Kent iemand DDEL Portfolio Solution ?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Kent iemand DDEL Portfolio Solution ?
Het gaat om 0,45% voor port <1milj en 0,25% voor port >1milj.
De interne ETF kosten heb je ook als je het zelf doet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
1 EUR is ook "een heleboel geld" op een port van 100 EUR.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:02 1) Akkoord. 10.000 per jaar, dat is toch een heleboel geld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom vind je dat "veel geld" ?
Stel dat je te beleggen vermogen 100.000 EUR is, dan is dat 450 EUR per jaar
Laten we stellen dat de waarde van 1 uur gelijk is aan 50 EUR. Ieder moet zelf maar bepalen wat 1 uur waard is.
Vervolgens kan je inschatten hoeveel je zelf zou spenderen aan het beheer per jaar en hoeveel dat je dus "kost".
Waarom zou 'een portefeuille te "leren beheren" met DDEL' een goede "leerschool" zijn ?Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:22 2) Ik weet het nog niet precies. Misschien geld aan de kinderen geven om een portefeuille te "leren beheren" met DDEL. Ook een soort "test" voor de kinderen (Ferrari- en hamac syndroom).
Ik zou net het omgekeerde denken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 17:54 1) Als dat de insteek van je post was, dan zou ik eerder je vrouw en kinderen proberen te overtuigen van het belang van beleggen (of investeren).
2) Vermoedelijk zijn er wel bepaalde constructies mogelijk, ik denk dan aan zoiets aks een "trust", maar ddel.be lijkt mij daar in ieder geval niet voor geschikt.
Ik denk dat je niet de enige bent.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:35 1) Natuurlijk. Maar niet gemakkelijk. Ik denk dat derden soms efficienter zijn... En mijn vrouw en kinderen zijn niet geinteresserd daarin.
De vraag is echter of DDEL de oplossing daar voor is. Mij lijkt dat niet, mij lijkt dat zelfs het omgekeerde.
Het gaat niet om "exotische" constructies. Als ik je tussen de lijnen begrijp, wil jij je opgebouwd vermogen bewaard (en vermoedelijk liefst verdergezet) zien door je opvolgers. Daarover gaat dit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit lijkt mij de essentie van dit topic, maar daar antwoord je niet op ... (of toch niet expliciet).
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
@ Earth :
U schrijft herhaaldelijk dat u het omgekeerde denkt of dat het geen oplossing is. Waarom ? Kunt u uitleggen a.u.b. ? Uw uitleg, ik ben er zeker van, zal echt helpen.
U schrijft herhaaldelijk dat u het omgekeerde denkt of dat het geen oplossing is. Waarom ? Kunt u uitleggen a.u.b. ? Uw uitleg, ik ben er zeker van, zal echt helpen.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Spijtig genoeg ken ik er in Belgie ook geen. In andere landen bestaan ze wel.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:022) Een geweldig idee. Maar hoe kan ik zo'n adviseur vinden ? Ik heb geen flauw idee. Kunt u helpen ?B7H4long schreef: ↑29 mei 2022, 17:24 2) Het kan nuttig zijn om 1x een (betalende) sessie te hebben met een beleggingsplan op te stellen.
Doe dit met een onafhankelijk adviseur die je per sessie betaalt.
Er is geen reden om een beleggingsplan voortdurend aan te passen; enkel als er een groot evenement optreed in je leven.
Ongelukkig helpt dat niet mijn vrouw en kinderen als ik sterf (zie boodschap hierover). Schriftelijke instructies achterlaten is waarschijlijk niet voldoende...
Een BH=passieve portefeuille heeft geen akties nodig.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat wellicht meer zou helpen is dat je duidelijk omschrijft voor welk probleem je eigenlijk hulp (of een oplossing) zoekt ...Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 19:33 @ Earth :

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 mei 2022, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Theoretisch is dat waar : herbalanceren, niets anders !
Maar het 'vaste rente' deel van mijn portefeuille bestaat niet uit IEAG. Het bestaat bijvoorbeeld uit Tak 21 (Integrale, Afer, Federale...) en belgische obligaties (Tessenderlo, Atenor, Immobel, DB kasbons...). Ik moet dus regelmatig herinvesteren en nieuwe producten kiezen...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
In het VK en in de VS bestaan er zulke 'onhafhankelijke adviseurs'.
Spijtig genoeg, in Belgie zijn er altijd retrocessies..
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoi allen,
Ik hoop dat niemand het me kwalijk neemt dat ik deze topic even van onder het stof haal. Ik werk zelf voor DDEL (en ben bijzonder trots op wat het bedrijf doet), en had echt graag enkele vragen beantwoord en op enkele opmerkingen/stellingen gereageerd.
Ook wordt niemand die bij of voor ons werkt op de een of andere manier betaald met commissies. Het hele bedrijf is gestoeld op het principe van het aanbieden van de best mogelijke dienst (beheer van vermogen, financiële informatie geven, successieplanning, etc.) tegen de laagst mogelijke prijs, niet op het verkopen van producten.
