Keuze belgische broker
TIP
Keuze belgische broker
Dag,
Momenteel ben ik klant bij Bolero, Keytrade, Rebel en DB. Graag zou ik owv persoonlijke redenen een broker willen toevoegen aan dit lijstje.
Mijn "profiel" is;
* Ik werk enkel met belgische brokers, dus sta eigenlijk niet open voor buitenlandse rekeningen
* Ik koop quasi enkel ETF's (IWDA, IUSN, EMIM)
* Mijn aankopen zijn eerder grotere orders en ik hanteer buy en hold. De aankoopkosten zijn dus belangrijk maar relatief, ik heb wel een hekel aan bewaarlonen en andere terugkomende kosten...
Welke aanvullende broker zouden jullie me aanbevelen?
Alvast hartelijk bedankt !
Grts,
Gunther
Momenteel ben ik klant bij Bolero, Keytrade, Rebel en DB. Graag zou ik owv persoonlijke redenen een broker willen toevoegen aan dit lijstje.
Mijn "profiel" is;
* Ik werk enkel met belgische brokers, dus sta eigenlijk niet open voor buitenlandse rekeningen
* Mijn aankopen zijn eerder grotere orders en ik hanteer buy en hold. De aankoopkosten zijn dus belangrijk maar relatief, ik heb wel een hekel aan bewaarlonen en andere terugkomende kosten...
Grts,
Gunther
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Keuze belgische broker
Voor aanzienlijke bedragen zou ik voor Bolero opteren. Voor deze trackers zou ik dan aankopen net onder 2500€ om de kosten te beperken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag,
Ik ben op zoek naar een extra broker… reeds klant bij oa bolero.
Grts
Gunther
Ik ben op zoek naar een extra broker… reeds klant bij oa bolero.
Grts
Gunther
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen.

Je hebt al de belangrijkste/beste Belgische brokers n.m.i. (Rebel erbuiten gelaten)
Voor ETFs zit je goed bij Bolero (en daarna DB) voor A'dam en Parijs.
Buiten A'dam en Parijs zou ik dan kosten-wise voor Saxo opteren (als je dat nog als Belgische broker ziet), maar gezien de problemen daar zou ik dat weer niet doen. Dus dan moet je naar Medirect of Lynx kijken.
Persoonlijk beperk ik mijzelf voorlopig (gezien de omstandigheden) voor ETFs bij Bolero op A'dam of Parijs.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 maart 2023, 18:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik zit zelf bij Medirect en Keytrade. Ik ben van beiden tevreden. Tarieven bij Medirect zijn over algemeen aantrekkelijker dan bij Keytrade. Bij Keytrade betaal je vanaf €5000 meteen €24,95 transactiekosten. Bij Medirect is dat 0,20% van order. Enkel bij orders boven €12.500 is Keytrade goedkoper.
Als vier al niet te veel is, waarom niet Saxo!...Gunter123 schreef: ↑24 maart 2023, 17:14 Dag,
Mijn "profiel" is;
Grts,
Gunther
Hoe is de ervaring met Rebel ? Ik ben aan het kijken om over te stappen naar een andere broker en heb momenteel Saxo. Rebel is een kanshebber maar lees nauwelijks hoe de ervaringen zijn met Rebel als broker. Het lijkt me vooral iets waar je zelf je plan moet mee trekken en vooral niet in een agentschap langs lopen. Dat laatste is geen echt nadeel voor mij 

