Indexsprong??
-
Gebruikersnaam2
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Indexsprong??
In plaats van een indexsprong zou er veel beter eens gekeken worden naar een opslag in centen ipv procenten.
De prijs van een brood stijgt evenveel voor de lage inkomsten als voor de hoge inkomsten maar door de procentuele stijging halen de hoge inkomsten er veel meer uit. Door de procenten worden de verschillen tussen lage inkomsten en hoge inkomsten ook alsmaar groter.
Dat effect is minder groot dan je zou denken aangezien de loonsopslag bij de hogere lonen zwaarder belast zal worden. Daarom is het ook goed voor de inkomsten van de overheid dat de hogere lonen ook een indexatie krijgen.
Hier een voorbeeld van een aantal bruto lonen. De tweede kolom geeft het effect van 3% indexatie, de derde kolom geeft het effect van 100 euro bruto extra.
Er is dus zeker een klein voordeel voor de lagere inkomsten, maar je mag niet vergeten dat er al veel andere maatregelen zijn om de hoge inkomsten af te toppen ten voordele van de lagere inkomsten. 1600 bruto geeft namelijk 1561 euro netto, terwijl er van 5000 bruto maar 2875 euro netto overblijft.
Als je te ver gaat in het herverdelen van de inkomsten is er geen motivatie meer om je in te zetten op het werk, of uberhaupt te gaan werken.
Hier een voorbeeld van een aantal bruto lonen. De tweede kolom geeft het effect van 3% indexatie, de derde kolom geeft het effect van 100 euro bruto extra.
Code: Selecteer alles
1600 29 55
2500 21 28
3500 46 42
5000 56 38
Als je te ver gaat in het herverdelen van de inkomsten is er geen motivatie meer om je in te zetten op het werk, of uberhaupt te gaan werken.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Die dikke bak is als particulier (en in mindere mate ook voor bedrijven) al ongeveer 17,3% minder waard (van het bedrag inclusief BTW) als je de garage buiten rijdt …Manuscript schreef: ↑8 januari 2022, 08:14 Moet ik tegenspreken Superspaarder. De arbeiders bij ons rijden vaak met dikkere bakken dan de bedienden en kaderleden. Het wagenpark van de Volvo arbeiders in Gent al eens gezien? Ook de werknemers van Arcelor moeten er niet voor onderdoen.
Bovendien kost een auto veel in onderhoud, taksen en verzekeringen…
Puur economisch gezien is dat weggegooid geld… dan zie je wat een impact de “status” heeft op mensen. Ze zijn bereid om hun in het zak te laten zetten voor wat “aanzien”….
Sebastiaan1985 schreef: ↑8 januari 2022, 11:52
Die dikke bak is als particulier (en in mindere mate ook voor bedrijven) al ongeveer 17,3% minder waard (van het bedrag inclusief BTW) als je de garage buiten rijdt … Als particulier koop ik nooit een nieuwe wagen
Bovendien kost een auto veel in onderhoud, taksen en verzekeringen… Onderhoud de laatste 4 jaar: 700 euro, geen taksen en 400 euro verzekering per jaar.
Puur economisch gezien is dat weggegooid geld… dan zie je wat een impact de “status” heeft op mensen. Ze zijn bereid om hun in het zak te laten zetten voor wat “aanzien”…. Je kiest nog altijd zelf waar je je loon aan besteedt. Gelukkig maar. Een beetje kunnen tellen en vooruit kijken is een +.
Dat is klinkklare onzin.Gebruikersnaam2 schreef: ↑8 januari 2022, 10:57In plaats van een indexsprong zou er veel beter eens gekeken worden naar een opslag in centen ipv procenten.
De prijs van een brood stijgt evenveel voor de lage inkomsten als voor de hoge inkomsten maar door de procentuele stijging halen de hoge inkomsten er veel meer uit. Door de procenten worden de verschillen tussen lage inkomsten en hoge inkomsten ook alsmaar groter.
Als jij 1000 Euro verdient en ik 2000 Euro en de index slaat met 2% op evenals de bvb de prijs van het brood. Dan kan ik net evenveel brood kopen dan jij; voor en na de index.
De verschillen worden niet groter. Als ik 2 maal meer verdien dan jij dan verdien ik na 10 indexsprongen nog altijd exact 2 keer meer dan jij.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
Gebruikersnaam2
- Jr. Member

