Keyplan stopzetten en opnieuw beginnen.
TIP
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Keyplan stopzetten en opnieuw beginnen.
Een keyplan is één van de vele methodes om te beleggen; de nadelen zijn hier al duielijk uit de doeken gedaan.
maar nu een hopelijk antwoord op je vraag, je kan ook gewoon voor andere fondsen kiezen dan die je nu hebt.
En dan zijn er 2 mogelijkheden
-1 je laat je vroegere fondsen gewoon staan in je portfolio en begint vanaf nu in andere (nieuwe) fondsen te storten.
-je herbalanceerd=het vrijgekomen geld van jouw vroegere fondsen wordt onmiddellijk verdeeld/geinvesteerd in de nieuwe fondsen die je nu kiest. Opgelet jet betaald hierbij door het uittreden teleksn 1,32 TOB beurstaks.
je kan ook het gehele plan laten uitkeren (duurt wel wel een tijdje) en helemaal opnieuw beginnen.
En nu op gevaar van een bak kritiek te krijgen ook even de voordelen:
-het systeem gaat automatisch en je koopt dus op vaste tijdstippen zonder emotie bij(en ja dit kan tegenwoordig ook al hier en daar voor ETF's°
-op vraag van de kinderen gebruik ik dit om te investeren in 'alternatieve' energie (in ruime zin) In het keyplan zitten er fondsen die hierbij op 10 jaar 10% per gem jaar. Zonder Palantir toestanden ....Juist in deze climate sector doen de ETF's het niet altijd zo goed en is selectie door een fonds mogelijks zijn kosten waard? En is het ook goed om door dik en dun te blijven maandelijks storten; want kijk Platantis en consoorten slikken energie.
Bon dit is maar één van de strategieën die we hier volgen.
-
maar nu een hopelijk antwoord op je vraag, je kan ook gewoon voor andere fondsen kiezen dan die je nu hebt.
En dan zijn er 2 mogelijkheden
-1 je laat je vroegere fondsen gewoon staan in je portfolio en begint vanaf nu in andere (nieuwe) fondsen te storten.
-je herbalanceerd=het vrijgekomen geld van jouw vroegere fondsen wordt onmiddellijk verdeeld/geinvesteerd in de nieuwe fondsen die je nu kiest. Opgelet jet betaald hierbij door het uittreden teleksn 1,32 TOB beurstaks.
je kan ook het gehele plan laten uitkeren (duurt wel wel een tijdje) en helemaal opnieuw beginnen.
En nu op gevaar van een bak kritiek te krijgen ook even de voordelen:
-het systeem gaat automatisch en je koopt dus op vaste tijdstippen zonder emotie bij(en ja dit kan tegenwoordig ook al hier en daar voor ETF's°
-op vraag van de kinderen gebruik ik dit om te investeren in 'alternatieve' energie (in ruime zin) In het keyplan zitten er fondsen die hierbij op 10 jaar 10% per gem jaar. Zonder Palantir toestanden ....Juist in deze climate sector doen de ETF's het niet altijd zo goed en is selectie door een fonds mogelijks zijn kosten waard? En is het ook goed om door dik en dun te blijven maandelijks storten; want kijk Platantis en consoorten slikken energie.
Bon dit is maar één van de strategieën die we hier volgen.
-
@JulusCesar
Er zitten fondsen die hierbij op 10 jaar 10% per gem jaar. Dat is erg mooi, hier wil ik direct voor tekenen, in welk keyplan zitten die?
Er zitten fondsen die hierbij op 10 jaar 10% per gem jaar. Dat is erg mooi, hier wil ik direct voor tekenen, in welk keyplan zitten die?
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
ja dat wil ik ook wel eens weten: "op vraag van de kinderen gebruik ik dit om te investeren in 'alternatieve' energie (in ruime zin) In het keyplan zitten er fondsen die hierbij op 10 jaar 10% per gem jaar. Zonder Palantir toestanden"
Aan de vooravond van de meerwaardebelasting heb ik mijn 2 keyplannen tegen het licht gehouden. De fondsen die onderpresteerden heb ik verkocht (transfer naar beursrekening en dan kan je verkopen), alsook een wereldfonds dat eigenlijk een indexknuffelaar was geworden. Deze laatste wel met meer dan 100% winst verkocht.
Uiteindelijk heb ik 7 fondsen behouden, waar ik van wil blijven bijkopen. Wat helaas niet mogelijk is, is om de 2 keyplannen samen te voegen. Het blijven dus 2 afzonderlijke.
@annetje
Welk fonds is de indexknuffelaar, als ik vragen mag.
Welk fonds is de indexknuffelaar, als ik vragen mag.
Zoals ik hierboven al aanhaalde met mijn twee beste presteerders, is het niet zozeer de vraag al dan niet het Keyplan stop te zetten, wel te zoeken naar de beste fondsen beschikbaar. Het probleem is dat er dat niet zoveel zijn en ze er regelmatig uithalen en vervangen door niet persé ander en beter.
