KBC Beleggingsfondsen
TIP
KBC Beleggingsfondsen
Dag allemaal,
Ik vrees dat ik, net zoals vele beginners in beleggen, de typische beginnersfout gemaakt heb door mij enkele beleggingsfondsen te laten aansmeren door KBC. Om even de situatie te schetsen:
In 2016 begonnen met SIVEK GLOBAL LOW KAP (BE0146661948) door maandelijks 100 euro te storten (waarvan 2,5 euro transactiekosten). Dat net iets meer dan 5 jaar blijven doen totdat de adviseur van KBC mij in oktober 2021 wist te vertellen dat ik hier beter mee stop omdat het niet veel opbrengt. Tegelijkertijd heeft hij mij wel twee nieuwe fondsen aangesmeerd, nl.:
Op dit moment lopen deze twee nieuwe beleggingsfondsen dus 3 maanden en door de stevige dip op de beurzen afgelopen week, heeft me dit toch aan het denken gezet. Uit alle hoeken, met onder meer dit forum, begin ik ervan overtuigd te geraken dat dit geen slimme zet was. Daarom de vraag naar jullie, even afwachten tot de beurs herstelt van de dip en dan stoppen met beleggingsfondsen bij KBC of dit verder zijn loop laten gaan?
Eender wanneer ik stop, het gaat sowieso verlieslatend zijn vrees ik, maar jarenlang verder beleggen op deze manier gaat mij eveneens veel geld kosten, terwijl er mogelijkheden zijn om te beleggen aan een veel lagere kost.
Ik vrees dat ik, net zoals vele beginners in beleggen, de typische beginnersfout gemaakt heb door mij enkele beleggingsfondsen te laten aansmeren door KBC. Om even de situatie te schetsen:
In 2016 begonnen met SIVEK GLOBAL LOW KAP (BE0146661948) door maandelijks 100 euro te storten (waarvan 2,5 euro transactiekosten). Dat net iets meer dan 5 jaar blijven doen totdat de adviseur van KBC mij in oktober 2021 wist te vertellen dat ik hier beter mee stop omdat het niet veel opbrengt. Tegelijkertijd heeft hij mij wel twee nieuwe fondsen aangesmeerd, nl.:
- HORIZON KBC EXPERTEASE SRI DYNAMIC -C KAP (BE6290493434)
- HORIZON KBC EXPERTEASE SRI DYNAMIC BALANCED -C KAP (BE6290496460)
Op dit moment lopen deze twee nieuwe beleggingsfondsen dus 3 maanden en door de stevige dip op de beurzen afgelopen week, heeft me dit toch aan het denken gezet. Uit alle hoeken, met onder meer dit forum, begin ik ervan overtuigd te geraken dat dit geen slimme zet was. Daarom de vraag naar jullie, even afwachten tot de beurs herstelt van de dip en dan stoppen met beleggingsfondsen bij KBC of dit verder zijn loop laten gaan?
Eender wanneer ik stop, het gaat sowieso verlieslatend zijn vrees ik, maar jarenlang verder beleggen op deze manier gaat mij eveneens veel geld kosten, terwijl er mogelijkheden zijn om te beleggen aan een veel lagere kost.
Re: KBC Beleggingsfondsen
Fondsen van grootbanken hebben meer kosten en presteren slechter dan fondsen van onafhankelijke fondshuizen. Wat je moet doen:
- Steek vanaf nu geen geld meer in fondsen van KBC.
- Verkoop wat je al had gekocht zodra de beurs weer een beetje gestegen is.
- Koop fondsen van onafhankelijke fondshuizen bij kleinere online banken zoals MeDirect.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom persé wachten tot de beurzen weer gestegen zijn? Het kan trouwens evengoed zijn dat het de komende weken plots nog lager gaat. Gewoon nu al verkopen. Ik persoonlijk zou dat dan in etf's steken.
Ik zat in het verleden ook aanvankelijk in dure fondsen aangesmeerd door een grootbank. Uiteindelijk ook veranderd toen de beurzen laag stonden en veel dus met verlies verkocht. Dit ging dan rechtsteeks naar etf's en aandelen. Maar dit verlies werd dus snel weer weg gewerkt toen alles steeg. Het verlies werd bovendien sneller weg gewerkt dan wanneer ik was blijven zitten en daarenboven was ik ook veel vroeger van die hoge lopende kosten af.