- Contacteer:
Loon 2000 bruto Loon 3000 bruto verschil 1000Lukske schreef: ↑8 januari 2022, 13:57Dat is klinkklare onzin.Gebruikersnaam2 schreef: ↑8 januari 2022, 10:57
In plaats van een indexsprong zou er veel beter eens gekeken worden naar een opslag in centen ipv procenten.
Als jij 1000 Euro verdient en ik 2000 Euro en de index slaat met 2% op evenals de bvb de prijs van het brood. Dan kan ik net evenveel brood kopen dan jij; voor en na de index.
De verschillen worden niet groter. Als ik 2 maal meer verdien dan jij dan verdien ik na 10 indexsprongen nog altijd exact 2 keer meer dan jij.
Loon 2000 bruto loon 5000 bruto verschil 3000
Loon 2000 bruto loon 10000 bruto verschil 8000
Indexering :
Loon 2000 + 2 % = 2040 Loon 3000 + 2% = 3060 verschil 1020
Loon 2000 + 2% = 2040 Loon 5000 + 2% = 5100 verschil 3060
Loon 2000 + 2% = 2040 Loon 10000 + 2% = 10200 verschil 8160
Jouw "wiskunde "klopt uiteraard als je met je volledige loon enkel en alleen maar broden zou kopen.
-
jantubaman
- Full Member

- Contacteer:
En nu de belastingsvoet er bij zetten. 3000 euro bruto betalen veel minder belastingen dan iemand van 10000 bruto..... hoe kan je het anders vergelijken?Gebruikersnaam2 schreef: ↑8 januari 2022, 14:29Loon 2000 bruto Loon 3000 bruto verschil 1000Lukske schreef: ↑8 januari 2022, 13:57
Dat is klinkklare onzin.
Loon 2000 bruto loon 5000 bruto verschil 3000
Loon 2000 bruto loon 10000 bruto verschil 8000
Indexering :
Loon 2000 + 2 % = 2040 Loon 3000 + 2% = 3060 verschil 1020
Loon 2000 + 2% = 2040 Loon 5000 + 2% = 5100 verschil 3060
Loon 2000 + 2% = 2040 Loon 10000 + 2% = 10200 verschil 8160
Jouw "wiskunde "klopt uiteraard als je met je volledige loon enkel en alleen maar broden zou kopen.
index in centen ipv procenten is populistisch en klopt niet. Totaal onlogisch. Alleen liberale en nationalistische partijen zullen zoiets suggereren. En je kunt al raden waarom. Het VBO zou dat ook wel willen.
Het klinkt OK maar is het niet
Het klinkt OK maar is het niet
Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen een motorvoertuig kopen voor het aanzien. Een Dacia of een Peugeot , ik bekijk iedereen gelijk.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat komt door de progressieve belastingschijven, die naar mijn mening veel te bruusk zijn.maartenn schreef: ↑8 januari 2022, 11:50 Dat effect is minder groot dan je zou denken aangezien de loonsopslag bij de hogere lonen zwaarder belast zal worden. Daarom is het ook goed voor de inkomsten van de overheid dat de hogere lonen ook een indexatie krijgen.
Hier een voorbeeld van een aantal bruto lonen. De tweede kolom geeft het effect van 3% indexatie, de derde kolom geeft het effect van 100 euro bruto extra.Er is dus zeker een klein voordeel voor de lagere inkomsten, maar je mag niet vergeten dat er al veel andere maatregelen zijn om de hoge inkomsten af te toppen ten voordele van de lagere inkomsten. 1600 bruto geeft namelijk 1561 euro netto, terwijl er van 5000 bruto maar 2875 euro netto overblijft.Code: Selecteer alles
1600 29 55 2500 21 28 3500 46 42 5000 56 38
Momenteel: 0% - 25% - 40% - 45% - 50%
Beter n.m.i.: 0% - 10% - 20% - 30% - 40% - 50%
Als men de lagere lonen wil bevoordelen, dan kan men een aanpassing van die schijven doen die dat bewerkstelligen.
Het zou misschien niet slecht zijn om de belastingvrije schijf en de 1ste belastbare schijf serieus op te trekken om het verschil met bv. uitkeringen of meer algemeen "inactiviteit" te verhogen.
Maar dat kost natuurlijk iets, dus dan moet er ofwel bespaard worden, ofwel moeten de hogere lonen zwaarder belast worden. 't Zal dus nooit goed zijn
-
Gebruikersnaam2
- Jr. Member

