Investeren (beschermd tegen inflatie)
Investeren (beschermd tegen inflatie)
Zijn er investeringen die je kunt doen die bestand zijn tegen inflatie? Ik zie bv. een huis als goeie investering omdat, éénmaal de lening, ondertekend is die geen indexering krijgt.
Kunst kan ook zoiets zijn, éénmaal gekocht is het er en geen indexering. Maar om in kunst te beleggen moet je al pro zijn en vaak is kunst zoiets dat je koopt omdat het mooi is en omdat je speculeert op meerwaarde.
Kunst kan ook zoiets zijn, éénmaal gekocht is het er en geen indexering. Maar om in kunst te beleggen moet je al pro zijn en vaak is kunst zoiets dat je koopt omdat het mooi is en omdat je speculeert op meerwaarde.
Re: Investeren (beschermd tegen inflatie)
Ik begrijp niet goed waarom juist jij deze vraag stelt.
Voor zover ik begrepen heb, ben jij een van de weinigen die een nagenoeg foutloos parcours aflegde bij zowel je immo- als je financiele investeringen!?
Voor zover ik begrepen heb, ben jij een van de weinigen die een nagenoeg foutloos parcours aflegde bij zowel je immo- als je financiele investeringen!?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er zijn obligaties met een coupon in functie van de inflatie.
Aandelen van bedrijven die 'pricing power' hebben, en inflatie kunnen doorrekenen.
Andere munten, die geen last hebben van inflatie.
Consumeerbare goederen. Een kist champagne blijft een kist champagne. In dat geval ben je niet echt aan het consumeren. Je vervroegt consumptie om geen latere, duurdere consumptie te moeten doen.
Aandelen van bedrijven die 'pricing power' hebben, en inflatie kunnen doorrekenen.
Andere munten, die geen last hebben van inflatie.
Consumeerbare goederen. Een kist champagne blijft een kist champagne. In dat geval ben je niet echt aan het consumeren. Je vervroegt consumptie om geen latere, duurdere consumptie te moeten doen.
Geen idee waar je dat vandaan haalt hoor. Als je bij Keytrade mijn beleggingsportefeuille bekijkt met alleen maar de individuele aandelen dan is het 50/50.
Bij DeGiro heb ik wel nog een trackerportefeuille en die houdt nog mooi stand op een geannualiseerd rendement van 3%. Maar met die 3% klop je net de inflatie van 2,25%.
Je kan bv. een garagebox kopen in Knokke, die kosten daar 80.000 euro. Of een parkeerstaanplaats in Gent voor 16.000. Sowieso gaat je investering omhoog door de inflatie maar de lening die je daarvoor aangegaan bent blijft wel exact dezelfde (in die zin dat de bank of overheid een lening nooit gaat indexeren).
De verwachte inflatie zit in de rente, met andere woorden de bank beschermt zichzelf tegen inflatie. Jouw vastgoed stijgt misschien mee met de inflatie maar dat wordt teniet gedaan door de rente die je betaalt.
Een vaste rente op 25 jaar is nu zowat 2%. Als de inflatie de komende 25 jaren 5% is, blijft de rente 2%.
Vastgoed en aandelen zijn redelijk inflatie bestendig op de lange termijn. In andere landen heb je ook "inflation protected" obligaties maar ik weet niet of die in België ook bestaan.
Nog geen 10 jaar geleden hebben we een wereldwijde financiele crisis gehad die uitmondde in een economische crisis omdat de banken verwachtten dat de kredietrisico's wel zouden meevallen ... Wat banken verwachten, heeft weinig te maken met wat de toekomst zal brengen.
-
anonymous9
Dus om even goed te begrijpen;
* Kevva koopt een huis dat hij zich in eerste instantie niet kan permitteren, maar zwicht onder de druk van de vriendin en schoonouders.
