Jaarlijkse belasting pensioensparen in de maak
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Jaarlijkse belasting pensioensparen in de maak
Dan mag je dat fameuze onderzoek wel eens komen tonen. 1/3 van de pensioenspaarders zijn jongeren, dat zijn mijn inziens GEEN rijken. Denk je werkelijk dat "rijken" dat mager pernsioenfondsje nodig hebben? Het pensioensparen is een van de enige aftrekposten van de normale werknemer die zelf zijn pensioen bij elkaar moet zien te sparen, omdat de overheid in gebreke blijft, na hem genadeloos uitgemolken te hebben. Uw reactie getuigt toch wel van een zekere wereldvreemdheid.Wook schreef: Als ik hier bepaalde reacties lees dan zou ik af en toe beginnen denken dat we in één van de meest corrupte landen ter wereld leven waar het grootste deel van de bevolking onder de armoedegrens leven.
Het is ongelofelijk hoeveel en op welke manier sommige mensen aan zelfbeklag doen. En de één steekt de andere aan, velen laten zich gewoon meeslepen Ronduit triestig zou ik zo zeggen want we leven nog steeds in één van de welvarendste landen ter wereld. Hopelijk verandert dat ooit nog want dan pas zullen de klagers recht van spreken hebben.
Wat betreft het pensioensparen: men heeft het onderzocht en blijkt dat mensen die aan pensioensparen doen dikwijls mensen zijn die behoorlijk veel geld verdienen dus in die zin zijn het wel de rijken die wat meer betalen.
De reacties op bijvoorbeeld HLN.BE (400 in totaal) waren vernietigend. Het laatste nieuws is niet bepaald de krant van de rijke. Ok, niet zeer representatief maar lezersbrieven hebben een zekere waarde, omdat het buitgevoel daar overheerst.
Ten tweede is België niet bepaald een land van melk en honing. De cijfers zijn onthutsend. De armoede stijgt in België zeer scherp, de uitkeringen zijn zowat de laagste van Europa, het pensioen beschermt niet tegen armoede. De staatsschuld loopt op en de politici doen enkel aan zelfverrijking. Wat corruptie betreft, België is ENORM corrupt. Toen ik begon te werken (nog niet zo heel lang geleden) werd ik dagelijks geconfronteerd met corruptie. Belgen hebben nogal de neiging om bepaald gedrag niet als corruptie te beschouwen zoals een nieuwjaarcentje te geven aan de "mannen van de vuilkar" om wat goodwill te verkrijgen als er iets mee moet wat niet mag. Of een pintje naast de vuilbakken leggen. In Nederland is dit pure corruptie, in België is het dat niet. Corruptie zit in de Belg ingebakken, van boven tot onder en van onder tot boven. Alleen, wat wij beschouwen veel corruptie niet eens als corruptie maar als een do ut des (ik geef, en jij geeft terug), of beter de ons kent ons mentaliteit. Ik ben 27 jaar, en ik ben niet bepaald optimistisch over de toekomst van de welvaartstaat. 4 jaar geleden was ik dat nog wel, een welvaartstaat laat men niet crashen. Als ik nu de politic bezig zie, ben ik zeer pessimistisch. Arm zullen we niet worden, maar rijk evenmin. Jongeren zullen het zeer moeilijk krijgen om bijvoorbeeld vastgoed te verwerven omdat hun inkomen niet zal volstaan (door het feit dat onze economie gedraineerd wordt door buitenlandse overnames en de hoogopgeleide jobs naar het buitenland verkast worden). Een land dat kampt met zowat de hoogste belastingen in de OESO en de lage uitkeringen en bescherming die het biedt in vergelijking met de ons omringende landen, kan je bezwaarlijk op goede weg noemen.
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 21 september 2009, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieterjan schreef:
De reacties op bijvoorbeeld HLN.BE (400 in totaal) waren vernietigend. Het laatste nieuws is niet bepaald de krant van de rijke. Ok, niet zeer representatief maar lezersbrieven hebben een zekere waarde, omdat het buitgevoel daar overheerst.
