investeren in ETF: hoe spreiden in tijd?
TIP
investeren in ETF: hoe spreiden in tijd?
Ik zou +/- 20K willen investeren in ETF (iShares Core MSCI World wellicht). Dit is geld dat ik staan heb en ook paktweg eerste tien jaar kan missen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken qua spreiding in tijd? om risico te beperken lijkt spreiden me aangewezen, anderzijds denk ik dat het de komende maanden wel de juiste moment zou kunnen zijn. Los daarvan zijn er wellicht vuistregels maar ik kan er dus niet onmiddellijk de vinger op leggen in welke grootteorde ik moet denken. (schijven van 1000? starten met een grote inleg en de rest spreiden? Ik ben een beginner op dit vlak dus moesten jullie de onderliggende redering kunnen verduidelijken zou dit een hele hulp zijn.
Ik weet niet in hoeverre jullie transactiekosten in het achterhoofd houden als jullie beslissen over spreiding in tijd. Bijvoorbeeld bij Medirect 7.5 euro minimum per transactie, lijkt mij eerder onbeduidend. Ik ben nog op zoek naar een gepaste Broker trouwens, met Belgische licentie, wat raden jullie aan in mijn specifiek geval?
Alvast bedankt!
Hoe zouden jullie dit aanpakken qua spreiding in tijd? om risico te beperken lijkt spreiden me aangewezen, anderzijds denk ik dat het de komende maanden wel de juiste moment zou kunnen zijn. Los daarvan zijn er wellicht vuistregels maar ik kan er dus niet onmiddellijk de vinger op leggen in welke grootteorde ik moet denken. (schijven van 1000? starten met een grote inleg en de rest spreiden? Ik ben een beginner op dit vlak dus moesten jullie de onderliggende redering kunnen verduidelijken zou dit een hele hulp zijn.
Ik weet niet in hoeverre jullie transactiekosten in het achterhoofd houden als jullie beslissen over spreiding in tijd. Bijvoorbeeld bij Medirect 7.5 euro minimum per transactie, lijkt mij eerder onbeduidend. Ik ben nog op zoek naar een gepaste Broker trouwens, met Belgische licentie, wat raden jullie aan in mijn specifiek geval?
Alvast bedankt!
Re: investeren in ETF: hoe spreiden in tijd?
Gebruik even de zoekfunctie van het forum. Zoek op,gespreid aankopen en ontdek wat hierover reeds geschreven is.
Nogmaals zelfde info neerpennen zie ik als een niet essentiële activiteit en dus ga ik daar niet aan beginnen.
Nogmaals zelfde info neerpennen zie ik als een niet essentiële activiteit en dus ga ik daar niet aan beginnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
bedankt maar toch vind ik nergens terug wat ik zoek, ik had mijn vraag wellicht niet duidelijk gesteld.
Mensen spreken over gespreid beleggen (ik snap de meerwaarde, risico beperken) of geven aan "ik beleg maandelijks x aantal euro". Maar daarmee weet ik niet wat hun budget is en kan ik dit moeilijk toepasseno op mijn eigen situatie.
Ik wil niet maandelijs een bepaald bedrag investeren maar wil mijn startkapitaal spreiden over een relatief korte periode omdat ik erin geloof dat we een stijgende markt zullen krijgen. Vandaar mijn vraag of iemand iets van richtlijnen daarin kan geven En ik weet ondertussen dat er geen "juist antwoord" op die vraag bestaat maar wou eens polsen naar jullie mening.
Mensen spreken over gespreid beleggen (ik snap de meerwaarde, risico beperken) of geven aan "ik beleg maandelijks x aantal euro". Maar daarmee weet ik niet wat hun budget is en kan ik dit moeilijk toepasseno op mijn eigen situatie.
Ik wil niet maandelijs een bepaald bedrag investeren maar wil mijn startkapitaal spreiden over een relatief korte periode omdat ik erin geloof dat we een stijgende markt zullen krijgen. Vandaar mijn vraag of iemand iets van richtlijnen daarin kan geven En ik weet ondertussen dat er geen "juist antwoord" op die vraag bestaat maar wou eens polsen naar jullie mening.
Beleg gewoon lump sum volgens je gewenste allocatie. Dan ben je der van af. 1 keer per jaar herbalanceren en klaar.
Als je dat niet wil, beleg dan 1/4 elke week ofzo. Dan ben je na een maand volledig belegd.
Als je dat niet wil, beleg dan 1/4 elke week ofzo. Dan ben je na een maand volledig belegd.
Kap het in 2:
- beleg de helft vandaag
- spreid de rest over het volgende half jaar of jaar.
