Hypotheeklening voor 2005 - woning verhuurd
TIP
Hypotheeklening voor 2005 - woning verhuurd
Beste,
Korte schets:
- Woning verbouwd en aangekocht met lening van 31/08/2004 (voor 2005, dus).
- Tot in 2017 zelf bewoond en afgetrokken van aangifte.
Sedert 2018 woon ik in bij mijn vriendin in andere stad (huis enkel haar eigendom) en is mijn woning verhuurd.
Kan ik de Hypotheeklening van voor 2005 gewoon blijven aftrekken zoals voordien?
Of dien ik sociale redenen (kinderen gaan in stad van vriendin naar school) aan te halen?
Andere tips?
Alvast dank.
Korte schets:
Sedert 2018 woon ik in bij mijn vriendin in andere stad (huis enkel haar eigendom) en is mijn woning verhuurd.
Kan ik de Hypotheeklening van voor 2005 gewoon blijven aftrekken zoals voordien?
Of dien ik sociale redenen (kinderen gaan in stad van vriendin naar school) aan te halen?
Andere tips?
Alvast dank.
Re: Hypotheeklening voor 2005 - woning verhuurd
Ik heb zelf geen ervaring met hypothecaire leningen vóór 2005, maar is die belastingaftrek niet bedoeld voor de eigen woning, namelijk de woning die je zelf betrekt? Dat is toch zo voor de huidige Vlaamse geïntegreerde woonbonus en de vorige Vlaamse woonbonus. Er zijn uitzonderingen waarbij je de woning niet zelf moet betrekken, maar volgens je bericht lijkt me dat niet echt van toepassing: https://financien.belgium.be/nl/particu ... finitie#q2
Voor leningen voor de niet eigen woningen zijn er andere voordelen:
- federaal langetermijnsparen voor de kapitaalaflossingen
- belastingaftrek voor de betaalde intresten
Hierover: https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ng-op.html
Voor leningen voor de niet eigen woningen zijn er andere voordelen:
- federaal langetermijnsparen voor de kapitaalaflossingen
- belastingaftrek voor de betaalde intresten
Hierover: https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ng-op.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
heb ook nog een lening gehad van voor 2005 (in 2010 heb ik ze wel verkocht )
en dat was mijn ENIGE woningen waar ik zelf NIET in woonde ( dus niet de eigen woning )
de voorwaarde toen was dat je enkel aan de ENIGE woning moest voldoen, je moest er zelf niet in wonen om een aftrek te bekomen tegen de hoogste aanslagvoet ( marginale aanslagvoet )
en dat was mijn ENIGE woningen waar ik zelf NIET in woonde ( dus niet de eigen woning )
de voorwaarde toen was dat je enkel aan de ENIGE woning moest voldoen, je moest er zelf niet in wonen om een aftrek te bekomen tegen de hoogste aanslagvoet ( marginale aanslagvoet )
Vlaamse lange termijnsparen wordt federale lange termijnsparen, zie eerdere berichtgevingen op spaargidskrishass schreef: ↑3 juni 2019, 14:54 Beste,
Korte schets:
Andere tips?
Alvast dank.