Investeringsstrategie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Investeringsstrategie
Zoals ik al aangaf, begrijp ik je insteek.el perro schreef: ↑14 mei 2021, 00:27 Kennen != Kennis
Kennen = Vertrouwdheid
Die houvast die ik omschrijf is psychologie, vaak schromelijk onderschat bij beleggen. Iedereen denkt van zichzelf dat hij rationeel belegger is, maar is het allesbehalve.
En je hebt nu eenmaal meer vertrouwen in bedrijf waar je elke week de parking van ziet vol staan. Eigen ervaring en indrukken wegen zwaar door bij beslissingen.
Dergelijke eigen ervaringen van stabiliteit kunnen dus belegger beschermen tegen zichzelf
Dit is uiteraard niet enige criterium, te lezen binnen context die ik al gaf.
Maar dat is volgens mij nu net wat je moet beseffen (zoals je het correct stelt) en proberen uit te sluiten.
Stel je voor: je koopt aandelen Colruyt en de koers zakt plots 20%... ga je dan "uit wraak" niet meer winkelen bij Colruyt ?
Ja, voor OP zou ik ook niet direct "cryptocurrencies en P2P-leningen" aanraden, afgaande op zijn OP ...
Dat was gewoon een opsomming van allerlei mogelijkheden om duidelijk te maken waar het over gaat.
De eigenlijke boodschap aan OP stond net daaronder: wie wil en gaat het beheer doen de komende x jaren ?
Edit: ipv Colruyt zou ik OP dan eerder Brederode e.d. aanraden, maar ja... wie "kent" dat hé
Short term obligatie lijkt mij eerder een must dan iets wat je moet vermijden als je het risico wil laag houden .
Pimco ETF heeft nog altijd een dividend rendement van 5% op zijn schort term.
Een ETF in prefs kan ook een goede aanvulling zijn om het risico laag te houden .
Zal toch meer stabiliteit geven dan aandelen zoals Tinc en Elia die hier al gepost werden .
Pimco ETF heeft nog altijd een dividend rendement van 5% op zijn schort term.
Een ETF in prefs kan ook een goede aanvulling zijn om het risico laag te houden .
Zal toch meer stabiliteit geven dan aandelen zoals Tinc en Elia die hier al gepost werden .
@lop Heb je de ISIN van zo'n pref ETF die in België kan aangekocht worden?
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
Is toch 1 van de redenen om Colruyt gekocht te hebben.EarthNvstr1 schreef: ↑13 mei 2021, 23:50Ik begrijp uw insteek wel, maar vind het toch een eigenaardig idee.
Het is toch niet omdat je gaat winkelen in Colruyt dat je daarom het bedrijf Colruyt goed kent, me dunkt.
Je ziet dat ze het goed doen.
Je weet dat ze geen zotte dingen doen.
Je weet dat er een stabiel dividend is, groot eigen vermogen. Zelf heb ik bijgekocht in dec 2020, na de coronapieken in de beurskoers van het voorjaar en het najaar.
1 van de weinige bedrijven waar ik rechtstreeks mee te maken heb, en daarom heb ik er wel vertrouwen in.
Omgekeerd, mijn ervaring met Bpost is niet steeds positief als klant (soms wel, soms niet) en daarom koop ik dit aandeel zeker niet. En ja, ik weet dat er mensen winst gemaakt hebben met Bpost, maar voor mij is het vertrouwen niet 100% en daarom koop ik het aandeel niet. En dat ik overal autootjes van PostNl zie rijden is ook niet bevorderlijk om Bpost te kopen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Inflatie verslaan met weinig/geen risico is niet mogelijk in deze tijden van ultralage rentes. Je zal risico moeten nemen met (minstens) een deel van je portefeuille in aandelen.
Je hebt een vrij goed beeld geschetst van de verwachtingen, maar zoals anderen reeds vermeldden zitten er wat tegenstrijdigheden in. De belegging is op lange termijn en het geld is niet dadelijk nodig. Toch zijn dividenden gewenst. Dit is tegenstrijdig want dividenden zijn vooral een strategie die gebruikt wordt om inkomen te genereren en zijn doorgaans niet zo efficient, aangezien minstens 30% naar de staat gaat.
Naar mijn mening zal je dus in aandelen moeten beleggen. Aangezien je hier advies komt vragen, ga ik ervan uit dat je niet veel ervaring hebt met beleggen. Ik zou gaan voor een breedgespreide belegging, via holdings of via beleggen in een index. Maar de belangrijkste vraag die je je moet stellen is hoeveel % van dat bedrag dat je wil beleggen ga je effectief in aandelen steken? Dat zal uiteindelijk je risicoprofiel bepalen. Als je er bijvoorbeeld van uit gaat dat de beurzen jaarlijks 7% stijgen, kan je bijvoorbeeld 30k van de 100k in aandelen steken. De verwachte stijging zou dan 7% zijn (2k), wat je 2% over het totale bedrag van 100k zou brengen (jou verwachte inflatie). Bij een eventuele stevige correctie op de beurs kan je dan herbalanceren tussen je cash en wat je in aandelen steekt en visa versa.
