Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Goede namiddag allemaal, ik ben op dit forum terecht gekomen nadat ik al enkele dagen mijn hoofd zit te breken over het volgende, eerlijk gezegd ik zie door het bos de bomen niet meer.
SITUATIE:
Ik heb momenteel een Renault Master van mijn werkgever + tankkaart. Deze gebruik ik uitsluitend voor beroepsmatige verplaatsingen en kost mij dus niets. Als gevolg doe ik met mijn privé wagen maar 4000km op een jaar wat ik zelf top vind.
Ik geef wel reeds enkele jaren de vrijstelling woon-werk verkeer in op mijn belastingen van 380€ (nu 390€) maar vermoed dat dit niets uithaalt gezien op mijn fiche 281.10 niets staat ingevuld bij "bijdrage in de reiskosten"
DILEMMA:
Ik solliciteerde voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf, echter moet ik nog op gesprek hiervoor en vraag me af hoe ik best kan te werk gaan gezien mijn huidige vervoer komt te vervallen gezien ik dan op kantoor zal werken.
Mijn privé auto wil ik sowieso behouden, betreft een prachtig onderhouden Alfa Romeo 159 die ik meer bezit omdat ik er zo gek op ben dan dat ik hem beschouw als gebruiksvoorwerp. Ik plan hiermee dus niet elke dag naar mijn werk te rijden, zeker niet in de winter
Linkje: https://photos.app.goo.gl/c9WpSNCmj8wVeRTeA
Niet onbelangrijk, ik werk 4/5e
OPTIE 1
Ik onderhandel voor een firmawagen (met of zonder tankkaart?), dit mag voor mij een lichte vracht zijn a la Citroën Berlingo of Ford Kangoo ofzo. Dient enkel op en af naar het werk te pendelen en als het even kan eens iets op te halen in een doe het zelf, naar Ikea of containerpark rijden ofzo. Dus zeer beperkt privé gebruik.
Lichte vracht zou zover ik lees ook voordelig zijn voor de werkgever dus mogelijk komt dit voor hen en mezelf nog voordelig uit. Gevolg voordeel alle aard?
Verder blijf ik gewoon mijn Alfa gebruiken voor privé verplaatsingen.
OPTIE 2
Ik koop de lichte vracht zelf als 2e wagen, weinig BIV en verkeersbelasting. Ik zou dan een zo licht en zuinig mogelijke zoeken dat het me jaarlijks zeer weinig kost en vraag een kilometer vergoeding. Vergeet ik nog iets?
ALTERNATIEVEN:
-Als het mooi weer is kan ik bvb met de (elektrische)fiets gaan en fietsvergoeding vragen. Ik zou hiervoor dan
een speed pedelec kopen en ontvang ook iets meer kilometer vergoeding voor deze periodes.
-Motorfiets: zouden ook fiscaal voordelig zijn, maar het hele verhaal van 100% afschrijving enzo snap ik niet
zo goed gezien ik dacht dat men dan meer dan het forfaitaire beroepsinkomen moet kunnen bewijzen en het
anders zinloos is, dus moet ik toch al een hele dure moto gaan kopen niet...
Wie o wie weet raad?
OM AF TE SLUITEN:
Kan iemand mij kort en duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen de "forfaitaire beroepskost" en "vrijstelling woon – werkverkeer" wanneer mijn enige onkost vervoer is?
Zijn deze cumuleerbaar, wanneer is welke van toepassing of beide?
Ook vraag ik me af of ik dan in mijn huidige werksituatie ook al rekening gehouden wordt met forfaitaire beroepskosten of is dit dan iets wat ik nog bijkrijg als ik met eigen vervoer ga werken?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar hoop dat toch iemand mij een beter kan wijzer maken is deze materie gezien ik er grijze haren van krijg!
Alvast bedankt
SITUATIE:
Ik heb momenteel een Renault Master van mijn werkgever + tankkaart. Deze gebruik ik uitsluitend voor beroepsmatige verplaatsingen en kost mij dus niets. Als gevolg doe ik met mijn privé wagen maar 4000km op een jaar wat ik zelf top vind.
