbonus.
Een beetje een dilemma voor mij : de problemen in griekenland zetten mij aan het nadenken : spaarboekjes houden een zeker risico in; als je huis afbetaald is, kan er eigenlijk niets nog gebeuren dat je kan verontrusten.
Om het even niet over gedeeltelijk terugbetalen te hebben, wat is eigenlijk het beste, alles terugbetalen of niet? Ik heb nog genoeg spaargeld over, dus ik heb dat geld ijgenlijk niet nodig.
Als ik de lening terugbetaal, ben ik ook verlost van de verplichte dure brandverzekering en schuldsaldoverzekering. Ik verlies natuurlijk het voordeel van de woonbonus.
Een beetje een dilemma voor mij : de problemen in griekenland zetten mij aan het nadenken : spaarboekjes houden een zeker risico in; als je huis afbetaald is, kan er eigenlijk niets nog gebeuren dat je kan verontrusten.
Om het even niet over gedeeltelijk terugbetalen te hebben, wat is eigenlijk het beste, alles terugbetalen of niet? Ik heb nog genoeg spaargeld over, dus ik heb dat geld ijgenlijk niet nodig.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Hypothecaire lening afbetalen of spaarpot aandikken?
Ik persoonlijk zou niet twijfelen en de lening afbetalen.
Je krijgt er zoveel gemoedrust voor terug! Gebeurt er iets met jezelf (of evt partner en kinderen) heb je toch die vaste kost niet meer.
En heb je nog steeds genoeg over kan je gerust zelfs iets minder werken, en je fiscaal potje vullen met langetermijnsparen bvb.
Je krijgt er zoveel gemoedrust voor terug! Gebeurt er iets met jezelf (of evt partner en kinderen) heb je toch die vaste kost niet meer.
En heb je nog steeds genoeg over kan je gerust zelfs iets minder werken, en je fiscaal potje vullen met langetermijnsparen bvb.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het zekere voor het onzekere nemen, en je huis afbetalen...
Hou wel rekening mee, dat als je je huis ineens betaald, en het gaat over een grote som, dat de belasting inspektie je kan vragen waar je dat geld uit getoverd hebt...
Hou wel rekening mee, dat als je je huis ineens betaald, en het gaat over een grote som, dat de belasting inspektie je kan vragen waar je dat geld uit getoverd hebt...
hangt er ook vanaf of jezelf en je partner genoeg discipline hebben om het geld niet over de balk te gooien,
Ik heb dat ook lange tijd gedacht, maar eigenlijk is dat een illusie. De overheid kan op eender welk moment beslissen om een extra/verhoogde belasting in te voeren op al wie geregistreerd staat als eigenaar van een woning.g_mayer schreef:als je huis afbetaald is, kan er eigenlijk niets nog gebeuren dat je kan verontrusten.
Ik ben akkoord dat een afbetaalde lening een zekere rust brengt ... de maandelijkse race de lening af te betalen valt weg, maar er kan niets gebeuren is ver gezocht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoeveel is de extra gemoedsrust van een volledig afbetaald huis je waard?
* Veel? Betaal alles onmiddellijk vervroegd terug.
* Iets? Betaal vervroegd terug tot het fiscaal optimum. Laat op basis daarvan de schuldsaldoverzekering herzien. Vraag ineens ook naar een interne herziening bij uw bank. Ge zijt immes een "beter" risico geworden.
* Niet zoveel? Investeer je onverwachte meevaller slim. Spreiden, spreiden, spreiden. Met wat doorzetten moet je echt wel meer dan 2.75% rendement kunnen halen... Knabbel met dat extra rendement langzaam aan je hypotheek weg?
* Veel? Betaal alles onmiddellijk vervroegd terug.
* Iets? Betaal vervroegd terug tot het fiscaal optimum. Laat op basis daarvan de schuldsaldoverzekering herzien. Vraag ineens ook naar een interne herziening bij uw bank. Ge zijt immes een "beter" risico geworden.
* Niet zoveel? Investeer je onverwachte meevaller slim. Spreiden, spreiden, spreiden. Met wat doorzetten moet je echt wel meer dan 2.75% rendement kunnen halen... Knabbel met dat extra rendement langzaam aan je hypotheek weg?
leen bij een andere bank met die som als onderpand?