Investeren in verschillende holdings en trackers
TIP
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Investeren in verschillende holdings en trackers
Hallo,
Ik wil graag beginnen met beleggen en ben me wat aan het inlezen in de materie.
Ik begrijp dat diversifiëren erg belangrijk is. Ik wil graag starten met een portefeuille die bestaat uit holdings, trackers en obligaties.
Mijn vraag is nu: heeft het zin om te investeren in verschillende holdings, bijvoorbeeld in GBL én Sofina? Of is het beter om het bij één holding te houden en de rest in bijvoorbeeld een tracker en obligaties te steken?
Zelfde vraag eigenlijk voor de trackers. Ik wil als beginneling eerder voorzichtig beleggen en kijk daarom naar een Vanguard S&P 500 en Vanguard world. Heeft het zin om in beide te investeren (bv. 40 procent in S&P 500 en 60 procent in world) of is er dan te veel overlap om goed te zijn?
Voor de volledigheid: ik wil op lange termijn gaan beleggen. Dividenden zijn voor mij niet het belangrijkste.
Graag jullie inzichten. Bedankt.
Ik wil graag beginnen met beleggen en ben me wat aan het inlezen in de materie.
Ik begrijp dat diversifiëren erg belangrijk is. Ik wil graag starten met een portefeuille die bestaat uit holdings, trackers en obligaties.
Mijn vraag is nu: heeft het zin om te investeren in verschillende holdings, bijvoorbeeld in GBL én Sofina? Of is het beter om het bij één holding te houden en de rest in bijvoorbeeld een tracker en obligaties te steken?
Zelfde vraag eigenlijk voor de trackers. Ik wil als beginneling eerder voorzichtig beleggen en kijk daarom naar een Vanguard S&P 500 en Vanguard world. Heeft het zin om in beide te investeren (bv. 40 procent in S&P 500 en 60 procent in world) of is er dan te veel overlap om goed te zijn?
Voor de volledigheid: ik wil op lange termijn gaan beleggen. Dividenden zijn voor mij niet het belangrijkste.
Graag jullie inzichten. Bedankt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Investeren in verschillende holdings en trackers
Blijven inlezen...Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Ik wil graag beginnen met beleggen en ben me wat aan het inlezen in de materie.
Ja, dat eerste heeft zin.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Ik begrijp dat diversifiëren erg belangrijk is. Ik wil graag starten met een portefeuille die bestaat uit holdings, trackers en obligaties.
Ja, ook bij ETFs heeft het zin om te spreiden of net niet, afhankelijk van welke ETFs.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Zelfde vraag eigenlijk voor de trackers. Ik wil als beginneling eerder voorzichtig beleggen en kijk daarom naar een Vanguard S&P 500 en Vanguard world. Heeft het zin om in beide te investeren (bv. 40 procent in S&P 500 en 60 procent in world) of is er dan te veel overlap om goed te zijn?
Of "een Vanguard S&P 500 en Vanguard world" "voorzichtig beleggen" is, is nog iets anders.
Ga even terug naar het begin van je post... welke ETF (of ander instrument) komt best na het bepalen van een strategie.
Ik ook en idem.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Voor de volledigheid: ik wil op lange termijn gaan beleggen. Dividenden zijn voor mij niet het belangrijkste.
Je zou ook de telecom in je achtertuin kunnen in overweging nemen ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 21 februari 2022, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Is er dan geen risico op overlap? Stel dat zowel GBL als Sofina zich op een dag grotendeels op dezelfde sectoren en bedrijven richten? Of is de kans klein dat zoiets in de praktijk voorvalt?EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 20:26Ja, dat eerste heeft zin.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Ik begrijp dat diversifiëren erg belangrijk is. Ik wil graag starten met een portefeuille die bestaat uit holdings, trackers en obligaties.