Ik geef wel reeds enkele jaren de vrijstelling woon-werk verkeer in op mijn belastingen van 380€ (nu 390€) maar vermoed dat dit niets uithaalt gezien op mijn fiche 281.10 niets staat ingevuld bij "bijdrage in de reiskosten"
DILEMMA:
Ik solliciteerde voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf, echter moet ik nog op gesprek hiervoor en vraag me af hoe ik best kan te werk gaan gezien mijn huidige vervoer komt te vervallen gezien ik dan op kantoor zal werken.
Mijn privé auto wil ik sowieso behouden, betreft een prachtig onderhouden Alfa Romeo 159 die ik meer bezit omdat ik er zo gek op ben dan dat ik hem beschouw als gebruiksvoorwerp. Ik plan hiermee dus niet elke dag naar mijn werk te rijden, zeker niet in de winter

Linkje: https://photos.app.goo.gl/c9WpSNCmj8wVeRTeA
Niet onbelangrijk, ik werk 4/5e
OPTIE 1
Ik onderhandel voor een firmawagen (met of zonder tankkaart?), dit mag voor mij een lichte vracht zijn a la Citroën Berlingo of Ford Kangoo ofzo. Dient enkel op en af naar het werk te pendelen en als het even kan eens iets op te halen in een doe het zelf, naar Ikea of containerpark rijden ofzo. Dus zeer beperkt privé gebruik.
Lichte vracht zou zover ik lees ook voordelig zijn voor de werkgever dus mogelijk komt dit voor hen en mezelf nog voordelig uit. Gevolg voordeel alle aard?
Verder blijf ik gewoon mijn Alfa gebruiken voor privé verplaatsingen.
OPTIE 2
Ik koop de lichte vracht zelf als 2e wagen, weinig BIV en verkeersbelasting. Ik zou dan een zo licht en zuinig mogelijke zoeken dat het me jaarlijks zeer weinig kost en vraag een kilometer vergoeding. Vergeet ik nog iets?
ALTERNATIEVEN:
-Als het mooi weer is kan ik bvb met de (elektrische)fiets gaan en fietsvergoeding vragen. Ik zou hiervoor dan
een speed pedelec kopen en ontvang ook iets meer kilometer vergoeding voor deze periodes.
-Motorfiets: zouden ook fiscaal voordelig zijn, maar het hele verhaal van 100% afschrijving enzo snap ik niet
zo goed gezien ik dacht dat men dan meer dan het forfaitaire beroepsinkomen moet kunnen bewijzen en het
anders zinloos is, dus moet ik toch al een hele dure moto gaan kopen niet...
Wie o wie weet raad?
OM AF TE SLUITEN:
Kan iemand mij kort en duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen de "forfaitaire beroepskost" en "vrijstelling woon – werkverkeer" wanneer mijn enige onkost vervoer is?
Zijn deze cumuleerbaar, wanneer is welke van toepassing of beide?
Ook vraag ik me af of ik dan in mijn huidige werksituatie ook al rekening gehouden wordt met forfaitaire beroepskosten of is dit dan iets wat ik nog bijkrijg als ik met eigen vervoer ga werken?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar hoop dat toch iemand mij een beter kan wijzer maken is deze materie gezien ik er grijze haren van krijg!
Alvast bedankt

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Forfaitaire beroepskosten krijgt iedere werkende Belg automatisch toegekend op zijn belastingbrief.
Vanaf 16000 euro belastbaar inkomen geniet je al van het maximum van 4800 euro forfaitaire beroepskost.
Je krijgt enkel die hoge som als je niet je werkelijke beroepskosten inbrengt. Om boven de 4800 werkelijke beroepskosten te geraken moet je ofwel heel veel kilometers woon-werk doen (0.15€/km) ofwel een ander voertuig kopen zoals een lichte vrachtauto en fiets. Maar dan nog kom je moeilijk aan 4800 euro omdat je dat voertuig over diverse jaren moet afschrijven en dan nog eens je beroepspercentage erop moet berekenen en toepassen plus alle bewijzen bijhouden.