Ik zat in het verleden ook aanvankelijk in dure fondsen aangesmeerd door een grootbank. Uiteindelijk ook veranderd toen de beurzen laag stonden en veel dus met verlies verkocht. Dit ging dan rechtsteeks naar etf's en aandelen. Maar dit verlies werd dus snel weer weg gewerkt toen alles steeg. Het verlies werd bovendien sneller weg gewerkt dan wanneer ik was blijven zitten en daarenboven was ik ook veel vroeger van die hoge lopende kosten af.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Voor zover ik weet heb je geen kosten met betrekking tot de verkoop van je fondsen, dus daarvoor moet je het alleszins niet laten. De aankoopkosten moet je nu hoe dan ook zien als verloren, wat je beslissing ook moge zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laat wat je hebt voorlopig gewoon staan.sX123 schreef: ↑1 februari 2022, 12:28 Daarom de vraag naar jullie, even afwachten tot de beurs herstelt van de dip en dan stoppen met beleggingsfondsen bij KBC of dit verder zijn loop laten gaan?
Begin daarnaast eens met die "mogelijkheden om te beleggen aan een veel lagere kost" en bekijk wat dat je zegt.
Wat je dan al dan niet met die fondsen van KBC doet, dat kan je later beslissen.
Ik heb ook een gelijkaardige start achter de rug. Enkel ben ik ingestapt in fondsen in een gunstigere periode. Let wel: deze initiële verliezen had je ook met individuele aandelen en trackers ervaren.
Ik raad je aan eerst een plan op te stellen wat je wil doen, en dan pas beginnen met geld te schuiven.
Denk ook goed na over je profiel.
Die KBC-kosten zijn er altijd, maar je stelt je vragen nu er een beursdip is.
Als je in goedkopere fondsen/ETFs/aandelen belegt, en je komt in een nieuwe beursdip terecht
ga je dan ook je keuzes in vraag stellen en willen verkopen?
Dat is een recept voor verlies.
Je moet strategie kiezen die je zonder twijfel/zogen aan kan houden, ook in woeliger tijden
(deze dip is echt maar een briesje)
Denk ook goed na over je profiel.
Die KBC-kosten zijn er altijd, maar je stelt je vragen nu er een beursdip is.
Als je in goedkopere fondsen/ETFs/aandelen belegt, en je komt in een nieuwe beursdip terecht
ga je dan ook je keuzes in vraag stellen en willen verkopen?
Dat is een recept voor verlies.
Je moet strategie kiezen die je zonder twijfel/zogen aan kan houden, ook in woeliger tijden
(deze dip is echt maar een briesje)
goed idee beleggingsfondsen verkopen volgen meestal ze de s&p 500 als die stijgt stijgen fondsen ,als hij zakt zakken fondsen ook.Fondsen als ze serieus gestegen zijn waarom zou je ze dan niet mogen verkopen ,banken gaan dat afraden maar vertrouw nooit banken die denken maar aan een ding zoveel mogelijk winst maken.DonDraper schreef: ↑2 februari 2022, 20:58 Waarom persé wachten tot de beurzen weer gestegen zijn? Het kan trouwens evengoed zijn dat het de komende weken plots nog lager gaat. Gewoon nu al verkopen. Ik persoonlijk zou dat dan in etf's steken.
Bedankt voor de respectvolle en behulpzame reacties, hier kan ik voorlopig wel mee verder. Ik ga het de komende dagen nog wat bestuderen.
Er is geen uitstapvergoeding, maar wel een beurstaks van 1,32% die je moet betalen bij uitstap.
Beste beleggers, ik ben ook (o.a.) aan het instappen in een KBC-gemengd fonds 55% aandelen/45% obligaties. Gelieve de zin/onzin daarvan niet te becommentariëren
.
Er is dan geen 'uitstapvergoeding', er is wel de meerwaardebelasting (30%) op de meerwaarde van de obligaties, correct?
Dus, koffiedik kijkend en veronderstellend dat een en ander weer richting historische gemiddelden gaat, uitgaand van een gemiddeld rendement van 7% (aandelenstuk) en 3% (obligatiestuk), klopt mijn berekening dan?:
Ik beleg 100.000 EUR = 55.000 aandelen + 45.000 obligaties =>
10 jaar later heb ik 10x 7% en 10x 3% respectievelijk rendement, dus afgerond = 108.000 + 60.500 =>
ik verkoop en ik betaal alleen 30% op de meerwaarde van 60.500 - 45.000 = 15.500 EUR, dus = 4650 EUR =>
mijn 'kost' van het kiezen voor 45% obligaties i.p.v. voor 100% aandelen is 4650 euro, of 3% van mijn totaalbedrag (168.500)
Andere kosten niet meegerekend, maar die zijn, meen ik, identiek voor aandelen- of obligatiestuk.

Er is dan geen 'uitstapvergoeding', er is wel de meerwaardebelasting (30%) op de meerwaarde van de obligaties, correct?
Dus, koffiedik kijkend en veronderstellend dat een en ander weer richting historische gemiddelden gaat, uitgaand van een gemiddeld rendement van 7% (aandelenstuk) en 3% (obligatiestuk), klopt mijn berekening dan?:
Ik beleg 100.000 EUR = 55.000 aandelen + 45.000 obligaties =>
10 jaar later heb ik 10x 7% en 10x 3% respectievelijk rendement, dus afgerond = 108.000 + 60.500 =>
ik verkoop en ik betaal alleen 30% op de meerwaarde van 60.500 - 45.000 = 15.500 EUR, dus = 4650 EUR =>
mijn 'kost' van het kiezen voor 45% obligaties i.p.v. voor 100% aandelen is 4650 euro, of 3% van mijn totaalbedrag (168.500)
Andere kosten niet meegerekend, maar die zijn, meen ik, identiek voor aandelen- of obligatiestuk.
Men stopt best met een slecht fonds wanneer de beurzen laag staan (of in een crash), omdat
1. een slecht fonds slecht en te traag herneemt na een crash;
2. de meerwaarde van het gemengd fonds beperken (Reynderstaks)
3. de beurstaks beperken
-
- Verbannen Gebruiker
Als het een slecht fonds is verlies je meer en meer, of de beurzen nu stijgen of dalen. Hoe langer je wacht, hoe meer je verliest.
Reynderstaks is enkel van toepassing op vastrentend gedeelte. Beurzen hoog of laag heeft geen belang. Stand van rentevoeten heeft belang. Je moet dus wachten op hoge rentevoeten als je jouw redenering volgt (dan daalt de meerwaarde). Maar ondertussen verlies je hoe langer hoe meer.
En de taks? Ja, als je fonds 30% gezakt is, zal je inderdaad minder taks betalen. Maar het verlies dat je blijft maken door te wachten, zal groter zijn dat de winst die je maakt door minder taks te betalen.
ik heb hier een papier liggen met overzicht van iemand zijn kbc "priveledged portofolio .... "
instapkosten 3.5 % , lopende kosten 2,340 , waarvan beheersvergoeding max 1,960 .... waarvan 0,5 % " vergoeding voor bewaking van de bodemgrens " ... dat laatste zal iemand zijn die ze naar oekrainse grens sturen vermoed ik ....
instapkosten 3.5 % , lopende kosten 2,340 , waarvan beheersvergoeding max 1,960 .... waarvan 0,5 % " vergoeding voor bewaking van de bodemgrens " ... dat laatste zal iemand zijn die ze naar oekrainse grens sturen vermoed ik ....
Je gaat de zoveelste zijn die is gesjarelt.
Verkooppraatjes voor hunne bonus.
Estate Guru believer.
Berekening klopt, toch voor een fonds waar Belgische TIS beschikbaar is, zoals een fonds van KBC.
Zie ook: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... -passpoort
en
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/
In feite wordt uw fonds fiscaal dus gesplitst in een aandelenfonds en een obligatiefonds.
Naast verschil in fiscaliteit tussen aandelen/obligaties is er uiteraard ook een verschil in verwacht rendement.
Je rekent voor rendement ook beter ipv met 7% en 3%, met 7%-TER en 3%-TER (total expense ratio fonds)
(als je al met een historisch gemiddeld rendement mag rekenen voor obligaties voor de volgende 10 jaar, lijkt me zeer twijfelachtig)
Laatst gewijzigd door el perro op 15 februari 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.