Dat doe ik, maar ik wil in een eerste fase een stevige en veilige basis opbouwen. Naar wat ik lees zijn ETF’s, obligaties en holdings in dat opzicht beter om mee te starten dan meteen aparte aandelen aan te kopen.EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 20:26Ik ook en idem.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:13 Voor de volledigheid: ik wil op lange termijn gaan beleggen. Dividenden zijn voor mij niet het belangrijkste.
Je zou ook de telecom in je achtertuin kunnen in overweging nemen ...![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Eender welk risico is er altijd in een bepaalde mate.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:38 Is er dan geen risico op overlap? Stel dat zowel GBL als Sofina zich op een dag grotendeels op dezelfde sectoren en bedrijven richten? Of is de kans klein dat zoiets in de praktijk voorvalt?
Bekijk de strategie van GBL en Sofina eens... en maak een inschatting van de kans dat ze die strategie gaan wijzigen waardoor je teveel overlap in je port krijgt.
Tuurlijk, dat laatste was ingegeven door je nick ...Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:38Dat doe ik, maar ik wil in een eerste fase een stevige en veilige basis opbouwen. Naar wat ik lees zijn ETF’s, obligaties en holdings in dat opzicht beter om mee te starten dan meteen aparte aandelen aan te kopen.EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 20:26 Je zou ook de telecom in je achtertuin kunnen in overweging nemen ...![]()
Nuja ... "ETF’s, obligaties en holdings" zijn evengoed "aparte aandelen".
Als je het bij 1 holding houdt, dan is het risico toch nog groter? Bij verschillende holdings heb je sowieso al meer diversificatie dan bij 1 holding.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:38
Is er dan geen risico op overlap? Stel dat zowel GBL als Sofina zich op een dag grotendeels op dezelfde sectoren en bedrijven richten? Of is de kans klein dat zoiets in de praktijk voorvalt?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Re: Investeren in verschillende holdings en tracke
Dat is waar. Misschien is het voorbeeld van de trackers meer op zijn plaats. Als je investeert in S&P 500, heeft het dan veel zin om ook in een tracker zoals de iShares Core MSCI World te investeren, aangezien er in die laatste toch aanzienlijk wat Amerikaanse aandelen zitten?DonDraper schreef: ↑21 februari 2022, 22:27Als je het bij 1 holding houdt, dan is het risico toch nog groter? Bij verschillende holdings heb je sowieso al meer diversificatie dan bij 1 holding.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 20:38
Is er dan geen risico op overlap? Stel dat zowel GBL als Sofina zich op een dag grotendeels op dezelfde sectoren en bedrijven richten? Of is de kans klein dat zoiets in de praktijk voorvalt?
Hoe ziet een doorwinterde belegger zoiets qua spreiding, vooral geografisch dan in dit geval?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat een "iShares Core MSCI World" meer gespreid is dan een "S&P 500".Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 23:16 Hoe ziet een doorwinterde belegger zoiets qua spreiding, vooral geografisch dan in dit geval?
Maar wellicht is je vraag eerder: "waarin kan je momenteel het best beleggen ?" ?
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Nee, ik hoef geen beleggingsadvies. Ik probeer inzicht te krijgen in hoe anderen hun afwegingen maken. Mijn persoonlijke afweging maak ik zelf welEarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 23:30Dat een "iShares Core MSCI World" meer gespreid is dan een "S&P 500".Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 23:16 Hoe ziet een doorwinterde belegger zoiets qua spreiding, vooral geografisch dan in dit geval?
Maar wellicht is je vraag eerder: "waarin kan je momenteel het best beleggen ?" ?![]()
Ik vraag me dus af hoe een ervaren belegger de overlap ziet mocht hij naast een S&P 500 ook nog een iShares Core MSCI World overwegen, aangezien daar toch ook een aandeel Verenigde Staten in zit.