* Kevva geeft een trouwfeest dat hij zich niet echt kan permitteren, maar doet het toch, onder druk van de schoonouders
* Kevva denkt na over een haartransplantatie maar vindt het zeer duur.
En dan gaat het, bovenstaande in acht nemend, plots over het aankopen van garageboxen van 80.000 EUR? Er klopt hier ergens iets niet hé.
* Kevva koopt een huis dat hij zich in eerste instantie niet kan permitteren, maar zwicht onder de druk van de vriendin en schoonouders.
* Kevva geeft een trouwfeest dat hij zich niet echt kan permitteren, maar doet het toch, onder druk van de schoonouders
En dan gaat het, bovenstaande in acht nemend, plots over het aankopen van garageboxen van 80.000 EUR? Er klopt hier ergens iets niet hé.
Lotto, omdat het kan?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Tuurlijk, ze moeten mee met de concurrentie. Kevaa heeft gelijk heel inflatiebestendige belegging. Alleen zou ik hem aanraden om ergens een box te kopen voor 20 000 € ipv één van 80 000 in Knokke of een staanplaats van 16 000 in Gent.
Ik houd mijn hart vast voor wat nog moet komen, al die goedkope kredieten die zijn uitgegeven op vaste rente.
Nee, klopt inderdaad niet.Poldermol schreef: ↑19 december 2018, 20:59 Dus om even goed te begrijpen;
Wat ik wil zeggen is dat wie leent, een lening aangaat dat nooit geindexeerd wordt. Dus naarmate de jaren verstrijken, ga je procentueel gezien minder afbetalen aan je lening.
Tot 15 jaar terug waren huizen van 350.000 euro duur, het waren villa's. Tegenwoordig is 350.000 euro in veel steden (zeker al de Vlaamse Ruit) de standaard. De laatste 15 jaar zijn de huizenprijzen ook met 15à20% gestegen en dat is dus in principe al meerwaarde.
Onze kinderen/kleinkinderen zullen ooit zeggen '350.000 euro is niet veel'. In de jaren '60 van de vorige eeuw kocht je voor 60.000 euro een herenhuis op de Zeedijk van Oostende. Als je zoals in Monopoly dan de hele straat opkocht was je nu rijk en eigenlijk blijft dat risico beperkt.
Ik herinner me nog de tijd dat je een garagebox aan de kust kocht voor 14.000 euro. Tegenwoordig zul je die niet vinden want overal liggen die prijzen al rond 20.000 en zelfs 25.000. In Knokke betaal je voor een garagebox zelfs 80.000 euro en niemand ontkent dat die prijs zal stijgen naar 100.000 als het al geen 110.000 zal worden.
Wat ik maar wil zeggen. Vastgoed is altijd in waarde gestegen maar de lening die 99% van de bevolking hiervoor aangaat wordt niet geindexeerd en dus kun je concluderen dat vastgoed altijd een goeie belegging geweest is!
Wijn is bv. ook wel 'inflatie bestendig' maar daar ken ik niets van af. Dus is in wijn beleggen eerder speculeren en dat geldt dan ook voor kunst.
Obligaties en aandelen kunnen dat ook zijn maar hier hangt dan ook veel risico aan vast.
Is het niet zo dat al in verschillende landen is gebleken dat de prijzen van huizen ook sterk kunnen dalen? China, Japan, USA, Ierland, Spanje, ...
Ze zeggen nu al jaren er komt een correctie. Ik wacht er nog altijd op. Alleen dit jaar zijn de prijzen van appartementen voor het eerst niet gestegen, behalve aan de kust.
En wat met de aangekondigde bouwstop. Hoe denk je dat het beeld er dan zal uitzien. De wet van vraag en aanbod?
En wat als de kust overspoelt
Volgens mij kan een correctie er wel komen op oude huizen vanwege de energievereisten, maar daar ook als de grond schaars wordt en mensen gaan inzetten op heropbouw, dan ook weer kan de prijs kunstmatig hoog worden gehouden.