Hypothecaire lening haalbaar? (alleenstaande)
TIP
Hypothecaire lening haalbaar? (alleenstaande)
Hallo iedereen,
Wat denken jullie in mijn geval, zou een hypothecaire lening haalbaar zijn?
Nettoloon is 2350, mijn eigen inbreng 35K. Ik zou graag een huis aankopen van 250k.. haalbaar of niet?
Wat denken jullie in mijn geval, zou een hypothecaire lening haalbaar zijn?
Nettoloon is 2350, mijn eigen inbreng 35K. Ik zou graag een huis aankopen van 250k.. haalbaar of niet?

Re: Hypothecaire lening haalbaar? (alleenstaande)
Hoi!
Dat wordt een pittige.
Ik ga even doen dat 250k incl extra kosten is (notaris...).
Dan zou je nog 215k moeten lenen.
Als je een goede rentevoet (1.7%?) kunt onderhalen EN op 25 jaar kan afbetalen zit je op +-870 € per maand.
Aan jou om je rekening te maken of je zo een aflossing kan dragen samen met alle andere kosten zoals:
- Verzekeringen
- Auto
- Nutsvoorzieningen
- Boodschappen
- ...
Dat wordt een pittige.
Ik ga even doen dat 250k incl extra kosten is (notaris...).
Dan zou je nog 215k moeten lenen.
Als je een goede rentevoet (1.7%?) kunt onderhalen EN op 25 jaar kan afbetalen zit je op +-870 € per maand.
Aan jou om je rekening te maken of je zo een aflossing kan dragen samen met alle andere kosten zoals:
- Verzekeringen
- Auto
- Nutsvoorzieningen
- Boodschappen
- ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Niet onbelangrijk, tegenwoordig meer en meer, werkzekerheid
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, natuurlijk niet zo'n groot bedrag, maar wel ongeveer 700eur afbetaling per maand en ik kan u verzekeren, heb al veel moeten laten en veel moeten werken er voor; Geen reizen bvb, hopen op geen grote uitgaven, alles tot op de draad verslijten..
En voor de crise had ik nog een extra'tje door te flexijobben wat nu ook weggevallen is..
Persoonlijk zou ik nooit meer dan 200k lenen als alleenstaande, en dan nog vind ik dat er nog net over..

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, natuurlijk niet zo'n groot bedrag, maar wel ongeveer 700eur afbetaling per maand en ik kan u verzekeren, heb al veel moeten laten en veel moeten werken er voor; Geen reizen bvb, hopen op geen grote uitgaven, alles tot op de draad verslijten..
En voor de crise had ik nog een extra'tje door te flexijobben wat nu ook weggevallen is..
Persoonlijk zou ik nooit meer dan 200k lenen als alleenstaande, en dan nog vind ik dat er nog net over..
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik haar vraag zo lees, dan lees ik dat net omgekeerd, het huis kost 250k..
Misschien dat ze best eerst kan toelichten?
En het ligt niet zozeer aan haar of ze het ziet zitten, de bank rekent meestal dat de lening maar 1/3 van haar inkomen mag bedragen, zeker als alleenstaande.
Een huis van 250k, zijn al snel extra kosten van 19k, dan komen daar nog eens de extra kosten van de lening bij, pak in dit geval ook 6k. Dan is dat al een lening van 240k voor een woning van 250k. Zou ik totaal niet aan beginnen voor een eigen woning als alleenstaande eerlijk gezegd.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die soort vraag komt hier met de regelmaat van de klok langs. Lees eens de andere conversaties daarrond na voor meer tips.
Haalbaar misschien wel, maar ik zou het niet doen. Niet veel banken gaan je graag zien komen, want je bent een slecht risico, haast zonder eigen inbreng, meer dan 40% maandlast, en dan nog alleenstaand(?). Om dat te veranderen zijn er twee opties: meer sparen of minder woning kopen.
Voor een huis van 250k heb je 25k inbreng nodig + de kosten. En de registratie is al 15k en dan heb je de notariskosten nog niet betaald. Dus 35k zal zowiezo te weinig inbreng zijn. Denk dat je zeker nog 12k moet sparen.
Of het haalbaar is of niet hangt af van je levensstijl. Denk dat die lening rond een 850 euro ofzo ligt en dan hou je een 1500 euro over. In mijn geval zou dat ruim voldoende zijn, maar voor jou kan dat misschien te weinig zijn.
Of het haalbaar is of niet hangt af van je levensstijl. Denk dat die lening rond een 850 euro ofzo ligt en dan hou je een 1500 euro over. In mijn geval zou dat ruim voldoende zijn, maar voor jou kan dat misschien te weinig zijn.
Denk dat de bank die beslissing wel voor je zal nemen. Die hebben minder zin in risico's dan voordien.
Hoorde bv van een aantal personen op tijdelijke werkloosheid dat sommige banken vroegen een reserve van een jaar afbetaling voor te leggen of ze gingen overwegen het hypothecair mandaat om te zetten. Wil maar meegeven dat de banken ook twee keer nadenken.
Welk type job, hoe stabiel is je werkzekerheid/loon, etc...
Hoorde bv van een aantal personen op tijdelijke werkloosheid dat sommige banken vroegen een reserve van een jaar afbetaling voor te leggen of ze gingen overwegen het hypothecair mandaat om te zetten. Wil maar meegeven dat de banken ook twee keer nadenken.
Welk type job, hoe stabiel is je werkzekerheid/loon, etc...