IK ben heel tevreden met Rebel.Natal schreef: ↑27 maart 2023, 06:00 Hoe is de ervaring met Rebel ? Ik ben aan het kijken om over te stappen naar een andere broker en heb momenteel Saxo. Rebel is een kanshebber maar lees nauwelijks hoe de ervaringen zijn met Rebel als broker. Het lijkt me vooral iets waar je zelf je plan moet mee trekken en vooral niet in een agentschap langs lopen. Dat laatste is geen echt nadeel voor mij![]()
Gebruik hun wel alleen voor orders op euronext Brussel.
3 euro per order, ook als het over meerdere dagen wordt uitgevoerd.
App doet wat het moet doen, ik ben er redelijk tevreden van.
Zouden transfergeld terugbetalen (zelf geen ervaring mee).
Nadeel: vragen 2% commissie voor dividenduitkeringen van niet-belgische aandelen. Een no-go voor mij...
-
- Full Member
- Contacteer:
zoveel Belgische brokers zijn er niet. Voor zover ik weet, heb je nog Saxo en Leleux. Maar ik weet niet in hoeverre die interessant zijn voor ETF's.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Wat is precies de bedoeling van de topicstarter. Indien puur diversificatie, zou ik zeggen: niet doen. Indien het de bedoeling is om een gevarieerder productaanbod ter beschikking te hebben, ook dan lijkt mij dit moeilijk qua Belgische brokers. Lynx/Mexem kunnen zeker een meerwaarde bieden, maar zijn bezwaarlijk "Belgisch" te noemen (houden wel automatisch TOB in).
Dat lijkt me momenteel geen goed idee. Bij Saxo kan je bijna niets meer kopen, zelfs niet als je geslaagd bent voor de testMarcel1 schreef: ↑26 maart 2023, 23:46Als vier al niet te veel is, waarom niet Saxo!...Gunter123 schreef: ↑24 maart 2023, 17:14 Dag,
Mijn "profiel" is;
Grts,
Gunther

Zelfs verkopen is soms problematisch tot niet meer mogelijk

Ik ben er alles aan het weghalen. De problemen slepen al meer dan een jaar aan...
Dat is toch duidelijk:pmu schreef: ↑27 maart 2023, 11:24 Wat is precies de bedoeling van de topicstarter. Indien puur diversificatie, zou ik zeggen: niet doen. Indien het de bedoeling is om een gevarieerder productaanbod ter beschikking te hebben, ook dan lijkt mij dit moeilijk qua Belgische brokers. Lynx/Mexem kunnen zeker een meerwaarde bieden, maar zijn bezwaarlijk "Belgisch" te noemen (houden wel automatisch TOB in).
Iets met "solidariteit" en bijdrage...

Bedankt voor alle reacties!
Zijn er bij Lynx en Mexem geen "extra formaliteiten" ?
Ik las dat het geen "echte" Belgische brokers zijn maar dat ze bvb wel de TOB doorstorten. Ik zou dus bij hen ook beschikken over een Belgisch rekening nummer en dergelijke? Als ik het goed begrijp moet ik net zoals bij Keytrade, Bolero,... geen extra formaliteiten vervullen (zoals aangifte buitenlands rekeningnummer, TOB,...)
Alvast bedankt!
Grts,
Gunther
Zijn er bij Lynx en Mexem geen "extra formaliteiten" ?
Ik las dat het geen "echte" Belgische brokers zijn maar dat ze bvb wel de TOB doorstorten. Ik zou dus bij hen ook beschikken over een Belgisch rekening nummer en dergelijke? Als ik het goed begrijp moet ik net zoals bij Keytrade, Bolero,... geen extra formaliteiten vervullen (zoals aangifte buitenlands rekeningnummer, TOB,...)
Alvast bedankt!
Grts,
Gunther
Je moet ze wel aangeven als buitenlandse rekening en de buitenlandse dividenden aangeven bij je belastingen (wat echt superweinig werk is...) maar geen TOB
Bedankt voor de feedback! Ik heb even zitten opzoeken, klopt het dat mijn extra admin bij deze twee banken beperkt blijft tot;
*Geen TOB aangifte
*Geen aangifte dividend aangezien ik enkel investeer in kapitalisatie ETF trackers (dus ook geen nihil aangifte ofzo te doen)
*Enkel het aangeven van de aanwezigheid van een buitenlandse bankrekening via het centraal aanspreekpunt van de NBB
*Moet ik ook nog iets doen in het geval ik een (zeer laag) bedrag aan intrest krijg?
* Of zie ik nog een andere verplichting/admin over het hoofd?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen/expertise!
Grts,
Gunther