Dat je net uitgerekend afkomt met HLN.be! Daar vind je zowat de hoogste concentratie gefrustreerde, ongeletterde, achterbakse mensen die op het net te vinden zijn... Als ik daar één of twee reacties lees dan heb ik er al zeer snel mijn buik van vol.
Sta me toe om de rest van jou reply niet volledig te lezen want ik geloof dat je er je halve leven hebt ingezet en dat interesseert mij niet.
Ik sta niet alleen met mijn mening dat België een totaal verzuurd land aan het worden is door al die klagers en gefrustreerden die elkaar aansteken...
Misschien is dit een newsflash maar de meeste mensen in België zijn verzuurd door de belachelijk hoge belastingen die ze betalen en het weinige dat ze er voor terugkrijgen. Ik ben niet zozeer verzuurd maar wel pessimistisch en het stoort mij mateloos dat er mensen zijn die zeggen: het komt allemaal wel goed, alsof je voor welvaart niet moet werken en vechten. Ik vind de verzuurde medemens die wel degelijk op de hoogte is van het blood, zweet en tranen voor welvaart, meer waard, dan mensen die denken dat Vlaanderen rijk is en nu eenmaal rijn zal blijven.Wook schreef:Pieterjan schreef:
Dat je net uitgerekend afkomt met HLN.be! Daar vind je zowat de hoogste concentratie gefrustreerde, ongeletterde, achterbakse mensen die op het net te vinden zijn... Als ik daar één of twee reacties lees dan heb ik er al zeer snel mijn buik van vol.
Sta me toe om de rest van jou reply niet volledig te lezen want ik geloof dat je er je halve leven hebt ingezet en dat interesseert mij niet.
Ik sta niet alleen met mijn mening dat België een totaal verzuurd land aan het worden is door al die klagers en gefrustreerden die elkaar aansteken...
Voorts ben ik van nature economisch rechts (hoewel die banken gestraft mogen worden) dat ik maandelijks 1000 EUR belasting moet betalen, vind ik er zeer ver over. Dat ik later 1200 EUR pensioen zal krijgen en dan nog eens belasting moet betalen op geld waar ik al op uitgenepen ben, vind ik quasi communistisch.
Dat men in België eerst eens hervormt zoals in de buurlanden ipv belastingen te verhogen op de middenklasse. Zoals de HLN lezer het zegt: het zijn zotten die werken.
Dat HLN.BE er bij gehaald is, is om uw these te ontkrachten dat pensioenspaarders rijken zijn. Nu Het Laatste Nieuws is de krant van jan modaal, door u de verzuurde klasse genoemd. Niet bepaald rijk, maar een gewone werknemer.
Niet doen alsof ik een halve debiel ben, uw reactie getuigde niet van bepaald veel intelligentie.
Als u niet veel waarde hecht aan hln.be (ik ook niet, ik lees de krant enkel op het internet) dan moet u maar de commentatoren in Knack en Trends lezen. Zij waren ook vernietigend. Of zijn zij ook verzuurd?
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 21 september 2009, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wook schreef:Pieterjan schreef:
Mensen verzuurt noemen omdat ze terechte kritiek geven en dit met feiten onderbouwen zoals Pieterjan vind ik niet getuigen van een open en intelligente geest.
Ik las dit weekend dat in Belgie 1,3 miljoen mensen aan pensioensparen doen. Dit lijkt mij direct aan te geven dat je bewering dat dit alleen voor rijke mensen weggelegd is onderuit te halen. Dus liever dan mensen te beledigen vraag ik hier beleeft om met je bron te komen waaruit zou blijken dat je gelijk had.
frank schreef:
Mensen verzuurt noemen omdat ze terechte kritiek geven en dit met feiten onderbouwen zoals Pieterjan vind ik niet getuigen van een open en intelligente geest.