Fidelity World - op de site van FT kan je fondsen en ETF's vergelijken, en de grafieken liepen de laatste tijd gelijk. Waarom dan nog meer betalen voor een fonds ? Maar wel verkocht met meer dan 100% winst !
https://global.morningstar.com/nl/beleg ... W422/quote
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
a LA CARTE
Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2 EUR
Schroder International Selection Fund Global Climate Change Equity
Een beetje minder opbrengst dan 10% per gem per jaar( geannualiseerd) op 10 jaar
Pictet - Global Environmental Opportunities P EUR
En ja op dit moment zit iwda op dezelfde periode op 12% gem per jaar....
Die Schroder hebben ze er ondertussen uitgehaald... Ik heb geherbalanceerd om zo een paar slechte presteerders te verkopen en ben die nu kwijt.JulusCesar schreef: ↑6 januari 2026, 20:34
Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2 EUR
Schroder International Selection Fund Global Climate Change Equity
Een beetje minder opbrengst dan 10% per gem per jaar( geannualiseerd) op 10 jaar
Pictet - Global Environmental Opportunities P EUR
En ja op dit moment zit iwda op dezelfde periode op 12% gem per jaar....
uit de a la carte: opbrengsten op 10 jaar (Morningstar)
LU0260861751 Franklin US Opportunities A(Ydis)EUR +216.237%
LU0069449576 Fidelity World A-Dis-EUR +178.43%
LU0187079347 Robeco Global Consumer Trends D EUR +168.13%
LU0203975437 Robeco BP Global Premium Eqs D EUR +156.947%
FR0011253624 R-co Valor C EUR +155.347%
LU0474363974 Robeco BP US Large Cap Equities D € +153.808%
BE0058285850 Aphilion Q² SICAV Equities A Cap +150.992%
BE0058652646 DPAM B Equities World Sust B Cap +142.465%
LU0093502762 BGF Euro-Markets A2 EUR +121.703%
LU0386882277 Pictet - Global Megatrend Sel P EUR +102.823%
Beduidend slechter dan de meest simpele en beter gespreide index IMIE.
Bron: het internet.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Wat een zootje als ik dat zo zie staan als reeds lange tijd indexbelegger volgens de principes van John Bogle.
Enkel die van Franklin ( ongetwijfeld een s&p500 hugger) evenaart het rendement van een IWDA.
En daar betaal je dan hoge kosten voor
Op die kapitaliserenden betaal je zelfs op het eind 1,32% taks als je stopt!
Geen beter argument om zo’n portefeuille in z’n geheel buiten te kieperen en te vervangen door 1 lage kosten tracker dan zo’n lijst is er niet.
Vroeger ook ooit gestart als newbie belegger met een port fondsen bij een bank met allerlei ronkende namen, het is een fase waar je door moet denk ik tot de jaren van verstand komen
Neem nu die Fidelity World A…. TER van 1,89 %.
Veel afwijken van een IWDA of s&p500 gaat dat niet doen, want ook 67% in amerika. Maar door de kosten al enorm achterop qua rendement.
Veilig wel want wereldwijd fonds zullen mensen denken en is ook zo, je kunt daar gerust 100.000 euro in pleuren, wat ik niet in een themafonds zou doen.
Maar tel maar uit…. kost je 1.890 euro op een jaar! Mag je een maand voor werken. En voor wat… misschien een paar yuppie snotneuzen die met je geld liggen kl*ten.
Terwijl je met een IWDA slechts 200 kwijt bent, een SWRD 120 euro. Of zelfs maar 70 euro (!) aan de CSPX voor de s&p500, tegenover 1890 euro
De kans dat je tracker op lange termijn een port van fondsen als een dergelijke lijst klopt is quasi 100%, enkel al door de kosten.
Geen ‘a la carte’ menu van Keytrade Bank voor mij dat is wel zeker…. ik neem de dagschotel van John Bogle wel.
kazavubu schreef: ↑Gisteren 10:52 uit de a la carte: opbrengsten op 10 jaar (Morningstar)
En dit zijn dan de "beste" fondsen van de laatste 10 jaar, je zal dan maar in de "minder goede" fondsen belegd hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waarom zou men een keyplan kunnen aanhouden ? Voor mij,zou de grootste reden de spreiding over de verschillende fondshuizen zijn.
Al je spaarcentjes in één IDWA stoppen is dom.
Als je dit doet,besef goed dat je al je geld in de grote muil van een reusachtige Amerikaanse Leeuw stopt. Met name Blackrock (ishares).
Al je spaarcentjes in één IDWA stoppen is dom.
Als je dit doet,besef goed dat je al je geld in de grote muil van een reusachtige Amerikaanse Leeuw stopt. Met name Blackrock (ishares).