Als je een tegemoetkoming in je woon-werkkosten krijgt van de werkgever, dan zal je daarop achteraf worden belast. De eerste 410 euro op de vergoeding van 2019 zal worden vrijgesteld als je niet je werkelijke beroepskosten bewijst.
Vanaf 16000 euro belastbaar inkomen geniet je al van het maximum van 4800 euro forfaitaire beroepskost.
Je krijgt enkel die hoge som als je niet je werkelijke beroepskosten inbrengt. Om boven de 4800 werkelijke beroepskosten te geraken moet je ofwel heel veel kilometers woon-werk doen (0.15€/km) ofwel een ander voertuig kopen zoals een lichte vrachtauto en fiets. Maar dan nog kom je moeilijk aan 4800 euro omdat je dat voertuig over diverse jaren moet afschrijven en dan nog eens je beroepspercentage erop moet berekenen en toepassen plus alle bewijzen bijhouden.
Als je een tegemoetkoming in je woon-werkkosten krijgt van de werkgever, dan zal je daarop achteraf worden belast. De eerste 410 euro op de vergoeding van 2019 zal worden vrijgesteld als je niet je werkelijke beroepskosten bewijst.
Re: Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Bedankt voor de info, is me al wat duidelijker nu.
*De forfaitaire beroepskost heb ik dus sowieso in eender welke situatie zonder dat ik daar iets voor hoef te doen.
*De vrijstelling woon-werk moet ik alleen ingeven als ik een vergoeding ontvang van mijn werkgever
Als ik ervoor kies om mijn werkelijke kosten te bewijzen vervalt sowieso de vrijstelling woon-werk dus moet ik die ook al meetellen in het bedrag dat ik dien te bewijzen om voordeliger belast te worden, juist?
M.a.w in mijn geval zal ik dit nooit moeten doen gezien ik slechts totaal 30km per dag afleg per dag naar het kantoor aan 4/5e. Dus ik zal nooit genoeg kilometers en kosten hebben om boven de forfaitaire bedragen te komen en kan dus beter gewoon het forfait nemen. Een moto afschrijven zal er ook niet inzitten dus vrees ik.
Rest nog alleen uit te zoeken wat dan de goedkoopste manier is om op mijn werk te geraken.
In de eerste plaats bij goed weer met de fiets. (zeker als ik fietsvergoeding kan krijgen)
Bij slecht weer dan waarschijnlijk een kleine bestelwagen als lichte vracht ingeschreven, sowieso handig als je eens wat moet transporteren dat niet in je gewone auto past en hoef ik geen aanhangwagen bij te kopen.
In dat geval ben ik dan (denk ik) beter af te onderhandelen voor meer brutoloon ter compensatie ipv kilometervergoeding. Gezien loon geindexeerd wordt, meetelt voor vankantiegeld,13e maand, pensioen...
Oftewel voor een kilometervergoeding om ook aan de vrijstelling woon-werk te komen (of beide), die ik eigenlijk toch sowieso nodig heb voor de fietsvergoeding tenzij dit kan gescheiden worden.
Of dan toch maar beter een firmawagen proberen los te krijgen...
Ai ai 't is moeilijk zenne
*De forfaitaire beroepskost heb ik dus sowieso in eender welke situatie zonder dat ik daar iets voor hoef te doen.
*De vrijstelling woon-werk moet ik alleen ingeven als ik een vergoeding ontvang van mijn werkgever
Als ik ervoor kies om mijn werkelijke kosten te bewijzen vervalt sowieso de vrijstelling woon-werk dus moet ik die ook al meetellen in het bedrag dat ik dien te bewijzen om voordeliger belast te worden, juist?
M.a.w in mijn geval zal ik dit nooit moeten doen gezien ik slechts totaal 30km per dag afleg per dag naar het kantoor aan 4/5e. Dus ik zal nooit genoeg kilometers en kosten hebben om boven de forfaitaire bedragen te komen en kan dus beter gewoon het forfait nemen. Een moto afschrijven zal er ook niet inzitten dus vrees ik.