Je hebt een vrij goed beeld geschetst van de verwachtingen, maar zoals anderen reeds vermeldden zitten er wat tegenstrijdigheden in. De belegging is op lange termijn en het geld is niet dadelijk nodig. Toch zijn dividenden gewenst. Dit is tegenstrijdig want dividenden zijn vooral een strategie die gebruikt wordt om inkomen te genereren en zijn doorgaans niet zo efficient, aangezien minstens 30% naar de staat gaat.
Naar mijn mening zal je dus in aandelen moeten beleggen. Aangezien je hier advies komt vragen, ga ik ervan uit dat je niet veel ervaring hebt met beleggen. Ik zou gaan voor een breedgespreide belegging, via holdings of via beleggen in een index. Maar de belangrijkste vraag die je je moet stellen is hoeveel % van dat bedrag dat je wil beleggen ga je effectief in aandelen steken? Dat zal uiteindelijk je risicoprofiel bepalen. Als je er bijvoorbeeld van uit gaat dat de beurzen jaarlijks 7% stijgen, kan je bijvoorbeeld 30k van de 100k in aandelen steken. De verwachte stijging zou dan 7% zijn (2k), wat je 2% over het totale bedrag van 100k zou brengen (jou verwachte inflatie). Bij een eventuele stevige correctie op de beurs kan je dan herbalanceren tussen je cash en wat je in aandelen steekt en visa versa.
-
investor87
- Newbie

- Contacteer:
Beste allen,
Bedankt voor de vele reacties en nuttige tips .
Ter verduidelijking
- kapitaal is inderdaad niet nodig ( ouders zijn rond de 60 à 65 ) en hebben voldoende inkomen vanuit pensioen en vastgoed en zullen dus het kapitaal niet moeten opeten , echter wensen zij op heden nog niet over te gaan tot schenkingen maar dit in de toekomst ( vandaar horizon 10 à 15 jaar ) dit wel te doen. Om dat moment zou ik de beleggingen dan ook willen omzetten ( of toch minstens de mogelijkheid te hebben ) naar cash om dan een vastgoed eventueel te verwerven.
- risico nemen om de inflatie te verslaan zal er zeker bij moeten zijn ( vandaar tot klasse 3 in de beleggingen volgens het profiel ) , maar ik ben veel offensiever en zou ook langer termijn aandelen kopen doch is mijn vader behoorlijk bang van de beurs en zorgt dit voor te veel ' stress ' .
- Goud en zilver hebben wel een zekere waarde die ook wel blijvend is ( op zich geen garantie maar wel een beter ' gevoel ' )
- voor de fondsen zullen wij een voorstel van de private bank afwachten
- een fonds die ook een dividend uitkeert is ook leuk voor ons gezien we dan ook jaarlijks iets kunnen ontvangen onder de kerstboom
.
Ter verduidelijking
- kapitaal is inderdaad niet nodig ( ouders zijn rond de 60 à 65 ) en hebben voldoende inkomen vanuit pensioen en vastgoed en zullen dus het kapitaal niet moeten opeten , echter wensen zij op heden nog niet over te gaan tot schenkingen maar dit in de toekomst ( vandaar horizon 10 à 15 jaar ) dit wel te doen. Om dat moment zou ik de beleggingen dan ook willen omzetten ( of toch minstens de mogelijkheid te hebben ) naar cash om dan een vastgoed eventueel te verwerven.
- risico nemen om de inflatie te verslaan zal er zeker bij moeten zijn ( vandaar tot klasse 3 in de beleggingen volgens het profiel ) , maar ik ben veel offensiever en zou ook langer termijn aandelen kopen doch is mijn vader behoorlijk bang van de beurs en zorgt dit voor te veel ' stress ' .
- Goud en zilver hebben wel een zekere waarde die ook wel blijvend is ( op zich geen garantie maar wel een beter ' gevoel ' )
- een fonds die ook een dividend uitkeert is ook leuk voor ons gezien we dan ook jaarlijks iets kunnen ontvangen onder de kerstboom
Het lijkt me logischer dat het bedrag wordt weggeschonken en dat u dan zelf start met beleggen.investor87 schreef: ↑15 mei 2021, 08:39 Beste allen,
Ter verduidelijking
- een fonds die ook een dividend uitkeert is ook leuk voor ons gezien we dan ook jaarlijks iets kunnen ontvangen onder de kerstboom.
Moest er binnen paar jaar iets gebeuren met uw ouders dan is het geld toch reeds geschonken.
Daarna kan je dan zelf aan de slag en met een veel langere tijdshorizon starten met je belegging