KEY-PLAN
TIP
Re: KEY-PLAN
Ik heb daarnet eens gekeken bij "gedurfd"
Carmignac Portfolio Commodities A
Daar moet je dan bij verkoop weer wel 1,32% betalen.
Allemaal niet gemakkelijk hé om een keuze te maken.
Als je maandelijks bijkoopt, heb je het beste effect met volatiele fondsen.
In het begin had ik heel defensieve fondsen en mixfondsen gekozen, en die daalden ook toen het half 2015 tot begin 2016 naar beneden ging. Het herstel was zeer pover.
Als je volatielere fondsen kiest (aandelenfondsen), komt het herstel veel sneller. Als je dan ook nog eens je stortingen laat afhangen van je resultaat (zoals in een ander topic over je keyplan eerder geschreven) dan is de kans op mooie winsten reëel.
In het begin had ik heel defensieve fondsen en mixfondsen gekozen, en die daalden ook toen het half 2015 tot begin 2016 naar beneden ging. Het herstel was zeer pover.
Als je volatielere fondsen kiest (aandelenfondsen), komt het herstel veel sneller. Als je dan ook nog eens je stortingen laat afhangen van je resultaat (zoals in een ander topic over je keyplan eerder geschreven) dan is de kans op mooie winsten reëel.
@Nestor,
Je hebt ook een andere thread gestart.
Daaruit begreep ik dat je een aandelenportefeuiile verkocht hebt en dit nu in een of meerdere fondsen wenst om te zetten?
Het is dus geen geprogrammeered beleggen dat je wil doen, waar je regelmatig (bvb elke maand een deel van je loon) wil beleggen?
Ik versta dus niet waarom je een keyplan zou nodig te hebben?
Daaruit begreep ik dat je een aandelenportefeuiile verkocht hebt en dit nu in een of meerdere fondsen wenst om te zetten?
Het is dus geen geprogrammeered beleggen dat je wil doen, waar je regelmatig (bvb elke maand een deel van je loon) wil beleggen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb deze thread niet gestart. Ik ben een beetje aan het zoeken op het forum.B7H4long schreef: ↑17 juli 2018, 16:48 @Nestor,
Ik heb ook geen aandelenportefeuille verkocht, maar een deel van mijn aandelen in een portefeuille (bij BNP-Fortis).
Dit bedrag staat nu op de spaarrekening, en dit zou ik willen beleggen in een Keyplan.
Daarom ben ik eens gaan zoeken in de zoekmachine Key-plan, keyplan en ben ik hier terecht gekomen.
Ik wil dus wel iedere maand een bedrag belegen.
Voor ik instap wil ik me wel eerst goed informeren.
Al veel goede informatie gevonden bij onder andere annetje (waarvoor dank).
Ook al eens een simulatie gemaakt om een plan a la carte samen te stellen, maar ik weet (nog) niet goed hoe ik dit moet doen. Daar moet ik nog eens uitleg over vragen.
Wat vind je zo aantrekkelijk aan het key plan? Dacht dat als je binnen de 5 jaar verkocht dat je een bedrag moest betalen ofzo iets? Vond ik niet echt een goede zaak.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zou ik eens Mogen vragen op hoeveel winst jij momenteel staat met al je Keyplannen? Heb je al een deel verkocht? Zoja: hoeveel winst heb je daarop gepakt?annetje schreef: ↑17 juli 2018, 15:22 Als je maandelijks bijkoopt, heb je het beste effect met volatiele fondsen.
Ik zelf zou nooit meer beginnen aan zo'n Keyplan, ik begin zo stilletjes aan aan jaar 4 (najaar 2014 gestart). Mijn rendement tot nu toe is 2%. Veel beter dan een spaarboekje uiteraard maar uiteindelijk is mijn geld ook in waarde afgenomen door de inflatie dat net iets hoger ligt dan 2,10%.
Welke fondsen heb je opgenomen in jouw plan?
Ik heb maar 1 Keyplan, defensief begonnen met 10 fondsen en in zomer 2016 omgetuned naar onderstaande combinatie (sinds juli 2016) :LaCucaracha schreef: ↑19 juli 2018, 09:36 Zou ik eens Mogen vragen op hoeveel winst jij momenteel staat met al je Keyplannen? Heb je al een deel verkocht? Zoja: hoeveel winst heb je daarop gepakt?
CapitalatWork Contrarian Eqs at Work C
Fidelity America A-Dis-EUR
Fidelity European Dynamic Gr A-Dis-EUR
Fidelity World A-Dis-EUR
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR
MercLin SICAV Global Equity C
Templeton Asian Smlr Coms A(acc)EUR
Mijn winst op dit moment is 22.73% (stand gisterenavond).
Tot hiertoe heb ik niets ervan verkocht (behalve dan de defensieve fondsen in juni 2016, maar die stonden bijna allemaal op verlies), en ben dat ook niet van plan.
Enerzijds volg ik GOGI, maar ik heb ook mijn eigen moving average gemaakt, waar ik op basis van percentages extra lijnen in laat komen. Afhankelijk hiervan doe ik stortingen van bedrag A, Ax2 of Ax3. Het heeft ook al een aantal maanden gepauzeerd gestaan omdat alles toen te duur stond om bij te kopen.
Ik ben begonnen met een Keyplan op 1 februari en sta thans op 4,02% winst.
Dan begin je binnenkort aan jaar 5. In het najaar 2018 heb je 4 volle jaren achter de rug.
Oesje, 2% is wel heel weinig. En dat is dan zogezegd een reeks topfondsen geselecteerd door Keytrade? Mijn zelfgekozen willekeurige verzameling fondsen van Rabobank heeft me gedurende 7 jaar 5% per jaar opgebracht.Mijn rendement tot nu toe is 2%.
Het rendement van een portefeuille en dus ook een keyplan is voor 90% te verklaren door de gekozen asset-klassen.
In de eerste plaats de splitsing tussen het risicovolle gedeelte voor de groei en het gedeelte dat voor stabiliteit moet zorgen.
Het heeft weinig zin om te vergelijken met portefeuilles die een ander splitsing gekozen hebben.
Het heeft ook weinig zin om te vergelijken met portefeuilles die op andere momenten nieuw geld ontvangen hebben.
@Kevva, wat is de split aandelen/obligaties/cash in je keyplan?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.