Kan een bank eenzijdig de klantrelatie verbreken?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Kan een bank eenzijdig de klantrelatie verbreken?
De bank waar je het geld weghaalt, kan niet moeilijk doen. Je schrijft het gewoon over. Ze kunnen wel een limiet hebben per dag en per week, maar dat staat in het reglement.Timoootjex schreef: ↑30 maart 2023, 09:29 Even een vraagje hier. Wat als je een bedrag van meer dan 30000 hebt hoe splits je die op zodat een grootbank niet moeilijk doet als je je spaargeld verhuist?
De bank waar het geld aankomt, kan eventueel vragen naar de herkomst van het geld.
Maar 30.000 is voor hen een klein bedrag, dus daarmee zit je niet aan een limiet.
Tussen eigen rekeningen ( bij verschillende banken) moet je je voor een overschrijving van 30k geen zorgen maken. Enkel idd de limieten checken van de bank waar het geld vertrekt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank je ben blij 

Als je geld van de ene bank naar een andere bank overschrijft ga je zeker géén probleem hebben, omdat de eerste bank al een controle op wit-was heeft gedaan.
Anders is het als je contant geld op je rekening stort, en de herkomst ervan niet duidelijk is, dan kan de bank je vragen gaan stellen waar dat geld vandaan komt..
Anders is het als je contant geld op je rekening stort, en de herkomst ervan niet duidelijk is, dan kan de bank je vragen gaan stellen waar dat geld vandaan komt..
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, is niet waar. Sommige banken hebben er zich met dit excuus willen vanaf maken, zoals spaarbanken die enkel spaarrekeningen hebben, met een tegenrekening bij een andere bank. Maar ze zijn op hun plaats gezet door de Nationale Bank. Elke bank moet controles doen.
De eerste bank waar het geld geplaatst werd heeft al controle gedaan.huisjetuintjefiets schreef: ↑30 maart 2023, 12:51Nee, is niet waar. Sommige banken hebben er zich met dit excuus willen vanaf maken, zoals spaarbanken die enkel spaarrekeningen hebben, met een tegenrekening bij een andere bank. Maar ze zijn op hun plaats gezet door de Nationale Bank. Elke bank moet controles doen.
Als er iets niet correct is moeten zij dit verplicht aan de witwas cel melden.
De tweede bank als de overschrijving daar toekomt , zal zien dat het van een andere bankinstelling komt..
Daar houdt de controle voor de tweede bank op.
Laatst gewijzigd door ludo op 30 maart 2023, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zou het kunnen zijn dat de bank vanwaar een overschrijving komt gewoon 1 van de vele parameters is ?
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, inderdaad. Een buitenlandse of een binnenlandse bank maakt in elk geval verschil. Maar elke bank moet zijn eigen beleid definiëren, met grenzen die ze zelf kiezen. Er is een wet maar die wet legt geen details op, elke bank moet die invullen. Als de Nationale Bank vindt dat ze niet streng genoeg zijn, zullen ze het moeten aanpassen. De regels zeggen ook dat het beleid op risico gebaseerd moet zijn: hoe groter het risico (op basis van factoren die concreet moeten zijn), hoe strenger de controles moeten zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑30 maart 2023, 17:47 Zou het kunnen zijn dat de bank vanwaar een overschrijving komt gewoon 1 van de vele parameters is ?
Kan je dit aantonen

Als mensen dan gedurig van bank wisselen door geld over te schrijven zou elke bank dan doorgevoerde controles moeten doen volgens U