Het is zeker waar dat veel mensen perfect in staat zijn om via low-cost en goed gediversifieerde ETF's op een goeie manier en op lange termijn te beleggen (het is wat ik zelf ook deed voor ik bij DDEL klant werd), maar het is onze job om mensen daarin te ondersteunen en begeleiden (praktisch en emotioneel).
We spreken over passief beheer omdat we niet aan speculatie of stock-picking doen. We gebruiken inderdaad geen ETF's, maar een extreem gediversifieerd aandelenfonds van Dimensional Fund Advisors voor het aandelenluik in de portefeuille.
Persoonlijk vind ik het beter dan een (combinatie) van ETF's, maar daar kan absoluut over gediscussieerd worden (bv. Ben Felix vanCommon Sense Investing op YouTube heeft interessante videos daarover).
Ons team bestaat inderdaad uit 3 "oudere" mannen die al (ver) de wettelijke pensioenleeftijd overschreden zijn, maar nog altijd een enorme passie hebben voor hun vak. De 2 "snotneuzen" waarvan sprake hebben allebei elk al 20 jaar ervaring in de financiële wereld en in tussentijd zijn er nog 2 jonge mensen bijgekomen, waaronder ikzelf, en is het de bedoeling dat we nog vele jaren kunnen spenderen aan het verspreiden van goeie informatie over lange-termijn beleggen (i.e. niet speculeren, maandelijks instappen, letten op lage kosten, niet elk jaar veranderen van thema, niet laten meeslepen door emoties, etc.).
We hebben zelfs speciaal hiervoor ((klein)kinderen en starters met geen of weinig vermogen) een all-in beleggersrekening waarop geen enkele transactiekost betaald wordt.
Ik hoop dat ik hier niet overkom als reclame willen maken voor het bedrijf (en indien wel het geval, laat me weten waar ik die moet aanpassen), maar sommige berichten leken me echt wat verduidelijking of antwoorden te verdienen. Ik ging quasi exact hetzelfde geschreven hebben toen ik zelf alleen nog klant was en nog niet voor hen werkte.
Stel gerust bijkomende kritische vragen als die er zijn en als ik die mag beantwoorden hier dan doe ik dat graag.
Ik hoop dat niemand het me kwalijk neemt dat ik deze topic even van onder het stof haal. Ik werk zelf voor DDEL (en ben bijzonder trots op wat het bedrijf doet), en had echt graag enkele vragen beantwoord en op enkele opmerkingen/stellingen gereageerd.
Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 22:50In het VK en in de VS bestaan er zulke 'onhafhankelijke adviseurs'.
Spijtig genoeg, in Belgie zijn er altijd retrocessies..
Wij zien onszelf als volledig onafhankelijk, daar wij geen enkele andere inkomstenbron hebben dan de beheerskost die de klant aan ons betaald. Wij verdienen niets aan de fondsen of banken waarmee we samenwerken, noch aan de transacties die worden uitgevoerd.
Ook wordt niemand die bij of voor ons werkt op de een of andere manier betaald met commissies. Het hele bedrijf is gestoeld op het principe van het aanbieden van de best mogelijke dienst (beheer van vermogen, financiële informatie geven, successieplanning, etc.) tegen de laagst mogelijke prijs, niet op het verkopen van producten.
Het is zeker waar dat veel mensen perfect in staat zijn om via low-cost en goed gediversifieerde ETF's op een goeie manier en op lange termijn te beleggen (het is wat ik zelf ook deed voor ik bij DDEL klant werd), maar het is onze job om mensen daarin te ondersteunen en begeleiden (praktisch en emotioneel).
Het spijt me dat de website niet zo duidelijk bevonden wordt, maar het is niet onze bedoeling om vaag te zijn alleszins.annetje schreef: ↑29 mei 2022, 16:19 Om eerlijke te zijn, ben ik wel benieuwd. Want het is niet moeilijk om wat rendementen van indexen of de huizenprijzen te tonen in een grafiek. Maar hoe ze te werk gaan is niet echt duidelijk. De ene keer spreken ze over passief beheer, de andere keer over "Daarom gebruiken we geen indexfondsen of ETF’s, maar wereldwijd gediversifieerde fondsen die fysiek zijn geïnvesteerd en dagelijks een netto-inventariswaarde publiceren."
Als ik hun website bekijk, geeft hij me geen gevoel van "vertrouwen". Het is allemaal nogal "vaag", en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Hun team bestaat, bij wijze van spreken, uit 3 "oudere" mannen en 2 "snotneuzen". Hoe lang gaan die 3 dat nog doen ?
We spreken over passief beheer omdat we niet aan speculatie of stock-picking doen. We gebruiken inderdaad geen ETF's, maar een extreem gediversifieerd aandelenfonds van Dimensional Fund Advisors voor het aandelenluik in de portefeuille.
Persoonlijk vind ik het beter dan een (combinatie) van ETF's, maar daar kan absoluut over gediscussieerd worden (bv. Ben Felix vanCommon Sense Investing op YouTube heeft interessante videos daarover).
