keyplan à la carte: keuze fondsen
TIP
keyplan à la carte: keuze fondsen
Hallo,
Ik heb een keyplan opgestart, type "gedurfd" (klein maandelijks bedrag, maar wel bedoeld op lange termijn).
Maar, onder meer door nog wat extra opzoekingswerk intussen, heb ik de indruk dat ik beter zou overstappen naar à la carte.
Alleen heb ik geen flauw idee hoe je zo'n fondsen dan selecteert.
Ik weet dat je o.a. op morningstar wel kan bekijken hoe een fonds het doet / gedaan heeft in het verleden, hoeveel sterren het krijgt, je ziet ook de verhouding aandelen / obligaties,...
Maar om daar een goed geheel van te maken (zowel mbt risico; geografische en sectorale spreiding,...), hoe begin je daar aan? Zijn hier kapstokken voor? Ik zie daar gelijk geen beginnen aan. Daarom had ik ook gekozen voor een voorgekauwd plan, maar anderzijds heb ik wel zin het zelf actiever te beheren, en zo wat bij te leren.
Bedankt voor de tips alvast!
Ik heb een keyplan opgestart, type "gedurfd" (klein maandelijks bedrag, maar wel bedoeld op lange termijn).
Maar, onder meer door nog wat extra opzoekingswerk intussen, heb ik de indruk dat ik beter zou overstappen naar à la carte.
Ik weet dat je o.a. op morningstar wel kan bekijken hoe een fonds het doet / gedaan heeft in het verleden, hoeveel sterren het krijgt, je ziet ook de verhouding aandelen / obligaties,...
Maar om daar een goed geheel van te maken (zowel mbt risico; geografische en sectorale spreiding,...), hoe begin je daar aan? Zijn hier kapstokken voor? Ik zie daar gelijk geen beginnen aan. Daarom had ik ook gekozen voor een voorgekauwd plan, maar anderzijds heb ik wel zin het zelf actiever te beheren, en zo wat bij te leren.
Re: keyplan à la carte: keuze fondsen
Als je de indruk hebt à la carte beter bij u past, dan moet je toch al een idee hebben welke fondsen je zeker wilt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In eerste instantie bepaal je het risico dat je wil lopen. Dit is de asset allocatie, of de verdeling aandelen/obligaties.
Daarna kan je op Morningstar een modelportefeuille samenstellen en deze door de Xray halen. Zo zie je of jouw samenstelling ook past bij jouw risico.
En dan bepaal je de maandelijkse inbreng. Persoonlijk zou ik het startbedrag om 0 laten en enkel met maandelijkse inbreng werken.
Modelsamenstellingen kan je hier op het forum wel vinden. De mijne staat hier ook wel ergens. Ik ga bij deze maandelijkse aanpak vol voor aandelen. Volatiliteit speelt hierin je voordeel, lagere waarde levert meer deelbewihzen op die je opbrengst bij stijgingen sneller liften.
Daarna kan je op Morningstar een modelportefeuille samenstellen en deze door de Xray halen. Zo zie je of jouw samenstelling ook past bij jouw risico.
En dan bepaal je de maandelijkse inbreng. Persoonlijk zou ik het startbedrag om 0 laten en enkel met maandelijkse inbreng werken.
Modelsamenstellingen kan je hier op het forum wel vinden. De mijne staat hier ook wel ergens. Ik ga bij deze maandelijkse aanpak vol voor aandelen. Volatiliteit speelt hierin je voordeel, lagere waarde levert meer deelbewihzen op die je opbrengst bij stijgingen sneller liften.
Dat is zeker al een bruikbare tip, die xray. Bedankt! Dan krijg je inderdaad wel een beeld van het geheel.
Alleen moeilijk om als beginner in te schatten of dit "verstandig" is of niet; de interpretatie ervan.
Alleen moeilijk om als beginner in te schatten of dit "verstandig" is of niet; de interpretatie ervan.
Er zitten inderdaad enkele top-fondsen tussen !
Gewoon even zoeken op google
Gewoon even zoeken op google
Vis_17 schreef: ↑16 februari 2021, 21:35 Ik heb een keyplan opgestart, type "gedurfd" (klein maandelijks bedrag, maar wel bedoeld op lange termijn).
>> Waarom denk je dat? Vooral gegeven je zin hieronder.
+1Natal schreef: ↑16 februari 2021, 22:43 In eerste instantie bepaal je het risico dat je wil lopen. Dit is de asset allocatie, of de verdeling aandelen/obligaties.
Daarna kan je op Morningstar een modelportefeuille samenstellen en deze door de Xray halen.
Zo zie je of jouw samenstelling ook past bij jouw risico.
Je verdeling aandelen/obligaties is de voornaamste parameter in het risico en rendement van je portefeuille.
Na de asset allocatie bepaal je in welke aandelenklassen of obligatieklassen je wil beleggen.
Telkens is het een afweging van rendement en risico.
Ga je eerder af op het algemene gemiddelde van alle beleggers (en neem je breed gespreide fondsen zowel geografisch als sectorieel).
Of leg je liever wat accenten (bvb minder in de US, meer in Azie). Of zet je liever in op een klein deel van de markt (en gok je bvb op "robotics in japan").
Dan kies je de fondsen en puzzel je een portefeuille bijeen die het best bij jouw keuze past. Xray is hier een heel krachtig tool.
Niet enkel voor beginners. Dit is moeilijk voor iedereen. Zelfs de meeste fondsbeheerders doen het slechter dan het gemiddelde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben 2 jaar geleden begonnen en omdat ik er niets van kende ben ik ook voor gedurfd gegaan, nu sta ik op +1% terwijl de wereldmarkt zowat +40% is gegaan. Ik zou ook gewoon op dit forum eens zoeken doorheen de keytrade draadjes en je vindt er veel betere dan wat ze aanbieden in "gedurfd"!
-
patje007007
- Newbie

- Contacteer:
Heb onlangs ook een keyplan a la carte opgestart .
Hier vind je ook wat meer info en de betere fondsen die Keytrade aanbiedt . Succes
https://www.google.be/amp/s/mijnportefe ... eel-1/amp/
Hier vind je ook wat meer info en de betere fondsen die Keytrade aanbiedt . Succes
https://www.google.be/amp/s/mijnportefe ... eel-1/amp/
-
SamBG
goed begin. Bekijk je "plan" en ontwikkel het... Zonder kennis of interesse zou ik voorzichtig zijn met "à la carte"...Vis_17 schreef: ↑16 februari 2021, 21:35 Hallo,
Steek alle fondsen in een portefeuille op Morningstar en sorteer ze in “Lange Termijn” volgens rendement dan weet je welke de beste zijn. Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar ze zijn wel handig om je fondsen te kiezen.
Bedankt, da's ook een goeie tip!
Da's in elk geval een goeie aanpak: kiezen voor een gepaste verhouding aandelen/obligaties, letten op geografische spreiding,...
Dat is voor mij ook belangrijker dan te weten welke fondsen de beste rendementen gehaald hebben in de voorbije jaren. Dat zegt eigenlijk niets over hoe goed het fonds "is".
Op Morningstar kun je met de X-ray inderdaad een samenstelling maken, en die dan vergelijken met een categorie. De categorie "Mixfondsen Wereldwijd EUR" is een goeie referentie.
Ik heb hier een jaar geleden een voorbeeld voorgesteld, zie voorbeeld-semi-passief-superlui-beleggi ... 28027.html
Die combinatie is nog altijd vrij evenwichtig, maar blijkt wel te zeer gericht op "value-aandelen". Daarom zou ik nu het evenwicht herstellen met het fonds Robeco Global Consumer Trends.