Denk dat banken wel wat anders te doen hebben dan ettelijke duizenden en duizenden mutaties per jaar te controleren welke via een andere bankoverschrijving is gebeurd.. zou controle op controle op controle. enz; enz; zijn.. en tevens controle op de vorige bankinstelling. of deze wel terdege een controle hebben uitgevoerd.. Beetje te gek om lost te lopen.. Toch ?..
Toch al een paar maal meegemaakt dat bij overschrijvingen van max dag bedrag er een telefoontje volgt met vraag of die overschrijving wel klopt.ludo schreef: ↑30 maart 2023, 19:11
Denk dat banken wel wat anders te doen hebben dan ettelijke duizenden en duizenden mutaties per jaar te controleren welke via een andere bankoverschrijving is gebeurd.. zou controle op controle op controle. enz; enz; zijn.. en tevens controle op de vorige bankinstelling. of deze wel terdege een controle hebben uitgevoerd.. Beetje te gek om lost te lopen.. Toch ?..
Overschrijving was dan geblokkeerd.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt wanneer ik een grote som (dat was dan 100.000 of meer) overschreef tussen Belgische banken. Dan kreeg ik soms de vraag van de ontvangende bank om aan te tonen waarvan het geld afkomstig was. Ik heb dat altijd netjes gedaan, met de nodige documenten, en verder niets. Maar ik kreeg de vraag niet altijd. De banken vragen nu standaard vanwaar je vermogen afkomstig is, en hoeveel het bedraagt. Als je dan 5% van dat vermogen overschrijft, dan is dat niet verdacht.
Een bank moet niet elke transactie onderzoeken. Alleen als er een reden is. Bijvoorbeeld: je opent een nieuwe rekening bij een bank. Je zet er 150.000 op. De bank weet niets van jou, dus vragen ze beleefd vanwaar het geld komt. Ik ken de wet dus weet ik dat ze dat moeten doen. Geen probleem.
Ander voorbeeld: iemand zegt dat hij student is, en elke maand wordt 10.000 euro op zijn rekening gestort. Dan krijgt die persoon ook een vraag. Zijn ouders zijn misschien rijk, dus geen probleem. Als de student geen plausibele reden kan geven, dan wel probleem.
Computerprogramma's zetten al die gegevens bij elkaar. Als een transactie mogelijk verdacht is, dan signaleert de computer dat, en dan pas is het aan mensen om het eerst te bekijken, en dan eventueel het verder te onderzoeken. Als het heel verdacht is, dan krijgt de persoon in kwestie zelfs geen vragen. Want als er een officieel onderzoek is door de bevoegde autoriteiten, dan mag de persoon dit niet weten (zo is de wet). Dat is dan wat moeilijk voor de bank want het geld wordt geblokkeerd en de persoon mag niet weten waarom.
Computerprogramma's checken ook constant internationale databanken om te checken of hun klanten niet ergens gesignaleerd zijn.
Heel veel gebeurt dus automatisch. Slechts een miniem deel wordt door personen verder onderzocht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mij hebben ze nog nooit naar herkomst van geld gevraagd.
Ik heb in 2008 meerdere vastgoed panden verkocht en alles op fortis rekening gezet. ( notaris cheque's ) dus géne kattepis )
( 3 huizen, 2 appartementen, 1 handelsgelijkvloers, en 17 garage boxen.
Bij de fortis problemen die er ook 2008 waren,heb ik het geld overgeschreven naar andere verschillende banken (max telkens 100.000 euro ) welke ik dan speciaal ervoor had open gedaan.
Géén enkele bank heeft mij om uitleg gevraagd waar dat geld vandaan kwam.
De herkomst van het geld was al gekend bij de bank( notaris cheque's)
Ik heb 2 jaar geleden een gelijkvloers app. gekocht, de notaris kon zien dat ik in 2008 geld had door verkoop van vastgoed. Géén enkele vraag werd mij gesteld met welk geld ik dat gelijkvloers heb betaald.
Ik heb 3 maand geleden een notariele schenking aan mijn zoon gedaan van veel geld, géén enkele vraag naar de herkomst werd mij gesteld.
Die mannen en ook de belastingen kunnen ook wel rekenen, hoeveel je vermogen door verkoop van vastgoed was... en hoeveel er nog bij benadering van overblijft..
( 3 huizen, 2 appartementen, 1 handelsgelijkvloers, en 17 garage boxen.
Bij de fortis problemen die er ook 2008 waren,heb ik het geld overgeschreven naar andere verschillende banken (max telkens 100.000 euro ) welke ik dan speciaal ervoor had open gedaan.
Géén enkele bank heeft mij om uitleg gevraagd waar dat geld vandaan kwam.
De herkomst van het geld was al gekend bij de bank( notaris cheque's)
Ik heb 2 jaar geleden een gelijkvloers app. gekocht, de notaris kon zien dat ik in 2008 geld had door verkoop van vastgoed. Géén enkele vraag werd mij gesteld met welk geld ik dat gelijkvloers heb betaald.
Ik heb 3 maand geleden een notariele schenking aan mijn zoon gedaan van veel geld, géén enkele vraag naar de herkomst werd mij gesteld.
Die mannen en ook de belastingen kunnen ook wel rekenen, hoeveel je vermogen door verkoop van vastgoed was... en hoeveel er nog bij benadering van overblijft..
Als die 150.000 euro via overschrijving was, is de herkomst door de eerste bank al gebeurt.huisjetuintjefiets schreef: ↑30 maart 2023, 20:52Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt wanneer ik een grote som (dat was dan 100.000 of meer) overschreef tussen Belgische banken. Dan kreeg ik soms de vraag van de ontvangende bank om aan te tonen waarvan het geld afkomstig was. Ik heb dat altijd netjes gedaan, met de nodige documenten, en verder niets. Maar ik kreeg de vraag niet altijd. De banken vragen nu standaard vanwaar je vermogen afkomstig is, en hoeveel het bedraagt. Als je dan 5% van dat vermogen overschrijft, dan is dat niet verdacht.
Een bank moet niet elke transactie onderzoeken. Alleen als er een reden is. Bijvoorbeeld: je opent een nieuwe rekening bij een bank. Je zet er 150.000 op. De bank weet niets van jou, dus vragen ze beleefd vanwaar het geld komt. Ik ken de wet dus weet ik dat ze dat moeten doen. Geen probleem.
Ander voorbeeld: iemand zegt dat hij student is, en elke maand wordt 10.000 euro op zijn rekening gestort. Dan krijgt die persoon ook een vraag. Zijn ouders zijn misschien rijk, dus geen probleem. Als de student geen plausibele reden kan geven, dan wel probleem.
Computerprogramma's zetten al die gegevens bij elkaar. Als een transactie mogelijk verdacht is, dan signaleert de computer dat, en dan pas is het aan mensen om het eerst te bekijken, en dan eventueel het verder te onderzoeken. Als het heel verdacht is, dan krijgt de persoon in kwestie zelfs geen vragen. Want als er een officieel onderzoek is door de bevoegde autoriteiten, dan mag de persoon dit niet weten (zo is de wet). Dat is dan wat moeilijk voor de bank want het geld wordt geblokkeerd en de persoon mag niet weten waarom.
Computerprogramma's checken ook constant internationale databanken om te checken of hun klanten niet ergens gesignaleerd zijn.
Heel veel gebeurt dus automatisch. Slechts een miniem deel wordt door personen verder onderzocht.
Beleeftheidshalve ga je antwoorden , maar ben je volgens mij niet verplicht..
De herkomst van het geld is door de eerste bank al gebeurt.. als er dan iets niet in orde was zou je het geld al niet meer in je bezit hebben... .
Anders is het als je cash geld gaat storten, dan is de herkomst ervan niet gekend...
Banken vragen er maar op los, om je naar hun produkten te verwijzen, en te verkopen, Verzekeringen, beleggingen en wa weet ik nog allemaal..