Ons team bestaat inderdaad uit 3 "oudere" mannen die al (ver) de wettelijke pensioenleeftijd overschreden zijn, maar nog altijd een enorme passie hebben voor hun vak. De 2 "snotneuzen" waarvan sprake hebben allebei elk al 20 jaar ervaring in de financiële wereld en in tussentijd zijn er nog 2 jonge mensen bijgekomen, waaronder ikzelf, en is het de bedoeling dat we nog vele jaren kunnen spenderen aan het verspreiden van goeie informatie over lange-termijn beleggen (i.e. niet speculeren, maandelijks instappen, letten op lage kosten, niet elk jaar veranderen van thema, niet laten meeslepen door emoties, etc.).
Dit soort situaties zijn eigenlijk exact waarvoor DDEL opgericht werd door Georges 20 jaar geleden. Zijn eigen kinderen en kleinkinderen toonden geen enkele interesse om te leren investeren en hij vond geen volledig onafhankelijke beheerder die zijn taak zou kunnen overnemen na zijn overlijden.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 19:15EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 17:54 1) Als dat de insteek van je post was, dan zou ik eerder je vrouw en kinderen proberen te overtuigen van het belang van beleggen (of investeren).
2) Vermoedelijk zijn er wel bepaalde constructies mogelijk, ik denk dan aan zoiets aks een "trust", maar ddel.be lijkt mij daar in ieder geval niet voor geschikt.Ik denk dat je niet de enige bent.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:35 1) Natuurlijk. Maar niet gemakkelijk. Ik denk dat derden soms efficienter zijn... En mijn vrouw en kinderen zijn niet geinteresserd daarin.
De vraag is echter of DDEL de oplossing daar voor is. Mij lijkt dat niet, mij lijkt dat zelfs het omgekeerde.
We hebben zelfs speciaal hiervoor ((klein)kinderen en starters met geen of weinig vermogen) een all-in beleggersrekening waarop geen enkele transactiekost betaald wordt.
Ik hoop dat ik hier niet overkom als reclame willen maken voor het bedrijf (en indien wel het geval, laat me weten waar ik die moet aanpassen), maar sommige berichten leken me echt wat verduidelijking of antwoorden te verdienen. Ik ging quasi exact hetzelfde geschreven hebben toen ik zelf alleen nog klant was en nog niet voor hen werkte.
Stel gerust bijkomende kritische vragen als die er zijn en als ik die mag beantwoorden hier dan doe ik dat graag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi.
Betreffende:
Waar het voor mij hier over ging is niet het beheer van de portefeuille, maar wel het behoud van de portefeuille na je overlijden. Lees: bescherming van de portefeuille tegen de erfgenamen.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 19:15EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 17:54 1) Als dat de insteek van je post was, dan zou ik eerder je vrouw en kinderen proberen te overtuigen van het belang van beleggen (of investeren).
2) Vermoedelijk zijn er wel bepaalde constructies mogelijk, ik denk dan aan zoiets aks een "trust", maar ddel.be lijkt mij daar in ieder geval niet voor geschikt.Ik denk dat je niet de enige bent.Superspaarder schreef: ↑29 mei 2022, 18:35 1) Natuurlijk. Maar niet gemakkelijk. Ik denk dat derden soms efficienter zijn... En mijn vrouw en kinderen zijn niet geinteresserd daarin.
Het gaat niet om "exotische" constructies. Als ik je tussen de lijnen begrijp, wil jij je opgebouwd vermogen bewaard (en vermoedelijk liefst verdergezet) zien door je opvolgers. Daarover gaat dit.
-
- Newbie
- Contacteer:
De erfgenaam blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor wat daarmee gebeurd, sowieso, maar waar wij wel vanuit gaan is dat een correcte en stabiele begeleiding (idealiter van jongs af aan) kan helpen om excessen of financiële problemen te voorkomen in de toekomst.EarthNvstr1 schreef: ↑7 maart 2023, 09:17 Waar het voor mij hier over ging is niet het beheer van de portefeuille, maar wel het behoud van de portefeuille na je overlijden. Lees: bescherming van de portefeuille tegen de erfgenamen.
Ik denk dat elke goeie beheerder een vertrouwensrelatie kan (proberen) opbouwen met het ganse gezin (ik weet dat ikzelf heel veel belang hecht aan het samenzitten met iedereen in de familie om dezelfde uitleg en ondersteuning te geven).
Sowieso, het gebrek aan goed financieel onderwijs is eigenlijk het basisprobleem denk ik. Als ik al een basisuitleg kan geven die mensen snappen van waarom diversificatie belangrijk is, waarom de kosten zo hard doorwegen op lange termijn, waarom inflatie ook als die "laag" ligt een groot probleem is voor je vermogen na tientallen jaren, etc. (zaken die eigenlijk gewoon op school zouden moeten aangeleerd worden) dan ben ik al gelukkig. Veel van de rest (factoren, gewichtgeving, laten beheren vs. zelf doen, etc.) zijn eerder details en bijkomstig imho.
Beslissen die mensen dan om toch ETF's te kopen en alles zelf te doen, dan is dat alleszins al beter dan dat ze dure grootbankfondsen kopen (en om de zoveel tijd veranderen), en geef ik hen ook tips om dat te doen (en verwijs ik met veel plezier naar alles Bogleheads related