Rest nog alleen uit te zoeken wat dan de goedkoopste manier is om op mijn werk te geraken.
In de eerste plaats bij goed weer met de fiets. (zeker als ik fietsvergoeding kan krijgen)
Bij slecht weer dan waarschijnlijk een kleine bestelwagen als lichte vracht ingeschreven, sowieso handig als je eens wat moet transporteren dat niet in je gewone auto past en hoef ik geen aanhangwagen bij te kopen.
In dat geval ben ik dan (denk ik) beter af te onderhandelen voor meer brutoloon ter compensatie ipv kilometervergoeding. Gezien loon geindexeerd wordt, meetelt voor vankantiegeld,13e maand, pensioen...
Oftewel voor een kilometervergoeding om ook aan de vrijstelling woon-werk te komen (of beide), die ik eigenlijk toch sowieso nodig heb voor de fietsvergoeding tenzij dit kan gescheiden worden.
Of dan toch maar beter een firmawagen proberen los te krijgen...
Ai ai 't is moeilijk zenne

Re: Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Voor de fietsvergoeding heb je de vrijstelling van 410 euro niet nodig. De fietsvergoeding die de werkgever geeft is sowieso altijd vrijgesteld van belastingen zolang die fietsvergoeding niet hoger is dan 0.24 euro per km.
Re: Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
Heb een vraagje in aanloop van de belastingaangifte die vanaf volgende week mogelijk is. Korte situatieschets: eind 2018 een promotiekans gekregen en gegrepen, hierdoor werk ik nu wel aan de andere kant van het land op ca. 200 km van mijn woonplaats. Om vele verplaatsingen te vermijden heb ik een kleine studio gehuurd vlakbij mijn nieuwe werkzetel zodat ik geen uren in de wagen zit. Voor de studio is er geen budget voorzien door mijn werkgever, maar aangezien ik er door de promotie financieel flink op vooruit ben gegaan is dat geen enkel probleem. Gemiddeld 1x per week maak ik de autoverplaatsing naar mijn domicilie woonplaats en breng in er 3 dagen door. Mijn vraag: de huur inbrengen als beroepskost kan ik niet (huurcontract laat dit niet toe en eigenaar zou dan belast worden). Kan ik die wekelijkse verplaatsing naar mijn thuisadres inbrengen (0,15 EUR/km)? Het gaat hier toch om in totaal ca. 60 h/t-verplaatsingen van telkens 400 km, dus ca. 24000 km.
Re: Keuze woon-werk vervoermiddel, help ik zie het bos door de bomen niet meer.
24000 km x .15€/km = 240 x 15 = 3600 €
Je beroepsforfait is hoger dan die 3600 euro.
Zou je daar niet beter zo'n studio of huisje kopen en dan dat gebouw op 30 jaar afschrijven, alsook die lening en alle woonkosten als beroepskost inbrengen? Je mag dan wel maar 2 autoverplaatsingen per week aanrekenen.
Voor zulke dure aankopen best een ruling of voorafgaande beslissing aanvragen.
Ik heb in 2007 met succes een ruling gekregen voor de plaatsing van zonnepanelen omdat ik 100% van die investering kon terugkrijgen. (10% subsidie Vlaanderen, 40% belastingvermindering voor PV, hypotheeklening 40% belastingvermindering, premie van gemeente en van Eandis en ook nog 8% minder gemeentebelasting)
Je beroepsforfait is hoger dan die 3600 euro.
Zou je daar niet beter zo'n studio of huisje kopen en dan dat gebouw op 30 jaar afschrijven, alsook die lening en alle woonkosten als beroepskost inbrengen? Je mag dan wel maar 2 autoverplaatsingen per week aanrekenen.
Voor zulke dure aankopen best een ruling of voorafgaande beslissing aanvragen.
Ik heb in 2007 met succes een ruling gekregen voor de plaatsing van zonnepanelen omdat ik 100% van die investering kon terugkrijgen. (10% subsidie Vlaanderen, 40% belastingvermindering voor PV, hypotheeklening 40% belastingvermindering, premie van gemeente en van Eandis en ook nog 8% minder gemeentebelasting)