- beleg de helft vandaag
- spreid de rest over het volgende half jaar of jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zo heb ik het inderdaad gedaan. Vandaag eerste aankoop voor een passieve port (VWCE/80% en IUSN/20%). Helft lump sum, andere helft Dollar Cost Averaging over het komende jaar (per kwartaal). Tegelijkertijd wordt er vanaf nu ook bijkomend periodiek geïnvesteerd.
Zoiets zou ik ook doen.
Of beleg om de 3 maanden 5.000 euro. Dan heb je het ook gespreid over de tijdspanne van een jaar.
'Whatever suits you'. Er bestaan geen goede of slechte spreidingen, zolang je je aankopen maar voldoende groot houdt zodat de transactiekosten niet te veel doorwegen.
Zo snel mogelijk alles beleggen zal theoretisch het hoogste rendement behalen. Meer spreiden levert anderzijds wat minder risico op...
+2
Ik zou een lump sum instap wel nooit langer spreiden dan over een half jaar.
Dus het grootste deel vandaag, en de rest per 2 maand tot max 6 maand na vandaag.
Alle backtesting zal aantonen dat zo snel mogelijk de markt in gaan de hoogste rendementen zal geven op lange termijn.
Dus het grootste deel vandaag, en de rest per 2 maand tot max 6 maand na vandaag.
Alle backtesting zal aantonen dat zo snel mogelijk de markt in gaan de hoogste rendementen zal geven op lange termijn.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Is altijd een gok, kan gerust dat er nog 20%-30% afgaat in deze volatiele tijden.reteiP schreef: ↑26 maart 2020, 08:41 +2
Afstand van begin berenmarkt tot bodem berenmarkt is doorgaans beperkt in de tijd, langer dan een half jaar wachten vanaf vandaag geteld lijkt me niet nodig.TrX schreef: ↑26 maart 2020, 08:56Is altijd een gok, kan gerust dat er nog 20%-30% afgaat in deze volatiele tijden.reteiP schreef: ↑26 maart 2020, 08:41 +2
Wat wel nodig is, is om sowieso een % in cash aan te houden voor je herbalancering.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
De zoveelste thread met steeds dezelfde vraag. Als je minstens 5-7 jaar kan missen zijn er overigens genoeg betere alternatieven. Is hier al genoeg vermeld.
Excuses daarvoor. Moeilijk om als starter informatie te filteren en te interpreteren ( en momenteel geen tijd door omstandigheden om een cursus beleggen te volgen) dus stelde ik een gerichte vraag. Ook omdat ik veronderstelde dat huidige tijd misschien een meer up to date advies zouden vereisen. Andere EFT aanraders zeker welkom als ik er naast zit, woordje uitleg waarom nog beter.
Bedankt voor de respons al iedereen
Je hoeft je niet te excuseren. Mensen die niet willen antwoorden hoeven dat niet te doen. Maar zoals je ziet zijn er veel mensen die je wel willen bijstaan.JeroenBW schreef: ↑26 maart 2020, 09:56 Excuses daarvoor. Moeilijk om als starter informatie te filteren en te interpreteren ( en momenteel geen tijd door omstandigheden om een cursus beleggen te volgen) dus stelde ik een gerichte vraag. Ook omdat ik veronderstelde dat huidige tijd misschien een meer up to date advies zouden vereisen. Andere EFT aanraders zeker welkom als ik er naast zit, woordje uitleg waarom nog beter.
Of een beleggingscursus je veel zou bijbrengen betwijfel ik. Ze zullen je daar waarschijnlijk leren hoe je bedrijven kunt analyseren, maar dat hoef je helemaal niet te beheersen als je in passieve ETF's belegt. Je kennis zal hoe dan ook beperkter blijven dan meer doorwinterde (professionele) beleggers.
IWDA is een goede keuze omdat het een brede wereldwijde tracker is die je kan kopen tegen lage kosten.
Let wel, IWDA omvat alleen 'ontwikkelde' economieën en niet de ontwikkelingslanden. Landen als China, India, ... zitten er dus niet in. Sinds kort heb je een aantrekkelijk alternatief waarbij die landen wel zijn opgenomen, namelijk VWCE.
Veel passieve beleggers op dit forum investeren in IWDA omdat VWCE nog niet bestond toen ze begonnen.
Om ook de ontwikkelingslanden in portefeuille te hebben kopen ze daarnaast ook een ETF zoals EMIM.
VWCE combineert IWDA en EMIM, dus als je ook ontwikkelingslanden in portefeuille wilt is VWCE de gemakkelijkste keuze.
Persoonlijk ga ik in de toekomst alvast meer VWCE kopen denk ik maar zowel IWDA als VWCE zijn goede keuzes.