Ik las dit weekend dat in Belgie 1,3 miljoen mensen aan pensioensparen doen. Dit lijkt mij direct aan te geven dat je bewering dat dit alleen voor rijke mensen weggelegd is onderuit te halen. Dus liever dan mensen te beledigen vraag ik hier beleeft om met je bron te komen waaruit zou blijken dat je gelijk had.
Een discussie voeren enkel en alleen om gelijk te halen getuigt ook niet bepaald van een open en intelligente geest.
Denk gewoon eens na, die 1,3 miljoen mensen die pensioensparen doen, zouden dat toevallig geen mensen zijn die meer verdienen dan de gewone werkmens die soms moet vechten om rond te komen. Dat jij en sommige anderen hier beginnen over superrijken is een typische reactie: jezelf uit puur ongenoegen vergelijken met een superrijke om nog wat meer t ekunnen vitten.
Wook schreef:frank schreef:
Een discussie voeren enkel en alleen om gelijk te halen getuigt ook niet bepaald van een open en intelligente geest.
Denk gewoon eens na, die 1,3 miljoen mensen die pensioensparen doen, zouden dat toevallig geen mensen zijn die meer verdienen dan de gewone werkmens die soms moet vechten om rond te komen. Dat jij en sommige anderen hier beginnen over superrijken is een typische reactie: jezelf uit puur ongenoegen vergelijken met een superrijke om nog wat meer t ekunnen vitten.
Alweer kom je niet met je zogenoemde onderzoek af. Waar is het? Waarom haal je hier dingen bij die alleen in hoofd leven (bv mijzelf uit puur ongenoegen vergelijken met een superrijke??? Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met mensen die veel geld verdienen. Goed voor hen.)
Maar ik snap nu wat jij 'rijk' vindt: iemand die zijn rekeningen kan betalen. Ja zo ken ik er nog wel een paar.
Twee zaken zijn echt duidelijk:Wook schreef:frank schreef:
- een discussie is met jou niet te voeren, want je gelijk moet en zal je halen op welke manier ook
- als je over studies praat moet je niet "denken" dat ze iets bedoelen, je moet weten wat ze bedoelen of er over zwijgen
En over je volgende citaat:" Dat je net uitgerekend afkomt met HLN.be! Daar vind je zowat de hoogste concentratie gefrustreerde, ongeletterde, achterbakse mensen die op het net te vinden zijn... ." Dan ontbreken ze toch nog enkel jou persoon om het compleet te maken.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Laten we niet op elkaar bezig zitten om pensioensparen te verheffen tot een rijkemansdaad of niet. Dan wordt dit forum minder aantrekkelijk.
Waar het mi omdraait is gewoon :
a) Pensioensparen is om meerdere redenen een goeie zaak (deftig pensioen, spaarstimulans,...) en dit voor een heleboel mensen (spijtig vallen er ook uit de boot);
b) In onze "macht"wereld gaan de organisaties allerhande nogal te keer : het zijn de anderen die moeten betalen en bij voorkeur de "gewone man";
c) de vraag is dan of de gewone man dit nog langer moet pikken, rekening houdend met de volgende 2 bedenkingen :
- politiekers hebben onder het mom van taal en "wat we zelf doen, doen we beter" een gedrocht van een geldverslindende staatsstructuur geschapen waar ze zelf niet meer aan uit kunnen of zelfs willen!;
- daarop worden dan nog allerhande "sjoemelarijen" geënt. Ik heb niet alleen de indruk dat deze nog elke dag zelfs in aantal toenemen (vandaag bv Van Steenkiste, Electrabel, enz) maar ben ervan overtuigd dat deze schandalen een heel groot deel van de beschikbare middelen onrechtmatig vervreemden.
Mogen we dat niet aanklagen? Als alles "eerlijk" zou verlopen, mag ons aller belasting gehalveerd worden!!!
