IZIMI: wat met je crypto of goud na je (onverwachte) dood?
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
IZIMI: wat met je crypto of goud na je (onverwachte) dood?
Ik zou graag een lans breken bij ons Spaargids-clubje voor IZIMI. Dat is een gratis platform dat wordt aangeboden door de Belgische notarissen. Zie https://www.izimi.be/
Izimi is eigenlijk niets meer dan een digitale kluis waar alleen jij toegang tot hebt (via Itsme e.d.). Wanneer je (onverwacht) overlijdt, krijgt jouw notaris toegang tot alle bestanden die hierin zijn opgeslagen. Dat doen ze automatisch; je hoeft ze dus niet te verwittigen van je izimi-account.
Wat zou je kunnen opslaan in Izimi?
- crypto: een handleiding met paswoorden en 'seed phrases'
- goud: een getekend plannetje naar je goud in den hof of gewoon de koffer-code :-)
- buitenlandse rekeningen met accounts/paswoorden (Degiro,...)
- paswoorden van allerlei online accounts...
- een brief of een scheldtirade :-)
Ik denk dat iedereen wel iets kan verzinnen om hierin op te slaan. Maak er gebruik van: het is officieel erkend, niet-commercieel en zéker iets voor de lange termijn.
Izimi is eigenlijk niets meer dan een digitale kluis waar alleen jij toegang tot hebt (via Itsme e.d.). Wanneer je (onverwacht) overlijdt, krijgt jouw notaris toegang tot alle bestanden die hierin zijn opgeslagen. Dat doen ze automatisch; je hoeft ze dus niet te verwittigen van je izimi-account.
Wat zou je kunnen opslaan in Izimi?
- crypto: een handleiding met paswoorden en 'seed phrases'
- goud: een getekend plannetje naar je goud in den hof of gewoon de koffer-code :-)
- buitenlandse rekeningen met accounts/paswoorden (Degiro,...)
- paswoorden van allerlei online accounts...
- een brief of een scheldtirade :-)
Ik denk dat iedereen wel iets kan verzinnen om hierin op te slaan. Maak er gebruik van: het is officieel erkend, niet-commercieel en zéker iets voor de lange termijn.
Re: IZIMI: wat met je crypto of goud na je (onverwachte) dood?
+1 voor het gebruik van Izimi.
Als IT'er zou ik wel niet aanraden om er wachtwoorden en private keys in te steken. Geen enkel systeem is waterdicht, ook Izimi niet.
Persoonlijk zijn al die kritische zaken bij mij opgeslagen op een externe harde schijf en een USB-stick. In Izimi is duidelijk beschreven wat waar terug te vinden is.
Als IT'er zou ik wel niet aanraden om er wachtwoorden en private keys in te steken. Geen enkel systeem is waterdicht, ook Izimi niet.
Persoonlijk zijn al die kritische zaken bij mij opgeslagen op een externe harde schijf en een USB-stick. In Izimi is duidelijk beschreven wat waar terug te vinden is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Precies. In mijn IZIMI-document staat ook gewoon een oplijsting van mijn bezittingen en de plaats waar de (afgedrukte) sleutels/seedphrases/paswoorden terug te vinden zijn. Niet de seedphrases zelf.
Enkel de logingegevens van mijn computer en mijn Gmail/Drive account heb ik meegedeeld. Die zijn hoedanook nodig, in combinatie met mijn werkende gsm (!) om in te loggen op allerlei sites, brokers en exchanges. Je doet je nabestaanden geen plezier als ze via allerlei lastige bewijsdocumenten Google en Apple (laat staan crypto-exchanges!) ervan moeten overtuigen dat je bent overleden.
Enkel de logingegevens van mijn computer en mijn Gmail/Drive account heb ik meegedeeld. Die zijn hoedanook nodig, in combinatie met mijn werkende gsm (!) om in te loggen op allerlei sites, brokers en exchanges. Je doet je nabestaanden geen plezier als ze via allerlei lastige bewijsdocumenten Google en Apple (laat staan crypto-exchanges!) ervan moeten overtuigen dat je bent overleden.
Idee vind ik geweldig. Ik plaats er een lijst in van al mijn belangrijke accounts. Ook bijvoorbeeld van mijn .eu domein. Heel mijn familie heeft een emailadres met onze achternaam dus is het handig als iemand dit kan °overnemen° moest het nodig zijn..
Ik plaats er geen gegevens in om effectief aan te melden want dat is dan een droom voor kwaadwilligen.
