Kamerthermostaat en thermostaatkranen
Kamerthermostaat en thermostaatkranen
Hoi iedereen,
Een vraag over efficiënt gebruik van de thermostaat en thermostaatkranen.
Situatie: In onze woning is zowel 1 centrale kamerthermostaat (in de living) als een thermostaatkraan per kamer geïnstalleerd.
We kregen de tip van de chauffagist om de temperatuur te regelen met de kamerthermostaat en de thermostaatkranen gewoon allemaal open te zetten. Hij zei dat het geen zin heeft om andere kamers onverwarmd te laten, aangezien de thermostaat toch staat te pompen om de living warm te houden.
Zijn theorie is dus dat het zinloos is om in bepaalde (niet gebruikte) kamers de thermostaatkranen af te zetten. We zouden daar niets mee besparen. Klopt dit?
Alvast bedankt!
Laura
Situatie: In onze woning is zowel 1 centrale kamerthermostaat (in de living) als een thermostaatkraan per kamer geïnstalleerd.
We kregen de tip van de chauffagist om de temperatuur te regelen met de kamerthermostaat en de thermostaatkranen gewoon allemaal open te zetten. Hij zei dat het geen zin heeft om andere kamers onverwarmd te laten, aangezien de thermostaat toch staat te pompen om de living warm te houden.
Zijn theorie is dus dat het zinloos is om in bepaalde (niet gebruikte) kamers de thermostaatkranen af te zetten. We zouden daar niets mee besparen. Klopt dit?
Alvast bedankt!
Laura
Re: Kamerthermostaat en thermostaatkranen
Die chauffagist is blijkbaar een wereldwonder.LauraK schreef: ↑27 februari 2019, 14:59 Hoi iedereen,
Alvast bedankt!
Laura
Maar kan me niet voorstellen dat een slaapkamer 22 ° moet zijn.
En dan komt eigenlijk het grote vraagstuk
Blijft het water voor de radiators op temperatuur de ganse dag ? j of n
of wordt de water temperatuur gestuurd door de thermostaat dus water warm , water koud.
Er zijn thermostaten met een aparte stand voor thermo kranen. ( water blijft warm gans de dag )
Dus graag meer info , over welke regeling het gaat.
mvg
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is het een alleenstaande woning?
Anders kan je je chauffage tot bij je buren leggen , hen ook verwarmen, je gaat toch niet meer verbruiken.
Wat ik wil zeggen, hoe dan ook, tuurlijk verbruik je meer als je niet gebruikte kamers opwarmt.
De circulatiepomp zal dan wel pompen totdat de thermostaat stop zegt, maar de ketel zal rapper op temperatuur zijn en dus rapper stoppen met branden. De living zal ook sneller op temperatuur zijn, dus zal de thermostaat rapper stop zeggen aan de ketel.
Anders kan je je chauffage tot bij je buren leggen , hen ook verwarmen, je gaat toch niet meer verbruiken.
Wat ik wil zeggen, hoe dan ook, tuurlijk verbruik je meer als je niet gebruikte kamers opwarmt.
De circulatiepomp zal dan wel pompen totdat de thermostaat stop zegt, maar de ketel zal rapper op temperatuur zijn en dus rapper stoppen met branden. De living zal ook sneller op temperatuur zijn, dus zal de thermostaat rapper stop zeggen aan de ketel.
Als de kamers naast de living niet mee verwarmd worden zal deze ook sneller afkoelen omdat de muren warmte geleiden richting die koudere ruimtes. Dus zal de ketel ook sneller terug aanslaan.
Uw loodgieter kan m.i. gelijk hebben, mits te voldoen aan deze voorwaarden:
- woning is goed geisoleerd
- verwarmingselementen en ketel goed gedimensioneerd (niet te veel en niet te weinig vermogen)
- volledige dag constante temperatuur gewenst
Grappig. Mijn loodgieter zegt juist het tegenovergestelde.
Ik heb beneden geen thermostatische kranen (living en keuken zijn 1 ruimte, de gang, technische ruimte en wc zijn niet verwarmd) en boven heeft elke kamer een kraan. De ketel slaat veel sneller af als de kranen boven toe staan dan als ze open staan... Wat toch ook de bedoeling is.
Ik heb beneden geen thermostatische kranen (living en keuken zijn 1 ruimte, de gang, technische ruimte en wc zijn niet verwarmd) en boven heeft elke kamer een kraan. De ketel slaat veel sneller af als de kranen boven toe staan dan als ze open staan... Wat toch ook de bedoeling is.
Ruimtes die niet moeten verwarmd worden, daar draai je uiteraard de kraan dicht, dan verbruik je minder.
Bij een woning met balansventilatie heeft dit geen zin, tenzij je ook in die lokalen de aanvoer/afvoer dicht zet.
Bij een woning met balansventilatie heeft dit geen zin, tenzij je ook in die lokalen de aanvoer/afvoer dicht zet.
