Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
Ik voel met je mee, het is oneerlijk wat je overkomt. Integrale is volledig in de fout gegaan, en je bent er het slachtoffer van.crimi schreef: ↑28 oktober 2020, 07:25Dat klopt maar mijn problem is dat ik geen idee heb of na de overname , er bovenop mijn vaste rente van 0.5% nog een stuk winstdeelname mag verwacht worden - Dat bepaalt wat ik best doe .Weverke schreef: ↑27 oktober 2020, 16:49
Vandaag is de eerste dag van de toekomst. Wat je in het verleden hebt betaald, heeft geen belang. Je bent het kwijt. Het kan hoogstens achteraf gebruikt worden om het behaalde rendement te berekenen.
Je moet dus kijken: wat brengt het op tussen NU en de toekomst, wat kost het om eventueel uit te stappen en wat zijn de alternatieve beleggingen.
.
Hoe schatten jullie dat in ?
Op Certiflex wordt de vaste rente 0% vanaf 1/1/21 , als ze dan geen winstdeelname geven is dat product toch dood ?
De Nationale Bank legt eisen op qua kapitaal (het zijn trouwens Europese regels) om te reageren vooraleer Integrale failliet gaat. Die regels gaan samen met de garantie van 100.000.
De kans dat er winstdeling komt is 0.
Het product is inderdaad dood maar dat is echt de bedoeling. Ik bedoel dit niet cynisch maar met de huidige rentevoeten, zonder indicatie van stijging, is Tak21 dood.
De meeste verzekeringsmaatschappijen zijn al een paar jaar geleden gestopt met Tak21 en ze geven ook geen winstdeling meer op de lopende contracten.
Er zijn uitzonderingen maar niet veel. Door goed beheer in het verleden kunnen ze voorlopig nog iets van winstdeling geven, maar het zal ook alleen maar minderen.
En stel dat de rentevoeten in de toekomst stijgen: dan gaan ze nieuwe Tak21 of een Tak26 (strikt genomen geen verzekeringscontract maar vergelijkbaar met een kasbon) op de markt brengen, met winstdeling voor Tak21, maar de oude contracten gaan ze laten doodbloeden. Behalve dan die weinigen die nu nog Tak21 aanbieden, en die dan nog steeds in de markt zitten, terwijl de anderen weer opnieuw moeten beginnen.
Maar die stijgende rentevoeten: er is absoluut geen indicatie dat ze er de komende jaren zullen zijn.
Integrale geeft zelf aan dat er de komende jaren geen winstdeelname zal zijn. De kans is groot dat er nooit geen meer komt. Ik begrijp niet goed wat je nu nog steeds niet duidelijk is? Verschillende mensen hebben dit geduid voor jou. Zoals hier terecht ook is opgemerkt zijn die winstdeelnames dan nog vooral een marketing-truc van de verzekeringsmaatschappijen om nieuwe klanten aan te trekken die in dezelfde Tak21 dan zouden beleggen.
Onafhankelijk van het verhaal van Integrale nu, gebeurt het dikwijls dat Tak 21 verzekeringen een aantal jaren een mooie winstdeelname geven en als men dan genoeg nieuwe klanten heeft dat de maatschappij dan een nieuwe en andere Tak 21 opstart waarbij de oude vanaf dan verwaarloosd wordt.
Maar niemand kan hier de absolute zekerheid geven die jij steeds maar eist. Iedereen zit nu af te wachten wat er gaat gebeuren. Als je op veilig wil spelen: stap uit je Certiflex uit nu het voor jou nog kan aan een minimale kost. Het verlies dat je geleden hebt zal je moeten slikken. Daarvan uit gaan van wat je nu zou gaan beslissen is een verkeerde zienswijze. Je beleggingen hebben geen geheugen. Je moet steeds van het hier en nu vertrekken. Zou je op dit moment in je Certiflex blijven zitten onafhankelijk van het verlies dat je hebt geleden? Dat zou nu je uitgangspunt moeten zijn. Dat is hier ook al verschillende keren geschreven.
Niets oneerlijk.
Je had meerdere keuzes toen je de tak21 opende. Elk met hun eigen voorwaarde.
Een gegarandeerd rendement dat laag of hoog is, eventueel voor het lopende jaar of voor de duurtijd van de verzekering. Met beheerskosten of niet. Met instapkosten of niet.
Je hebt de scenario's in het kiid document kunnen nakijken.
Met een beetje onderzoek wist je welke verzekering de hoogste verplichtingen had uit het verleden.
Je hebt een contract aangegaan met volle kennis van zaken. Je bent gulzig geweest en gegaan voor het contract met hogere winstdeelname in het verleden dus een hoger "gunstig" scenario.
Je bent nu op het "ongunstig scenario" gevallen.
Spijtig, maar niets oneerlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik veronderstel dat 786 (mijn vrouw) en 786-fiscaal (ike) contracten zullen verschillende oplossingen / toekomsten hebben?
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Zo is het toch met de Ethias First contracten gegaan.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik herinner het me.
Maar Ethias bleef bestaan. Mischien / waarschinlijk zal Integrale verdwijnen. Dat is een verschil.
En ik veronderstel dat fiscale contracten mogen niet naar een buitenlandse onderneming gaan...
Maar Ethias bleef bestaan. Mischien / waarschinlijk zal Integrale verdwijnen. Dat is een verschil.
En ik veronderstel dat fiscale contracten mogen niet naar een buitenlandse onderneming gaan...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Ethias kreeg wel het verbod zelf nog eigen Tak 21 verzekeringen aan te bieden.
