Is goud een veilige belegging ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Is goud een veilige belegging ?
Ik lees hier op de forum af en toe dat het misschien goed is om wat goud te kopen . Wie kan mij in eenvoudige mensentaal de voordelen van goud opnoemen en is het een veilige belegging ? Hoe zit het met de waarde en het behoud van de waarde van goud ? Ik ben ook een bijna dolgedraaide mens 

Re: Is goud een veilige belegging ?
Iets wat 20% kan dalen op enkele weken tijd, kan je geen veilige belegging voor de gewone spaarder noemen.
Goud is een speculatieve belegging met een hoge volatiliteit. Wat niet wil zeggen dat je er je voordeel niet mee kan doen. Beleggers hebben altijd wel een stuk goud in de portefeuille, maar kennen dan ook de risico's.
Wie niets weet van beleggen kan er beter onrechtstreeks in beleggen via een goed gespreid defensief beleggingsfonds.
Goud is een speculatieve belegging met een hoge volatiliteit. Wat niet wil zeggen dat je er je voordeel niet mee kan doen. Beleggers hebben altijd wel een stuk goud in de portefeuille, maar kennen dan ook de risico's.
Wie niets weet van beleggen kan er beter onrechtstreeks in beleggen via een goed gespreid defensief beleggingsfonds.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fysiek goud kopen
Fondsen in goudmijnaandelen zijn al even volatiel hoor.
Laatst gewijzigd door Yaris op 19 november 2011, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Goud is ook afhankelijk van vraag en aanbod dus kan evenveel schommelen dan aandelen van Dexia.Coike schreef:Ik lees hier op de forum af en toe dat het misschien goed is om wat goud te kopen . Wie kan mij in eenvoudige mensentaal de voordelen van goud opnoemen en is het een veilige belegging ? Hoe zit het met de waarde en het behoud van de waarde van goud ? Ik ben ook een bijna dolgedraaide mens
Het heeft geen industriele waarde .
Dus wordt de koers ook bepaald door beleggers.
De voordelen van goud is dat het niet kan aangetast worden door een eventuele devaluatie van een munt.
U kunt het thuis bewaren en geeft de mogelijkheid om nog een rendement te bekomen.
In de huidige context van de economie zit er nog altijd potensieel in goud.Maar dat kan evengoed rap terug omslaan.
In het algemeen wordt goud als veilige belegging aanschouwd en zijn de schommelingen niet erg groot .
Maar de laatste tijd is enorm veel opgekocht geweest met een grote koersstijging tot gevolg !
Gaan al diegene die goud hebben opgekocht deze ook behouden ?
Was gemakkelijk als je een bol hebt maar blijft een risico zoals enkele andere belegging !
Goud kun je eenvoudig aankopen via een grootbank Zoals Dexia !

Hou wel ook rekening met de kosten dat je betaald bij de aankoop ,deze kunnen vlug oplopen !
-
- VIP member
- Contacteer:
In het voordeel van goud spreken dan wel enerzijds dat de kostprijs van de gouddelving alsmaar duurder wordt én dat men goud niet kan bijmaken of bijdrukken zoals aandelen of papiergeld. Wat toch allebei een bodem legt onder de goudprijs.
Een veilige belegging is het zeker niet.Coike schreef:Ik lees hier op de forum af en toe dat het misschien goed is om wat goud te kopen . Wie kan mij in eenvoudige mensentaal de voordelen van goud opnoemen en is het een veilige belegging ? Hoe zit het met de waarde en het behoud van de waarde van goud ? Ik ben ook een bijna dolgedraaide mens
Als je er niets van kent, kan je er beter van wegblijven.
Goud is geen belegging. Goud is een verzekering tegen financiële ongelukken waarvan je hoopt dat je ze nooit nodig zal hebben.
Als morgen de banken moesten omvallen, zijn de euro's die je thuis in een sok steken hebt ook nog maar enkel goed om als wc-papier te gebruiken. Dan betaal je misschien 1000 (waardeloze) euro's voor een brood. Op zo'n moment zal je tevreden zijn dat je die verzekering te gelde kan maken.
Als de banken nooit omvallen (laten we hopen), zal fysiek goud kopen dus ook een nutteloze aankoop geweest zijn (net als elke verzekering als je ze nooit nodig hebt).
Als morgen de banken moesten omvallen, zijn de euro's die je thuis in een sok steken hebt ook nog maar enkel goed om als wc-papier te gebruiken. Dan betaal je misschien 1000 (waardeloze) euro's voor een brood. Op zo'n moment zal je tevreden zijn dat je die verzekering te gelde kan maken.
Als de banken nooit omvallen (laten we hopen), zal fysiek goud kopen dus ook een nutteloze aankoop geweest zijn (net als elke verzekering als je ze nooit nodig hebt).
Als de banken omvallen en de mensheid in armoede gestort wordt is het maar de vraag wie je klomp goud nog gaat willen of kunnen overkopen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Voordeel van goud is ook dat de fiscus er geen zicht op heeft, wat handig kan zijn 

In dat geval moet ge geen goud hebben, maar een wapen en het goud en brood bij uw buren gaan halen !piejer schreef:Goud is geen belegging. Goud is een verzekering tegen financiële ongelukken waarvan je hoopt dat je ze nooit nodig zal hebben.
Goud is zeker geen verzekering, maar een belegging, net als zoveel andere soorten beleggingen.
Het blijft een moeilijke materie ....volgens mij laat ik nog wat geld op de gewone spaarrekening staan , zodat ik het toch redelijk snel kan afhalen als er gevaar dreigt . Kan je eigenlijk snel en kosteloos een bedrag tussen de 20,000 en 50,000 euro cash van je spaarrekening halen ?
Als de bank in nauwe schoentjes komt en de mensen in lange rijen staan aan te schuiven om het geld af te halen kan zij bij een gereglementeerde spaarekening de afhalingen sterk beperken tot bv 1250 euro per halve maand.
Die beperkingen worden dan bovendien nog door de wetgever opgelegd als één van de voorwaarden voor een gereglementeerde spaarrekening (= rekening met 1 of 2 keer 1770 euro fiscale vrijstelling rv ).Beperkingen die altijd kunnen ingeroepen worden, maar niet verplicht moeten worden ingeroepen.
Die beperkingen worden dan bovendien nog door de wetgever opgelegd als één van de voorwaarden voor een gereglementeerde spaarrekening (= rekening met 1 of 2 keer 1770 euro fiscale vrijstelling rv ).Beperkingen die altijd kunnen ingeroepen worden, maar niet verplicht moeten worden ingeroepen.
Dus zorg dat je er op tijd bij bent en je geld naar een andere bank transfereert voordat de mensen in lange rijen staan aan te schuiven.
Maar dan moet men wel eerst een glazen bol kopen, want bij Kaupting is het wel heel vlug gegaan.
Vele mensen wilden ook nog vlug transfereren, maar helaas.
Vele mensen wilden ook nog vlug transfereren, maar helaas.
Als het financiële systeem en de hele maatschappij ineenstort ben je nog best af met een versterkt huis, een wapen en een grote voorraad voedsel in je kelder. Buiten zal er anarchie zijn en geen politie om je te beschermen.cp1234 schreef:In dat geval moet ge geen goud hebben, maar een wapen en het goud en brood bij uw buren gaan halen !