Jullie tips voor een 18-jarige
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Jullie tips voor een 18-jarige
Hangt er toch van af he, wat is zijn beleggingshorizon. 50 jaar? Of 7 jaar, denkend aan het eventueel aankopen van een woning. Als er over 6 jaar een ferme correctie komt, sta je daar. Ik zou de belegging beperkt houden tot wat leergeld.ignition schreef: ↑22 juni 2021, 17:10 Who cares, hij is 18 en heeft nog genoeg tijd om eventuele crashes te boven te komen. Het is misschien ook een goede leerschool om nu met relatief weinig geld een crash mee te maken. Nog beter als hij ook tijdens de crashes consistent blijft aankopen en zo goedkope aandelen oppikt.
Daarom dat lenen geen goed idee is voor een 18 jarige die niks van de wereld kent .gashaard schreef: ↑22 juni 2021, 22:29Hangt er toch van af he, wat is zijn beleggingshorizon. 50 jaar? Of 7 jaar, denkend aan het eventueel aankopen van een woning. Als er over 6 jaar een ferme correctie komt, sta je daar. Ik zou de belegging beperkt houden tot wat leergeld.ignition schreef: ↑22 juni 2021, 17:10 Who cares, hij is 18 en heeft nog genoeg tijd om eventuele crashes te boven te komen. Het is misschien ook een goede leerschool om nu met relatief weinig geld een crash mee te maken. Nog beter als hij ook tijdens de crashes consistent blijft aankopen en zo goedkope aandelen oppikt.
Anders zal zijn leerprijs wel eens heel duur kunnen zijn .
Versta niet dat iemand bij zijn volle verstand dit aan een 18 jarige aanbeveelt .
Je kunt niet meer spreken over leergeld dan maar over iemand voor de rest van zijn leven in de miserie duwen .
Misschien eens een stappenplan geven wat volgens jullie visie het beste is voor TS? Genre :
1) Spaarbuffer aanleggen via bv. vakantiewerk (lijkt reeds in orde)
2) Stapsgewijs beleggen (al dan niet pensioenfonds)
3) Afstuderen
4) Vast werk hebben
5) Eerste hypotheeklening ~80%Q?
Etc etc.... ^ Hierboven is maar een simpel voorbeeld dat op 5 minuten uit mijn duim is gezogen
1) Spaarbuffer aanleggen via bv. vakantiewerk (lijkt reeds in orde)
2) Stapsgewijs beleggen (al dan niet pensioenfonds)
3) Afstuderen
4) Vast werk hebben
5) Eerste hypotheeklening ~80%Q?
Etc etc.... ^ Hierboven is maar een simpel voorbeeld dat op 5 minuten uit mijn duim is gezogen
Geen auto is iets... Nooit geen auto gehad, en toch overal geraakt waar ik wil zijn
En in 3 landen gewoond en gewerkt. Ik heb wel een rijbewijs, soms is een auto handig, das zeker! Maar voor mij zou het de meeste tijd gewoon een last zijn. Koop je huis op wandelafstand van een busstop en een treinstation. Vele kopers vinden een busstop en een treinstation een minpunt ;-) Ik heb dat ook gebruikt om de prijs te drukken ookal was het iets dat ik zeker wou
doe er je voordeel mee.
Werk dicht bij huis, rij met de fiets (zie mijn topic van bike2work)...
Het is een grote besparing als je als 18jarige geen auto koopt en het anders aanpakt door bv je kennis te verhogen ivm de beurs. Als je vroeg begint, dan kan het later best wel exponentieel gaan. Er zijn vele opties. Best je eigen weg zoeken - niet te veel luisteren naar die anderen. Ik kreeg wel eens de termen sukkelaar en geitewollensok naar mijn hoofd geslingerd maar wat kan het mij schelen...
cash cash bingo.
Door die gewoonte heb ik zelfs salariswagens afgeslagen (je moet dan maar eens de gezichten zien bij HR).

Werk dicht bij huis, rij met de fiets (zie mijn topic van bike2work)...
Het is een grote besparing als je als 18jarige geen auto koopt en het anders aanpakt door bv je kennis te verhogen ivm de beurs. Als je vroeg begint, dan kan het later best wel exponentieel gaan. Er zijn vele opties. Best je eigen weg zoeken - niet te veel luisteren naar die anderen. Ik kreeg wel eens de termen sukkelaar en geitewollensok naar mijn hoofd geslingerd maar wat kan het mij schelen...