Waar het mi omdraait is gewoon :
a) Pensioensparen is om meerdere redenen een goeie zaak (deftig pensioen, spaarstimulans,...) en dit voor een heleboel mensen (spijtig vallen er ook uit de boot);
b) In onze "macht"wereld gaan de organisaties allerhande nogal te keer : het zijn de anderen die moeten betalen en bij voorkeur de "gewone man";
c) de vraag is dan of de gewone man dit nog langer moet pikken, rekening houdend met de volgende 2 bedenkingen :
- politiekers hebben onder het mom van taal en "wat we zelf doen, doen we beter" een gedrocht van een geldverslindende staatsstructuur geschapen waar ze zelf niet meer aan uit kunnen of zelfs willen!;
- daarop worden dan nog allerhande "sjoemelarijen" geënt. Ik heb niet alleen de indruk dat deze nog elke dag zelfs in aantal toenemen (vandaag bv Van Steenkiste, Electrabel, enz) maar ben ervan overtuigd dat deze schandalen een heel groot deel van de beschikbare middelen onrechtmatig vervreemden.
Mogen we dat niet aanklagen? Als alles "eerlijk" zou verlopen, mag ons aller belasting gehalveerd worden!!!
Is de bedoeling van een discussieforum niet discussieren? Trouwens ik vraag al een paar posts naar deze zogenaamde onderzoeken en je komt er niet mee af. Ik vind me zeker niet rijk, toch kan ik pensioensparen, omdat ik als jongere besef dat ik voor mijn eigen pensioen zal moeten zorgen, vadertje staat kan het niet meer betalen. Dat vele mensen niet aan pensioensparen doen heeft enkele redenen. a) ze bezitten een huis wat ook al pensioensparen is b) ze zien het nut er niet van in c) te oud om er mee te beginnen d) ze geloven dat hun wettelijk pensioen volstaat e) ze kunnen het niet betalen. Ongetwijfeld zitten er mensen in categorie e) maar evengoed in de andere vier categorieën. Zeggen dat de gewone man rijk is en daarom mee moet helpen betalen voor deze crisis op geld dat reeds belast is, vind ik niet bepaald van solidariteit getuigen.Wook schreef:frank schreef:
IPV pensioensparen te ontmoedigen moet het NOG aantrekkelijker gemaakt worden, zodat iedereen kan zorgen van een zorgeloze oude dag.
BEREKENING:
Je bent jong en (30 jaar) doe aan PS. Na 30 jaar (steeds het maximale bijgedragen) ben
je 60:
Wat krijg je DAN netto in de huidige fiscaliteit ?
En dat is liefst 300 euro/maand tot je 80 bent

Je bent jong en (30 jaar) doe aan PS. Na 30 jaar (steeds het maximale bijgedragen) ben
je 60:
En dat is liefst 300 euro/maand tot je 80 bent
Laatst gewijzigd door pol op 22 september 2009, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Op je 60 moet je eenmalig 10% betalen, een schande natuurlijk maar ja, de staat heeft geld nodig. Toch kan je wanneer je zoals ik op 25 begint te sparen voor het pensioen een aardige som bij elkaar sparen plus dan nog de rente door de stijging van het fonds.pol schreef: BEREKENING:
je 60:
En dat is liefst 300 euro/maand tot je 80 bent![]()
![]()
Pieterjan schreef:
Misschien is dit een newsflash maar de meeste mensen in België zijn verzuurd door de belachelijk hoge belastingen die ze betalen en het weinige dat ze er voor terugkrijgen. Ik ben niet zozeer verzuurd maar wel pessimistisch en het stoort mij mateloos dat er mensen zijn die zeggen: het komt allemaal wel goed, alsof je voor welvaart niet moet werken en vechten. Ik vind de verzuurde medemens die wel degelijk op de hoogte is van het blood, zweet en tranen voor welvaart, meer waard, dan mensen die denken dat Vlaanderen rijk is en nu eenmaal rijn zal blijven.
Voorts ben ik van nature economisch rechts (hoewel die banken gestraft mogen worden) dat ik maandelijks 1000 EUR belasting moet betalen, vind ik er zeer ver over. Dat ik later 1200 EUR pensioen zal krijgen en dan nog eens belasting moet betalen op geld waar ik al op uitgenepen ben, vind ik quasi communistisch.