Wat er met Integrale zal gebeuren is koffiedik kijken. Maar volgens de laatste berichten zou, als het bod aanvaard wordt, Integrale blijven bestaan en geherkapitaliseerd worden door River Rock Capital.
Dit gezegd zijnde verbaast het me dat het nieuws rond Integrale amper in de Vlaamse media aan bod komt. Dit in tegenstelling met Ethias toen. Het kan toch niet zijn dat Integrale bijna geen Vlaamse klanten telt? Alleen al de groepsverzekeringen bijv. gaan toch vele Vlaamse werknemers aan?
Wat er met Integrale zal gebeuren is koffiedik kijken. Maar volgens de laatste berichten zou, als het bod aanvaard wordt, Integrale blijven bestaan en geherkapitaliseerd worden door River Rock Capital.
Dit gezegd zijnde verbaast het me dat het nieuws rond Integrale amper in de Vlaamse media aan bod komt. Dit in tegenstelling met Ethias toen. Het kan toch niet zijn dat Integrale bijna geen Vlaamse klanten telt? Alleen al de groepsverzekeringen bijv. gaan toch vele Vlaamse werknemers aan?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Toch enkele artikels in De Tijd...
Dat klopt. Maar het Ethias First verhaal destijds was het belangrijkste nieuws van de dag voor alle kranten. Het haalde geregeld de eerste bladzijde en behoorde tot de headlines van het journaal.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ethias was tak21 + huis + wagen... en Ethias gebruikte publiciteit (tv, radio, kranten...). Integrale was tak 21 (en 23), niks anders. En Integrale is afwezig op Spaargids.be...
Er is een tijd geweest dat Integrale hier op spaargids voortdurend bejubeld en aanbevolen werd...
Ethias of he vroegere OMOB, heeft dan ook een andere en lange voorgeschiedenis. Sinds 1919 dé verzekeringsmaatschappij van zowat alle openbare instellingen en dus sterk geïnfiltreerd in de maatschappij met veel aangeslotenen, vaak via hun werkgever.MoreOrLess schreef: ↑28 oktober 2020, 10:03 Dat klopt. Maar het Ethias First verhaal destijds was het belangrijkste nieuws van de dag voor alle kranten. Het haalde geregeld de eerste bladzijde en behoorde tot de headlines van het journaal.
Uit hun pagina: "Omob, onderlinge verzekeringsvereniging voor levensverzekeringen en beheer van pensioenfondsen; deze vereniging zal onder meer instaan voor de ontwikkeling van de pensioenverzekering voor de statutaire ambtenaren van de provincies, gemeenten, intercommunales en andere openbare instellingen"
Inderdaad, ook rabobank.be bood integrale Tak21 786 contracten aan. Zo ben ik er in gestapt.MoreOrLess schreef: ↑28 oktober 2020, 10:20 Er is een tijd geweest dat Integrale hier op spaargids voortdurend bejubeld en aanbevolen werd...
Ik ben nu 100 % overtuigd om uit de Certiflex te stappen . Dank voor jullie inbreng !
De enige vraag die ik me nog stel is of ik nog moet wachten op wat de NBB gaat beslissen , en of Ethias dan nog een soort geste zou doen mbt de 1.5 % afkoopkosten als NBB negatief antwoordt. Wat denken jullie daarvan ? Ik twijfel omdat ik vrees dat de rente op mijn geplande herbelegging zal dalen in de komende weken , en wie weet hoelang Ethias daarover gaat nadenken …
De enige vraag die ik me nog stel is of ik nog moet wachten op wat de NBB gaat beslissen , en of Ethias dan nog een soort geste zou doen mbt de 1.5 % afkoopkosten als NBB negatief antwoordt. Wat denken jullie daarvan ? Ik twijfel omdat ik vrees dat de rente op mijn geplande herbelegging zal dalen in de komende weken , en wie weet hoelang Ethias daarover gaat nadenken …
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn vrouw en ik hebben indertijd sterk belegd in Integrale 786.
Gegarandeerde rentes aan 3,25%, 2,25%, 1,60% en begin dit jaar nog aan 0,75%.
We hadden wel het verstand om onder de 100.000€/persoon te blijven.
Wij hopen natuurlijk dat onze contracten blijven lopen.
Bedoeling was om tot onze oude dag nooit meer aan te komen.
Als ze ooit met een afkoopbod komen genre Ethias First (tot 25%) gaan wij dat natuurlijk wel overwegen.
Patronale Secure 21 hebben we indertijd ook nog ingestapt als spreiding tak21 aan 2,25% tot 99 jaar.
Rentes zijn daar nu wel aangepast, dus ik hoop daar binnenkort ook geen problemen.
Ik merk wel op dat ze anno 2020 nog minimum 0,85% op jaarbasis en in 2019 met bonus nog 1,65% geven.
Gegarandeerde rentes aan 3,25%, 2,25%, 1,60% en begin dit jaar nog aan 0,75%.
We hadden wel het verstand om onder de 100.000€/persoon te blijven.
Wij hopen natuurlijk dat onze contracten blijven lopen.
Bedoeling was om tot onze oude dag nooit meer aan te komen.
Als ze ooit met een afkoopbod komen genre Ethias First (tot 25%) gaan wij dat natuurlijk wel overwegen.
Patronale Secure 21 hebben we indertijd ook nog ingestapt als spreiding tak21 aan 2,25% tot 99 jaar.
Rentes zijn daar nu wel aangepast, dus ik hoop daar binnenkort ook geen problemen.
Ik merk wel op dat ze anno 2020 nog minimum 0,85% op jaarbasis en in 2019 met bonus nog 1,65% geven.