Door die gewoonte heb ik zelfs salariswagens afgeslagen (je moet dan maar eens de gezichten zien bij HR).
Uiteraard enkel beleggen met geld dat je langere tijd kan missen. Had ik ook al gezegd eerder in deze thread.gashaard schreef: ↑22 juni 2021, 22:29Hangt er toch van af he, wat is zijn beleggingshorizon. 50 jaar? Of 7 jaar, denkend aan het eventueel aankopen van een woning. Als er over 6 jaar een ferme correctie komt, sta je daar. Ik zou de belegging beperkt houden tot wat leergeld.ignition schreef: ↑22 juni 2021, 17:10 Who cares, hij is 18 en heeft nog genoeg tijd om eventuele crashes te boven te komen. Het is misschien ook een goede leerschool om nu met relatief weinig geld een crash mee te maken. Nog beter als hij ook tijdens de crashes consistent blijft aankopen en zo goedkope aandelen oppikt.
Alles wat je nu leert ga je extreem lang kunnen gebruiken. Tracht dus zoveel mogelijk dingen te leren, het zal zeer rendabel zijn. Leer uit je ervaringen.
Financieel: tracht zo snel mogelijk in vastgoed te zitten, met deels geleend geld, termijn zo lang mogelijk.
Koop desnoods iets dat je een tijdje verhuurt waar je dan al dan niet later in kan gaan wonen, zelfs als je hierdoor zogezegd fiscal voordeel eigen woning misloopt. Tegen dat het jouw beurt is kan het gedaan zijn.
Omring je met mensen die dingen weten of kunnen die je ook wilt leren. Zeker als er bvb. een vastgoedgoeroe tussenzit. Kan je veel van leren.
Hou er wel rekening mee dat de wereld niet stil staat. Sommige dingen blijven, andere zijn tijdelijk.
Wat de beurs betreft, apen doen het dikwijls even goed als doorwinterde analisten. Ik ben er al 20 jaar met de beurs bezig, als de beurs tegenzit kan je doen wat je wil, bloeden zal je de weg naar beneden kan 5 jaar duren, de weg terug van waar je komt ook. Nooit meegemaakt met vastgoed, huur stijgt alleen maar, is wel een lange termijnspel, goed als je jong bent.
Als je in de beurs geld wil steken diversifieer over de tijd. Bvb 50000 EUR investeren gelijk verdeeld over een periode van 10 jaar, ipv alles bijeensparen en dan naar de beurs.
Financieel: tracht zo snel mogelijk in vastgoed te zitten, met deels geleend geld, termijn zo lang mogelijk.
Koop desnoods iets dat je een tijdje verhuurt waar je dan al dan niet later in kan gaan wonen, zelfs als je hierdoor zogezegd fiscal voordeel eigen woning misloopt. Tegen dat het jouw beurt is kan het gedaan zijn.
Omring je met mensen die dingen weten of kunnen die je ook wilt leren. Zeker als er bvb. een vastgoedgoeroe tussenzit. Kan je veel van leren.
Hou er wel rekening mee dat de wereld niet stil staat. Sommige dingen blijven, andere zijn tijdelijk.
Wat de beurs betreft, apen doen het dikwijls even goed als doorwinterde analisten. Ik ben er al 20 jaar met de beurs bezig, als de beurs tegenzit kan je doen wat je wil, bloeden zal je de weg naar beneden kan 5 jaar duren, de weg terug van waar je komt ook. Nooit meegemaakt met vastgoed, huur stijgt alleen maar, is wel een lange termijnspel, goed als je jong bent.
Als je in de beurs geld wil steken diversifieer over de tijd. Bvb 50000 EUR investeren gelijk verdeeld over een periode van 10 jaar, ipv alles bijeensparen en dan naar de beurs.
beleggen met al wat je hebt op de beurs als je lef hebt ja.! dat is mijn tip op die leeftijd.
Beleggen met al wat je niet hebt in vastgoed is mijn tip.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dag jongeman

Sparen is inderdaad de basis.
Naarmate je spaart vergroot je je mogelijkheden.
Vervolgens:
- fiscaal pensioensparen
- een woning aankopen ipv huren
Dat is een goed plan.
Een wagen kan ook een investering zijn, net zoals een cursus volgen, een boek lezen, ...
- Starten met beleggen in een gedegen en goed presterend aandelen FTX of fonds.
- Geen groot bedrag storten in één type.
- Regelmatig opbouwen; klein bedrag (vanaf 25 € kan reeds).
- Niet omzetten van jouw spaargeld maar gewoon starten vanaf 0€.
- Spreiding wereldwijd en niet in één regio; geen overwicht in Eu; eerder VS.
- Geen obligaties gezien jij nog zeer veel tijd hebt om te diversifiëren.
- kennis opbouwen van de financiële wereld...
- GEDULD oefenen...
Mijn mening.
- Geen groot bedrag storten in één type.
- Regelmatig opbouwen; klein bedrag (vanaf 25 € kan reeds).
- Niet omzetten van jouw spaargeld maar gewoon starten vanaf 0€.
- Spreiding wereldwijd en niet in één regio; geen overwicht in Eu; eerder VS.
- Geen obligaties gezien jij nog zeer veel tijd hebt om te diversifiëren.
- kennis opbouwen van de financiële wereld...
- GEDULD oefenen...
Mijn mening.
Voor deze die zich blijven vastpinnen aan vastgoed , in Kroatië kun je een huis kopen voor 13 cent momenteel , je krijgt nog premie voor de renovaties er bovenop .
Je zal tien jaar geleden maar hebben geïnvesteerd in vastgoed daar
Je zal tien jaar geleden maar hebben geïnvesteerd in vastgoed daar

Al eens erover nagedacht waarom dit zo goedkoop is?