- Contacteer:
Die van 10000 zal wel een manier vinden om minder te betalen dan die van 3000jantubaman schreef: ↑8 januari 2022, 14:50 En nu de belastingsvoet er bij zetten. 3000 euro bruto betalen veel minder belastingen dan iemand van 10000 bruto..... hoe kan je het anders vergelijken?
En waarom klopt het niet ? Leg het me dan eens op een didactisch verantwoorde manier uit ?
Voor iemand met een laag loon weegt de stijging van "basisvoorzieningen" (voedsel, energie) toch veel zwaarder door dan iemand die meer dan genoeg verdient. Als de prijs van je winkelkar stijgt van 100 naar 120 weegt die 20 euro toch zwaarder dan voor een grootverdiener, wat is daar populistisch aan ?
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam2 op 8 januari 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
dient de indexatie om te lonen te indexeren of om de loonkloof tussen laag en hoger te niveleren? Ik dacht het eerste?
Wat is eigenlijk het probleem met die loonkloof?
Da's een idee dat voortkomt uit jaloezie.
Het maakt helemaal niets uit hoeveel de rijksten meer verdienen dan de armsten. Het enige wat relevant is, is hoeveel de armsten verdienen, en of dat voldoende is om mee rond te komen.
Een lage loon arbeider gaat geen boterham meer eten omdat Marc Coucke een miljoentje minder verdient. De economie is geen zero-sum game waar minder inkomen voor de ene automatisch meer inkomen voor de andere betekent.
Het maakt helemaal niets uit hoeveel de rijksten meer verdienen dan de armsten. Het enige wat relevant is, is hoeveel de armsten verdienen, en of dat voldoende is om mee rond te komen.
Een lage loon arbeider gaat geen boterham meer eten omdat Marc Coucke een miljoentje minder verdient. De economie is geen zero-sum game waar minder inkomen voor de ene automatisch meer inkomen voor de andere betekent.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
verbanneling
- Jr. Member

- Contacteer:
Misschien al eens beginnen met een didactisch verantwoorde vergelijkingGebruikersnaam2 schreef: ↑8 januari 2022, 19:40 Leg het me dan eens op een didactisch verantwoorde manier uit ?
Voor iemand met een laag loon weegt de stijging van "basisvoorzieningen" (voedsel, energie) toch veel zwaarder door dan iemand die meer dan genoeg verdient. Als de prijs van je winkelkar stijgt van 100 naar 120 weegt die 20 euro toch zwaarder dan voor een grootverdiener, wat is daar populistisch aan ?
In de winkelkar van de groot verdiener ligt geen goedkoop junkfood, de prijs van die kar stijgt van €200 naar €240. Met andere woorden de index aanpassing dient om de levensstandaard te behouden bij stijgende prijzen, niet om de koopkracht van een of andere inkomensgroep af te bouwen ten voordele van een andere.
-
verbanneling
- Jr. Member

- Contacteer:
Er kan wel degelijk een probleem met een loonkloof zijn en dat gaat dan niet over jaloezie maar over rechtvaardigheid. Zeker zoals jij het voorstelt waarbij de laagste inkomens juist maar voldoende moeten hebben om rond te komen, komt al heel dicht in de buurt van uitbuiting. Een discussie over loonkloof moet ook los van rijkdom gevoerd worden, dat zijn immers twee verschillende zaken. Er moet absoluut een loonkloof bestaan, niet iedere job vereist immers dezelfde competenties of verantwoordelijkheden maar die kloof moet fair en rechtvaardig zijn.RGiskard schreef: ↑9 januari 2022, 08:53 Wat is eigenlijk het probleem met die loonkloof?