Bij ons thuis staan de radiatoren alleen volledig open in de woonkamer en keuken.
Bij koud weer staat de radiator in de badkamer (met WC) doorlopend lichtjes open, en zorgen we ervoor dat die maximaal open staat tegen de uren waarop er gewoonlijk gedoucht of een bad genomen wordt.
Of er op die manier bespaard wordt, zal wel afhangen van het type woning.
Wij wonen in een oude rijwoning die niet optimaal geïsoleerd is, en waar in een paar ruimtes/kamers zelfs géén radiator staat.
Bij koud weer staat de radiator in de badkamer (met WC) doorlopend lichtjes open, en zorgen we ervoor dat die maximaal open staat tegen de uren waarop er gewoonlijk gedoucht of een bad genomen wordt.
Of er op die manier bespaard wordt, zal wel afhangen van het type woning.
Wij wonen in een oude rijwoning die niet optimaal geïsoleerd is, en waar in een paar ruimtes/kamers zelfs géén radiator staat.
Ha, wist ik zelfs niet dat er zo'n regeling bestond. Enig idee hoe ik hier kan zien welke het is?platin schreef: ↑27 februari 2019, 15:17Die chauffagist is blijkbaar een wereldwonder.LauraK schreef: ↑27 februari 2019, 14:59 Hoi iedereen,
Alvast bedankt!
Laura
Maar kan me niet voorstellen dat een slaapkamer 22 ° moet zijn.
En dan komt eigenlijk het grote vraagstuk
Blijft het water voor de radiators op temperatuur de ganse dag ? j of n
of wordt de water temperatuur gestuurd door de thermostaat dus water warm , water koud.
Er zijn thermostaten met een aparte stand voor thermo kranen. ( water blijft warm gans de dag )
Dus graag meer info , over welke regeling het gaat.
mvg
In de ruimte waar de kamerthermostaat hangt moeten de kranen vol open. In de andereckamers kan je met thermostaatknoppen werken. Wij hebben zelf een 2de thermostaat boven in de badkamer, zo hebben we daar warmte als beneden de houtkachel voor warmte zorgt.
Thermostaatkranen kunnen dit mogelijks ook oplossen, maar alles vol open zetten zou ik niet doen. Geen idee waar die loodgieter zijn stiel,geleerd heeft, maar ik zou toch zijn logica is in detail willen horen.
Thermostaatkranen kunnen dit mogelijks ook oplossen, maar alles vol open zetten zou ik niet doen. Geen idee waar die loodgieter zijn stiel,geleerd heeft, maar ik zou toch zijn logica is in detail willen horen.
wij hebben gewoon een 'slimme' thermostaat geinstalleerd. Deze wordt gekoppeld aan 'motorische' thermostaat kranen zodat de ruimte die warm zijn automatisch een dichte thermostaatkraan tot gevolg heeft. Dit geeft extra comfort voor de tienerkamers. deze kunnen onafhankelijk van de benedenverwmaring nu verwarmd worden (slechts één thermostaat voor slaapkamers en woonruimte). Vooral in de winter dikke plus gezien de houtkachel ervoor zorgt dat de thermostaat anders niet aanspringt 's avonds.
Google Tado voor meer info. JE zou er ook mee besparen. Ik teken echter een meerverbruik op van 2% dit jaar.
Google Tado voor meer info. JE zou er ook mee besparen. Ik teken echter een meerverbruik op van 2% dit jaar.
Hangt ervan af waar het meeste vermogen geïnstalleerd is.
Is dat in de living dan zal de ketel idd afslaan van zodra die ruimte op temperatuur is.
De reden dat men op die radiatoren vaak nog gewone handkranen zet is idd omdat de ruimtethermostaat reeds in de leefruimte hangt.
In een slaapkamer waar de radiatorkraan op 5 staat is het goed mogelijk dat het daar maar opgewarmd is naar 18° op dat moment.
Maar dan kan je nog altijd beter die kraan daar gewoon op 2 à 3 zetten.
Meestal is de radiator in een badkamer groter gedimensioneerd, als die dan op 5 zou staan ga je een lekker warme (mogelijk ongebruikte) badkamer hebben.
Is dat in de living dan zal de ketel idd afslaan van zodra die ruimte op temperatuur is.
De reden dat men op die radiatoren vaak nog gewone handkranen zet is idd omdat de ruimtethermostaat reeds in de leefruimte hangt.
In een slaapkamer waar de radiatorkraan op 5 staat is het goed mogelijk dat het daar maar opgewarmd is naar 18° op dat moment.
Maar dan kan je nog altijd beter die kraan daar gewoon op 2 à 3 zetten.
Meestal is de radiator in een badkamer groter gedimensioneerd, als die dan op 5 zou staan ga je een lekker warme (mogelijk ongebruikte) badkamer hebben.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash