Kent iemand DDEL Portfolio Solution ?
TIP
Re: Kent iemand DDEL Portfolio Solution ?
Als je zoveel interesse hebt zou ik al eens contact opnemen met de mensen daar of eens op gesprek gaan. Probleem is verkopen kunnen ze allemaal zo goed, zij moeten er trouwens van leven(ik spreek uit ervaring met de samenwerking met een adviseur(redelijk bekende onafhankelijk analist).
Misschien ook wel eens interessant om te bekijken is "Beursgrafiek" van Paul Gins.
https://www.emsbrussel.be/paul-gins
https://www.transtrader.eu/
Al een paar keer contact mee gehad en ze lijken wel te weten waar ze over praten. Maar dan spreek je enkel over aandelenportefeuilles waar je enkel moet doen wat zij zeggen en hun portefeuille exact moet volgen.(2 verrichtingen per maand bij je eigen broker)
Het enige voordeel dat zij hebben wanneer jij geld verdient is dat je klant blijft en jaarlijks abonnement betaald. Al die anderen hebben hun 1-2% inkomen toch of jij nu wint over verliest.
Misschien ook wel eens interessant om te bekijken is "Beursgrafiek" van Paul Gins.
Al een paar keer contact mee gehad en ze lijken wel te weten waar ze over praten. Maar dan spreek je enkel over aandelenportefeuilles waar je enkel moet doen wat zij zeggen en hun portefeuille exact moet volgen.(2 verrichtingen per maand bij je eigen broker)
Het enige voordeel dat zij hebben wanneer jij geld verdient is dat je klant blijft en jaarlijks abonnement betaald. Al die anderen hebben hun 1-2% inkomen toch of jij nu wint over verliest.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Ja, dank u voor uw deelname maar uw "antwoorden" (???) helpen niet !vortex schreef: ↑29 mei 2022, 13:46Haha, denk eerder dat jij nood hebt aan een cursus beleggen, ipv je kinderenSuperspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 13:19 En waarom vallen index fondsen "echt niet" in de categorie van non-speculatieve beleggingen ?
Ken je een minder speculatieve strategie ? Gokken op Amazon of op Carmignac Emergents ? Arcelor Mittal of Gamestop ? Bitcoin of...![]()
BTW; ipv betekent "in plaats van"![]()
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
De Heer Gins ziet -volgens mij- een beetje eruit als een Guru. Dat is mijn trip niet...karine schreef: ↑29 mei 2022, 14:04 Als je zoveel interesse hebt zou ik al eens contact opnemen met de mensen daar of eens op gesprek gaan. Probleem is verkopen kunnen ze allemaal zo goed, zij moeten er trouwens van leven(ik spreek uit ervaring met de samenwerking met een adviseur(redelijk bekende onafhankelijk analist).
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Iemand die lesgeeft op de EHSAL Management School en gastspreker is voor de "VFB" een Guru noemen lijkt me nogal voorbarig maar als je met deze instelling op zoek gaat wens ik je verder veel succes.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 14:26 De Heer Gins ziet -volgens mij- een beetje eruit als een Guru. Dat is mijn trip niet...![]()
Misschien nog één tip. We hebben in onze vriendenkring twee financiëel adviseurs zitten bij twee erkende instellingen. Als hun werkgever opdracht geeft om morgen schoenen aan hun klanten te verkopen omdat dat voor het bedrijf het meeste opbrengt zullen ze je ook schoenen verkopen. Het is soms lachwekkend/schrijnend hoe ze hun klanten in het zak moeten zetten om er zelf maar beter van te worden.
Ik vrees dat je die niet gaat vinden, toch zeker niet op een forum.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 11:25 Daarom zou ik graag een gesprek hebben met iemand die met DDEL werkelijk belegt...
Maar neem contact met hen op, en leg hen de dingen die andere forumleden aanhaalden, voor.
Vervolgens zeg je dat je er nog eens over gaat nadenken, en deel dan hun antwoorden/reacties met ons.
Om eerlijke te zijn, ben ik wel benieuwd. Want het is niet moeilijk om wat rendementen van indexen of de huizenprijzen te tonen in een grafiek. Maar hoe ze te werk gaan is niet echt duidelijk. De ene keer spreken ze over passief beheer, de andere keer over "Daarom gebruiken we geen indexfondsen of ETF’s, maar wereldwijd gediversifieerde fondsen die fysiek zijn geïnvesteerd en dagelijks een netto-inventariswaarde publiceren."
Als ik hun website bekijk, geeft hij me geen gevoel van "vertrouwen". Het is allemaal nogal "vaag", en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Hun team bestaat, bij wijze van spreken, uit 3 "oudere" mannen en 2 "snotneuzen". Hoe lang gaan die 3 dat nog doen ?
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Ja. Ik ben ervan overtuigd. Vroeger had ik een (korte) ervaring met Belfius en ook Deutsche Bank (DB Personal). Ze probeerden me schoenen te verkopenkarine schreef: ↑29 mei 2022, 16:13 Misschien nog één tip. We hebben in onze vriendenkring twee financiëel adviseurs zitten bij twee erkende instellingen. Als hun werkgever opdracht geeft om morgen schoenen aan hun klanten te verkopen omdat dat voor het bedrijf het meeste opbrengt zullen ze je ook schoenen verkopen. Het is soms lachwekkend/schrijnend hoe ze hun klanten in het zak moeten zetten om er zelf maar beter van te worden.
DDEL krijgt GEEN retrocessies. Waarom zouden me dure produkten verkopen ?
Er is geen reden om jaar na jaar iemand 1% van je breed gediversifieerde portefeuille te betalen om passief te beleggen.
Voor een portefeuille van 1M Euro is dit 10000 Euro per jaar; 300000 Euro op 30 jaar.
Het kan nuttig zijn om 1x een (betalende) sessie te hebben met een beleggingsplan op te stellen.
Doe dit met een onafhankelijk adviseur die je per sessie betaalt.
Er is geen reden om een beleggingsplan voortdurend aan te passen; enkel als er een groot evenement optreed in je leven.
Accenten doen evenveel keer beter dan de markt dan dat ze slechter doen. Er is geen reden om te geloven dat DDEL in de toekomst beter zal doen dan de markt.
Verwar de verkopers van de bank niet met financiële adviseurs; de verkopers van de bank hebben geen verplichting om het beste te doen voor hun klanten; integendeel de verkopers worden beloond als ze meer geld van hun klanten kunnen afhandig maken.
Voor een portefeuille van 1M Euro is dit 10000 Euro per jaar; 300000 Euro op 30 jaar.
Het kan nuttig zijn om 1x een (betalende) sessie te hebben met een beleggingsplan op te stellen.
Er is geen reden om een beleggingsplan voortdurend aan te passen; enkel als er een groot evenement optreed in je leven.
Accenten doen evenveel keer beter dan de markt dan dat ze slechter doen. Er is geen reden om te geloven dat DDEL in de toekomst beter zal doen dan de markt.
Verwar de verkopers van de bank niet met financiële adviseurs; de verkopers van de bank hebben geen verplichting om het beste te doen voor hun klanten; integendeel de verkopers worden beloond als ze meer geld van hun klanten kunnen afhandig maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik heb ook twijfelen daarover. En dat is een probleem : als ik sterf zullen ze mijn vrouw en kinderen niet kunnen helpen met vermogensbeheer.
Mijn vrouw en kinderen kunnen mijn "Bogleheads' portefeuille" niet zelf beheren. Misschien is DDEL geen oplossing.
Ik denk toch dat DDEL onafhankelijk en betrouwbaar zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Vooreerst helpt het om "de site" mee te geven: https://www.ddel.be/Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 07:23 Volgens hun site volgen ze een "Bogleheads' approach" :
- Passieve en 'institutional quality' fondsen (geen ETF)
- Brede diversicatie
- Accent naar 'small / value / quality caps'
- Maximum 1% kosten alles inbegrepen per jaar (geen retrocessie)
- ...
Lijkt mij eerder de B7H4long approach
Zie https://www.ddel.be/nl/klant-worden/ => ze beheren gewoon je beleggingsrekening bij 1 van de 3 mogelijke banken voor jou tegen een vergoeding van 0,45% per jaar (waarde <1milj)
Tarieven: https://www.ddel.be/wp-content/uploads/ ... DEL-NL.pdf
De eerste vraag lijkt mij dus of je 0,45% per jaar wil spenderen om iemand anders het "werk" voor jou te laten doen.
Hoe zie je dit precies ?Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 07:23 Tot nu toe heb ik mijn "Bogleheads' portfolio" persoonlijk beheerd. Maar misschien kan DDEL helpen qua de financiele opleiding van mijn 2 kinderen (18 en 20 jaar oud) ?
Kende het niet.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 07:23 Kent iemand DDEL ? Is DDEL vertrouwbaar ? Kan DDEL helpen ?
Ze zijn gekend bij FSMA: https://www.fsma.be/nl/party/ddel-portfolio-solution
Naar welke hulp ben je op zoek ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 mei 2022, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uw vrouw en kinderen zullen na uw dood doen met hun middelen wat ze willen.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 17:37 Mijn vrouw en kinderen kunnen mijn "Bogleheads' portefeuille" niet zelf beheren. Misschien is DDEL geen oplossing.
Als dat de insteek van je post was, dan zou ik eerder je vrouw en kinderen proberen te overtuigen van het belang van beleggen (of investeren).
Vermoedelijk zijn er wel bepaalde constructies mogelijk, ik denk dan aan zoiets aks een "trust", maar ddel.be lijkt mij daar in ieder geval niet voor geschikt.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
1) Akkoord. 10.000 per jaar, dat is toch een heleboel geld.B7H4long schreef: ↑29 mei 2022, 17:24 1) Er is geen reden om jaar na jaar iemand 1% van je breed gediversifieerde portefeuille te betalen om passief te beleggen.
2) Het kan nuttig zijn om 1x een (betalende) sessie te hebben met een beleggingsplan op te stellen.
3) Accenten doen evenveel keer beter dan de markt dan dat ze slechter doen. Er is geen reden om te geloven dat DDEL in de toekomst beter zal doen dan de markt.
4) Verwar de verkopers van de bank niet met financiële adviseurs; de verkopers van de bank hebben geen verplichting om het beste te doen voor hun klanten; integendeel de verkopers worden beloond als ze meer geld van hun klanten kunnen afhandig maken.
2) Een geweldig idee. Maar hoe kan ik zo'n adviseur vinden ? Ik heb geen flauw idee. Kunt u helpen ?
Ongelukkig helpt dat niet mijn vrouw en kinderen als ik sterf (zie boodschap hierover). Schriftelijke instructies achterlaten is waarschijlijk niet voldoende...
3) Akkoord.
4) Totaal akkoord.
Dank u.
Je kan altijd hier eens kijken : https://www.vermogensgids.be/Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:02 2) Een geweldig idee. Maar hoe kan ik zo'n adviseur vinden ? Ik heb geen flauw idee. Kunt u helpen ?
Ik ken Tim van lezingen en hij is ook aan de VfB verbonden. Wat ik van hem gezien en gehoord heb, geeft me vertrouwen. Ook met de veranderende tarifering van de ETF's is hij heel goed op de hoogte.
En je kan zelfs je huidige portefeuille gratis laten screenen : https://www.vermogensgids.be/portefeuille-analyse
Over het beheer kan ik niets zeggen, want ik heb er geen ervaring mee. Maar hij is heel toegankelijk en geduldig.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
1) 0,54% BTWEarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 17:42
1) De enige vraag lijkt mij dus of je 0,45% per jaar wil spenderen om iemand anders het "werk" voor jou te laten doen.
2)Hoe zie je dit precies ?Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 07:23 Tot nu toe heb ik mijn "Bogleheads' portfolio" persoonlijk beheerd. Maar misschien kan DDEL helpen qua de financiele opleiding van mijn 2 kinderen (18 en 20 jaar oud) ?
2) Ik weet het nog niet precies. Misschien geld aan de kinderen geven om een portefeuille te "leren beheren" met DDEL. Ook een soort "test" voor de kinderen (Ferrari- en hamac syndroom).
Voor kinderen is leren soms gemakkelijker met derden dan met de vader.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
1) Natuurlijk. Maar niet gemakkelijk. Ik denk dat derden soms efficienter zijn... En mijn vrouw en kinderen zijn niet geinteresserd daarin.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 17:54
1) Als dat de insteek van je post was, dan zou ik eerder je vrouw en kinderen proberen te overtuigen van het belang van beleggen (of investeren).
2) Vermoedelijk zijn er wel bepaalde constructies mogelijk, ik denk dan aan zoiets aks een "trust", maar ddel.be lijkt mij daar in ieder geval niet voor geschikt.
2) Neen, dank u. Ik wil geen "exotische" constructies.
Laatst gewijzigd door Superspaarder op 29 mei 2022, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Dank u voor de informatie.