Als ik in de groente- en fruitwinkel een kilo bananen koop en daarna nog een fruitmand, dan moet die fruitmand ook niet te veel bananen bevatten. Nu, ja aandelen en fruit met elkaar vergelijken, is wellicht als appelen en peren (pun intended)…
Terug naar de aandelen dan maar. Laat het me wat concreter maken: stel, ik heb én een S&P 500 én een iShares Core MSCI World in portefeuille zitten. Het gaat plots slecht met de Amerikaanse markt. Ga ik dan blij zijn dat ik mijn iShares Core MSCI World nog heb omdat er voldoende andere aandelen in zitten die de schade enigszins beperken of ga ik het me beklagen dat ik in de plaats van die iShares Core MSCI World niet eerder voor pakweg een tracker op de Aziatische markt ben gegaan?
Laatst gewijzigd door Maneblusser op 22 februari 2022, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Kijk... nu kom je mogelijks ergens ...
Volgens mij is hij al ergens want de 2 ETF's die hij noemt hangen zeer dicht bij elkaar .
Wat is dan de logica dat je kiest voor het beste rendement en minste kosten en dat is de S&P500
Kosten zijn 60% lager en presteert bijna altijd beter .
Want als het druppelt in de VS regent het in Europa .
De best gewaardeerde markt vandaag is China , als je wil inspelen op de waardering .
Azie op zijn geheel zou ik niet aanraden
Wat is dan de logica dat je kiest voor het beste rendement en minste kosten en dat is de S&P500
Kosten zijn 60% lager en presteert bijna altijd beter .
Want als het druppelt in de VS regent het in Europa .
De best gewaardeerde markt vandaag is China , als je wil inspelen op de waardering .
Azie op zijn geheel zou ik niet aanraden
De meeste bedrijven van de S&P500 zitten ook in de MSCI World. Dus dan heb je wel een overdosis Amerika in je portfolio.
Wel is het een feit dat de S&P500 iets beter presteert dan de MSCI World maar de vraag is voor hoe lang nog? Niemand kan in de toekomst kijken. Plus veel bedrijven van de S&P500 halen hun inkomsten uit activiteiten in het buitenland dus eigenlijk beleg je dan ook onrechtstreeks ruimer dan enkel de VS
Qua diversificatie heb je dan wel niets in de groeilanden zoals China, Brazilië, India, ...
Nu zijn de groeilanden zwaar getroffen door Corona en in China is er wat terughoudendheid van de belegger door de nieuwe regulering die wordt doorgevoerd. Maar eens de regels daar duidelijk zijn gesteld zal dat vertrouwen terug komen. Dit zorgt er wel voor dat de groeilanden en vooral China nu een zeer aantrekkelijke waardering hebben. Een ETF in de Emerging Markets of specifiek China kunnen een mogelijke aanvulling zijn voor je portfolio. Er bestaan ook globale ETF's die zowel de ontwikkelde landen als de groeilanden omvatten.
Wat holdings betreft:
Elke holding heeft zijn eigen strategie. Je hebt holdings die vooral waarde opbouwen en zo een mooie koersgroei vertonen. Bijvoorbeeld Sofina en Brederode. Anderde holdings zijn erop gericht om zoveel mogelijk groei uit te keren als dividend bijvoorbeeld een Tinc of een Quest for Growth. Je leest je best in over de verschillende holdings en bepaalt dan welke strategie het best bij jou past. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.
Wel is het een feit dat de S&P500 iets beter presteert dan de MSCI World maar de vraag is voor hoe lang nog? Niemand kan in de toekomst kijken. Plus veel bedrijven van de S&P500 halen hun inkomsten uit activiteiten in het buitenland dus eigenlijk beleg je dan ook onrechtstreeks ruimer dan enkel de VS
Qua diversificatie heb je dan wel niets in de groeilanden zoals China, Brazilië, India, ...
