In welk land taks betalen?
Re: In welk land taks betalen?
Ik wil je niet verwarren, neo, want dit is in jouw voorbeeld/geval een technische discussie.
Als hij thuis "weg" is (en dus zijn fiscale woonplaats ergens anders heeft) op 1 januari 2020 mogen ze hem niet ten laste nemen voor AJ 2020. Maar als hij "weg van huis" studeert, sabbatjaar neemt, vrijwilligerswerk doet, werkt, ... heeft hij zijn fiscale woonplaats nog steeds bij zijn ouders en mogen ze hem ten laste nemen. In dit geval werkt hij echter en zal hij waarschijnlijk teveel verdienen om ten laste genomen te kunnen worden. Anderzijds heeft hij misschien zo'n laag loon in ES dat hij wel nog ten laste kan vallen.
Art.4 van het DBV definieert het begrip inwoner. Onder punt 2 vind je 4 mogelijke situaties en hoe de Staten deze onderling oplossen.
Het eerste stuk van art.2 van het WIB definieert het begrip rijksinwoner en zetel van fortuin, belangrijk om weten wanneer je voor België je fiscale woonplaats in België hebt.
Art. 15 van DBV bepaalt wie, in welke omstandigheden, wat mag belasten. Dit in geval hij een normale betrekking heeft, andere artikels bepalen wat anders voor zelfstandigen, bestuurders, artiesten, sportbeoefenaars, leraars, studenten, ... in verschillende situaties. In eerste instantie dus altijd heel goed kijken en bepalen in welke hoedanigheid een inkomen verworven werd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Re: In welk land taks betalen?
Het was dat of ergens een politieker een trek op zijn muil gaan geven waar hij in dit leven niet meer van recupereert. Dan is de keuze rap gemaakt, denk ik. Hier kan ik enkel buitengesjot worden, met de bijkomende bonus van wat politiek correcten op hun zenuwen te werken. Die politieker met platgeklopte frontkop kan me heel veel geld kosten. En als je dat niet gelooft, maak ik je wel wat anders wijs.

Ok, nu effe terug serieus. Je zegt in dit draadje een aantal zaken die gewoon niet kloppen. Ik had een aantal zaken anders moeten verwoorden en meer in detail moeten treden waarom ze niet kloppen, vandaar waarschijnlijk de verwarring.
Je verwijst heel dikwijls naar DBV zonder in detail te treden. Ik weet het, dat is de belgische ziekte, je moet dit en je moet dat. Maar als je dan vraagt "waarom?" krijg je dat nerveuze, hyperventilerende "omdat dat moet" want de burgemeester, de pastoor of de schoolmeester denken dat het zo moet. Maar Daantje vraagt dan "waar dat in de wet staat", blijkt dan meestal dat ze de grootste onzin gewoon uit hun duim gezogen hebben, wat dan ook nog eens een eigen leven gaat leiden (lijden?) omdat mensen dat zomaar overnemen en verder verspreiden. In het uitzonderlijke geval dat het daadwerkelijk zo in de wet staat, wil ik dan uiteraard ook weten welke pipo voor zulke onzin verantwoordelijk is.
Ik vraag me dus af of je ooit één DBV gelezen hebt of dat het allemaal van horen zeggen is.
Voor de posts i.v.m. belastingen in de toekomst zou het ook goed zijn als je nu eindelijk eens het begrip "fiscale woonplaats" zou willen bevatten en hoe het begrip "woonplaats" in fiscale context verschilt van woonplaats in een andere context.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.