Dat men in België eerst eens hervormt zoals in de buurlanden ipv belastingen te verhogen op de middenklasse. Zoals de HLN lezer het zegt: het zijn zotten die werken.
Dat HLN.BE er bij gehaald is, is om uw these te ontkrachten dat pensioenspaarders rijken zijn. Nu Het Laatste Nieuws is de krant van jan modaal, door u de verzuurde klasse genoemd. Niet bepaald rijk, maar een gewone werknemer.
Niet doen alsof ik een halve debiel ben, uw reactie getuigde niet van bepaald veel intelligentie.
Als u niet veel waarde hecht aan hln.be (ik ook niet, ik lees de krant enkel op het internet) dan moet u maar de commentatoren in Knack en Trends lezen. Zij waren ook vernietigend. Of zijn zij ook verzuurd?
Eerst afkomen met een link naar HLN en dan beweren dat je er geen waarde aan hecht??? Alleszins vreemd moet ik zeggen. En als je het toch persoonlijk wil gaan spelen en steeds blijft hameren over mijn intelligentie dan doe ik even lekker mee: jij bent verzuurd tot op het bot, je geeft hier althans die indruk. Misschien ben je gewoon een internetheld die in het echte leven weinig te zeggen heeft of gewoon weinig durft zeggen, zo zijn de meeste verzuurde mensen die hun gal spuwen op het net. Het probleem daarbij is dat ze anderen aansteken zoals je andere vriendjes hier waarvan ik de reacties zo onbenullig vind dat ik ze zelfs niet meer lees, ik kan er enkel maar om glimlachen als ik aan jou en hun verzuurde gezichten denk. ;D
Ik zal hier nog één keer op terugkomen om te proberen de essentie van wat ik bedoel bloot te leggen: mensen worden steeds egoïstischer en stellen hun eigenbelang boven dat van het algemeen belang. Wanneer er iets moet gebeuren dan wijzen ze steeds naar anderen en proberen ze zichzelf zoveel mogelijk uit de wind te zetten. En als ze dan door bvb een mogelijke belasting op pensioensparen niet meer anders kunnen dan betalen dan ontploffen ze en beklagen ze zichzelf alsof ze de armsten ter wereld zijn die nog meer gepluimd worden.
Wel, het is zeer jammer voor die mensen maar er is niets meer aan te doen, betalen zal je ook al ga je tandenknarsen uit frustratie.
Wel, het is zeer jammer voor die mensen maar er is niets meer aan te doen, betalen zal je ook al ga je tandenknarsen uit frustratie.
Probleem is dat als je 30 jaar aan pensioensparen doet de regels van het spel zo dikwijls kunnen veranderen dat er op het einde van de rit er helemaal geen zekerheid is van je rendement. Het is spijtig maar realistisch dat we stilaan ons moeten gaan bezinnen of we niet moeten uitwijken naar een andere vorm van vermogensopbouw.
Als ik jou reacties lees, zeker die hierboven aan het adres van Pieterjan, denk ik dat je beter eens naar jezelf kijkt dan naar anderen, want allemaal op een rij heb je ze toch echt niet.Wook schreef: Ik zal hier nog één keer op terugkomen om te proberen de essentie van wat ik bedoel bloot te leggen: mensen worden steeds egoïstischer en stellen hun eigenbelang boven dat van het algemeen belang. Wanneer er iets moet gebeuren dan wijzen ze steeds naar anderen en proberen ze zichzelf zoveel mogelijk uit de wind te zetten. En als ze dan door bvb een mogelijke belasting op pensioensparen niet meer anders kunnen dan betalen dan ontploffen ze en beklagen ze zichzelf alsof ze de armsten ter wereld zijn die nog meer gepluimd worden.
Zegt hier trouwens iemand in dit topic dat we arm zijn of we bij de armsten behoren ?
Feit is wel dat we bij de top in de wereld behoren als het om belastingsdruk gaat.
En dat zijn geen fabeltjes zoals waar jij naar verwijst, maar de pijnlijke werkelijkheid.
Geld verdienen doe je door te werken.