Nu zijn de groeilanden zwaar getroffen door Corona en in China is er wat terughoudendheid van de belegger door de nieuwe regulering die wordt doorgevoerd. Maar eens de regels daar duidelijk zijn gesteld zal dat vertrouwen terug komen. Dit zorgt er wel voor dat de groeilanden en vooral China nu een zeer aantrekkelijke waardering hebben. Een ETF in de Emerging Markets of specifiek China kunnen een mogelijke aanvulling zijn voor je portfolio. Er bestaan ook globale ETF's die zowel de ontwikkelde landen als de groeilanden omvatten.
Wat holdings betreft:
Elke holding heeft zijn eigen strategie. Je hebt holdings die vooral waarde opbouwen en zo een mooie koersgroei vertonen. Bijvoorbeeld Sofina en Brederode. Anderde holdings zijn erop gericht om zoveel mogelijk groei uit te keren als dividend bijvoorbeeld een Tinc of een Quest for Growth. Je leest je best in over de verschillende holdings en bepaalt dan welke strategie het best bij jou past. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.
Meer dan de helft van het geld dat je een MSCI world fonds belegd, beleg je eigenlijk in sp500 aandelen.
Het is een individuele keuze van de belegger of je 'dubbel' wil beleggen in de sp500 aandelen. Je zou dan dubbel zoveel van je geld in de sp500 beleggen als het gemiddelde van alle beleggers samen.
Dit jaar is dit geen goede keuze geweest daar de sp500 dit jaar reeds meer verloor dan de bredere MSCI world.
Een gelijkaardig verhaal voor holdings. Holdings zitten reeds in de brede fondsen, met het gewicht dat overeenkomt met het gemiddelde dat de beleggers erin belegd hebben. Het is een individuele keuze van de belegger om te beslissen of hem meer in holdings wil beleggen dan de gemiddelde belegger.
Merk op dat er geen duidelijke definitie bestaat wat een holding is. Merk ook op dat 'holdings' als een geheel niet beter presteren dan de algemene markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik vind je vb van de fruitmand niet zo slecht. Als je elke maand een fruitmand met vanalles in koopt, doe je niks mis. Als je bezoek verwacht van iemand die graag bananen eet, koop je wat extra bananen.Maneblusser schreef: ↑21 februari 2022, 23:49Nee, ik hoef geen beleggingsadvies. Ik probeer inzicht te krijgen in hoe anderen hun afwegingen maken. Mijn persoonlijke afweging maak ik zelf welEarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 23:30
Dat een "iShares Core MSCI World" meer gespreid is dan een "S&P 500".
Maar wellicht is je vraag eerder: "waarin kan je momenteel het best beleggen ?" ?![]()
Ik vraag me dus af hoe een ervaren belegger de overlap ziet mocht hij naast een S&P 500 ook nog een iShares Core MSCI World overwegen, aangezien daar toch ook een aandeel Verenigde Staten in zit.
Als ik in de groente- en fruitwinkel een kilo bananen koop en daarna nog een fruitmand, dan moet die fruitmand ook niet te veel bananen bevatten. Nu, ja aandelen en fruit met elkaar vergelijken, is wellicht als appelen en peren (pun intended)…
Terug naar de aandelen dan maar. Laat het me wat concreter maken: stel, ik heb én een S&P 500 én een iShares Core MSCI World in portefeuille zitten. Het gaat plots slecht met de Amerikaanse markt. Ga ik dan blij zijn dat ik mijn iShares Core MSCI World nog heb omdat er voldoende andere aandelen in zitten die de schade enigszins beperken of ga ik het me beklagen dat ik in de plaats van die iShares Core MSCI World niet eerder voor pakweg een tracker op de Aziatische markt ben gegaan?
Dus maandelijks bv vast bedrag IWDA (en smallcaps, EM,....) + momenten dat er bepaalde sectoren, holdings of regionen laag staan kan je nog een nadruk leggen door een extra bedragje in een tracker voor de betreffende regio, sector of holding te plaatsen.
In je vb zou ik zodoende enkel IWDA kopen en de s&p500 pas als het slecht gaat in de Amerika markt.
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Bedankt voor jullie inzichten, allemaal! Interessante materie