Hypotheek nemen op reeds in bezit zijnde vastgoed
TIP
Hypotheek nemen op reeds in bezit zijnde vastgoed
Ik heb een appartement in bezit welke hypotheekvrij is. Nu wil ik graag hierop een hypotheek op nemen van bijvoorbeeld Q80 of Q90 om het geld te gebruiken voor andere investeringsdoeleinden. Kent iemand banken welke deze financiering willen doen? Heb het idee dat de grote banken hier niet om staan te springen. Ze willen enkel nieuwe acquisities financieren
. Waarom begrijp ik niet goed, want ik ben een zeer lage risico klant (mijn privé balans is zeer sterk zal ik maar zeggen).

Re: Hypotheek nemen op reeds in bezit zijnde vastgoed
Banken kijken niet naar uw huidige sterke situatie.
Ze financieren alleen iets dat ze, als de ontlener niet meer terugbetaalt, kunnen aanslaan en zeker zijn dat ze hun investering terugzien => tegen gedwongen verkoop geschat vastgoed.
(uiteraard hielden ze zelf die regel niet aan bij het herinvesteren van de ontvangen intresten).
Je kan ook een spaarsom als onderpand geven. Maar dat lukt alleen als je spaargeld hebt dat nog, zonder risico, hoog renderend is en nog geruime tijd vast staat. Anders heeft het vanuit uw standpunt geen zin wegens onrendabel.
Ze financieren alleen iets dat ze, als de ontlener niet meer terugbetaalt, kunnen aanslaan en zeker zijn dat ze hun investering terugzien => tegen gedwongen verkoop geschat vastgoed.
(uiteraard hielden ze zelf die regel niet aan bij het herinvesteren van de ontvangen intresten).

Je kan ook een spaarsom als onderpand geven. Maar dat lukt alleen als je spaargeld hebt dat nog, zonder risico, hoog renderend is en nog geruime tijd vast staat. Anders heeft het vanuit uw standpunt geen zin wegens onrendabel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het vreemde is dat de terugbetalingscapcateit er zeker is. Er is voldoende loon voor bv. 1/3 regel. Het zou in ons geval nog veel lager zijn trouwens. Toch wil men dit niet financieren bij bv KBC en Fortis. Uiteraard is er ook nog de hypotheek zelf die ze nemen, en is de Q lager dan de waarde.
Wat is Q80 of Q90 ?
Heb je die hypotheek nodig om bv. verbouwingen te kunnen doen ?
Heb je die hypotheek nodig om bv. verbouwingen te kunnen doen ?
q80 of q90 = quotiteit van 80% of 90%.
Wat geven ze aan als probleem, of waar vermoedt u dat het probleem zit?
bepaalde regio, prijsklasse, beroep ??
Wat geven ze aan als probleem, of waar vermoedt u dat het probleem zit?
bepaalde regio, prijsklasse, beroep ??
quotiteit: aandeel van het ontleende bedrag tov geschatte herverkoopwaarde van de woning.
Is de woning, die als onderpand moet dienen, dan al officieel geschat?
Er is een verschil tussen de waarde bij gedwongen verkoop (=lager) dan de behaalde verkoopsprijzen in de regio.
Is de woning, die als onderpand moet dienen, dan al officieel geschat?
Er is een verschil tussen de waarde bij gedwongen verkoop (=lager) dan de behaalde verkoopsprijzen in de regio.
BEO en DB. Bij DB zelfs op je roerende beleggingen, naar keuze met of zonder kapitaalaflossingen én je kan de intresten nog eens aftrekken...
Beste
Ik zit met het omgekeerde probleem waarbij ik mij vragen stel.
Ik heb een nieuwbouw gekocht. Mijn bestaande woning, volledig afbetaald, daar wenst men de hypotheek op te vestigen (gaat om een nieuwe lening, niet om een heropname) en niet op de nieuwbouw.
Voor mij is dat geen probleem maar ik heb hieromtrent 2 vragen :
1) Mag dit : een hypotheek op een bestaande woning en het geld dient om een nieuwe woning aan te kopen?
2) Komt deze hypotheek dan ook in aanmerking voor belastingsvermindering?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een nieuwbouw gekocht. Mijn bestaande woning, volledig afbetaald, daar wenst men de hypotheek op te vestigen (gaat om een nieuwe lening, niet om een heropname) en niet op de nieuwbouw.
1) Mag dit : een hypotheek op een bestaande woning en het geld dient om een nieuwe woning aan te kopen?
Ik ga er van uit dat het geleende geld wel dient voor onroerend goed aan te kopen, zo had ik de vraag toch begrepen. Dan is dit een lening waarvan de intresten wel kunnen afgetrokken worden om het KI naar nul te brengen. Het onderpand is gewoon uw roerende portefeuille. Redelijk scherpe tarieven ook, +/- 1.40%. Misschien enkel voor de betere cliënten.
Laatst gewijzigd door kaaiman76 op 26 januari 2018, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat kan alleen is het heel jammer dan je geen heropname kunt doen, had je veel kosten kunnen besparen. Ik heb zulke kredieten hergefinancierd met één grote eigendom als 'onderpand' voor de rest. 10% hypothecaire inschrijving en 90% op mandaat, zelfs zonder schatting en met slechts één dossierkost. Het kan dus weldegelijk.Appie schreef: ↑26 januari 2018, 18:37 Beste
Bedankt voor de reactie, dus qua belastingsinbreng komt deze lening ook in aanmerking? Er zit geen hypothecair mandaat op de lening gaat over 180000 euro.
Klopt. hypotheeklening zonder hypothecair onderpand mag ook niet.
Beiden vormen geen probleem. Doel = bouwen woning, en de hypotheek wordt op een belgisch pand (vermoed ik) gevestigd.
Thx, idd het gaat om een Belgische woning