jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie

Dat waren nog eens tijden, vnl voor zij welke eind jaren '60 en '70 bewust hebben beleefd.
Maar deze tijden zijn voorgoed voorbij denk ik?
Omhoog bedoel je, over een paar maand, putje winter, stopt de EU om olie uit Rusland te importeren, zou al moeten lukken dat Poetin daar geen sancties tegenover zet, bv volledige stop van gas en olie via pijpleidingen. Het is dan niet alleen bij ons winter, ook in de rest van het noordelijk halfrond, dus grotere LNG vraag vanuit Azië en kleiner aanbod vanuit de VS. Wat Rusland aan ons leverde via pijpleidingen kan het niet zomaar elders op de markt zetten, dat volume valt dus globaal weg.
Op korte termijn kan in Europa natuurlijk nog alles. Maar als ze de levenstandaard iets of wat willen behouden dan moet de prijs per kWh binnen enkele maanden drastisch naar beneden. Niet willen of niet kunnen is dan geen optie. Sort it!
Worden wij hier over een tijdje niet het nieuwe India ?
Is het niet zo goed als zeker, omdat de industrie hier al 30 jaar aan het vertrekken is, dat onze welvaart en levensstandaard zal dalen ?
Als er een bedrijf zich hier wil vestigen krijgen ze te maken met te veel regels, te veel belastingen, te moeilijk etc.. En als ze door dat stadium door geraken, vinden ze geen werkkrachten.
Is het niet zo goed als zeker, omdat de industrie hier al 30 jaar aan het vertrekken is, dat onze welvaart en levensstandaard zal dalen ?
Als er een bedrijf zich hier wil vestigen krijgen ze te maken met te veel regels, te veel belastingen, te moeilijk etc.. En als ze door dat stadium door geraken, vinden ze geen werkkrachten.
Goh, hangt er vanaf waar precies je iets wil neerpoten in dit land. Charleroi is makkelijker dan Vilvoorde. 

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Voor het bouwen en vergunnen van CO2-uitstotende, milieuvervuilende, op geïmporteerde en fossiele brandstoffen werkende gascentrales, bedoel je

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Hetzelfde gebeurt met de belastingbrief (aanslagbiljet): de meeste mensen kijken enkel naar het saldo van wat ze moeten bijbetalen of terugtrekken … maar vergeten dat ze via de bedrijfsvoorheffing op hun salaris al elke maand een serieuze “voorschot” hebben betaald.CarpeNoctem schreef: ↑25 september 2022, 09:16Jullie maken beide dezelfde denkfout. Het eindsaldo zegt helemaal niets over hoe zuinig je geleefd hebt. Enkel met de totaalsom ben je iets. Ik zorg van eender wat altijd dat mijn voorschotten zo laag mogelijk zijn. Keerzijde van die medaille is dan natuurlijk dat je wel eens kunt schrikken als je je eindfactuur krijgt...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Mijn voorschotten zijn al laag en ik krijg nog terug. Oude voorschot was 27 euro voor elektriciteit en 10 euro voor gas. Teruggave 284,32 euroCarpeNoctem schreef: ↑25 september 2022, 09:16Jullie maken beide dezelfde denkfout. Het eindsaldo zegt helemaal niets over hoe zuinig je geleefd hebt. Enkel met de totaalsom ben je iets. Ik zorg van eender wat altijd dat mijn voorschotten zo laag mogelijk zijn. Keerzijde van die medaille is dan natuurlijk dat je wel eens kunt schrikken als je je eindfactuur krijgt...
Hun voorstel nieuw voorschot is 80 euro voor elektriciteit en 64 euro voor gas maar ik zal een lager voorschot geven. Bijkomend voer ik maandelijks mijn verbruikscijfers in en pas het voorschot eventueel aan aan de hand van het werkelijke verbruik.
37 euro per maand? Dat is 444 euro, waarvan je nog 280 euro terug kreeg? Dan betaal jij enkel de vaste vergoeding ofzo?
Ik pas mijn voorschotten gedurende het jaar aan aan het werkelijke verbruik.
In de winter was mijn voorschot hoger. Het lage voorschot was van mei tot nu. Ik heb in totaal 872.55 - 284.32 = 588.23 betaald.
In de winter was mijn voorschot hoger. Het lage voorschot was van mei tot nu. Ik heb in totaal 872.55 - 284.32 = 588.23 betaald.
Hoeveel Kwh verbruik had je, voor gas en voor elektriciteit?
762 dag, 768 nacht en 1601 kWh gas.
Voila ... Zo doe ik dat ook. In mijn geval makkelijk op te volgen bij Luminus.
Je verbruik is wel erg laag. Als alleenstaande had ik hetzelfde verbruik elektriciteit, verwarming water in huis voor douche en keuken incl, ...
Gas was een drievoud.
Ik weet het dat mijn verbruik erg laag is.
Ik heb wel een pelletkachel dus dat kost ook wat maar gelukkig heb ik nog een pallet kunnen inslaan aan 8.5 euro per zak. Daarmee zal ik toch een groot stuk van de winter kunnen overbruggen.
In de koudste maanden ga ik een tijdje in Gran Canaria gaan zitten.
Het onderhoud aan de kachel doe ik zelf, scheelt ook weer 150 euro per jaar.
Ik heb wel een pelletkachel dus dat kost ook wat maar gelukkig heb ik nog een pallet kunnen inslaan aan 8.5 euro per zak. Daarmee zal ik toch een groot stuk van de winter kunnen overbruggen.
In de koudste maanden ga ik een tijdje in Gran Canaria gaan zitten.
Het onderhoud aan de kachel doe ik zelf, scheelt ook weer 150 euro per jaar.