Ik plaats er geen gegevens in om effectief aan te melden want dat is dan een droom voor kwaadwilligen.
Zou ik ook wel willen doen maar er staan toch wel wat privézaken op mijn onedrive en computer, niet bestemd voor (alle) nabestaandentroglodytes schreef: ↑2 december 2021, 07:50 Precies. In mijn IZIMI-document staat ook gewoon een oplijsting van mijn bezittingen en de plaats waar de (afgedrukte) sleutels/seedphrases/paswoorden terug te vinden zijn. Niet de seedphrases zelf.

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dan zou ik daar toch eens in kuisen :-) Besef dat je nabestaanden hoedanook toegang krijgen tot je files eenmaal je overleden bent (na doorlopen van procedure). https://support.microsoft.com/en-us/off ... inactivity.
Je kan natuurlijk je files encrypten op je computer en de keys ergens bewaren waar niemand ze ooit vindt. Met Boxcryptor kan je heel eenvoudig bepaalde mappen/files in je cloudopslag encrypten. https://www.boxcryptor.com/en/
VeraCrypt kan ik wel aanraden.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Zo zijn er mensen die gevoelige bestanden op hun computer hebben staan en, wanneer ze een nieuwe computer kopen, de oude niet durven wegdoen uit angst dat iemand toegang zal krijgen tot de harde schijf. Ze zetten hem dan maar op zolder. Maar dan kunnen de nabestaanden die bestanden later zien natuurlijk (in de veronderstelling dat ze weten hoe ze met een computer van in Jezukes tijd moeten werken).
Daar is een simpele oplossing voor: voorhamer op harde schijf laten vallen en/of (eerst) HDD/SSD/USB Eraser gebruiken.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Interessante tips. Moet ik eens werk van maken. Hoe ze toegang kunnen krijgen tot mijn cryptomuntjes, daar zal ik nog veel voor moeten studeren denk ik.. Ik weet amper hoe ik er zelf toegang toe heb 

Mopje:
Een man hoort 's nachts lawaai in zijn woonkamer. Hij gaat kijken en betrapt een inbreker. "Wat doe jij hier?" vraagt de man. "Ik zoek geld" antwoordt de inbreker. "Wacht even" zegt de man, "ik zoek mee".
Een man hoort 's nachts lawaai in zijn woonkamer. Hij gaat kijken en betrapt een inbreker. "Wat doe jij hier?" vraagt de man. "Ik zoek geld" antwoordt de inbreker. "Wacht even" zegt de man, "ik zoek mee".
Kan elke notaris in een IZIMI kluis, of enkele diegene jij hebt aangeduid? Wat als je geen notaris hebt aangeduid?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wat gebeurt er na mijn overlijden met mijn kluis en met de inhoud?
https://www.izimi.be/nl/faqs/wat-gebeur ... de-inhoud/
https://www.izimi.be/nl/faqs/wat-gebeur ... de-inhoud/
Ik zou ook zo'n Izimi-account willen aanmaken maar ik stel me de vraag:
- In welke mate kan iemand iets inkijken? Een hacker, notaris, ... wat zien ze? Is er een historiek waarbij je ongeautoriseerde aanmeldpogingen kunt bekijken?
- Hoe groot is de opslagcapaciteit bij Izimi? Ik zou er meerdere bestanden een video en foto's op plaatsen.
- Kan ik mensen vermelden als erfgenaam als ik onverwacht zou overlijden. Ik denk bv. aan mijn petekind.
- Als ik een notaris zou aanduiden en die sterft voor mij of hij legt zijn activiteiten stil over X-aantal jaar. Wie krijgt dan mijn Izimi-account in handen? Of beter gezegd, aan welke notaris wordt mijn Izimi-account dan over gedragen?
- In welke mate kan iemand iets inkijken? Een hacker, notaris, ... wat zien ze? Is er een historiek waarbij je ongeautoriseerde aanmeldpogingen kunt bekijken?
- Hoe groot is de opslagcapaciteit bij Izimi? Ik zou er meerdere bestanden een video en foto's op plaatsen.
- Kan ik mensen vermelden als erfgenaam als ik onverwacht zou overlijden. Ik denk bv. aan mijn petekind.
- Als ik een notaris zou aanduiden en die sterft voor mij of hij legt zijn activiteiten stil over X-aantal jaar. Wie krijgt dan mijn Izimi-account in handen? Of beter gezegd, aan welke notaris wordt mijn Izimi-account dan over gedragen?